Drivstofforbruk i nedoverbakker?
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Jeg har fundert litt på en ting i det siste.
Tar jeg grundig feil om jeg sier at dagens moderne motorer i teorien ikke skal bruke noe drivstoff om man slipper gassen i en nedoverbakke med kjøretøyet i gir?
Jeg har tatt det som en selvfølge siden hjulene drar motoren istedet for det motsatte, men når jeg da triller nedover en bakke med SV'en min burde den jo bli tilnærmet stille og ikke ha den vanlige motorduren.
Noen som kan opplyse meg?
Tar jeg grundig feil om jeg sier at dagens moderne motorer i teorien ikke skal bruke noe drivstoff om man slipper gassen i en nedoverbakke med kjøretøyet i gir?
Jeg har tatt det som en selvfølge siden hjulene drar motoren istedet for det motsatte, men når jeg da triller nedover en bakke med SV'en min burde den jo bli tilnærmet stille og ikke ha den vanlige motorduren.
Noen som kan opplyse meg?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Artig spørsmål... :) .
Jeg tenker sånn med en gang at så lenge pluggene tenner, dvs. at motoren snurrer og går, så bruker den fortsatt bensin. Men mindre enn ved pådrag. Vil jeg tro...
Men kanskje ikke ved kjøring i lavgir og mye motorbrems?
Jeg tenker sånn med en gang at så lenge pluggene tenner, dvs. at motoren snurrer og går, så bruker den fortsatt bensin. Men mindre enn ved pådrag. Vil jeg tro...

Men kanskje ikke ved kjøring i lavgir og mye motorbrems?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Den vil bruke litt, samme som ved tomgang. Hvis den ikke brukte noe, ville den ha stoppet. Bare prøv å slippe inn gassen i bakke og så drar du inn clutchen så ser du at den ligger på tomgang.
Har du en med forgassere, stopper motoren og triller ned en bakke i gir og holder bånn gass, vil den bruke like mye som om du hadde gitt bånn gass på sletta.
Har du en med forgassere, stopper motoren og triller ned en bakke i gir og holder bånn gass, vil den bruke like mye som om du hadde gitt bånn gass på sletta.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Nå er vel ikke lavt bensinforbruk noe stort tema hos mc-fabrikantene, virker det som.
På biler med innsprøytning kutter man drivstofftilførselen ved motorbrems, med forgasser går ikke det.
På biler med innsprøytning kutter man drivstofftilførselen ved motorbrems, med forgasser går ikke det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Ja.Fossin skrev: Tar jeg grundig feil om jeg sier at dagens moderne motorer i teorien ikke skal bruke noe drivstoff om man slipper gassen i en nedoverbakke med kjøretøyet i gir?
Så lenge motoren tenner og går så må den ha drivstoff. Enten du kjører nedover, bortover, oppover eller står stille på tomgang. Den forbruker naturligvis ulike mengder avhengig av energiforbruk, men drivstoff må den ha så lenge den går.
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
rogkas skrev:Ja.Fossin skrev: Tar jeg grundig feil om jeg sier at dagens moderne motorer i teorien ikke skal bruke noe drivstoff om man slipper gassen i en nedoverbakke med kjøretøyet i gir?
Så lenge motoren tenner og går så må den ha drivstoff. Enten du kjører nedover, bortover, oppover eller står stille på tomgang. Den forbruker naturligvis ulike mengder avhengig av energiforbruk, men drivstoff må den ha så lenge den går.
Der tror jeg dere har feil. Jeg vil tro en MC-motor skal fungere på samme måte som bilens og de skal kutte drivstoff helt i sånne situasjoner. Motoren klarer jo ikke "stoppe" om hjulene drar den rundt uansett om det kommer drivstoff eller ikke.
Fra Wikipedia:
<<Additionally, fuel injected engines don't use any fuel while engine braking. This is known as DFCO or Deceleration Fuel Cut-Off>>
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Hvis det finnes noen motorsykkel med DFCO er de hvertfall i fåtall.
Har hatt mange sykler med innsprut men aldri hatt dette.
Kanskje de nyeste touring ala Gold Wing, BMW K 1600 og lignede kan ha dette, men det er ikke vanlig.
Har hatt mange sykler med innsprut men aldri hatt dette.
Kanskje de nyeste touring ala Gold Wing, BMW K 1600 og lignede kan ha dette, men det er ikke vanlig.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Slitsom rykkete kjøring da, om du skal slippe gassen og rulle på motorbrems i alle nedoverbakker 

- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Ja det er ikke så behagelig med den kraftige motorbremsen i en V-twin i lange nedoverbakker.Toven skrev:Slitsom rykkete kjøring da, om du skal slippe gassen og rulle på motorbrems i alle nedoverbakker
Så det dere sier er at dette er noe som kun skjer i bilmotorer? Jeg vil nå si at alle biler jeg har kjørt i også lager motorlyd i nedoverbakker da.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
å bremse med motoren er ikke dumt. bruker du bremsene for mye risikerer du at de slutter å funke.
f.eks i lange nedoverbakker noe som er jævla ukoselig.
har aldri opplevd å bremse med motoren som rykkete. bremser med motoren støtt og stadig, aldri hatt noe problem med det.
f.eks i lange nedoverbakker noe som er jævla ukoselig.
har aldri opplevd å bremse med motoren som rykkete. bremser med motoren støtt og stadig, aldri hatt noe problem med det.
