Ved veis ende, inntil videre
Re: Veien til MC-lappen - 2016
Andre time gjennomført. Klassisk Vestlandsvær, det vil si lett regn, noe sol, før regnet igjen høljet ned. Fikk testet at mitt bruktinnkjøpte Bullfighter-utstyr og støvlene er vanntette.
Kjørte i trafikken denne gangen, på en relativt travel riksvei. Det var faktisk godt å komme seg ut på veien, følte meg mer hjemme der enn på det lukkede området som vi kjørte sist.
Fikk mer dreis på giringen. Men trenger fremdeles mer trening før jeg blir vant med sykkelen og det sitter naturlig. Motoren oppleves som veldig turtallsvillig, så det er motorbrems med en gang jeg går av gassen. Det gjelder å manipulere gass og clutch akkurat passe.
Ellers så har jeg forbedringspotensial når det gjelder plassering, ved kryss og i rundkjøring. Det er viktig, og noe sensorene legger vekt på. Kommunikasjon med annen trafikk er generelt et gjennomgangstema. En del ting jeg ikke har tenkt på tidligere, slik som å ikke søke øyekontakt/ se på biler du har vikeplikt for, men se fremover. Også passe på biler som har vikeplikt for deg faktisk holder tilbake, men ikke slakke av så mye at det blir uklart om du tenker å slippe de frem. Kan skape farlige situasjoner.
Det ble bare en rask tur på øvingsbanen i dag, før vi måtte dra tilbake. Kjørte bremsetesten et par ganger. Det er vel en av de enklere øvelsene.
Ellers, så fikk jeg en overraskelse med at den fryktede kjegleøvelsen er endret.. Krypkjøringen er blitt noe lettere ifølge kjørelæreren. Hovedendringen er at en nå skal stoppe inne i " firkanten", og får en ny 90 graders start der. Når en kjører ut av firkanten skal en ikke gjennom kjeglene igjen, men kjøre i krypfart tilbake.
Det er mange læringspunkter å ta med seg fra i dag, men alt i alt en liten opptur. Trivelig å kjøre litt på vei. Neste gang blir det motorveien til øvingsbanen, så da blir det nok mer knoting på bane. :)
Kjørte i trafikken denne gangen, på en relativt travel riksvei. Det var faktisk godt å komme seg ut på veien, følte meg mer hjemme der enn på det lukkede området som vi kjørte sist.
Fikk mer dreis på giringen. Men trenger fremdeles mer trening før jeg blir vant med sykkelen og det sitter naturlig. Motoren oppleves som veldig turtallsvillig, så det er motorbrems med en gang jeg går av gassen. Det gjelder å manipulere gass og clutch akkurat passe.
Ellers så har jeg forbedringspotensial når det gjelder plassering, ved kryss og i rundkjøring. Det er viktig, og noe sensorene legger vekt på. Kommunikasjon med annen trafikk er generelt et gjennomgangstema. En del ting jeg ikke har tenkt på tidligere, slik som å ikke søke øyekontakt/ se på biler du har vikeplikt for, men se fremover. Også passe på biler som har vikeplikt for deg faktisk holder tilbake, men ikke slakke av så mye at det blir uklart om du tenker å slippe de frem. Kan skape farlige situasjoner.
Det ble bare en rask tur på øvingsbanen i dag, før vi måtte dra tilbake. Kjørte bremsetesten et par ganger. Det er vel en av de enklere øvelsene.
Ellers, så fikk jeg en overraskelse med at den fryktede kjegleøvelsen er endret.. Krypkjøringen er blitt noe lettere ifølge kjørelæreren. Hovedendringen er at en nå skal stoppe inne i " firkanten", og får en ny 90 graders start der. Når en kjører ut av firkanten skal en ikke gjennom kjeglene igjen, men kjøre i krypfart tilbake.
