pelsen skrev:
En manual ble skrevet da sykkern var ny, og refererer til de oljene som var i handelen da.
Det foregår også utvikling i smøremiddelindustrien, det kommer nye produkter og de endrer sammensetning for de eksisterende produktene.
Så en spesifikk oljetype fra en produsent inneholder ikke samme stoffene idag som for 10 eller 20 år siden, selv om navnet er likt.
Nesten helt uten unntak vil det være slik at oljene har blitt (mye!) bedre de siste 20 årene. Derfor er det som Pelsen skriver nødvendig
å se på kravene til oljen, ikke hvilken olje de anbefaler.
La meg igjen bruke min BMW som eksempel: Fordi den er delvis oljekjølt må oljen være litt tykk for å kunne
sprutes på undersiden av stemplene. Når temperaturen i luften er over 30 grader (og det er den
ofte her hvor jeg bor) da sier BMW at 10w-40 blir for tynn.
Helt uavhengig av om oljen er dino eller synt.
OK, siden dette blir en skikkelig olje-tråd, her kommer litt olje-teori:
Det er to ting (og bare to!) som teller når man snakker om olje: Viskositeten og kvaliteten.
Viskositeten er hvor "tykk" den er. Men det betyr også hvor "tynn" den er når den blir varm. Tykkelsen på oljerør
og kanaler, tyopen filter, designet av oljepumpen og så videre i det uendelige er gjort med stor omhu
basert på hvor tykk og tynn oljen er. I praksis: Hvor tykk den maksimal er og hvor tynn den maksimalt er.
På oljeflasken vil det angir som et intervall, så som 10-40. Det betyr: Ikke tykkere enn 10 når det er kalt, og ikke
tynnere enn 40 når det er varmt. Tallerne 10 og 40 behøver vi ikke vite hva er. Det aller viktigste er å holde
seg innenfor kravene til viskositet (som vanligvis er gitt i forhold til temperaturen).
Kvaliten angis som en bokstav. SH (hvor H er kvaliteten). Sier manualen din "SH eller bedre" så er lengden på oljeskiftet
(for eksempel 10.000 km) satt basert på at oljen MINST har kvaliteten SH. Kjøper du bedre olje enn SH da kan du kjøre
lenger før du skifter.
Og her, men først her, kommer diskusjonen om dino vs synt inn. Synt har bedre kvalitet enn dino.
Men den er også (mye) dyrere. Så om manualen din sier "10w-40 og SH eller bedre" da finnes det mange billige
oljer som møter kravet. Og det finnes mange dyre.
Problemet er slik: Ingen kan fortelle deg HVOR MYE BEDRE en dyr olje er enn en billig (gitt at begge
møter kravene).
For meg kan du gjerne kjøpe en Super DUper Helsynt 600 kroner/liter olje og skifte den hver 300 km.
Men om manualen din sier "SAE 10W-40 SH eller bedre, med skift hver 10.000 km" da kan du spare
en ferietur eller to per år ved å gjøre som produsenten sier du MINST skal gjøre.
Slik er det med den saken.
[TaSK]