Suzuki GSX600 skjært seg..?
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 mai 2016, 23:02
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
- Bosted: Oslo
Suzuki GSX600 skjært seg..?
Har trøbbel med min GSX600F, 98 modell.
Nettopp kjøpt sykkelen, men lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken... Var ganske tung å starte idag, den har stått i tre uker siden sist. Kjørte en kort runde et par minutter, måtte stoppe og ta en telefon, etter det fikk jeg ikke startet den igjen. Måtte "løpe den igang", da kom den på tredje forsøk. Kjørte rolig noen hundre meter, kjente jeg måtte gi på litt for at den ikke skulle dø ut. Plutselig stoppet den helt opp, hørte noen ulyder (vanskelig å beskrive), bakhjulet låste seg, og jeg hogg inn clutchen. Etter det var det fullstendig game over... Nå er det helt låst, starter ikke, og ikke snakk om å løpestarte den heller. Hva i holitatten kan ha skjedd?
Den kan jo ikke ha blitt så varm at den er fullstendig skjært eller..? Og ja, det er plenty med olje. Registerreim..? Dere skjønner at jeg ikke er mekaniker...
Alle innspill mottas med takk. Jeg frykter at dette kan bli dyrt.
Nettopp kjøpt sykkelen, men lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken... Var ganske tung å starte idag, den har stått i tre uker siden sist. Kjørte en kort runde et par minutter, måtte stoppe og ta en telefon, etter det fikk jeg ikke startet den igjen. Måtte "løpe den igang", da kom den på tredje forsøk. Kjørte rolig noen hundre meter, kjente jeg måtte gi på litt for at den ikke skulle dø ut. Plutselig stoppet den helt opp, hørte noen ulyder (vanskelig å beskrive), bakhjulet låste seg, og jeg hogg inn clutchen. Etter det var det fullstendig game over... Nå er det helt låst, starter ikke, og ikke snakk om å løpestarte den heller. Hva i holitatten kan ha skjedd?
Den kan jo ikke ha blitt så varm at den er fullstendig skjært eller..? Og ja, det er plenty med olje. Registerreim..? Dere skjønner at jeg ikke er mekaniker...
Alle innspill mottas med takk. Jeg frykter at dette kan bli dyrt.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Ja, det blir dyrt.
Ventilhavari, knekt kamkjede (med ventilhavari) gearkassehavari.
Uansett årsak blir det dyrt når motoren bråstopper og ikke går rundt mere.
Men har du hatt sykkeln i bare noen dager eller uker var det vel feil på den da du kjøpte den ?
Krev å få handelen omgjort.
Ventilhavari, knekt kamkjede (med ventilhavari) gearkassehavari.
Uansett årsak blir det dyrt når motoren bråstopper og ikke går rundt mere.
Men har du hatt sykkeln i bare noen dager eller uker var det vel feil på den da du kjøpte den ?
Krev å få handelen omgjort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Forferdelig irriterende nå slikt skjer.Lindberg skrev:Har trøbbel med min GSX600F, 98 modell.
Nettopp kjøpt sykkelen, men lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken... Var ganske tung å starte idag, den har stått i tre uker siden sist. Kjørte en kort runde et par minutter, måtte stoppe og ta en telefon, etter det fikk jeg ikke startet den igjen. Måtte "løpe den igang", da kom den på tredje forsøk. Kjørte rolig noen hundre meter, kjente jeg måtte gi på litt for at den ikke skulle dø ut. Plutselig stoppet den helt opp, hørte noen ulyder (vanskelig å beskrive), bakhjulet låste seg, og jeg hogg inn clutchen. Etter det var det fullstendig game over... Nå er det helt låst, starter ikke, og ikke snakk om å løpestarte den heller. Hva i holitatten kan ha skjedd?
Den kan jo ikke ha blitt så varm at den er fullstendig skjært eller..? Og ja, det er plenty med olje. Registerreim..? Dere skjønner at jeg ikke er mekaniker...
Alle innspill mottas med takk. Jeg frykter at dette kan bli dyrt.
Om det skulle vise seg vanskelig å få omgjort handel er det antakelig billigere å få satt inn en byttemotor enn å reparere
den du har. Vet ikke om denne passer, og tilstanden, men her er en til 3000:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73441820
Evt skaff en komplett sykkel, og sett inn motor, fra feks mobile.de eller blocket.se . Større utvalg, bedre priser, antakelig.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 91
- Registrert: 17 apr 2016, 18:29
- Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hvis sykkelen er under fem år så går det på garanti/reklamasjon, hvis det ikke er selvforskylt :)
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. 

- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
"98 modell", tror det er eldre enn 5 år gittPetterT skrev:Hvis sykkelen er under fem år så går det på garanti/reklamasjon, hvis det ikke er selvforskylt :)

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Skru av dekselet til svinghjulet, og se om du får dratt den rundt med skralle. Det må jo ikke være noe dramatisk feil. Du bør vel prøve å få den til et verksted, som kan gi deg et svar, og prisoverslag på reparasjon.
Batteriet ditt er vel iorden? sykkelen dør med dårlig batteri, og bruk av lys.
Batteriet ditt er vel iorden? sykkelen dør med dårlig batteri, og bruk av lys.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Står bakhjulet dønn fast uavhengig om clutch er ute eller inne?
Hvis ja: mulig havari i girkasse. Sjekk tilstand på drev og kjede. Kan i ekstreme tilfeller kile seg fast bak deksel på motor.
Hvis bakhjulet kan roteres med clutch inne (må stå i gir), men låser seg når du slipper den ut så kan det indikere alvorlig motorhavari.
Lettest å teste i 5/6 gir.
Du kan videre tappe av motoroljen i en ren beholder for å bedømme tilstanden. Metall? Spon? Muttere? Kyllingbein?
Finner du noe mistenkelige partikler i oljen så sjekk om de er magnetiske.
Det kan også være metallpartikler som ikke er magnetiske. Uansett et dårlig tegn.
Du har kanskje en magnet på oljetappepluggen. Sjekk om den er full av partikler.
Oljefilteret (innholdet) kan også fortelle mye om hva som kan ha skjedd.
Som nevnt over her så må strømmen om bord være i orden for at mc`n skal fungere.
Batteri, lading, sikringer etc.
Er du "heldig" så er det strømmen som er problemet.
Da er det kanskje kompresjonen i motoren som har villedet deg til å tro at noe står fast.
Forsøker du en springstart i 1.gir så vil utvekslingen i girkassen gi høyt turtall på motoren = veldig tungt.
Prøv i så fall et høyere gir for å se om du får et annet resultat.
Motorhavari på en Suzuki er ganske sjeldent (ikke en påstand men min oppfatning).
Strømproblem er helt vanlig. Min påstand.
Lykke til.
Hvis ja: mulig havari i girkasse. Sjekk tilstand på drev og kjede. Kan i ekstreme tilfeller kile seg fast bak deksel på motor.
Hvis bakhjulet kan roteres med clutch inne (må stå i gir), men låser seg når du slipper den ut så kan det indikere alvorlig motorhavari.
Lettest å teste i 5/6 gir.
Du kan videre tappe av motoroljen i en ren beholder for å bedømme tilstanden. Metall? Spon? Muttere? Kyllingbein?
Finner du noe mistenkelige partikler i oljen så sjekk om de er magnetiske.
Det kan også være metallpartikler som ikke er magnetiske. Uansett et dårlig tegn.
Du har kanskje en magnet på oljetappepluggen. Sjekk om den er full av partikler.
Oljefilteret (innholdet) kan også fortelle mye om hva som kan ha skjedd.
Som nevnt over her så må strømmen om bord være i orden for at mc`n skal fungere.
Batteri, lading, sikringer etc.
Er du "heldig" så er det strømmen som er problemet.
Da er det kanskje kompresjonen i motoren som har villedet deg til å tro at noe står fast.
Forsøker du en springstart i 1.gir så vil utvekslingen i girkassen gi høyt turtall på motoren = veldig tungt.
Prøv i så fall et høyere gir for å se om du får et annet resultat.
Motorhavari på en Suzuki er ganske sjeldent (ikke en påstand men min oppfatning).
Strømproblem er helt vanlig. Min påstand.
Lykke til.
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 mai 2016, 23:02
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
- Bosted: Oslo
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Oppdatering her:
Jeg lurte jo fælt på hva som hadde skjedd her, så jeg måtte bare begynne å feilsøke litt. Vanskelig å ødelegge vraket noe mer liksom...
Tenkte å sjekke olje først. Skrudde ut bånnpluggen, og der fosser det ut bensin gitt! Kanskje litt iblanda olje, men stort sett bensin. Den lukta er ikke til å ta feil av. Bånnplugg ut pleier å = tjukk svart suppe.
OK, undersøker videre. Tar ut luftfilteret, og det er jo fææen meg "søkk vått" i bensin det og, sikkert en liter bensin i hele 'dunken' der luftfilteret løftes ut. Hva i svarte??!!
Det må jo være no forgasser/flottør-trøbbel..? Og dette må jo selger ha visst om? Det verste er vel egentlig at det kunne jo enkelt vært fikset, om jeg bare visste det, før hele suppa gikk til helvete...
Nå er jeg forbanna as! Har lyst til å dra opp til han kjeltringen, helle ut all suppa som kom ut av sykkelen i hagen hans og tenne på!
Tusen takk for konstruktive innspill så langt, men hva f.. gjør jeg nå?
Jeg lurte jo fælt på hva som hadde skjedd her, så jeg måtte bare begynne å feilsøke litt. Vanskelig å ødelegge vraket noe mer liksom...
Tenkte å sjekke olje først. Skrudde ut bånnpluggen, og der fosser det ut bensin gitt! Kanskje litt iblanda olje, men stort sett bensin. Den lukta er ikke til å ta feil av. Bånnplugg ut pleier å = tjukk svart suppe.
OK, undersøker videre. Tar ut luftfilteret, og det er jo fææen meg "søkk vått" i bensin det og, sikkert en liter bensin i hele 'dunken' der luftfilteret løftes ut. Hva i svarte??!!
Det må jo være no forgasser/flottør-trøbbel..? Og dette må jo selger ha visst om? Det verste er vel egentlig at det kunne jo enkelt vært fikset, om jeg bare visste det, før hele suppa gikk til helvete...
Nå er jeg forbanna as! Har lyst til å dra opp til han kjeltringen, helle ut all suppa som kom ut av sykkelen i hagen hans og tenne på!
Tusen takk for konstruktive innspill så langt, men hva f.. gjør jeg nå?
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hvis motor sitter er du fucked. Da er er det bare å skifte ut. Prøve å få tak i en med så lav km som mulig, eller rett å slett få tak i en.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hvis det gjelder samme regler som for bil, så har du jo to års reklamasjon på privat bruktkjøp.. Om da ikke dette er noe som kan skje helt plutselig?
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hvis denne gikk som den skulle da du kjøpte den har du dessverre ingen ting å fare med
Sakser litt info fra en advokat på ett båtforum hvor en fikk samme problem med en påhenger:
Skal kjøper ha noe å fare med i saken i tråden her, må det først og fremst påvises med sikkerhet at det forelå "noe" med motoren ved levering, som ga seg utslag i den skaden som nå har oppstått. Det er først da at det har interesse å se på om selger "måtte kjenne til" det eller om det setter motoren vesentlig dårligere stand enn kjøperen med rette kunne påregne.
