Kjører alltid med Alpinestars jakka mi men må innrømme det er 50/50 om det blir kevlar jeans eller bare vanlig jeans, nå kjører jeg ikke på langturer da, stortsett til og fra jobb.EasyRider skrev:Kjører du forsatt i t skjorte og olabukse?supersic skrev:I 1998 møtte jeg Morten Harket utenfor smuget (utested i Oslo) jeg på min splitter nye gsxr 600 i t skjorte og olabukse han på en hvit og rød thunder ace med sinnsykt matchende hvit og rød skinndress samt det sleskete gliset hans.
Sverget til meg selv at jeg aldri måtte finne på å kle meg slik noen sinne
Eller har alderen gjort sitt og du kjører med "forskriftmessige" klær?
Jeg har 1 gang kjørt i olabukse med mc jakke over til butikken her en avstand på under 1km.
Eller så har jeg alltid brukt mc bukse /jakke. Jeg tør rett å slett ikke bruke så lite klær på selv om det er varmt.
Har sett for mye på youtube og knall og fall med lite klær..
Og alderen gjør jo det ikke bedre... tenker jo konsekvenser tvert...
Men må jo legge til at back in the day når jeg kjørte moped, så var det aldri snakk om å kjøre med mc klær.. jeg hadde ikke det engang.. så tiden har forandret seg.
Kjøreklær
- supersic
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
Re: Kjøreklær
Oki? så i 2016 så er det ikke mulig å lage tekstil klær som sitter tett mot kroppen?Alex-68 skrev:Påstanden min står vedlike.. Tekstil er like bra som skinn om ikke bedre.. Og om du/dere må ha det inn med spiseskje så blafrer tekstil mere enn skinn.. Og vis du/dere vet hva luftmotstand er så er det grunnen til at de bruker skinn.. Mere opplyst nå?
Det har jeg vanskelig for å tro.
Og hvis det er grunnen, så det er derfor det er ulovlig å bruke tekstil i roadracing fordi tekstil gir mer luftmostand? jaggu sa jeg smør.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Kjører fremdeles med T-skjorte/eller en tynn skinnjakke og Olabukse.. Skinn, redder ikke akkurat beinbrudd.. Og huden gror som normalt.. Kjør rundt med pølseskinnet deres gutta.. For meg så er det så harry som det går ann og bli..
Mc Oslo Suger!
- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Takk for masse tilbakemeldinger :)
Høres ut som det er litt forskjellige meninger der ute
Jeg bruker stort sett skjorte/bukse og av og til dress på jobb, så jeg må nok ha med skift uansett. Hva slags størrelser er fornuftig å satse på, jeg er 180 cm, ca 85 kg, så vanligvis er medium go to, men hvis man skal bygge med lag under til forskjellige tempraturer bør jeg kanskje gå for noe større? Hva med kjørehansker, hva er forskjellen på de forskjellige typene? Regner med å kjøpe boots(høye sko) pga leggbeskyttelsen
Edit: Noen anbefalte norske sider? Jeg har sett på sharkspeed.no, men ser det er litt varierende tilbakemeldinger der...
Høres ut som det er litt forskjellige meninger der ute

Jeg bruker stort sett skjorte/bukse og av og til dress på jobb, så jeg må nok ha med skift uansett. Hva slags størrelser er fornuftig å satse på, jeg er 180 cm, ca 85 kg, så vanligvis er medium go to, men hvis man skal bygge med lag under til forskjellige tempraturer bør jeg kanskje gå for noe større? Hva med kjørehansker, hva er forskjellen på de forskjellige typene? Regner med å kjøpe boots(høye sko) pga leggbeskyttelsen
Edit: Noen anbefalte norske sider? Jeg har sett på sharkspeed.no, men ser det er litt varierende tilbakemeldinger der...
Sist redigert av Stian87 den 15 mai 2016, 08:40, redigert 1 gang totalt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
For langtur kommer jeg aldri igjen til å velge skinn. Tekstil er overlegent på brukervennelighet. Så får vi håpe at produsentene gjør jobben sin og lager et produkt som er tilfredstillende bra. Tekstildressen jeg har i dag har mye mer "hard" beskyttelse enn det skinndressen min hadde.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Det er nok 54 som passer best tipper jeg, selv er jeg 183 og måtte opp i 56, 54 ble litt for akkurat passe, 56 litt stor. Det var tekstildress. Kjøpte på Hof. Den gamle skinndressen er også 56, men litt mindre i størrelse, så den er litt trang over ølmagen som kommer snikende med årene 
Ta en tur innom et sted og prøv, så får du en liten indikasjon på hvordan de er i størrelse.

Ta en tur innom et sted og prøv, så får du en liten indikasjon på hvordan de er i størrelse.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Stian87
godt tips Geiroe.
Du er ikke alene om dnne ølmagen
prøver å jobbe den av meg, men gidder ikke kjøpe klær som forutsetter at den jobben er gjort
Jeg skal en tur til nordbysenteret på mandag, så tenkte å ta en tur innom Hanssonsmc der for å titte litt. Bor i Ski så Hof er et stykke å dra :) Hva kan jeg regne med å måtte ut med for kjøreklær (hjelm, jakke, bukse (event. dress), hansker, sko (og regndress om jeg kjøper skinn)?
Du er ikke alene om dnne ølmagen

LocaToWeb Profilside
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Hei Stian87 og velkommen hittil MCsiden.noStian87 skrev:Hei,
Noen som kan hjelpe meg litt med dette? Og er det noen som har noen anbefalinger om merker og steder å kjøpe klær og hjelm?
På forhånd takk

Har ikke lest hele tråden enda, så jeg vet ikke om noen har anbefalt deg å sjekke her: http://www.hof-mc.no/storefront.php
Her pleier det ofte å komme gode pakketilbud.
Ellers ser jeg mange som kjøre med Bullfighter klær. Har sel ingen erfaring med kjøreklær derfra, men derimot fra et annet billimerke fra Sharkspeed.
Har også erfaring med tekstil og skinn fra Held.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Stian87
Hei AJ, takk for det
Blitt anbefalt Hof, men det er et stykke å kjøre for meg (bor i Ski), og finner ikke så mye på nettsiden deres
Jeg er opptatt av sikkerhet, men ønsker ikke bruke tusenvis av kroner, jeg har sett for meg rundt 10 000 for full pakke, men kan strekke meg lenger om nødvendig. Skal stort sett bruke sykkelen til pendling til og fra jobb, men kommer til å kjøre noen lengre turer også. Jeg har derfor tenkt meg skinndress (2 delt, må ikke være dress, kan være bukse og jakke også), men er ikke satt på det
Lurer på om dress med knedingser blir litt i overkant.

Blitt anbefalt Hof, men det er et stykke å kjøre for meg (bor i Ski), og finner ikke så mye på nettsiden deres

Jeg er opptatt av sikkerhet, men ønsker ikke bruke tusenvis av kroner, jeg har sett for meg rundt 10 000 for full pakke, men kan strekke meg lenger om nødvendig. Skal stort sett bruke sykkelen til pendling til og fra jobb, men kommer til å kjøre noen lengre turer også. Jeg har derfor tenkt meg skinndress (2 delt, må ikke være dress, kan være bukse og jakke også), men er ikke satt på det

