R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Moby »

NickNei skrev:Vel, en MC kjører ingen svinger uten fører, og føreren har mye å si. Å si at en HD nesten kan kjøre fra en R i sving er jo en fantastisk uttalelse. Likeså en ADV. Jeg har kjørt HD noen år nå, og min er bra i svinger, til å være HD, men er jo rene due-egget i forhold til en R.

At noen med ADV har kjørt fra noen med R i noen svinger gjør jo ikke noen ADV`er bedre enn noen R`er, det er jo føreren som "bestemmer"
det.
Veldig enig med deg Nick.

En annen ting jeg opplever ikke så sjelden er at folk på veien kjører i fra meg å "vinner" et race, selv om jeg ikke har forsøkt en gang. Så selv om den AVD fører i hodet sitt vant er det ikke sikkert R føreren gjorde et forsøk på å holde følge.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Juicebox »

Med det oppsettet jeg har på harleyen min så koser jeg meg veldig i svingene. Den er best fordi den er min.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av KåreDump »

JohnnyTh skrev:En sving der en HD cruiser holder 110km/t er jo ikke spesiellt krevende. At en R sykkel nesten blir ifrakjørt av en cruiser i slike svinger tror jeg lite på.
Nei, den påstanden er drøy!!

Jeg kjører en Road King, en av Harleyene som har best nedlegsvinkel (sammen som V-Rod), men gudbedre den er skrøpelig i forhold til den siste plastaketten jeg hadde (TL 1000S, ikke helt R-sykkel, men nært).

Jeg kan kjøre rimelig friskt i svinger med Road King'en, men Suzuki'en hadde kjørt fletta av den når det virkelig begynner å dra seg til.

Det er mange ting som gjør at du faktisk ikke ønsker flåkjøre i krappe kurver med en svær støypejernskomfyr.
Bremsene begrenser, nå er faktisk bremesen på nyere HD atskillig bedre enn sit rykte, men det tar mer tid å stoppe/bremse ned et halvt tonn støypejern enn hundre og femti kilo plast og aluminium!!

Den største begrensningen for min del er gaffelen, når man virkelig tyner sykkelen i kurver virker det som om vitale deler i gaffelen er produsert av plastelina.... :O

Kjøpte vel strengt tatt ikke HD på grunn av "hårnålsegenskapene", heller tvert imot.
I de hastighetene Suzukien begynte å bli morsom å kjøre (140 +), begynner Harleyen å bli ubehagelig å kjøre.

Så jeg har rett og slett forsøkt å kompensere for manglende modenhet og måtehold med å kjøpe en sykkel som er morsommere å kjøre "sakte" med...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Tenk hvis Adventure gutta kunne vært like ærlige om sine sykler og disses egenskaper som enkelte HD karer :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Juicebox »

KåreDump skrev:Jeg kjører en Road King, en av Harleyene som har best nedlegsvinkel (sammen som V-Rod), men gudbedre den er skrøpelig i forhold til den siste plastaketten jeg hadde (TL 1000S, ikke helt R-sykkel, men nært).


Nei nei nei, den tunge Road kingen og den lave Vroden med de brede dekkene har ikke HDs beste nedlegsvinkel :lol

Fxr er vel best i svinger men nå blitt erstattet av Dyna.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

KåreDump skrev:
JohnnyTh skrev:En sving der en HD cruiser holder 110km/t er jo ikke spesiellt krevende. At en R sykkel nesten blir ifrakjørt av en cruiser i slike svinger tror jeg lite på.
Nei, den påstanden er drøy!!

Jeg kjører en Road King, en av Harleyene som har best nedlegsvinkel (sammen som V-Rod), men gudbedre den er skrøpelig i forhold til den siste plastaketten jeg hadde (TL 1000S, ikke helt R-sykkel, men nært).

Jeg kan kjøre rimelig friskt i svinger med Road King'en, men Suzuki'en hadde kjørt fletta av den når det virkelig begynner å dra seg til.

Det er mange ting som gjør at du faktisk ikke ønsker flåkjøre i krappe kurver med en svær støypejernskomfyr.
Bremsene begrenser, nå er faktisk bremesen på nyere HD atskillig bedre enn sit rykte, men det tar mer tid å stoppe/bremse ned et halvt tonn støypejern enn hundre og femti kilo plast og aluminium!!