Slik verden er innrettet vil det neppe kunne påvises noen slik skadeårsak og sannsynligvis er det bare å "glemme det" fordi det å "forfølge et krav" mot selgeren i et slikt tilfelle, veldig veldig veldig fort blir mer tidkrevende og kostbart enn å få feilen reparert.
Sakser litt info fra en advokat på ett båtforum hvor en fikk samme problem med en påhenger:
Skal kjøper ha noe å fare med i saken i tråden her, må det først og fremst påvises med sikkerhet at det forelå "noe" med motoren ved levering, som ga seg utslag i den skaden som nå har oppstått. Det er først da at det har interesse å se på om selger "måtte kjenne til" det eller om det setter motoren vesentlig dårligere stand enn kjøperen med rette kunne påregne.
Slik verden er innrettet vil det neppe kunne påvises noen slik skadeårsak og sannsynligvis er det bare å "glemme det" fordi det å "forfølge et krav" mot selgeren i et slikt tilfelle, veldig veldig veldig fort blir mer tidkrevende og kostbart enn å få feilen reparert.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Ville forsøkt å kontakte eieren, og snakke med han, for å skaffe meg et inntrykk om hvorvidt han kan ha kjent tilLindberg skrev:Oppdatering her:
Jeg lurte jo fælt på hva som hadde skjedd her, så jeg måtte bare begynne å feilsøke litt. Vanskelig å ødelegge vraket noe mer liksom...
Tenkte å sjekke olje først. Skrudde ut bånnpluggen, og der fosser det ut bensin gitt! Kanskje litt iblanda olje, men stort sett bensin. Den lukta er ikke til å ta feil av. Bånnplugg ut pleier å = tjukk svart suppe.
OK, undersøker videre. Tar ut luftfilteret, og det er jo fææen meg "søkk vått" i bensin det og, sikkert en liter bensin i hele 'dunken' der luftfilteret løftes ut. Hva i svarte??!!
Det må jo være no forgasser/flottør-trøbbel..? Og dette må jo selger ha visst om? Det verste er vel egentlig at det kunne jo enkelt vært fikset, om jeg bare visste det, før hele suppa gikk til helvete...
Nå er jeg forbanna as! Har lyst til å dra opp til han kjeltringen, helle ut all suppa som kom ut av sykkelen i hagen hans og tenne på!
Tusen takk for konstruktive innspill så langt, men hva f.. gjør jeg nå?
det som førte til problemene, eller ikke. Så ville jeg evt spurt om han/hun var villig til å kompensere deg økonomisk,
i noen grad. Hvis selger ikke vedkjenner å ha kjent til problemer som kunne ha ført til dette så er det muligens "bare"
å skaffe en byttemotor, og få montert denne, forutsatt at totalprisen på sykkelen fortsatt blir akseptabel.
Kjøpte selv en Mitsubishi for noen år siden, der motoren havarerte (reg reim) få uker etter kjøp. Plutselig ble bilen
over dobbelt så dyr, etter påfølgende reparasjon.. Etter å ha brent meg til de grader ved et par bruktbilkjøp hos private,
har jeg senere ikke kjøpt hverken bil eller mc privat, selv om pålitelig statistikk ikke kan bygges på mine få erfaringer.
Forsøkte hjelp via Forbrukerrådet en gang, men det var ikke bryet verdt. Sier seg nesten selv. Tjenesten var gratis,
(bortsett fra skattepengene de antakelig lever av,) og kvaliteten antakelig deretter..
Kan også nevne at en bekjent lot bensinkranen på sin eldre GSX 1100 stå åpen under vinterlagring. Når våren kom
og han startet, var oljen godt blandet med bensin. Bensin tøyt ut her og der, og det røyk fælt ved start.. Motoren gikk ikke pent. Heldigvis fant han ut av det etter få minutter. Bensin-/oljeblandingen ga neppe optimal smøring.