LocaToWeb Profilside
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Hva med å sjekke utstyrsavdelingen til Yamaha på Vinterbro?
http://yamahamc.com/collections/dainese-moto-1
Har hørt at mange har gode erfaringer derfra, ikke minst fått god service.
http://yamahamc.com/collections/dainese-moto-1
Har hørt at mange har gode erfaringer derfra, ikke minst fått god service.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Sey86
- Motorsykkelen din: Suzuki GSR 750 2016/Honda CB600F 1999
Fikk høre av en bekjent at http://www.havaristen.no/ hadde fått inn noe mc utstyr, Skinn dresser nærmere 20k til en veldig billig penge. Skal ta meg en tur dit ut å se hva de har.
Så et bilde med Alpinestars og Dainese -50%.
Så et bilde med Alpinestars og Dainese -50%.
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Jeg har ikke noen erfaring med bullfighter, men han ene selgeren på Monsterbike kalte det for "bullshit" 
Om du skal ha en skinndress med litt kvalitet så er det mulig du må finne noe tilbud for å slippe unna med 10k for full pakke. Du burde også legge litt penger i hjelm om du ikke har det fra før.
Sjappa på nordbysenteret har en god del utvalg, så der kan du jo prøve litt forskjellig.

Om du skal ha en skinndress med litt kvalitet så er det mulig du må finne noe tilbud for å slippe unna med 10k for full pakke. Du burde også legge litt penger i hjelm om du ikke har det fra før.
Sjappa på nordbysenteret har en god del utvalg, så der kan du jo prøve litt forskjellig.
- supersic
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
Var innom HOF og de har ikke ett eneste tiltalende plagg der, spesielt ikke skal det matche Ducati, Nordby litt bedre men ikke mye. Vinterbro har mye kult. Bullfighter LOL
Bruk Welldone så sparer du en haug med kroner.. http://www.welldone.no/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc Oslo Suger!
-
- Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Når jeg så etter klær for å starte med for 2 år siden, leste jeg meg også opp til det samme som deg. Skinn er visstnok litt bedre om man skulle tryne og skli på asfalten. Så da falt valget mitt på en 2-delt dress fra Alpinestars kjøpt hos Revzilla.com i str 54 (jeg er 1.77cm 88kg). Buksa passer fint, men jakken er litt trang med Aclima doublewool og Held Windstopper under. Det skal sies at jeg har stappa jakken full av beskyttelse, både i ryggen og brystet. Det stjeler litt plass, så husk å ta med det i betrakningen.
Hadde jeg skulle valgt om igjen så hadde jeg valgt tekstil klær, på grunn av litt bedre plass og bedre i regnvær. Skinn er kjempefint på sommeren på korte turer, tekstil er bedre jevnt over årstidene i all slags vær.
Min mening.
Hadde jeg skulle valgt om igjen så hadde jeg valgt tekstil klær, på grunn av litt bedre plass og bedre i regnvær. Skinn er kjempefint på sommeren på korte turer, tekstil er bedre jevnt over årstidene i all slags vær.
Min mening.
Jeg har både tekstil og skinn. Kjøpte først tekstil med Goretex membran, med tanke på å kunne kjøre i all slags vær, spesielt på langtur. Kjøpte etter hvert en todelt skinndress fra Dainese. Nå bruker jeg stort sett bare den. Den blafrer ikke i vinden, den har bedre beskyttelse, og den er bedre i varmt vær. Den funker også greit ned til ihvertfall 10 grader. I regn funker den dårlig, men jeg har vurdert å teste ut regndress oppå, for å se om jeg kan droppe tekstildressen helt. Skinndressen har også mye bedre grep mot sykkel og sete, så den fungerer mye bedre til litt aktiv svingkjøring. Så, tekstildress er nok totalt sett mer praktisk, og jeg vil nok anbefale det som første dress til nybegynnere. Men jeg foretrekker skinndressen det meste av tiden.
- Blaamand
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Kjører med tekstil og er fornøyd.
Hvis 10000 er budsjettet så får du en del å velge i. Jeg tror jeg brukte 9000, da kjøpte jeg jakke, bukse, hanske, hals og hjelm.
Pass på at du kjøper jakke og bukse som kan festes sammen. Dette er kjekt mtp vind/regn, men også greit å slippe å sitte med jakka under arma bed et evt fall.
Ellers grattis med knallfin sykkel! Bruttern har en sånn en og er svært fornøyd!
Hvis 10000 er budsjettet så får du en del å velge i. Jeg tror jeg brukte 9000, da kjøpte jeg jakke, bukse, hanske, hals og hjelm.
Pass på at du kjøper jakke og bukse som kan festes sammen. Dette er kjekt mtp vind/regn, men også greit å slippe å sitte med jakka under arma bed et evt fall.
Ellers grattis med knallfin sykkel! Bruttern har en sånn en og er svært fornøyd!
BRAAAAAP! 

