Årsavgift ny motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Geiroe »

CB9 skrev:
off topic: har hatt biltemabatteri i sykkeln siden jeg fikk den og aldri hatt noe problem med det men etter å ha lest skremselspropaganda om biltema her på mcsiden fikk jeg nesten nerver etter nykjøpt biltemabatteri. helvete faen. var bra glad når mc'n tente.
Aldri hatt problemer med biltema batteri på mine kjøretøy, og jeg har kjøpt mange bt batterier. Synd de ikke passer i min VF, måtte kjøpe på mekonomen.

Men det var denne veiavgiften da. :vs poenget er vel heller det at forhandler har en tendens til å legge prisen opp mot nærmeste 5 eller 10.000.- uansett om veiavgift er inkl. eller ikke. Dersom du ikke er klar over det har du heller ikke mulighet til å forhandle om prisen, du får bare 1900.- ekstra å betale.
Tidligere var også førstegangsservice inkl. i prisen, og selv om da sykkelen ble noen tusen dyrere, så var totalsummen den du kunne låne på. Nå må du ha 5000.- ekstra for å betale service å veiavgift. :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av CB9 »

var ikke noe hyggelig å handle batteri på biltema etter all skremselspropagandaen. måtte atpåtil ta buss og gå og hele pakka så jeg var egentlig bra nervøs for å måtte gjenta det med dårlig batteri og i det hele tatt. det tar fort en halv dag til og fra biltema.

nevnte det batteriet fordi også i denne tråden var det samme opplegget. selger er uskyldig og kjøper er en dust. synes egentlig det er veldig mange ukritiske folk her inne. og med ukritiske så mener folk som lett betaler fem tusen om selger hever prisen rett før salg. sigøynertriks er det der og det er en jævla uting.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av CB9 »

og når du hever prisen som alt er nedfelt i en kontrakt og nekter salg om du ikke får mer cash så er ikke det langt unna kidnapping og rein utpressing fra en som har all verdens tid sammenlignet med kjøper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23064
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

CB9 skrev:og når du hever prisen som alt er nedfelt i en kontrakt og nekter salg om du ikke får mer cash så er ikke det langt unna kidnapping og rein utpressing fra en som har all verdens tid sammenlignet med kjøper.
Det du snakker om her er jo kontraktsbrudd og jeg tviler på at dette er vanlig praksis rundt om. Jeg har kjøpt sykkel fra både Leeres, Graarud og Yamaha Vinterbro og alle stedene har hatt en ryddig salgsstrategi.

Årsavgiften og om denne er nedfelt i kontrakten bryr meg ikke så mye. Slike ting gidder jeg ikke å henge meg opp i. Den skal uansett betales av meg og hvordan staten får disse kronene er meg klinkende likegyldig. Det er uansett veldig vanskelig å prute på en fabrikkny sykkel.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av CB9 »

mulig jeg dro på litt men fikk inntrykk dem gjorde det med han karen over her for et par sider siden. og han måtte vel tåle at folk synes 5000 var lite å sette seg på bakbeina for.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23064
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Prisen på sykkelen ferdig på veien er jo den som står i kontrakten så vidt jeg vet. Årsavgift og service kan man ikke forvente at forhandler skal legge ved som en bonus? Så sant ikke dette da står i kontrakten?

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av CB9 »

sånn kort fortalt er selger alltid kjeltring og kjøper er en lettlurt bonde. utover det kjenner jeg ikke til grarud og kompani. kan hende de er mormonske mc-selgere. stoler ikke på en selger samme hva.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23064
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

CB9 skrev:sånn kort fortalt er selger alltid kjeltring og kjøper er en lettlurt bonde. utover det kjenner jeg ikke til grarud og kompani. kan hende de er mormonske mc-selgere. stoler ikke på en selger samme hva.
Sånn sett så stoler jeg ikke på noen overhodet jeg når det kommer til penger. Derfor er det viktig at vi som kunde er våkne og følger med i timen slik at man til slutt skriver under på de rette tingene.