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Bremsingen i seg selv er ikke rykkete, men i det jeg går fra litt gass til ingen og motoren ikke lenger får bensin (eller hva vi nå kom frem til), blir det jo et rykk i det de store sylindrene bare lager vakuum og motorbremsing inntreffer.CB9 skrev:å bremse med motoren er ikke dumt. bruker du bremsene for mye risikerer du at de slutter å funke.
f.eks i lange nedoverbakker noe som er jævla ukoselig.
har aldri opplevd å bremse med motoren som rykkete. bremser med motoren støtt og stadig, aldri hatt noe problem med det.
Litt irriterende at den er akkurat kraftig nok til at farten ikke opprettholdes nedover Oslofjordtunnelen i sjette gir...
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
mulig jeg ikke helt skjønner hva du prater om men om du gir litt gass sånn at rpmene matcher hastigheten på sykkelen før du slipper clutchen blir det vel ikke noe rykk?
setter du sykkeln rett i førstegir når den går i hundre blir det jo et ubehagelig rykk. gjelder å matche gir og hastighet.
setter du sykkeln rett i førstegir når den går i hundre blir det jo et ubehagelig rykk. gjelder å matche gir og hastighet.
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Nei, det er ikke det jeg snakker om. Saken er når man slipper gassen i en nedoverbakke og motorbremsen i en V-twin slår inn.CB9 skrev:mulig jeg ikke helt skjønner hva du prater om men om du gir litt gass sånn at rpmene matcher hastigheten på sykkelen før du slipper clutchen blir det vel ikke noe rykk?
setter du sykkeln rett i førstegir når den går i hundre blir det jo et ubehagelig rykk. gjelder å matche gir og hastighet.
Men poenget med tråden er ikke at motorbremsen er kraftig på den og den sykkelen, men at det normalt (ihvertfall på biler) ikke brukes drivstoff ved motorbrems og at det derfor burde bli relativt stille ifra motoren.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Har ikke funnet en eneste sykkel med bensinkutt ved motorbrems.
Det er veldig stor forskjell på bil/mc motorer, så tror nok ikke sammeligningen er relevant.
Det er veldig stor forskjell på bil/mc motorer, så tror nok ikke sammeligningen er relevant.
-
- Innlegg: 25
- Registrert: 20 jan 2015, 07:56
- Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Det er veldig lett å sjekke... trykk på killswitch i en nedoverbakke og se om det blir forskjell.... hint: det blir det :)
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Er det elektronisk innsprøytning kutter den bensintilførselen under motorbrems, grunnen til at den går på tomgang når du trår eller klemmer inn kløtsjen er fordi at når turtallet kommer ned på et visst turtall vil den begynne og sprøyte inn bensin igjen.
Nettopp for at motoren ikke skal kveles. Slik har det iallefall vært siden 70 tallets l-jetronic system og kanskje enda lenger og...
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Nettopp for at motoren ikke skal kveles. Slik har det iallefall vært siden 70 tallets l-jetronic system og kanskje enda lenger og...
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Både K-jetronic og L-jetronic var mekaniske innspøytninger og har ikke noe form for besinkutt.
Det er det som blir kalt analog innspøytning og ikke elektronisk innsprøytning som brukes i dag.
De har rene mekaniske dyser som får bensin fra en fordelerrpumpe som er helt mekanisk drevet, ikke ulikt Dieselpumpe på Dieselmotorer.
Det er det som blir kalt analog innspøytning og ikke elektronisk innsprøytning som brukes i dag.
De har rene mekaniske dyser som får bensin fra en fordelerrpumpe som er helt mekanisk drevet, ikke ulikt Dieselpumpe på Dieselmotorer.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Feil. L jetronic er elektronisk, analog;ja, men fortsatt elektronisk, etterhvert vart de digitale, mot slutten av 80 tallet sånn ca...
Men du har rett i at k-jetronic er mekanisk ja.
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Men du har rett i at k-jetronic er mekanisk ja.
Sent fra min D6503 via Tapatalk
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Da har jeg vært en tur og fylt bensin og tatt en liten real life test. Jeg kjørte nedover en bratt bakke og trykket inn killswitch flere ganger underveis. For meg var det ingen forskjell i motorbrems med motoren "i gang" eller ikke, så lenge turtallet var høyere enn tomgang. Dvs at motoren ikke får noe bensin ved motorbrems.Espen Klev skrev:Det er veldig lett å sjekke... trykk på killswitch i en nedoverbakke og se om det blir forskjell.... hint: det blir det :)
Det jeg derimot oppdaget var at det jeg kalte motorlyd (eller rettere sagt putringen fra eksosanlegget) også var likt. Det vil jo tilsi at den lyden ikke kommer av eksplosjonene i motoren.
