R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av kvase »

Moby skrev:Jeg gjorde det :-# :x
[video]https://www.youtube.com/watch?v=QApbWJg ... tml5=False[/video]
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Moby »

Genialt :knegg
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Tommas »

PoseFant skrev:Hei, dere som kjører R motorsykler, hvor fort ligger dere i svingene på landevei. Jeg har hørt at bikere pleier å ligge i 110 i svingene og da vil jeg tro dere kan kjøre enda fortere ? Med bikere så mener jeg de som kjører Harley Davidson chopper motorsykkel og skinnvest med merker bak som er delt i tre biter.
10/10 for trolling. Denne burde nå 5 sider før søndag :thumleft

:knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Dykkeren skrev:Å ligge i 110 i svingen kommer jo helt ann på svingen ! (og selvfølgelig det JK95 nevner). Kjører selv 1200 GS og kjører fra de fleste R-sykler i hårnålsvinger (ikke langt fra at en Harley gjør det samme), men jo mer slak svingen er, jo fortere greier alle å ta en sving. Opplever stadig at jeg blir forbikjørt på vei til f.eks alpepass (Stelvio bla.) av R-sykler, tar de som regel igjen relativt tidlig når man begynner på stigningene og de krappe svingene.
Eneste grunnen til at du og andre med tilsvarende sykler kjører hårnåler fortere er for at sittestillingen gjør at du lettere kan svinge fort og det krever mindre av deg som sjåfør.
Det er ingen egenskaper på en adventur sykkel som gjør at kurvehastigheten er høyere enn en R-sykkel, kun føreren.
Med sjåfører fra racing som KAN kjøre, hadde R-sykkelen vunnet overlegent opp hvilket som helst fjellpass.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

Vekten og ergonomien spiller vel også en rolle her, samt delvis demperne etc.?

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Blaamand »

Snikendeugle skrev:Også kommer en Supermoto sladdende i innersvingen og skyter avgårde foran begge sykkeltypene---

BRRRRRRRRRRRRRRRAP
Dette
BRAAAAAP! :mc1

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av WikingTnT »

simpson skrev:
Dykkeren skrev:Å ligge i 110 i svingen kommer jo helt ann på svingen ! (og selvfølgelig det JK95 nevner). Kjører selv 1200 GS og kjører fra de fleste R-sykler i hårnålsvinger (ikke langt fra at en Harley gjør det samme), men jo mer slak svingen er, jo fortere greier alle å ta en sving. Opplever stadig at jeg blir forbikjørt på vei til f.eks alpepass (Stelvio bla.) av R-sykler, tar de som regel igjen relativt tidlig når man begynner på stigningene og de krappe svingene.
Eneste grunnen til at du og andre med tilsvarende sykler kjører hårnåler fortere er for at sittestillingen gjør at du lettere kan svinge fort og det krever mindre av deg som sjåfør.
Det er ingen egenskaper på en adventur sykkel som gjør at kurvehastigheten er høyere enn en R-sykkel, kun føreren.
Med sjåfører fra racing som KAN kjøre, hadde R-sykkelen vunnet overlegent opp hvilket som helst fjellpass.
Når vi først er inne og kokkolerer så er vel dette ikke en absolutt sannhet. For det første så er det en stor variasjon av såkalte fjellpass - fra de som er trange som f... typ dolomittene til de som er litt mer kjørbare i høy fart med litt lengde på strekkene i mellom hårnålene.

I praksis etter min erfaring så er det en klar fordel voksen streetfighter ( Tuono-S1000R-Sduke1290 ) i forhold til sine RR-søsken. I en ideel verden uten bil/campignvogn etc på veiene så kanskje en RR henger på men i praksis så gjelder det å ha max oversikt og ikke minst godt med Nm i bunn. Ikke minst på vei nedover passene så er RR gutta nokså sliten i håndleddene og en klar fordel til naken/street gutta.