De fleste klarer å lese og da har man jo all mulighet til å nettopp gjøre dette, også med kontrakter. Desverre så er mange av oss litt for slappe der. Men at forhandlere gjør sitt for å tjene noen kroner er vel ganske opplagt, så lange det foregår innenfor lovens og kontraktens rammer.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Geiroe skrev:
CB9 skrev:
off topic: har hatt biltemabatteri i sykkeln siden jeg fikk den og aldri hatt noe problem med det men etter å ha lest skremselspropaganda om biltema her på mcsiden fikk jeg nesten nerver etter nykjøpt biltemabatteri. helvete faen. var bra glad når mc'n tente.
Men det var denne veiavgiften da. :vs poenget er vel heller det at forhandler har en tendens til å legge prisen opp mot nærmeste 5 eller 10.000.- uansett om veiavgift er inkl. eller ikke. Dersom du ikke er klar over det har du heller ikke mulighet til å forhandle om prisen, du får bare 1900.- ekstra å betale.
ding ding ding

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Alex-68 »

Kaster meg inn med redningsbøya, før enkelte holder på og drukne! En kjøpskontrakt skal inneholde all informasjon som er til nytte for kjøper! Som div mangler og ekstra utgifter. En salgsannonse skal inneholde all informasjon til kjøper, som inneholder alt ang vare, og tilleggsutgifter! Om noe mangler, som eks årsavgift! Så er dette en mangelfull salgsannonse! Og en mangelfull Salgsannonse gjør tre ting, du vinner i en Rettsak, 2, du har verdig grunn til heving av kjøp. 3. Du kan klage til Forbrukerrådet. Og faktisk få tilbake de 1900.-kr pga mangelfull informasjon.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av LoneRider »

Fant denne på nett:

Saken gjelder hvorvidt det medfører et brudd på markedsføringsloven (heretter mfl.) § 2 og § 3 når Harald A. Møller AS (heretter Møller) ved angivelse av veiledende forhandlerpriser, eller i forhandlerannonser med forhandlernes pris, ikke inkluderer årsavgift i prisene.

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett ... -moller-as

Vedtak
1. Forbrukerombudets påstand tas ikke til følge.
2. Saksomkostninger tilkjennes ikke.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Alex-68 skrev:Kaster meg inn med redningsbøya, før enkelte holder på og drukne! En kjøpskontrakt skal inneholde all informasjon som er til nytte for kjøper! Som div mangler og ekstra utgifter. En salgsannonse skal inneholde all informasjon til kjøper, som inneholder alt ang vare, og tilleggsutgifter! Om noe mangler, som eks årsavgift! Så er dette en mangelfull salgsannonse! Og en mangelfull Salgsannonse gjør tre ting, du vinner i en Rettsak, 2, du har verdig grunn til heving av kjøp. 3. Du kan klage til Forbrukerrådet. Og faktisk få tilbake de 1900.-kr pga mangelfull informasjon.
Årsavgiften er en "kontrakt" mellom kjøper og staten, altså ikke med forhandler. Det var tidligere slik at forhandler videreformidlet disse pengene ved kjøp, men nå er denne ene transaksjonen tatt bort fra forhandler og kjøper forholder seg til staten også ved førstegangs betaling. Dette er mer ryddig enn tidligere.

Som jeg har sagt tidligere så kan man helt sikkert diskutere om forhandler bør ha opplysningsplikt om alle mulig store og små ting vi kunder burde vite om selv. Det kan være årsavgift, forsikring, førerkort, vognkort, bompengeavgift, variasjon i oljepris, vaskemidler...ja, alt mulig rart. Men vi har faktisk et selvstendig ansvar som kunder og forbrukere til å undersøke litt og ha kunnskap om det vi handler. Vi verken bør eller skal legge alt dette ansvaret over på forhandler, da fordummer vi oss selv og kan, som samfunn, ende opp med eksemplene over der vi blir advart mot alle mulige dustete ting.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