Det er mange læringspunkter å ta med seg fra i dag, men alt i alt en liten opptur. Trivelig å kjøre litt på vei. Neste gang blir det motorveien til øvingsbanen, så da blir det nok mer knoting på bane. :)
Sist redigert av Longines den 19 apr 2016, 08:19, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 10 nov 2014, 15:09
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
- Bosted: Stavanger
Re: Veien til MC-lappen - 2016
Kjekk lesning og bra at du er igang med kjøringa :) Husker selv jeg sleit med å ikke tape for mye fart under giring di første kjøretimene, men det er slik som kommer seg rimelig fort. Gled deg til banekjøringa ute på reve, det er gøy :)
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Veien til MC-lappen - 2016
Spennende lesing @Longines!
8-D
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: .
Det er på overtid med en oppdatering her. Det ble ingen kjøretime på tirsdag, 26 april. Våknet med spysyke natten før, så det var dessverre 1700kr rett ut av vinduet.
Det er tid for en timeout og revurdering av veien videre.. Jeg var klar over at det skulle bli mye arbeid og penger, men jeg trodde faktisk at det skulle være morsomt og interessant å lære dette. Dessverre, så har jeg følelsen av at det ikke noe for meg. Motivasjonen for å ta MC-lappen er mer eller mindre borte.
Jeg kommer aldri til å dra på lange turer eller kjøre racing. Alt jeg ønsker å ha et enkelt, kjapt og morsomt transportmiddel til jobbpendling og nærområde. Da blir det overkill å ta lappen på tung MC, som har mye mer krefter og krever mye mer kjøreteknisk enn det som er relevant eller interessant for meg. Dessverre er det bortimot like mye pensum og kostnader med å ta lappen på lett MC, så det er ikke noe reeelt alternativ.
En digresjon er at det hadde nok vært fordelaktig for trafikkaviklingen rundt byene om det hadde vært enklere å ta lett-MC lappen. Å frese rundt med toppfart 45 km/t er knapt holdbart i lengden. Trimmet moped, med tilhørende manglende trafikkforsikring i forbindelse med ulykker og skade er ikke aktuelt. Jeg var jo litt skeptisk til om dette kunne være noe for meg, så det var derfor jeg bestemte meg for å kjøre minst en sesong med Vespa for å se hvordan jeg likte livet med tohjuling, før jeg snuste på motorsykkel. Hadde jeg kjørt litt ( ulovlig) med motorsykkel før opplæringen, så hadde jeg nok funnet ut at det ikke var noe for meg. Men det alternativet har en dessverre ikke.
En annen ting er at kjøretimeprisen er ca 850kr i mitt område, men i praksis brukes det bare dobbelttimer og når det koster miniumum 1700 kr per gang en kjører ut med kjørelærer så renner pengene fort ut. Dobbelttimer gir naturligvis mer effektiv læretid, og det er rent psykologisk at det oppleves som dyrere.
Men, holder tross alt muligheten åpen for å fortsette med kjøretimer senere. Kanskje hos en annen kjøreskole. Da må jeg i det minste finne en løsning for privat øvelseskjøring. Vurderer å bytte Vespaen i en girmoped som er litt mer motorsykkelaktig for å kunne trene krypkjøring i kjøregården.
Hva sitter jeg så igjen med så langt etter ca 8000kr.. En hel del gode tips om kjøring, blikkbruk og plassering som jeg tar med meg videre i mopedverdenen. Fullført teorikurs og teorieksamen.
Det er noe flaut å starte en blogg og så avslutte den ganske raskt på denne måten, men regner med at det tross alt er nyttige erfaringer for andre som lurer på å ta motorsykkellappen. :)
Det er tid for en timeout og revurdering av veien videre.. Jeg var klar over at det skulle bli mye arbeid og penger, men jeg trodde faktisk at det skulle være morsomt og interessant å lære dette. Dessverre, så har jeg følelsen av at det ikke noe for meg. Motivasjonen for å ta MC-lappen er mer eller mindre borte.
