Ta det PENT

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Ta det PENT

Legg inn av CB9 »

folk kan fort finne på å kjøre helt andre veier..

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Ta det PENT

Legg inn av CB9 »

gjelder mest i utkjørsler forresten. der sitter dem med blinklys og venter og rett før du er forbi så setter dem fart i bilen.
har ikke skjedd meg men kjenner til fenomenet.

Toven

Re: Ta det PENT

Legg inn av Toven »

Var en lastebil som startet å blinke inn til Jula, når jeg venta på å komme meg ut på veien. Lastebilen kom da fra venstre og blinka inn noen sekunder før avkjøringa, og til høyre var det fin luke for meg å smette ut. I det jeg kjører ut får jeg med meg i blikket at lastebilen fortsetter mot meg uten blinklys. Liten lesson der om å alltid være heeeeelt sikker at det er klart før man begynner å kjøre ut. Gikk heldigvis ikke så fort på den veien.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Ta det PENT

Legg inn av Fjeldern »

spidair skrev:
Fjeldern skrev:
Enig i at motorsyklister (som alle andre i trafikken, bilister som gående) er hyklere, men uenig i det å blinke til venstre i rundkjøring. Fint for dem som gjør det, sikkert, men jeg vet ikke om en person (som jeg har møtt ansikt til ansikt) som noen gang har nevnt det som noe som hjelper dem i en rundkjøring.)
Har ikke tall på de gangene jeg har måttet bremse i en rundkjøring (bor på østlandet/Drammen og her er det en del rundkjøringer...) fordi vedkommende som kom i møte med meg IKKE blinket til venstre når han skulle dit... Både i bil og på MC... Hvorfor skal man, som en nevte over her, holde dette hemmelig?

Blir mer flyt i trafikken når man ser om man kan kjøre gjennom rundkjøringen med en gang... Ser man noen som blinker til venstre så vet man jo at vedkommende skal til venstre og man kan da slakke av tidligere og lage bedre flyt istedenfor å bråstoppe..

Er også mulig at jeg irriterer meg over dette mer enn jeg burde, men folk er utrolig lite flinke til å fylle blinklys olje på kjøretøyene sine... Av erfaring kjører jeg ikke forbi når noen plutselig, uten grunn, begynner å bremse ned foran meg, for antar jeg at de skal til høyre og de plutselig skjærer til venstre blir jeg klippet ned... Og det samme den andre veien, hvis jeg tror han skal til venstre og prøver en forbi kjøring på høyre siden hvis det er plass til det... Hadde vedkommende brukt blinklys ville det gått klart frem hvor vedkommende skulle... Og til dyrere bil til mindre blinklys er min erfaring...

Prøver til og med å bruke blinklys når jeg kjører forbi, selv om det ikke alltid er tid til det når luka kommer... :-)



Men for all del, kjør pent. Ikke tro at bilister vet hva du tenker, for det gjør de nemlig ikke, slakk ned på farten og få overblikk og ikke bare tro, men vit hva som skjer... Hvis ikke havner du fort der de faktisk tror.... :-)
Behold the wall of text:
Legger dem seg ikke i innerste feltet, som (i en vanlig 4-veis rundkjøring) indikerer at dem skal til venstre eller helt rundt? Og hvis det ikke er mulighet til plassering, eller dem har plassert seg feil, tørr du da å tro på blinklyset til vedkommende? Hvis en person ikke vet hvordan dem skal plassere seg i en rundkjøring, så har jeg heller ikke tro på at dem vet hvordan man burde blinke.
Jeg har aldri måtte bråstoppe fordi noen ikke har blinket til venstre. Hvis dem plasserer seg feil derimot, så har det hendt. Har dem plassert seg riktig, så ser jeg heller ikke behovet for å blinke til venstre. Og plasserer dem seg innerst, og alikevel skal rett frem, så må man jo uansett slakke av.
Det at folk ikke blinker ut derimot, har ført til mange unødvendige stans som jeg kunne vært spart for. Selv om fart og plassering kan være en viss indikator. Og folk som blinker til høyre ut av første utkjørsel av rundkjøringen først etter dem er i rundkjøringen ( når første utgang blir som en normal avkjøring i et kryss omtrent)