Ikke sikkert selger av din sykkel har kjent til noen problemer som har forårsaket dette, spesielt dersom sykkelen har
vært kjørt lite i det siste.
Men, problemer har det blitt uansett, dessverre. Lykke til.
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Se der ja, dette var en interessant utvikling.
Har du konkludert med at motoren har satt seg fast?
Mye tyder på en defekt flottør. Eller kanskje flere.
Flottører / flottørventiler kan streike når som helst, men ikke uvanlig at problemet kommer etter lengre tid uten å ha vært i bruk.
Men her må det forskes litt på de bakenforliggende årsakene.
Tviler på at dette har skjedd mens motoren har gått (med utgangspunkt i såpass mye bensin i oljen og luftilterboksen slik du beskriver det).
Tror nok du ville reagert på at motoren ville gått veldig dårlig, nærmest umulig å kjøre med.
Mistenker at bensinen har rent inn mens motoren har stått still.
Hvis dette stemmer så er det to barrierer som har sviktet.
For det første så er det bensinkranen som har sviktet, evnt. står i feil posisjon.
Hvis den står i "PRI" så vil bensinen renne gjennom selv om motoren ikke går.
Bensinkranen skal normalt stå i "ON". Da åpner den kun når motoren går. Det skal gå en tynn vakuumslange fra bensinkranen til en av innsugene.
Selv om du har en eller flere dårlige flottørventiler så skal ikke forgasser/ene renne over når motoren ikke går fordi bensinkranen er stengt.
Andre alternativ er at bensinkranen er defekt og slipper gjennom bensin uavhengig hvilken posisjon den står i.
Andre barriere som har sviktet er flottør / flottørventil. Kanskje i flertall?
Det store spørsmålet nå er jo om du har fått skader på motoren.
Mye bensin i sylinderen vil ha en vaskende effekt på oljefilmen. Stempel, stempelringer og sylindervegg kan ha skjært seg.
Mye bensin i oljen gir selvsagt veldig lav viskositet som kan gi lav effekt på oljepumpen og dårlige forutsetninger for lagerskålene i ramme-og veivlagre.
Girkassen er vel lagret opp med rullelagre og kulelagre som tåler ganske mye juling.
Noen tannhjul er kanskje lagret opp med glidelagre på sine respektive akslinger og kan muligens bukke under litt tidligere enn for eksempel et kulelager.
Få orden på bensinproblemet. Bytt olje og filter. Start motoren å ta det derfra. Lytt og funksjonstest etc.
Hvis motoren ikke har vært utsatt for hardkjør med bensin i oljen så har den kanskje klart seg.
En to-takts motor går jo som bare fanken med noen dråper olje og masse bensin (med annen opplagring av veivakselen riktignok).
Dette finner du ut av.
Hold oss oppdatert.
Lykke til.
Har du konkludert med at motoren har satt seg fast?
Mye tyder på en defekt flottør. Eller kanskje flere.
Flottører / flottørventiler kan streike når som helst, men ikke uvanlig at problemet kommer etter lengre tid uten å ha vært i bruk.
Men her må det forskes litt på de bakenforliggende årsakene.
Tviler på at dette har skjedd mens motoren har gått (med utgangspunkt i såpass mye bensin i oljen og luftilterboksen slik du beskriver det).
Tror nok du ville reagert på at motoren ville gått veldig dårlig, nærmest umulig å kjøre med.
Mistenker at bensinen har rent inn mens motoren har stått still.
Hvis dette stemmer så er det to barrierer som har sviktet.
For det første så er det bensinkranen som har sviktet, evnt. står i feil posisjon.
Hvis den står i "PRI" så vil bensinen renne gjennom selv om motoren ikke går.
Bensinkranen skal normalt stå i "ON". Da åpner den kun når motoren går. Det skal gå en tynn vakuumslange fra bensinkranen til en av innsugene.
