Vond rygg, Tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Texas_ranger
Innlegg: 2
Registrert: 28 mai 2016, 11:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Vond rygg, Tips?

Legg inn av Texas_ranger »

For to år siden fikk jeg en prolaps i korsryggen, måtte bare parkere sykkelen for jeg klarte ikke å komme meg ut å kjøre. Ryggen er bedre nå og jeg har begynt å kjøre litt MC igjen.
Problemet er at når jeg har kjørt noen mil begynner smertene og det blir etter vært så vondt at jeg bare må stoppe.
Syntes dette er utrolig kjedelig, kan aldri legge ut på lang tur og har flere kompiser som vil ha meg med på langturer og jeg har kjempe lyst men vet at jeg ikke klarer det.

Hva gjør dere andre MC folk med vonde rygger?
Hjelper det med ryggskinne med nyrebelte?
Spesielle seter eller ekstra polstring jeg kan prøve?

Tips tas i mot med åpne armer :twothumbs:

Kjører en 06 Yamaha TDM 900 og er ca 190 høy.

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av Alex-68 »

Heisann, em.. Jeg er utdannet innen anatomi, fysiologi og ernæring. Nå har ikke det siste så mye med kjøring og gjøre. Om ikke fruen trenger kostholdsråd for å holde vektbegrensningene ved like som passager..? :lol Men, mitt tips til deg er og kjøpe ryggstøtte, til korsrygg. Har du litt kr og bruke, så kjøper du en som går på batteri som holder korsryggen din varm, slik at du har gjevn blodstrømming igjennom korsrygg, bekken og ned og opp bena.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37944
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av AJ »

Texas_ranger skrev: Tips tas i mot med åpne armer :twothumbs:

Kjører en 06 Yamaha TDM 900 og er ca 190 høy.
Hei Texas_ranger og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs

Ta en kikk her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=297785#p297785

Må også nevne at min første sykkel etter at jeg tok opp igjen MC-kjøringen høsten 2006 var nettopp samme sykkel som du ahr, TDM 900.
Den likte jeg godt og hadde den i fore sesonger, tilsammen ca. 60 000 km.
Håper du finner en god løsning for utfordringene med ryggen din.
Ryggen min har aldri vært bedre etter at jeg begynte å kjøre MC. Merker fortsatt fra tid til annen at jeg blir litt sliten i ryggen, som at musklene "jobber" på en måte. Men de ilende smertene fra tidligere år er som dugg for solen - bank-i- bordet :overtro :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av kvase »

Hei jeg er en av de heldige som har kroniske smerter på grunn av 3 prolapser som det er høyrisiko å operere derpå ufør-
Min største medisin for styrke ryggen og holde smertene borte er faktisk å padle kajakk -Det styrker alle muskler fra nakken og ned til sete-feste for rygg muskulaturen et stort ++ er at du får gode arm muskler i tillegg- ja jeg har vært innom smerteklinikken og blitt utredet de var meget positive til kajakkpadling.-

Alternativ er en TENs apparat som stimulerer ryggmuskulaturen din -Sykler med feil sittestilling som belaster ryggen merker du fort ja - for min del så er adventer sykler ala Honda Afrika T - Triumph Tiger XC de mest ideelle de tar ujevnheter på veien på en snillere måte en 17 tommers hjul med kortere dempervandring - Vibrasjon forplantning er ikke alltid like gunstig heller spesielt vis ikke ryggen har god nokk fysikk til det ja prolaps etc - Må legge ut denne om en kar jeg kjenner fra div settinger som en liten inspirasjon ja dette er en MC side men ja dette kan gi noen en ide for egenhjelp for RYGG problemer
Les å bli imponert
http://www.siste.no/innenriks/sor-norge ... 25-1164212
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Hva er det som plager deg - Plantar fasiit

Legg inn av Gordon »

Jeg har ikke problemer med ryggen, derimot har jeg vært på krykker siden 22. februar etter en mislykket plantar fasiit inngrep. Sene under hælbenet er delvis slitt og etter forskjellige behandling bl.a. elektro skjokkbølgebehandling (tortur), innleggssole, ortopedisk sko osv.
og kostnader litt over kr 8,000.-, var jeg bevilget operasjon hos Drammen sykehus. Resultat var en kraftig infeksjon, smertestillende tabletter, anti bakterie kur, overbelastning av skulder muskler og venstre kne og som nevnt fremdeles på krykker, pluss en ødelagt MC sesong. Det er ingen lys i enden av tunnelen foreløpig.
"Trist som f..n" for å sitere en kjent person.
Gordon

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av Zettexx »

Har rygg...med plager.

Men, rygglege anbefalte mest mulig kjøring med min foroverlente mc.

Nå kjører jeg fint 100 mil på dagen, og slipper operasjon... Gullvingen er historie, sammen med de verste plagene.