Jeg kommer aldri til å dra på lange turer eller kjøre racing. Alt jeg ønsker å ha et enkelt, kjapt og morsomt transportmiddel til jobbpendling og nærområde. Da blir det overkill å ta lappen på tung MC, som har mye mer krefter og krever mye mer kjøreteknisk enn det som er relevant eller interessant for meg. Dessverre er det bortimot like mye pensum og kostnader med å ta lappen på lett MC, så det er ikke noe reeelt alternativ.
En digresjon er at det hadde nok vært fordelaktig for trafikkaviklingen rundt byene om det hadde vært enklere å ta lett-MC lappen. Å frese rundt med toppfart 45 km/t er knapt holdbart i lengden. Trimmet moped, med tilhørende manglende trafikkforsikring i forbindelse med ulykker og skade er ikke aktuelt. Jeg var jo litt skeptisk til om dette kunne være noe for meg, så det var derfor jeg bestemte meg for å kjøre minst en sesong med Vespa for å se hvordan jeg likte livet med tohjuling, før jeg snuste på motorsykkel. Hadde jeg kjørt litt ( ulovlig) med motorsykkel før opplæringen, så hadde jeg nok funnet ut at det ikke var noe for meg. Men det alternativet har en dessverre ikke.
En annen ting er at kjøretimeprisen er ca 850kr i mitt område, men i praksis brukes det bare dobbelttimer og når det koster miniumum 1700 kr per gang en kjører ut med kjørelærer så renner pengene fort ut. Dobbelttimer gir naturligvis mer effektiv læretid, og det er rent psykologisk at det oppleves som dyrere.
Men, holder tross alt muligheten åpen for å fortsette med kjøretimer senere. Kanskje hos en annen kjøreskole. Da må jeg i det minste finne en løsning for privat øvelseskjøring. Vurderer å bytte Vespaen i en girmoped som er litt mer motorsykkelaktig for å kunne trene krypkjøring i kjøregården.
Hva sitter jeg så igjen med så langt etter ca 8000kr.. En hel del gode tips om kjøring, blikkbruk og plassering som jeg tar med meg videre i mopedverdenen. Fullført teorikurs og teorieksamen.
Det er noe flaut å starte en blogg og så avslutte den ganske raskt på denne måten, men regner med at det tross alt er nyttige erfaringer for andre som lurer på å ta motorsykkellappen. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ved veis ende, inntil videre
Uten at jeg vet din økonomiske situasjon så ville jeg fullført nå som du allerede har betalt 8.000,-
Eller så vil jo de 8.000,- gå rett i dass og det kunne vertfall ikke jeg levd med.
Hvis det er helt skrapa når det kommer til penger så har du jo ikke noe valg, men hvis det fortsatt er kronasjer igjen så ville jeg vertfall fullført og fått det ut av verden. Jeg er ganske sikker på at den dagen du står der med lappen i hånden så blir det nok mer kjøring enn du tror. Men skjønner at det ser litt håpløst ut nå.
Er jo ikke akkurat en artig prosess å ta lappen. Det koster mye penger og man må bestå diverse prøver etc. Men jeg mener bestemt at det bare er å brette opp ermene og stå løpet ut.
Eller så vil jo de 8.000,- gå rett i dass og det kunne vertfall ikke jeg levd med.
Hvis det er helt skrapa når det kommer til penger så har du jo ikke noe valg, men hvis det fortsatt er kronasjer igjen så ville jeg vertfall fullført og fått det ut av verden. Jeg er ganske sikker på at den dagen du står der med lappen i hånden så blir det nok mer kjøring enn du tror. Men skjønner at det ser litt håpløst ut nå.
Er jo ikke akkurat en artig prosess å ta lappen. Det koster mye penger og man må bestå diverse prøver etc. Men jeg mener bestemt at det bare er å brette opp ermene og stå løpet ut.
Re: Ved veis ende, inntil videre
Hvis jeg tolker deg riktig er det krypkjøring som er den store bøygen for deg?
Den er vanskelig i starten, men plutselig så sitter den. Blikket opp og langt frem, bruk bakbremsen i stedet for frambremsen, i så lav hastighet må du også bruke kroppen mer aktivt. Slur på clutch, de fleste sykler er rykkete i 1 gir. Slapp av i kroppen, husker at jeg var støl etter første time grunnet anspenthet.