Selv om du har en eller flere dårlige flottørventiler så skal ikke forgasser/ene renne over når motoren ikke går fordi bensinkranen er stengt.
Andre alternativ er at bensinkranen er defekt og slipper gjennom bensin uavhengig hvilken posisjon den står i.
Andre barriere som har sviktet er flottør / flottørventil. Kanskje i flertall?
Det store spørsmålet nå er jo om du har fått skader på motoren.
Mye bensin i sylinderen vil ha en vaskende effekt på oljefilmen. Stempel, stempelringer og sylindervegg kan ha skjært seg.
Mye bensin i oljen gir selvsagt veldig lav viskositet som kan gi lav effekt på oljepumpen og dårlige forutsetninger for lagerskålene i ramme-og veivlagre.
Girkassen er vel lagret opp med rullelagre og kulelagre som tåler ganske mye juling.
Noen tannhjul er kanskje lagret opp med glidelagre på sine respektive akslinger og kan muligens bukke under litt tidligere enn for eksempel et kulelager.
Få orden på bensinproblemet. Bytt olje og filter. Start motoren å ta det derfra. Lytt og funksjonstest etc.
Hvis motoren ikke har vært utsatt for hardkjør med bensin i oljen så har den kanskje klart seg.
En to-takts motor går jo som bare fanken med noen dråper olje og masse bensin (med annen opplagring av veivakselen riktignok).
Dette finner du ut av.
Hold oss oppdatert.
Lykke til.
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Kan også være at membranen i bensinkranen har sprukket og medfører at bensinen renner via vakuumslangen og inn på innsuget den er koblet til.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Liknende tematikk her:
http://www.bike.se/forum/mekanik/helvetes-skit-54957
og her:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... in-i-oljan
http://www.bike.se/forum/mekanik/helvetes-skit-54957
og her:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... in-i-oljan
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hadde denne episoden skjedd meg, så kan jeg garantere deg at jeg hadde tatt med de kjipeste kompisene jeg har, og tredd sykkelen ned over hue på han. Og hadde ikke gått derifra før pengene var returnert. Pga du kan være fae.... Så sikker på at denne selgeren har jugd deg mitt i trynet! Og det er noe som heter kjøpslov, og den garantien overgår kontrakt uansett hva som står i kontrakten. Og når feilen er såpass stor, så kan du igjen være skråsikker på at selger har vært bevist på div mangler. Pga skader som er store, lager visitkort og en hver mekaniker som hadde sagt de lydene, skadene kan påvises før havari. Så har selger tapt, og du har all rett på retur.
Mc Oslo Suger!
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Jada alle skal gjøre sånn og sånn hvis det hadde skjedd med dem selv, men det er internet toughguy snikk snakk, og de fleste ting fungerer til de slutter å fungere sånn er det bare, at tidligere eier fikk bensin i oljen er vel drøyt å kunne "vite"Alex-68 skrev:Hadde denne episoden skjedd meg, så kan jeg garantere deg at jeg hadde tatt med de kjipeste kompisene jeg har, og tredd sykkelen ned over hue på han. Og hadde ikke gått derifra før pengene var returnert. Pga du kan være fae.... Så sikker på at denne selgeren har jugd deg mitt i trynet! Og det er noe som heter kjøpslov, og den garantien overgår kontrakt uansett hva som står i kontrakten. Og når feilen er såpass stor, så kan du igjen være skråsikker på at selger har vært bevist på div mangler. Pga skader som er store, lager visitkort og en hver mekaniker som hadde sagt de lydene, skadene kan påvises før havari. Så har selger tapt, og du har all rett på retur.
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Tro meg, jeg er typen som fullfører det jeg sier...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc Oslo Suger!
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Teletubbies? 

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Såså gutter. La oss nå holde oss for god til "jeg er tøffere enn deg" og "jeg blir tarzan når kompisene mine blir med"-snakk. Det blir litt flau lesning.
