Lurer på om noen av dere har opdatert/flashed ECU ?
Er spesielt interesert i mulighet å fikse "snatchy throttle"

Takker HeHy, det er akkurat det jeg opplever ved lav turtall.HeHy skrev:Orginalt kommer de vel med for mager blanding på lav registeret for å komme gjennom EUs utslippskrav.
En flashing av ECU for å rette opp og fikse blandingsratio vil i mange tilfeller fikse akkurat slike problemer og man kan øke effekten sin.
Gjøres på verksted med dyno og muligheter for å gjøre dette, koster som oftest noen tusen i arbeid.
Takker for forum linken AJ men det ser ut som at yamaha tracer støttes ikke av rexxer ?AJ skrev:Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...
Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
Ja, kan ikke si noe annet en positivt om Espen. Han flashet min ECU fikk mye moment og del mer hk i det lavere registeret.cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
I noen tilfeller kan garanti bortfalle dersom man reprogrammerer sykkelen, heter det i en fersk artikkel:badkernel skrev:Hei
Lurer på om noen av dere har opdatert/flashed ECU ?
Er spesielt interesert i mulighet å fikse "snatchy throttle"
Gudskjelov noen som har tatt denne kampen i rettsystemet og satt en standard for dette (ihvertfall i USA, men vil tro den saken ville vært eksempelet man går ut i fra også her)gsx750_80 skrev:
I noen tilfeller kan garanti bortfalle dersom man reprogrammerer sykkelen, heter det i en fersk artikkel:
http://www.motorcyclistonline.com/ecu-p ... -your-bike .
"...The warranty on your brand-new bike may be declared null and void if you modify your bike, including software programming. ..."
Dersom sykkelen er såpass ny at garanti fortsatt er aktuell, kunne det muligens være verdt å undersøke dette..
Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Dette med å ta bort lambda varierer, da noen sykler (særlig ktm, som jeg vet om) hat noe de kaller closed loop, som gjerne går fra veldig lite gass lite rpm, som gjerne går enda magrere enn normalt. Her vil lambda si ifra til ECU eller fi eller hva det er som tar i mot signalet, om blandingen og justere ut fra den. Tar man derimot bort lambda er det en forhåndsprogrammert standardverdi den går ut ifra, som kan hjelpe og noen ganger bare gjøre at man bruker mer bensin.AJ skrev:Noen påstår at man får bukt med lavturtallsnykkingen på gassen om man kobler fra lamdasonden(e)...
Gjorde dette på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Hjalp nok noe, men merket samtidig at bensinforbruket økte. Gjorde ingen andre modifiseringer med mappingen/ECU enn frakoblingen med dataverktøyet Guzzidiag.
Skal skynde meg å legge til at denne løsningen neppe anbefales av merkeverksteder...
Ellers er det en del å lese om beslektet tema i denne tråden...
Synes jeg husker å ha lest om dette med "snarchy" gass på mt-09, mener jeg fant ut av at mange mente det kom av ride by wire og rett og slett at folk ikke var vant til det? Litt/en del mer følsomt enn vanlig gasshåndtak, og dermed mest en vanesak?biker7 skrev:Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
Rart, for kan ikke si at jeg har merket noe til dette på min enda etter 80mil..badkernel skrev: Merkes spesielt i 2 gir mellom 2800 og 3800 omdreninger. Muligens forsviner alle små bugs etter innkjørings perioden (500 km so far) men gud såååå irriterende.
Nja..ride by wire.. Er da gasswire på min tracer.. men litt usikker på hvordan overføringen egentlig funker på denne sykkelen.HeHy skrev:Synes jeg husker å ha lest om dette med "snarchy" gass på mt-09, mener jeg fant ut av at mange mente det kom av ride by wire og rett og slett at folk ikke var vant til det? Litt/en del mer følsomt enn vanlig gasshåndtak, og dermed mest en vanesak?biker7 skrev:Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
I A-mode skjerpes vell gassen enda mer så er kanskje ikke så rart at du merker det mer her?
Litt vanskelig å beskrive det som skjer (muligens det er føreren som er litt "picky/hard to please") men.... sykkelen vil dra men plutselig kutter ned og så om igjen og om igjen...små rykk hele veien (brøkdel av sec) ved cruise speed på ca 45/50 km/h i 2 gir drivstoff/luft blanding er for magert??biker7 skrev:Rart, for kan ikke si at jeg har merket noe til dette på min enda etter 80mil..badkernel skrev: Merkes spesielt i 2 gir mellom 2800 og 3800 omdreninger. Muligens forsviner alle små bugs etter innkjørings perioden (500 km so far) men gud såååå irriterende.
Og du snakker om Standard-mode eller..? For i A-mode tror jeg nok den kan være litt brå på gassen etc. :)
For å si det sånn, ikke ofte jeg ligger åbadkernel skrev:små rykk hele veien (brøkdel av sec) ved cruise speed på ca 45/50 km/h i 2 gir drivstoff/luft blanding er for magert??
Man må respektere fartsgrensen i byen og ved filteringbiker7 skrev:For å si det sånn, ikke ofte jeg ligger åbadkernel skrev:små rykk hele veien (brøkdel av sec) ved cruise speed på ca 45/50 km/h i 2 gir drivstoff/luft blanding er for magert??
cruiser i 45/50 jeg serru![]()
Det er gasswire på ride-by-wire sykler. "Gasswire" går bare til en elektrisk regulator som igjen styrer innsugspjeld og dyser. Dette medfører bl.a. at spjeld/dyser kan være litt åpne selv om gassen er helt "av". Dette er nyttig for eksempel når man ønsker redusert motorbrems ved null gass (ref annen tråd om bensinforbruk ved null gass og utforbakke.) Det er altså ikke bare gassrullens posisjon som bestemmer om motoren får tilført innsugsluft/drivstoff.biker7 skrev:Nja..ride by wire.. Er da gasswire på min tracer.. men litt usikker på hvordan overføringen egentlig funker på denne sykkelen.HeHy skrev:Synes jeg husker å ha lest om dette med "snarchy" gass på mt-09, mener jeg fant ut av at mange mente det kom av ride by wire og rett og slett at folk ikke var vant til det? Litt/en del mer følsomt enn vanlig gasshåndtak, og dermed mest en vanesak?biker7 skrev:Var i kontakt med Klev Tuning via facebook. Han har ikke utstyr til flashe ecu på Tracern. Så kan kunne for øyeblikket bare evt. tilby powercommander inkl. jobb/justering for 6500,- inkl. moms. Har forøvrig ikke merket noen store problemer med Tracern min enda angående veldig "snatchy" gass syns jeg (Har jo bare 78mil på den enda da..), men undersøkte litt før jeg hadde kjørt noe med min. Kan nok kanskje føles litt i A-mode, men ikke så ille i STD-mode syns jeg. Dette kan jo muligens ha noe å gjøre med hva man er vant til fra før. Og det sitter Akra-anlegg på min, men veit ikke om det hjelper.. :)cannon skrev:Hvis du PM'er med Espen Klev her på forumet så tror jeg du får ganske klare tilbakemeldinger på hva du kan forvente på akkurat din sykkel. Han flasher og har dyno, og han kan sakene. Det er ulike potensialer for endring på ulike sykkel-modeller.
I A-mode skjerpes vell gassen enda mer så er kanskje ikke så rart at du merker det mer her?:)