Ikke vær redd for å drite deg ut. Læreren har garantert sett det før.
Kan også lønne seg å bytte sykkel og eller lærer hvis dere ikke finner tonen.
Dette klarer du! Det var en tung start for meg også, men plutselig løsnet det og ble veldig morsomt.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Den er vanskelig i starten, men plutselig så sitter den. Blikket opp og langt frem, bruk bakbremsen i stedet for frambremsen, i så lav hastighet må du også bruke kroppen mer aktivt. Slur på clutch, de fleste sykler er rykkete i 1 gir. Slapp av i kroppen, husker at jeg var støl etter første time grunnet anspenthet.
Ikke vær redd for å drite deg ut. Læreren har garantert sett det før.
Kan også lønne seg å bytte sykkel og eller lærer hvis dere ikke finner tonen.
Dette klarer du! Det var en tung start for meg også, men plutselig løsnet det og ble veldig morsomt.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Ved veis ende, inntil videre
Om det er dette som er tilfellet kan jeg informere om at jeg har ei venninne som satte foten ned i bakke to ganger under denne øvelsen når hun hadde oppkjøring og bestod likevell.45316 skrev:Hvis jeg tolker deg riktig er det krypkjøring som er den store bøygen for deg?
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
Re: Ved veis ende, inntil videre
De bryr seg pent lite om du er nedi med foten en eller to ganger. Det som er poenget med krypkjøring er å se om du har kontroll på kjøretøyet i lav hastighet. Selv om du skulle kvele sykkelen så består du. Så lenge du beholder roen og starter opp sykkelen og kjører videre som ikke noe skulle ha hendt.Hansien skrev:Om det er dette som er tilfellet kan jeg informere om at jeg har ei venninne som satte foten ned i bakke to ganger under denne øvelsen når hun hadde oppkjøring og bestod likevell.45316 skrev:Hvis jeg tolker deg riktig er det krypkjøring som er den store bøygen for deg?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 15 mar 2016, 20:45
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2 1993
Re: Ved veis ende, inntil videre
Ikke gi deg nå!
Jeg var håpløs på krypkjøring og tenkte at dette kommer jeg aldri til å få til, Begynte på lappen i mai i fjord og på grunn av arbeid så fikk jeg ikke tatt lappen før i begynnelsen på oktober. Men er utrolig glad i dag at jeg fullførte
Jeg var håpløs på krypkjøring og tenkte at dette kommer jeg aldri til å få til, Begynte på lappen i mai i fjord og på grunn av arbeid så fikk jeg ikke tatt lappen før i begynnelsen på oktober. Men er utrolig glad i dag at jeg fullførte

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ved veis ende, inntil videre
Longines skriver faktisk at han har mista interressen for mc, problemer med krypkjøring er vel mere som en bisetning i sammenhengen.
Å miste interressen er da en legal grunn til å hoppe av før det koster for mye ? ikke sant ?
Vi har vel alle prøvd hobbyer som vi gikk lei av ?
Å miste interressen er da en legal grunn til å hoppe av før det koster for mye ? ikke sant ?
Vi har vel alle prøvd hobbyer som vi gikk lei av ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Ved veis ende, inntil videre
de obligatoriske gruppetimene der samhandling og ettertanke og både det ene og det andre skal bearbeides av elevene i sammen er grunn god nok å slutte men resten er jo ikke så vanskelig. slapp unna med 18000 selv og humøret stiger betraktelig når du får lappen så å gi seg på 8000 blir for dumt .. synes jeg.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Ved veis ende, inntil videre
Det er jo selvfølgelig mulig å bli lei av nye ting en prøver ut.
Men er tror jeg en kombinasjon av dårlig vær, på dårlig vær og ikke minst spysyke på toppen av alt trekker ned denne fantastiske hobbyen.
Jeg tror når været stråler og kjøretimene går mer og mer på skinner. Så vil gnisten være der for fullt.