Man holder ikke hemmelig hvor man skal. Man gir denne informasjonen tydelig med plassering og fartstilpasning, og dermed får man bare smør på flesk ved å blinke. For å være litt usaklig: Folk kunne hold en hånd ut til siden i retningen dem skal, i tillegg til å bruke blinklys, men man får ikke noe ny informasjon av den grunn.
Eksempler:
Eksempel 1: Man kommer fra motsatt side av den som blinker til venstre. Personen som blinker er plassert mot midten av rundkjøringen, og skal derfor helt rundt eller til venstre (høyre for deg). Siden han blinker, skal han til venstre. Om han skulle til venstre eller rundt har ingen betydning for deg hvor lenge du ikke med hundreprosent sikkerhet vet at personen skal rundt.
Eksempel 2: Du står til venstre for personen som blinker til venstre. Man kan se plasseringen til vedkommende fra posisjonen, og ser også ut ifra hastighet om personen har tenkt seg rett frem. Er personen på vei ut i rundkjøringen, har man uansett tid til å kjøre samme hvilken retning personen skal. Er personen i rundkjøringen, så ser man tydelig om personen har tenkt seg rett frem eller til venstre, og personen vil sannsynligvis straks blinke til høyre. Alt det er en god indikasjon på hvor personen skal, uten venstre blink.
Eksempel 3: Personen har plassert seg til høyre, og blinker til venstre. Siden personen ikke vet hvordan man plasserer seg i rundkjøringen, kan det godt tenkes vedkommende heller ikke vet hvordan man blinker i rundkjøring. Derfor er det mulig at personen alltid blinker til venstre inn i rundkjøringer, uansett hvilken retning personen skal. Så samme hvor man står, kan man ikke være sikker på noe som helst av vedkommende.

Synes det heller burde fokuseres på riktig plassering i rundkjøringen, i stedet for det å blinke til venstre! Utrolig mange merkelig plasseringer rundt omkring, og da stoler jeg ikke på blinklys uansett hvor iherdig dem mener dem skal en vei (unntaksvis lastebiler, andre lange kjøretøy). Plasserer man seg til venstre inn i ei rundkjøring, men blinker ut til høyre, så ville aldri verden jeg kjørt om jeg sto ved først avkjørsel (En forsikringssak der ville nok også vært litt vrien hvis man faktisk hadde stolt på blinklyset).
Plassering i veibanen er jo noe som det blir satt stor vekt på under MC-opplæring, så der føler jeg vi i de fleste tilfeller stiller bedre enn mange andre. Sett mange sperre veien for de bak mm. pågrunn av dårlig/feil plassering..


Når jeg kjører forbi derimot, bruker jeg så og si alltid blinklys. Hvis bilen bak har tenkt til å legge seg ut omtrent likt med deg, får den personen opplysninger av blinkingen din som kan si om han rekker det eller ikke (når man legger seg ut altså). Blinke inn er nødvendig hvis det ikke er luke, eller så de i det andre feltet vet at det kan bli mindre plass til bilen foran, og at dem da kan slakke av før.

Men jeg vet erfaringsmessig at folk ikke blir enige om disse sakene uansett (som så mye annet), og det er helt fint å blinke til venstre hvis man vil det. Men det er ikke påbudt, som noen tror, og (i følge meg selv og ihvertfall noen andre) ikke nødvendig. Jeg har forsåvidt sagt alt jeg mener om saken, og hvordan det påvirker kjøringen min. Det kan godt hende at jeg endrer mening i fremtiden, og at jeg "ser lyset" og finner mange situasjoner hvor jeg skulle ønske folk blinket til venstre. Det har ikke skjedd enda, men jeg kan godt si ifra den dagen det endrer seg hvis ønskelig ;)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ta det PENT

Legg inn av cannon »

CB9 skrev:jeg stoler ikke på blinklys.
Helt enig. Man kan ikke stole på at den som blinker skal i blinke-retningen.

Allikevel er det lurt å blinke "for ofte", heller enn for sjelden. Tydelighet i trafikken gjennom blink, plassering og blikkontakt etc er bra både for sikkerhet og ikke minst for flyt.

Svar