Det var mitt korte bidrag i synsingen :P

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av cannon »

Jeg er ikke i tvil om at en RR-sykkel med en kompetent fører kjører både trange og åpne pass, og andre svinger raskere enn alle andre sykler. Argumentet med moment ut av sving holder ikke; man går inn i svingen med et gir/turtall som gir maks/riktig moment ved pådrag ut, og da er det mer en nok krefter tilgjengelig i de fleste RR-sykler til å få så mye skyv man ønsker ut av svingen. Et annet moment som ingen nevner er innbremsingen; gode bremser, med riktige dekk og et godt chassis med riktig oppsett av dempere gir sen innbremsing og dermed raskere svinggjennomføring (gjennomføring av en sving starter ved bremsepunktet). Gode (RR-type) bremser gir den feelingen som trengs for å kunne bremse langt inn i svingen (forbi svingpunktet), slik at dempere og chassis kan holdes stabilt i overgangen mellom innbremsing og sving.

En sving har i sin enkleste form 5 viktige punkter som fører må forholde seg til:
1) Bremespunkt
2) Svingpunkt
3) Apex
4) På-gass-punkt
5) Exit-punkt

Den som kan dette og gjennomfører svingen optimalt vil definitivt kjøre fortest på en RR-sykkel, som er bygget for akkurat dette. (Sporvalget er et annet element, og det kan utgjøre store forskjeller. Igjen er det førers kompetanse som er avgjørende.)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Som jeg har sagt, kjørestillingen gjør hårnåler vanskelige å kjøre med RR, men sykkelens egenskaper er laget for å svinge fortest.
En Adventur veier alt for mye, har MYE dårligere grep pga dekktype, høydepunkt, bremser, dempere osv, men den er ENKLERE og kjøre, derfor synes/tror enkelte av de er bedre enn rene gatesykler i svinger.
Moment? Min Ducati har 126 NM, sykkel veier tørr 172 kg, ikke mange Adventurer som slår det, og Panigale har nærmere 150 NM på 166 kg tørr.
Så momentet er ikke noe argument i det hele tatt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av AJ »

simpson skrev: Moment? Min Ducati har 126 NM, sykkel veier tørr 172 kg, ikke mange Adventurer som slår det, og Panigale har nærmere 150 NM på 166 kg tørr.
Så momentet er ikke noe argument i det hele tatt.
Godt moment (høy momentverdi) på lavt turtall og i mellomregisteret kan ha stor betydning. De fleste adventure syklene er konfigurert slik og kan antakelig "hentes inn igjen" noe kjappere enn sykler som kanskje må gire ned oftere for å treffe bedre på momentkurven ut av krappe svinger...
Gjør oppmerksom på at dette er en antakelse, kall det gjerne en hypotese, fra min side.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Du er inne på noe AJ.
Min har rødmerking på 9000 rpm og maks moment på rund 7500 rpm, så det er ikke en turtallsmaskin på mange rekkefirere med maks moment på 13000 rpm.
Allerede ved 3000 rpm er momentet enormt og øker raskt.
Det er fordelen med V-twin vet du, du har jo dette selv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av AJ »

simpson skrev: Allerede ved 3000 rpm er momentet enormt og øker raskt.
Det er fordelen med V-twin vet du, du har jo dette selv.....
Er noe med det, ja... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av hakhap »

Siden RR er så overlegsne på hårnåler tenkte jeg at då må de dominere Hill Climb rave da, siden disse er opp veier med hårnåler og mye svinger eks Pikes Peak, så jeg såg på National Hill Climb Association i England og resultaten fra noen av dems race i 2015 og ikke en RR sykkel bland top 10 der.

Synes dette er rart hvis de nå er det beste av det beste for å kjøre sånn?

link så dere kan se kilde, dette er open class hvilket er hvor de kjappeste kjørere fra 250CC opp til 1300CC. Er ikke alle race det står hva for sykkel som kjørtes men de hvor det stod så var det SM på topp i stort sett hele tiden, gjerne en KTM.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Det er hvertfall ingen Adventuresykler med.

Men det var en påstand om at Adventur kjører fra RR sykkel, ikke sant?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av hakhap »

Der er ikke noen av sykkeltypene med nej helt riktig. Men det var påstand i tråden her om at RR kjører fra allt i hårnåler siden der har best bremser, chassi, demper etc..
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar