Rengjøring av mc tips?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Svenn »

Trenger litt tips til hva jeg kan bruke for å rengjøre diverse deler på motorsykkelen. Den har ikke vært vasket på en stund.

- Masse dritt på kjede, drev og felger som sitter godt plantet. (Er avfetting/wd-40 et lurt alternativ å bruke på kjede samt gå over med børste etterpå, og felgrens på felg? )

- Kjøleribbe til sylinder ser ikke så pen ut, skulle gjerne hatt litt mer ''shine''


Hører gjerne på tips og forslag! :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av AJ »

Jeg bruker vanlig avfetting, men har også prøvd (oppskrytte...?) MuckOff uten at jeg egentlig kan si jeg merket noen stor forskjell...
Skiten fester seg godt og det må litt ekstra innsats til for å få fjernet alle møkka.
Tror det lureste er å gjøre godt forarbeid. Som å behandle alle overflater med et middel som gjør at møkka ikke fester seg så godt.

Ved vask har jeg begynt å bruke en slike hjemmehøytrykksspyler, men er varsom med å sette kraftig trykk på kjedet. På litt avstand er høytrykk helt greit. Kjedet bør rengjøres med bensinstasjonsparafin eller kjederens på sprayboks.

På sykkelen ellers mener jeg det går helt fint med høytrykkspyling, som fjerner det meste. Men den mest gjenstridige skitten må som regel gås over med svamp dynket i WD-40 eller annet egnet middel. Deretter vask med såpe, bilshampoo, grønnsåpe eller Zalo/Sunlight o.l. før spyling til slutt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Min erfaring er at avfetting er fandens verk på motorsykkel. Jeg har nesten ødelagt (utseendet) på to motorsykler grunnet avfetting. Spesielt plastdeler kan få skikkelige stygge og lysegrå skjolder som er uhyre vanskelig å få bort. Been there done that.

Vil du se bilder så si i ifra.

En motorsykkel som stort sett kjøres sommertid trenger ikke noe avfetting. Skumlegg sykkelen med en skumkanon (fåes kjøpt til de fleste høytrykkspylere) la skummet stå litt og spyl av med høytrykk. Deretter tar du frem mikrofibersvamp og en bøtte med såpevann og vasker sykkelen for hånd. Spyl av igjen. Blås/tørk sykkelen tørr med ren klut og bruk gjerne parafin på ramme etc. for å få frem litt glans samt fjerne den siste skitten. (les kosegnikking)

Husk å sette inn ikke lakkerte plastdeler med plastfornyer og smør til slutt gummifornyer på dekksidene. Det utgjør utrolig mye på utseendet. Felgene tørker du rene med parafin.

Skal du rense smøre kjedet, så rens kjedet skikkelig med parafin FØR du begynner å vaske sykkelen. Olje påføres til slutt. Tørk av evt. oljesøl med parafin.

Helt til slutt så beskytter du lakkerte overflater med en god voks.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av rogkas »

Svenn skrev:
...Den har ikke vært vasket på en stund...
...som er det største problemet ditt, og der du bør legge ned den første endringen. Hvis man la det gå en stund før man vasker, så blir det mye møkk. Noe av dette sitter også godt fast, enten det et litt fastbrent eller på annen måte gjenstridig. Noen ganger kan det kanskje også være med på å bygge rust.

Vask ofte, er en god start.

Nå som det har regnet og vært vått hele uka har jeg vasket over sykkelen hver dag før den parkeres for kvelden. Jeg kjører kanskje 100-200 kilometer daglig. En vannslange med lunkent vann, en vaskeklut, en lufttrykk-kompressor og en tørkefille. Jobben er gjort på 20-30 minutter og sykkelen holder seg ren. Ikke "spotless", men ren.

Om noen uker, når det verste vår-været har gitt seg, er det på tide med en grundigere vask. Da blir det noen passende kjemikalier for motor, lakk og krom. Det blir gjerne en skikkelig "kose-vask" et par timers tid.

Til høsten blir den Store Årlige Vedlikeholdsdagen, som inkluderer polering og voksing etter en realt grundig rengjøring.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av FJZZR »

Det er veldig fort gjort å skade o-ringene i kjedet med høytrykk. Er også svært skeptisk til industriell kjederens og ditto spray hvis det ikke står på boksen at de er beregnet for o-ring kjeder.
Bruker parafin og en liten kost for å rengjøre. Deretter er det kjedespray for mc!,

Vær også forsiktig med høytrykk rundt hjullager og selvfølgelig i nærheten av elektronikk, følere etc.

Bruker mest bøtta og svamp. Avfetting og kost først for å fjerne asfalt flekker etc.

Salo er effektivt, men tar også voksen. Bil shampo er tingen på lakkerte flater.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av vim »

Jeg gjør som regel en sommervariant av bilvask "Detailersclub-style":
http://www.detailersclub.no/forums/topi ... sk-av-bil/

Som regel, blir det noe sånt en gang i uken:
Spyle det verste hvis mye møkk, lett dusj med Surfex avfetting 1:20 - virke i 2-3 min. (denne dropper jeg på raske mellomvasker), skumlegging med såpe - virke i 2 min., spyle med høyttrykk (bildyse og OK avstand), bøttevask med mild bilsjampo og REN svamp eller vaskevott (ikke sterk Zalo!), tørke med mikrofiberhåndkle. Tar en halvtime - max.
Av og til en runde med dusj og avtørking av AG våtvoks og 2 ganger i sesongen en full voksing med en god voks.

Da jeg kjøpte nåværende sykkel sist høst, var den inngrodd med dritt. Da var det parafin og WD40 som gjaldt i store mengder. Dusje, la virke, koste med en liten malerkost og tannbørste, spyle med lunkent vann. Gjenta ved behov og gjerne avmontere deler som dekker kroker og kriker med inngrodd møkk.

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Svenn »

Jeg kjøpte ganske nylig sykkelen og jeg ser at forrige eier ikke har vært så flink til å vaske den, derfor ønsker jeg å få den skinnende igjen.

På selve svingarmen, kjedet, felg og drev er det tykt lag med dritt, gjørme og rester av kjede spray som er ''grodd fast''. Hva er det lureste jeg kan bruke her for å fjerne dette?

Har hørt at det er lurt å spraye med wd-40 for å så vente i 3-5 min og deretter sveipe av dritten etterpå med børste, håndkle og varmt vann.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

WD40/parafin etc. er veldig bra til å fjerne oljeflekker og fett etc. Vanlig skitt som leire/sand etc. får du vel spylt av etter en avfetting eller evt. skumlegging. Vertfall får du nok fjernet det meste ved bare avspyling. Felgene og ramma etc. tåler litt så jeg anbefaler å ta frem noe parafin og tørke forsiktig av. Evt. bruk en tettbustet og ikke alt for hard børste. Parafin er ikke skadelig og den gjør faktisk metalldeler som felger/ramme blankere da parafinen lager en liten beskyttende "hinne".

Men spyl av først etter avfetting/skumlegging med rikelige mengder vann. Unngå og spyle direkte på kjede med høytrykk da jeg har hørt o-ringene ikke takler dette så bra.

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Svenn »

Bjerknez skrev:WD40/parafin etc. er veldig bra til å fjerne oljeflekker og fett etc. Vanlig skitt som leire/sand etc. får du vel spylt av etter en avfetting eller evt. skumlegging. Vertfall får du nok fjernet det meste ved bare avspyling. Felgene og ramma etc. tåler litt så jeg anbefaler å ta frem noe parafin og tørke forsiktig av. Evt. bruk en tettbustet og ikke alt for hard børste. Parafin er ikke skadelig og den gjør faktisk metalldeler som felger/ramme blankere da parafinen lager en liten beskyttende "hinne".

Men spyl av først etter avfetting/skumlegging med rikelige mengder vann. Unngå og spyle direkte på kjede med høytrykk da jeg har hørt o-ringene ikke takler dette så bra.
Takk for tips, da skal jeg prøve dette. Vil du anbefale parafin framfor wd-40 når jeg skal rense kjede og drev fri for skitt? Det sitter ganske mye skitt der, spesielt et tykt med lag på bakdrevet.
Forrige eier var vel ikke så veldig flink med å vaske sykkelen. Både kjede og drev skal kun ha gått 3000 km :-k

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Hansien »

Bjerknez skrev:Min erfaring er at avfetting er fandens verk på motorsykkel. Jeg har nesten ødelagt (utseendet) på to motorsykler grunnet avfetting. Spesielt plastdeler kan få skikkelige stygge og lysegrå skjolder som er uhyre vanskelig å få bort. Been there done that.
Høres ut som at du har latt avfettingen ligget på for lenge eller at du har påført dette mens sola har stått oppe så den har fått muligheter for å tørke inn før du har fått vasket det av igjen.
Bjerknez skrev: En motorsykkel som stort sett kjøres sommertid trenger ikke noe avfetting.
Dette er helt feil da det er sommerhalvåret som bringer mest utfordrende møkk iform av mengder med asfalt og dekk-rester samt at man gjerne er utsatt for asfaltlim og andre mer utfordrende flekker enn det man får i løpet av en vintersesong.

Selv bruker jeg prickbort for å få has på asfalt og dekkrester, IronX for å få has på metallpartikler som har satt seg i overfalten og SurfexHD for å få has på trafikkfilm ved en mer grundig vask.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Hansien skrev:
Bjerknez skrev:Min erfaring er at avfetting er fandens verk på motorsykkel. Jeg har nesten ødelagt (utseendet) på to motorsykler grunnet avfetting. Spesielt plastdeler kan få skikkelige stygge og lysegrå skjolder som er uhyre vanskelig å få bort. Been there done that.
Høres ut som at du har latt avfettingen ligget på for lenge eller at du har påført dette mens sola har stått oppe så den har fått muligheter for å tørke inn før du har fått vasket det av igjen.
Bjerknez skrev: En motorsykkel som stort sett kjøres sommertid trenger ikke noe avfetting.
Dette er helt feil da det er sommerhalvåret som bringer mest utfordrende møkk iform av mengder med asfalt og dekk-rester samt at man gjerne er utsatt for asfaltlim og andre mer utfordrende flekker enn det man får i løpet av en vintersesong.

Selv bruker jeg prickbort for å få has på asfalt og dekkrester, IronX for å få has på metallpartikler som har satt seg i overfalten og SurfexHD for å få has på trafikkfilm ved en mer grundig vask.
Nei, avfettingen hadde ikke ligget på mer enn maks 20 sekunder før jeg så at det ble grått der hvor den rant nedover. Når jeg så spylte bort avfettingen så fikk jeg rett i antagelsene mine. Plastdelen det gjaldt var heller ikke varm og det var ikke direkte sol den dagen.

Man MÅ ikke bruke avfetting for å få sykkelen ren. Man kan også skumlegge sykkelen med vanlig såpe, for så og spyle av med høytrykk, etterfulgt av håndvask. Jeg har vertfall ikke noen asfaltrester etc. igjen på min sykkel etter vask uten avfetting. Men kanskje det kommer av ta jeg vasker den ganske ofte? Noe som førøvrig er et godt råd. Holder man sykkelen ren og vasker hyppigere så slipper man den "storrengjøringen" med bøttevis av kjemikalier og rå håndmakt. Vertfall min erfaring.

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Svenn »

Denne karen her bruker kun wd-40 og børste på hele sykkelen sin (metalldeler), virker som om resultatet blir ganske bra og at skitten renner av etter at wd-40'en har sittet i 10 min ca.

https://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jada, wd40 kan brukes til mangt. Jeg nevner parafin fordi det er billigere bare :)

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Hansien »

Bjerknez skrev: Nei, avfettingen hadde ikke ligget på mer enn maks 20 sekunder før jeg så at det ble grått der hvor den rant nedover. Når jeg så spylte bort avfettingen så fikk jeg rett i antagelsene mine. Plastdelen det gjaldt var heller ikke varm og det var ikke direkte sol den dagen.
Da antar jeg at du hadde blandet for sterkt. Alternativet er at du har brukt avfetting som ikke er egnet for bruk på plastdeler i det heletatt.
Altså, ikke meningen å være frekk men med mindre du kan vise til at det er feilprodusert produkt av noe slag så er det mest trolig en brukerfeil inne i bildet.
Bjerknez skrev: Man MÅ ikke bruke avfetting for å få sykkelen ren. Man kan også skumlegge sykkelen med vanlig såpe, for så og spyle av med høytrykk, etterfulgt av håndvask. Jeg har vertfall ikke noen asfaltrester etc. igjen på min sykkel etter vask uten avfetting. Men kanskje det kommer av ta jeg vasker den ganske ofte? Noe som førøvrig er et godt råd. Holder man sykkelen ren og vasker hyppigere så slipper man den "storrengjøringen" med bøttevis av kjemikalier og rå håndmakt. Vertfall min erfaring.
Til normalt vedlikehold bruker man ikke avfetting. Til nød en mildere vannbasert type som surfexHD eller lignende som har som primæroppgave å bidra til at trafikkfilmen og tyngre smuss fjernes enkelt før en eventuell berøringsvask, men dette er noe man bare bruker når man skal ha en litt mer omfattende vask, gjerne kombinert med at man vil legge på et nytt lag med voks. Til normalen setter man bare inn sykkelen med såpe som får virke i 5-10 minutter, spyler av, berøringsvask, spyle av og tørke.

Det å vaske ofte er et godt tips så smuss, skitt og fett ikke får tid til å gro seg fast ja, men selv dette er ikke bra nok i lengden for både berøringsvask og alminnelig såpe er på ingen måte noen suksess for å forhindre at asfaltlim og -støv, bremsetøv, dekkstøv og annet setter seg fast i lakken og annen overflate. Det å ta en storvask før man lagrer sykkelen for å fjerne hver minste prikk og en storvask når våren er kommet så man får på fersk voks er et absolutt minimum. Så kan man øke antall ganger man har en mer omfattende vask alt ettersom hva man selv trives med og har interesse av.

I løpet av nå snart 6 år med detailing som hobby har jeg aldri brukt bøttevis med kjemikalier eller noe særlig til makt på de kjøretøyene jeg har vasket og polert. Sånn med untaket av den 5 liters dunken med SurfexHD jeg veltet uten å få det med meg da, men det er en helt annen sak.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av PoseFant »

Jeg går over sykkelen med varmt vann og zalo, før jeg spyler den ren med en myk stråle. Så kjører jeg en enkel polish av krom og lakk.

Husk at høytrykk tørker ut lagene som beskytter lakken og du får raskere skader og møkka fester seg bedre hvis du ikke etterbehandler.

Ofte vask og ømfintlig behandling så varer ting lenger. Husk å gå over pakninger, ringer etc i gummi og steder som krever smøring.

Svar