Det virker for meg som om en som har funnet sin plass i MC/Scooter verden og veien videre vil være genial.
Det som kan være lurt er å fullføre. Så kan en velge selv hvor mye en vil kjøre når dette er gjort. Så skulle dagene strålt og lysten på å få kjørt litt være der, så har en vertfall muligheten.
Er selv fra Stavanger og omegn. Og kan bare si at herregud så mye flotte veier og nært flotte veier en bor. (NÅR VÆRET ER PÅ PLASS ER DET MAGISK).
Ryfylke på MC/Scooter, Jæren osv. Nyydelig.
Vi har vært veldig uheldig med været. Og triste dager trekker ned gleden av å gå ut på 2 hjul. Men vent til de gode dagene kommer.
Elruts
Men er tror jeg en kombinasjon av dårlig vær, på dårlig vær og ikke minst spysyke på toppen av alt trekker ned denne fantastiske hobbyen.
Jeg tror når været stråler og kjøretimene går mer og mer på skinner. Så vil gnisten være der for fullt.
Det virker for meg som om en som har funnet sin plass i MC/Scooter verden og veien videre vil være genial.
Det som kan være lurt er å fullføre. Så kan en velge selv hvor mye en vil kjøre når dette er gjort. Så skulle dagene strålt og lysten på å få kjørt litt være der, så har en vertfall muligheten.
Er selv fra Stavanger og omegn. Og kan bare si at herregud så mye flotte veier og nært flotte veier en bor. (NÅR VÆRET ER PÅ PLASS ER DET MAGISK).
Ryfylke på MC/Scooter, Jæren osv. Nyydelig.
Vi har vært veldig uheldig med været. Og triste dager trekker ned gleden av å gå ut på 2 hjul. Men vent til de gode dagene kommer.
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 40
- Registrert: 10 apr 2016, 17:04
- Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
- Bosted: Trøndelag
Re: Ved veis ende, inntil videre
Jeg ville også fullført, så har du ihvertfall kortet tilgjengelig når/hvis gnisten kommer tilbake.
Og når det gjelder krypkjøringa så sleit jeg veldig med den jeg også. Jeg øvde sammen med kjørelæreren min bare noen dager før oppkjøringen min, og da klarte jeg og velte.. Det var veldig skuffende. Men oppkjøringen kom og da gikk det mye bedre. Ikke 100% men godkjent
Prøver å huske å øve litt på det enda bedre n gang i blant, så det ikke glemmes.
Og når det gjelder krypkjøringa så sleit jeg veldig med den jeg også. Jeg øvde sammen med kjørelæreren min bare noen dager før oppkjøringen min, og da klarte jeg og velte.. Det var veldig skuffende. Men oppkjøringen kom og da gikk det mye bedre. Ikke 100% men godkjent

Prøver å huske å øve litt på det enda bedre n gang i blant, så det ikke glemmes.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ved veis ende, inntil videre
Problemet er vel at han faktisk ikke har prøvd hobbyen ennå?Jompa skrev:Longines skriver faktisk at han har mista interressen for mc, problemer med krypkjøring er vel mere som en bisetning i sammenhengen.
Å miste interressen er da en legal grunn til å hoppe av før det koster for mye ? ikke sant ?
Vi har vel alle prøvd hobbyer som vi gikk lei av ?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ved veis ende, inntil videre
Det er vel ikke jeg den rette til å svare på.
Vi får se om Longines selv kommer med en utdyping, jeg bryr meg i hvert fall ikke om å spekulere mer over
dette.
Vi får se om Longines selv kommer med en utdyping, jeg bryr meg i hvert fall ikke om å spekulere mer over
dette.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Ved veis ende, inntil videre
Har du råd ville jeg fullført. MYE lettere å ta opp interessen igjen senere en gang, enn å måtte starte på bunnen igjen.
Ganske sikkert at det ikke blir billigere etter som årene går heller
Ganske sikkert at det ikke blir billigere etter som årene går heller