Gå den riktige veien. Først så kontakter man fyren, prøv og få til en dialog på en hyggelig måte. Er han vanskelig så må man vel ikke være noen rakettforsker for å forstå at å oppsøke fyren samens med alle kompisene sine blir feil. Da får man plutselig en dårlig sak. Man kan gjerne mene hva man vil, men hvis det er slik gutta i "Safe Security" jobber så er det jaggu meg ikke mye seriøst spør du meg.
Gå den riktige veien. Først så kontakter man fyren, prøv og få til en dialog på en hyggelig måte. Er han vanskelig så må man vel ikke være noen rakettforsker for å forstå at å oppsøke fyren samens med alle kompisene sine blir feil. Da får man plutselig en dårlig sak. Man kan gjerne mene hva man vil, men hvis det er slik gutta i "Safe Security" jobber så er det jaggu meg ikke mye seriøst spør du meg.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Bensinkranen på disse har 3 posisjoner ON-PRI-RES
hvis den står på PRI er krana på hele tiden.
da er det stor mulighet for at slikt kan skje.
selv om krana står på ON og skal være styrt av vakum-Kun bensin når motor går.Så er det en "vanlig" feil at membranen i pumpa sprekker og da kan det renne det bensin rett inn i innsuget.
dette er en 18 år gammel membran så det er ikke usannsynelig at den har sviktet.
har opplevd 2 tilfeller av "full motor" allerede i år.
suzuki gr650-kran på pri -full opp til innsugshøyde....
og honda cbr 600-kran ON og 10 dager i ro.-8.5 liter i motor
de eldre syklene er også utsatt for forringning fra etanolen i bensinen (nå er det E-10)
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 11-02-1261
tror nok ikke reklamasjon vil føre frem dessverre,
har membranen revnet?-shit happens.
sto kranen på PRI? -brukerfeil.(eventuelt kan tidligere eier hevde dette)
om noen vil pådra seg en dom for trusler/vold pga en gammel motorsykkel??
ja merkeligere ting har jo skjedd....
hvis den står på PRI er krana på hele tiden.
da er det stor mulighet for at slikt kan skje.
selv om krana står på ON og skal være styrt av vakum-Kun bensin når motor går.Så er det en "vanlig" feil at membranen i pumpa sprekker og da kan det renne det bensin rett inn i innsuget.
dette er en 18 år gammel membran så det er ikke usannsynelig at den har sviktet.
har opplevd 2 tilfeller av "full motor" allerede i år.
suzuki gr650-kran på pri -full opp til innsugshøyde....
og honda cbr 600-kran ON og 10 dager i ro.-8.5 liter i motor
de eldre syklene er også utsatt for forringning fra etanolen i bensinen (nå er det E-10)
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 11-02-1261
tror nok ikke reklamasjon vil føre frem dessverre,
har membranen revnet?-shit happens.
sto kranen på PRI? -brukerfeil.(eventuelt kan tidligere eier hevde dette)
om noen vil pådra seg en dom for trusler/vold pga en gammel motorsykkel??

ja merkeligere ting har jo skjedd....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Så så Bjerknez....Bjerknez skrev:Såså gutter. La oss nå holde oss for god til "jeg er tøffere enn deg" og "jeg blir tarzan når kompisene mine blir med"-snakk. Det blir litt flau lesning.
Gå den riktige veien. Først så kontakter man fyren, prøv og få til en dialog på en hyggelig måte. Er han vanskelig så må man vel ikke være noen rakettforsker for å forstå at å oppsøke fyren samens med alle kompisene sine blir feil. Da får man plutselig en dårlig sak. Man kan gjerne mene hva man vil, men hvis det er slik gutta i "Safe Security" jobber så er det jaggu meg ikke mye seriøst spør du meg.