Men hva er det da som låter? Drivverk og sånt skjønner jeg lager litt lyd, men alt som kommer ut av potta kommer jo fra sylindrene.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Vet at min gamle Toyota Camry fra 1990 hadde fuel cut-off. Vil anta at dette er implementert i de fleste moderne motorsykler med fi. Det du hører Fossin er luft som kommer fra motoren. Selv om den ikke forbrenner noe, så er motoren i gang og vil trekke til seg luft og slippe det ut gjennom eksosen.
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Ja, jeg tenkte også at det måtte være det. Fortsatt synes jeg det er litt rart da luften som kommer ut av motoren ikke har noe overtrykk eller noe slikt, men godt mulig at det lager litt lyd for det.Pre skrev:Vet at min gamle Toyota Camry fra 1990 hadde fuel cut-off. Vil anta at dette er implementert i de fleste moderne motorsykler med fi. Det du hører Fossin er luft som kommer fra motoren. Selv om den ikke forbrenner noe, så er motoren i gang og vil trekke til seg luft og slippe det ut gjennom eksosen.
De gangene jeg har kommet fort inn i en bratt nedoverbakke, sluppet gassen og motorbremset på høyt turtall hører jeg ofte små smell i potta. Det kommer av uforbrent bensin som eksploderer i de varme delene av eksosanlegget så langt jeg skjønner, og jeg synes det låter kult. Men hvis bakken er så bratt at farten og turtallet detter sakte, kommer det ofte noen flere smell nedover bakken.
Slipper det igjennom litt bensinblanding innimellom allikevel?
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Hadde en Opel vectra 89 med Bosch motronic. Fuel cut gikk veldig hardt inn og ut.
Neste bil bmw 320i 91 var mye mer rafinert med sekvensiell innsprøytning. Har fungerte det mye bedre.
Kawa zzr1200 er spesiell: Den har fuel-cut med forgassere! Dette er løst ved at flottørventil stenges elektrisk i hver forgasser. dette styres av tenningsboks som også har inngang fra gass spjeld posisjon og selvfølgelig turtallet.
Den ligger bare ut på relativt høyt turtall ved gassavslag. Legger inn før turtallet blir så lavt at du merker noe.
KeiHin forgassere.
Neste bil bmw 320i 91 var mye mer rafinert med sekvensiell innsprøytning. Har fungerte det mye bedre.
Kawa zzr1200 er spesiell: Den har fuel-cut med forgassere! Dette er løst ved at flottørventil stenges elektrisk i hver forgasser. dette styres av tenningsboks som også har inngang fra gass spjeld posisjon og selvfølgelig turtallet.
Den ligger bare ut på relativt høyt turtall ved gassavslag. Legger inn før turtallet blir så lavt at du merker noe.
KeiHin forgassere.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Stemplene fortsetter å komprimere luft, selv om den ikke får bensin.Fossin skrev:Ja, jeg tenkte også at det måtte være det. Fortsatt synes jeg det er litt rart da luften som kommer ut av motoren ikke har noe overtrykk eller noe slikt, men godt mulig at det lager litt lyd for det.Pre skrev:Vet at min gamle Toyota Camry fra 1990 hadde fuel cut-off. Vil anta at dette er implementert i de fleste moderne motorsykler med fi. Det du hører Fossin er luft som kommer fra motoren. Selv om den ikke forbrenner noe, så er motoren i gang og vil trekke til seg luft og slippe det ut gjennom eksosen.
De gangene jeg har kommet fort inn i en bratt nedoverbakke, sluppet gassen og motorbremset på høyt turtall hører jeg ofte små smell i potta. Det kommer av uforbrent bensin som eksploderer i de varme delene av eksosanlegget så langt jeg skjønner, og jeg synes det låter kult. Men hvis bakken er så bratt at farten og turtallet detter sakte, kommer det ofte noen flere smell nedover bakken.
Slipper det igjennom litt bensinblanding innimellom allikevel?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Korreksjonsimpson skrev:Både K-jetronic og L-jetronic var mekaniske innspøytninger og har ikke noe form for besinkutt.
Det er det som blir kalt analog innspøytning og ikke elektronisk innsprøytning som brukes i dag.
De har rene mekaniske dyser som får bensin fra en fordelerrpumpe som er helt mekanisk drevet, ikke ulikt Dieselpumpe på Dieselmotorer.
K-jetronic er en mekanisk kontinuelig innsprøyting CIS ( Continuous Injection System). her blir mengden drivstoff regulert med en mekanisk luftmengdemåler som regulerer trykket til dysene.
L- jetronic er et elektronisk styrt innsprøytingssystem hvor bensinmengden blir regulert av en analog styreenhet med luftmengdemåler som endrer pulsbredde og frekvens på elektrisk styrte dyser.
Ingen av dem har en mekanisk fordelerpumpe som "gammel" diesel.