Den største begrensningen for min del er gaffelen, når man virkelig tyner sykkelen i kurver virker det som om vitale deler i gaffelen er produsert av plastelina.... :O

Kjøpte vel strengt tatt ikke HD på grunn av "hårnålsegenskapene", heller tvert imot.
I de hastighetene Suzukien begynte å bli morsom å kjøre (140 +), begynner Harleyen å bli ubehagelig å kjøre.

Så jeg har rett og slett forsøkt å kompensere for manglende modenhet og måtehold med å kjøpe en sykkel som er morsommere å kjøre "sakte" med...
Tror jeg har uttalt meg litt uklart og du har misforstått meg. Det jeg mente er at hvis en HD kjører 110 km/t i en sving så er ikke det en hårnålsving slik som andre har brukt som eksempler. Selvsagt blir jo alle svinger utfordrende hvis man bare kjører fort nok. Uansett om det er HD, R eller en ADV.

Jeg har selv kjørt bare 2 forskjellige HD'er. Den ene var en Sportster og den var helt teit. Den andre var en V-Rod. V-Roden var utrolig gøy å kjøre, men den gav meg ikke en god følelse i forhold til hard svingkjøring og jeg kjører tung sportstourer til vanlig. V-Rod var veldig gøy å kjører fort rett frem. Føltes som jeg fløy.

Bremsene på Sportsteren var en vits, men på V-Roden var de helt greie. Ikke helt på høyde med det jeg er vant med, men helt greie.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av KåreDump »

Juicebox skrev:
Nei nei nei, den tunge Road kingen og den lave Vroden med de brede dekkene har ikke HDs beste nedlegsvinkel :lol

Fxr er vel best i svinger men nå blitt erstattet av Dyna.
Tja.... Harley selv oppgir 32/32 på RK og V-Rod, og 30/31 grader nedleggsvinkel på Dyna.

Compare Bikes

Stor og tung, betyr ikke automatisk dårlig nedlegsvinkel, se bare på Goldwing, helt ufattelig hvor langt den kan brekkes ned om du har guts og muskler nok!! :O
JohnnyTh skrev: Tror jeg har uttalt meg litt uklart og du har misforstått meg.
Tror egentlig vi er ganske så enige! :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av ATWindsor »

Jeg har vanskelig for å tro at momentet til motoren er særlig relevant, en R-sykkel er friksjons/steilingsbegrenset i alle hastigheter som er relevant ut av en hårnålssving, så motoren er allerede "Overdimensjonert" for den situasjonen. Jeg tviler ikke på at en dyktig kar på en adv gruser meg på en r-sykkel, ei heller at høy effekt på lavt turtall er praktisk, men det betyr ikke at sykkeltypen er raskest.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg vil tro at en dyktig fører har riktig turtall inn i svingen uansett hvilken sykkeltype han har, hvis ønsket er å være raskest mulig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Moby »

JohnnyTh skrev:Jeg vil tro at en dyktig fører har riktig turtall inn i svingen uansett hvilken sykkeltype han har, hvis ønsket er å være raskest mulig.
R-sykler med standard drev er langt under turtalls området der alle hestene er i en hårnålsving, selv i første gir.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

ZZR-Erling

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er lettere å svinge en bike med bredt styre kontra en med smalt.... Grunnen til at en R har smalt, er for å stikke kroppen inn bak kåpa på langstrekkene. Av samme grunn ligger man litt fremover. Og fothvilerne er høyt plassert for å gi bedre markklaring

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Moby skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg vil tro at en dyktig fører har riktig turtall inn i svingen uansett hvilken sykkeltype han har, hvis ønsket er å være raskest mulig.
R-sykler med standard drev er langt under turtalls området der alle hestene er i en hårnålsving, selv i første gir.
Det stemmer ikke helt.
Kommer helt ann på hvilken R sykkel.

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av PoseFant »

Man skal vel ha en viss fart også for å få skikkelig veigrep, men for å avklare svingene radius kan vi bruke yttersvingen på en "vanlig" todelts rundkjøring som eksempel. Denne skal man kunne ta i 110 når man kjører annenhver sykkel der man ligger i fangeren til den andre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

:lol

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av supersic »

PoseFant skrev:Man skal vel ha en viss fart også for å få skikkelig veigrep, men for å avklare svingene radius kan vi bruke yttersvingen på en "vanlig" todelts rundkjøring som eksempel. Denne skal man kunne ta i 110 når man kjører annenhver sykkel der man ligger i fangeren til den andre.
natta

Svar