Hvis ikke SSA hjelper, kan du jo sende disse karene, og de mener alvor
[video]https://www.youtube.com/watch?v=0NlDlhLJdmc[/video]
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
simpson skrev:Så så Bjerknez....Bjerknez skrev:Såså gutter. La oss nå holde oss for god til "jeg er tøffere enn deg" og "jeg blir tarzan når kompisene mine blir med"-snakk. Det blir litt flau lesning.
Gå den riktige veien. Først så kontakter man fyren, prøv og få til en dialog på en hyggelig måte. Er han vanskelig så må man vel ikke være noen rakettforsker for å forstå at å oppsøke fyren samens med alle kompisene sine blir feil. Da får man plutselig en dårlig sak. Man kan gjerne mene hva man vil, men hvis det er slik gutta i "Safe Security" jobber så er det jaggu meg ikke mye seriøst spør du meg.
Hvis ikke SSA hjelper, kan du jo sende disse karene, og de mener alvor
[video]https://www.youtube.com/watch?v=0NlDlhLJdmc[/video]
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 mai 2016, 23:02
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
- Bosted: Oslo
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Jeg har gitt opp å få noe ut av selger, det er som en tidligere post i denne tråden sa; bevisbyrden er på meg. Jeg har snakket med ham en gang etter dette skjedde, men det var null forståelse der. Prøvekjørt, "kjøpt som den står" osv.
Jeg fokuserer heller energien min på å redde det som reddes kan, og kanskje tilslutt få den på veien igjen. Om ikke annet lærer jeg hvordan alt er satt sammen, tror ikke jeg kan hærpe noe mere inni der.
Nå har jeg tømt både boksen rundt luftfilteret for "bensinoljesuppe", likeledes tatt ut bånnpluggen og tømt der. Tatt ut tennpluggene, de er svarte av sot, men ser ellers ok ut. Helt litt motorolje ned der pluggene satt. Tatt ut batteriet, det står på til lading nå.
Satte den i tredje eller fjerde gir, og prøvde å dra rundt bakhjulet mens sykkelen står på midtstøtta. Fikk det til da jeg tok i litt! Nå ser jeg litt mer positivt på veien videre. Kanskje ikke alt håp er ute for denne motoren..? Eller?
Men hvordan går jeg frem for å tømme forgasserne?
Jeg fokuserer heller energien min på å redde det som reddes kan, og kanskje tilslutt få den på veien igjen. Om ikke annet lærer jeg hvordan alt er satt sammen, tror ikke jeg kan hærpe noe mere inni der.
Nå har jeg tømt både boksen rundt luftfilteret for "bensinoljesuppe", likeledes tatt ut bånnpluggen og tømt der. Tatt ut tennpluggene, de er svarte av sot, men ser ellers ok ut. Helt litt motorolje ned der pluggene satt. Tatt ut batteriet, det står på til lading nå.
Satte den i tredje eller fjerde gir, og prøvde å dra rundt bakhjulet mens sykkelen står på midtstøtta. Fikk det til da jeg tok i litt! Nå ser jeg litt mer positivt på veien videre. Kanskje ikke alt håp er ute for denne motoren..? Eller?
Men hvordan går jeg frem for å tømme forgasserne?
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Er ikke noe som heter, kjøpt som den står... For at den regelen skal gjelde så må det stå: Dele Sykkel. Og selv om du har prøvekjørt, og den har brent seg alt, og møter null forståelse, så er dette en luring. Jeg har selv solgt en haug med biler/båter/mc og hadde ikke kommet en meter i rettsystemet med kjøpt som den står. Pga dette har jeg nevnt, dette er en tulling som har lurt deg og solgt deg noe gammelt søppel som du må betale dyrt for. Ps, to av de på bilde jobbet i Safe, meg og min andre kollega jobbet ikke der. Og når du blir pult så jævlig som du blir nå, så hadde jeg fremdeles tatt med kompiser og løst dette fort..
Mc Oslo Suger!