- Stian87
Takk for alle gode tips :) Det blir nok en skinndress på meg av kjent merke, med mindre en eller annen selger greier å overtale meg om noe annet :) Tar en tur til HanssonsMC i morgen for å teste litt størrelser og se hva de har. Har en stund igjen før lappen er i labben så, kan surfe litt etter tilbud på dresser 
Forresten takk for det Blaamand! Hadde lagt min elsk på sykkelen for en stund siden, og etter å ha lest alt som kunne krype og gå av anmeldelser var valget ganske greit. Men kult å høre at broren din som har den og sikker het kjørt litt er fornøyd, veier litt tyngre enn anmeldelser
Edit: noen som kjenner til Course merket forresten? ser denne på tilbud http://www.xlmoto.no/course-2-delt-skin ... ha-sport-1
eventuelt er merket macna ganske rimelig, tror det er en ny produsent, noen som kjenner til dem?

Forresten takk for det Blaamand! Hadde lagt min elsk på sykkelen for en stund siden, og etter å ha lest alt som kunne krype og gå av anmeldelser var valget ganske greit. Men kult å høre at broren din som har den og sikker het kjørt litt er fornøyd, veier litt tyngre enn anmeldelser

Edit: noen som kjenner til Course merket forresten? ser denne på tilbud http://www.xlmoto.no/course-2-delt-skin ... ha-sport-1
eventuelt er merket macna ganske rimelig, tror det er en ny produsent, noen som kjenner til dem?
LocaToWeb Profilside
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Re: RE: Re: Kjøreklær
Macna er bra klær, og har vært i markedet her i landet i mange år. Importeres av SPS og selges fra mc forhandlere over hele landet. Dette merket har havnet litt i skyggen av Rukka som importeres og selges i samme kanaler. Men klærne har god kvalitet og anbefales.Stian87 skrev: eventuelt er merket macna ganske rimelig, tror det er en ny produsent, noen som kjenner til dem?
Sent fra min C6603 via Tapatalk
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014
Låner denne tråden litt jeg!
Jeg er nødt til å ordne meg kjøreklær i.l.a den uka her da ting kom litt brått på, så lir nødt til å handle i butikk. Tenker å kjøpe meg gore-tex om det fins til mitt budsjett.
Er det noen spesielle merker å anbefale/noen som bør styres unna?
(blir fullt utstyr fra sko til hjelm)

Jeg er nødt til å ordne meg kjøreklær i.l.a den uka her da ting kom litt brått på, så lir nødt til å handle i butikk. Tenker å kjøpe meg gore-tex om det fins til mitt budsjett.

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
IXS har rimelige men gode goretex dresser til pakkepriser. Selges i Norge hos Yamahaforhandlere.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Jeg har kjørt fem sesonger med Halvarssons tekstildress.
Fungerer godt i all slags vær. Eneste ulempen er vekta som kommer av tung ryggskinne og skulder,albu, kne, hoftebesyttere.
Fungerer godt i all slags vær. Eneste ulempen er vekta som kommer av tung ryggskinne og skulder,albu, kne, hoftebesyttere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Flattop
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Tommelfingerregel er stort sett at pris=kvalitet.jonnyyyy96 skrev:Låner denne tråden litt jeg!![]()
Da bør du i samme ligning sette inn hvor mye du tenker å bruke kjøreutstyret. Ved lite bruk trenger du ikke å bruke for mye penger/kjøpe et 'kjent' merke. MEN det er ikke feil å kjøpe noe som er dyrt/skikkelig. En liten kosetur blir fort ødelagt dersom utstyret ikke holder mål.
Det er kostbart å prøve seg frem ved å kjøpe billig utstyr flere ganger på rad før en flesker til og bruker en større sum på klær/utstyr.
På den annen side har jeg gått gradene og kjøpte meg innledningsvis et komplett sett fra Hof. Det var en Scott tekstildress, pluss hansker og hjelm. Relativ lav pris og greit til sitt bruk. Kvaliteten på dressen var litt diskutabel, litt krøll med borrelåser og ikke helt tette sømmer. Spesielt i
bukseskrittet..... Tanken var at jeg skulle se om jeg kom til å fortsette med Mc-kjøring. Det gjorde jeg, og har i ettertid kjøpt meg Rukka dress og Schubert hjelm samt Daytona støvler.
Gode råd er dyre sies det, men det kan bli dyrt om du ikke i det minste ber om, og vurderer råd som blir gitt.
Finn din egen løsning på hva som passer, og lykke til i butikken, og ikke minst på veien.
-
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014
Jeg har skinnbukse og skinnjakke fra Bullfighter som jeg kjøpte for 4500 tilsammen. Jakka føles litt tung og klam og kvalitetsfølelsen er litt så som så. Buksa er jeg derimot godt fornøyd med.
Jeg har også gore-tex klær fra Rukka (Mark-jakke og Focus-bukse) som jeg betalte ca 6000 for samlet. En helt annen komfort og kvalitet på disse klærne, særlig jakka er veldig komfortabel. Buksa passer ikke min kroppsform like godt som buksa fra BF + at jeg savner noe antisklimateriale i rumpa på den.Kjører derfor stort sett med skinnbuksa fra BF og Gore-tex jakka.
Jeg tror det er bedre å kjøpe en rimelig innstegsmodell fra et bra merke enn å kjøpe toppmodellen fra et "jallamerke". Men det er veldig viktig å prøve alt av klær skikkelig, da passformen er svært viktig for hvordan man vil trives med tøyet.
Jeg har også gore-tex klær fra Rukka (Mark-jakke og Focus-bukse) som jeg betalte ca 6000 for samlet. En helt annen komfort og kvalitet på disse klærne, særlig jakka er veldig komfortabel. Buksa passer ikke min kroppsform like godt som buksa fra BF + at jeg savner noe antisklimateriale i rumpa på den.Kjører derfor stort sett med skinnbuksa fra BF og Gore-tex jakka.
Jeg tror det er bedre å kjøpe en rimelig innstegsmodell fra et bra merke enn å kjøpe toppmodellen fra et "jallamerke". Men det er veldig viktig å prøve alt av klær skikkelig, da passformen er svært viktig for hvordan man vil trives med tøyet.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Noe som jeg syntes er viktig, er at den vanntette membranen bør være festet i forbindelse med ytterjakka.
Har hatt jakke der membranen var ytterstoff på foret.(tenkte at det var praktisk da jeg kjøpte jakka, kunne bruke foret som vanntett jakke, var laget slik) men på sommeren ble jeg søkk blaut da jeg i regnvær kjørte uten for, pga varmen.....2 slike turer hjem fra jobb, og det ble handlet ny jakke.(samme merke som den andre (Artech))
Dette gjelder ikke bare billige jakker, så undersøk dette før kjøp.
Har hatt jakke der membranen var ytterstoff på foret.(tenkte at det var praktisk da jeg kjøpte jakka, kunne bruke foret som vanntett jakke, var laget slik) men på sommeren ble jeg søkk blaut da jeg i regnvær kjørte uten for, pga varmen.....2 slike turer hjem fra jobb, og det ble handlet ny jakke.(samme merke som den andre (Artech))
Dette gjelder ikke bare billige jakker, så undersøk dette før kjøp.

If it ain't broke, I'll break it.