rogkas skrev:
Alex-68 skrev:Kaster meg inn med redningsbøya, før enkelte holder på og drukne! En kjøpskontrakt skal inneholde all informasjon som er til nytte for kjøper! Som div mangler og ekstra utgifter. En salgsannonse skal inneholde all informasjon til kjøper, som inneholder alt ang vare, og tilleggsutgifter! Om noe mangler, som eks årsavgift! Så er dette en mangelfull salgsannonse! Og en mangelfull Salgsannonse gjør tre ting, du vinner i en Rettsak, 2, du har verdig grunn til heving av kjøp. 3. Du kan klage til Forbrukerrådet. Og faktisk få tilbake de 1900.-kr pga mangelfull informasjon.
Årsavgiften er en "kontrakt" mellom kjøper og staten, altså ikke med forhandler. Det var tidligere slik at forhandler videreformidlet disse pengene ved kjøp, men nå er denne ene transaksjonen tatt bort fra forhandler og kjøper forholder seg til staten også ved førstegangs betaling. Dette er mer ryddig enn tidligere.

Som jeg har sagt tidligere så kan man helt sikkert diskutere om forhandler bør ha opplysningsplikt om alle mulig store og små ting vi kunder burde vite om selv. Det kan være årsavgift, forsikring, førerkort, vognkort, bompengeavgift, variasjon i oljepris, vaskemidler...ja, alt mulig rart. Men vi har faktisk et selvstendig ansvar som kunder og forbrukere til å undersøke litt og ha kunnskap om det vi handler. Vi verken bør eller skal legge alt dette ansvaret over på forhandler, da fordummer vi oss selv og kan, som samfunn, ende opp med eksemplene over der vi blir advart mot alle mulige dustete ting.
Det er nok viktig å skille litt mellom ny og brukt sykkel her. For brukte sykler er det helt klart viktig at det framkommer av kontrakten om årsavgiften er betalt eller om den kommer sendt til kunde senere. I verste fall kan en sykkel være skyldig årsavgift for flere år.
Men for nye sykler er dette tatt ut av forhandlernes hender og er langt enklere å forholde seg til.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Ja, det er en fin presisering. Skille mellom ny og brukt kjøretøy bør så avgjort gjøres.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

rogkas skrev:
Alex-68 skrev:Kaster meg inn med redningsbøya, før enkelte holder på og drukne! En kjøpskontrakt skal inneholde all informasjon som er til nytte for kjøper! Som div mangler og ekstra utgifter. En salgsannonse skal inneholde all informasjon til kjøper, som inneholder alt ang vare, og tilleggsutgifter! Om noe mangler, som eks årsavgift! Så er dette en mangelfull salgsannonse! Og en mangelfull Salgsannonse gjør tre ting, du vinner i en Rettsak, 2, du har verdig grunn til heving av kjøp. 3. Du kan klage til Forbrukerrådet. Og faktisk få tilbake de 1900.-kr pga mangelfull informasjon.
Årsavgiften er en "kontrakt" mellom kjøper og staten, altså ikke med forhandler. Det var tidligere slik at forhandler videreformidlet disse pengene ved kjøp, men nå er denne ene transaksjonen tatt bort fra forhandler og kjøper forholder seg til staten også ved førstegangs betaling. Dette er mer ryddig enn tidligere.

Som jeg har sagt tidligere så kan man helt sikkert diskutere om forhandler bør ha opplysningsplikt om alle mulig store og små ting vi kunder burde vite om selv. Det kan være årsavgift, forsikring, førerkort, vognkort, bompengeavgift, variasjon i oljepris, vaskemidler...ja, alt mulig rart. Men vi har faktisk et selvstendig ansvar som kunder og forbrukere til å undersøke litt og ha kunnskap om det vi handler. Vi verken bør eller skal legge alt dette ansvaret over på forhandler, da fordummer vi oss selv og kan, som samfunn, ende opp med eksemplene over der vi blir advart mot alle mulige dustete ting.
Hvorfor driver du å blander inn piss som førerkort, forsikring etc i ett febrilsk forsøk på å utdanne hva denne tråden og diskusjonen handlet om?

Svar