Rett opp og ned (som på TDM) passet ikke meg.

GSXF, GSXR, APRILIA RSV....helt topp selv for mine 65 år...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3444
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde en prolapsoperasjon for 8 år siden og selv om jeg stort sett er god så krangler ryggen litt. For meg så fungerer en lett foroverbøyd kjørestilling best. Hvis jeg er for rett i ryggen så blir det ubehaglig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

Min kone Hege, har hatt ryggproblemer. Hun sier at fremoverlent duger, rett opp og ned eller bakover, er bad case...fremover gir minst trykk i ryggsøyla.

ZZR-Erling

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

Spaghettiræser skrev:Har rygg...med plager.

Men, rygglege anbefalte mest mulig kjøring med min foroverlente mc.

Nå kjører jeg fint 100 mil på dagen, og slipper operasjon... Gullvingen er historie, sammen med de verste plagene.

Rett opp og ned (som på TDM) passet ikke meg.

GSXF, GSXR, APRILIA RSV....helt topp selv for mine 65 år...
Tøøøft! :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23014
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med de siste talerne her. Jeg har også to prolapser og nyopperert for ca. 4 mnd. siden. En en lett fremoverlent sittestilling er definitivt bedre for min rygg enn "rett opp og ned". Dog fikk ikke jeg beskjed om å kjøre mer motorsykkel, men jeg ga beskjed om at når jeg kjørte motorsykkel så følte jeg at jeg ble bedre i ryggen. Da fikk jeg bare beskjed om "gjør det som gjør deg bedre" med et lite smil.

Sitteposisjonen på en Cruiser eller en lignende sykkel føles mer komfortabel sånn med en gang, men på langturer så ble jeg ødelagt i ryggen av denne. 90 graders vinkel på ryggen, beina plantet forran slik at jeg ikke hadde mulighet til å ta i mot dumper med beina og dårlige dempere som slo alle ujevnheter rett opp i ryggraden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37944
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av AJ »

Enig med JohnnyTh, lett framoverbøyd med føttene plassert i rygglengden med beina i ikke altfor skarp knevinkel var det rette for meg.
Siste rest av ryggplagene forsvant etter at TDM'en kom til gards og ble tatt i bruk.
Er det rart jeg ble glad i den sykkelen :love ?
Virkningen har vedvart med de andre syklene også.
Ganske lik lett framoverbøyd kjørestilling på alle syklene, kun bredden på styret som er den største forskjellen. For meg har det betydd for meg litt mer strekk i ryggen, som bare har vært positivt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av Zettexx »

Min lege tilbød «Blå Resept», som jeg kunne brife med.... angrer bittert på at jeg ikke sa ja.

Han var veldig på hugget med å gå med gode sko, og å sitte på både mc og tråsykkel i «slakk fjær» stilling. Da ville ryggen passe seg selv. Har ikke hatt en sykedag grunnet rygg på 10 år. Men.... jeg sper på med tilpasset saltrening regelmessig.

Flere gamlinger (galninger) må på sport og r sykler... Om ikke det forlenger livet, så øker det kvaliteten.

Texas_ranger
Innlegg: 2
Registrert: 28 mai 2016, 11:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av Texas_ranger »

Skal si! Her var det kommet mange svar!
Ryggstøtte bruker jeg ganske ofte når jeg har smerter men har aldri hatt den på når jeg kjører, skal jeg prøve :knegg
Har prøvd litt forskjellige R sykler og annet men jeg syntes ofte at de blir litt for små pga høyden min. mulig jeg må ta meg en tur rundt å prøve litt nyere modeller og se om jeg kan finne noe passende..

Jeg har skeiv rygg og derfor også tilpassede såler og sko med super demping for å minske belastning på rygg, har også hatt store problemer med betennelse i ben og oppover så skotøyet er jeg veldig påpasselig med.

Tror ikke jeg går heilt i gamling kategorien da jeg ikke har fylt 30 enda, legen ville at jeg skulle vurdere arbeidsførheten pga rygg og bein problemene men jeg takket høffelig nei.. :twothumbs:

Men virker som det som er tingen er å prøve andre sykler med litt mere foroverlent kjørestilling, og jeg som er så glad i TDM'en min.. :-k

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Vond rygg, Tips?

Legg inn av Kjellrf »

Eller prøv å få tak i et styre som gir deg mer fremoverlent sittestilling på TDM'en. Jeg liker også å ha fothvilerne rett under meg, eller litt bakenfor.
Det fordi jeg trenger å ta humplene med beina enkelte ganger. Viktig å få en slakkest mulig hoftevinkel. Jeg har "bare" rivi løs ett par ribbeinsfester mot ryggraden, og ryki noen muskler en gang, customsykler er fy for meg. Kjenner også andre med prolaps som må ha endel av vekta på håndledda.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar