Tennplugger?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Tennplugger?

Legg inn av Anaxim »

Er det noen som vet hvor ofte (etter hvor mange km) man bør eller må bytte tennplugger? (Jeg vet det står i håndboka - ca. 20000km - men er dette strengt nødvendig?) Har nå kjørt med mine ca. 50000km, og merker ingen forskjell, hverken mht. start, effekt eller bensinforbruk. Hva skjer om jeg jeg kjører "for lenge"? Slutter de plutselig å lage gnist, eller? Kan legge til at jeg kjører en 4-takts 600.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tennplugger?

Legg inn av kjellv »

Det første kjennetegn er ofte at den blir tung å starte når den er halvvarm. Dvs starter ikke like lett når du har hatt en pause på 10-15 minutt

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Tennplugger?

Legg inn av Reodor Felgen »

Misfire, mulig feilkode, høyere forbruk, lavere effekt. Gjør ingenting men det er ganske meningsløst å spare penger på å bytte sjeldnere.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tennplugger?

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:Det første kjennetegn er ofte at den blir tung å starte når den er halvvarm. Dvs starter ikke like lett når du har hatt en pause på 10-15 minutt

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hehe! Dette harmonerer meget bra med hva jeg tror kan ha vært tilfellet for min del.
Jeg kjøpte en 1984 Honda XL250R i januar, og sleit noe voldsomt med å få start på denne når motoren var varm.
Dette resulterte i ufrivillige pauser på 30-45 minutter, så sykkelen fikk kjøle seg ned etter bensinpåfylling feks.
Det kan være et resultat av flere faktorer, men uansett: Etter skifte av tennplugg og "riktig" teknikk, starter
sykkelen nå vanligvis på 1. eller 2. kick når den er kald. (Bruker aldri choke lengre). Skifte av tennplugg er det eneste
"inngrepet" som er gjort (mao ingen ventiljustering eller skifte av stator feks).
Er Hondaen kald forsøker jeg følgende inntil start;
a) 0 choke, 0 gass, kick.
b) ----------"-------------
c) ----------"-------------
d) 0 choke, 3/4 til full gass, kick
e) ----------"------------------------
f) ----------"-------------------------
g) Repeter fra a)

På varm motor; samme som over, evt forsøker med full gass først, dvs d)--> e) --> f) --> a) --> b) --> c) --> d) ...

Som regel holder det med 1-2 kick på kald motor, dvs sykkelen starter etter a), evt a) og b) ...

Så, et tennpluggskifte kan være verdt å forsøke. også for denne 600en, høres det ut som.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tennplugger?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
kjellv skrev:Det første kjennetegn er ofte at den blir tung å starte når den er halvvarm. Dvs starter ikke like lett når du har hatt en pause på 10-15 minutt

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hehe! Dette harmonerer meget bra med hva jeg tror kan ha vært tilfellet for min del.
Jeg kjøpte en 1984 Honda XL250R i januar, og sleit noe voldsomt med å få start på denne når motoren var varm.
Dette resulterte i ufrivillige pauser på 30-45 minutter, så sykkelen fikk kjøle seg ned etter bensinpåfylling feks.
Det kan være et resultat av flere faktorer, men uansett: Etter skifte av tennplugg og "riktig" teknikk, starter
sykkelen nå vanligvis på 1. eller 2. kick når den er kald. (Bruker aldri choke lengre). Skifte av tennplugg er det eneste
"inngrepet" som er gjort (mao ingen ventiljustering eller skifte av stator feks).
Er Hondaen kald forsøker jeg følgende inntil start;
a) 0 choke, 0 gass, kick.
b) ----------"-------------
c) ----------"-------------
d) 0 choke, 3/4 til full gass, kick
e) ----------"------------------------
f) ----------"-------------------------
g) Repeter fra a)

På varm motor; samme som over, evt forsøker med full gass først, dvs d)--> e) --> f) --> a) --> b) --> c) --> d) ...

Som regel holder det med 1-2 kick på kald motor, dvs sykkelen starter etter a), evt a) og b) ...

Så, et tennpluggskifte kan være verdt å forsøke. også for denne 600en, høres det ut som.
Kickstart er vel lite relevant om det er en Fazer 600 det er snakk om, men tennpluggskifte kan muligens gjøre også denne lettere å starte..
mvh

-gsx750_80

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Tennplugger?

Legg inn av SverreOlsen »

En kan også måle mellomrommet på tennplugen og rengjør flatene på den. spesifikasjonene på hvor stort det skall vær står ihvertfall i haynes boka mi. Eg merket ihvertfall forskjell på å rengjør dem. Spesielt når eg hadde ett sylinder så fikk for fet blanding å sotet tennpluggen.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tennplugger?

Legg inn av Geiroe »

Hvis de hadde vært sikre på at pluggene holdt 35000km, mens serviceintervallet var hver 20000km ville de anbefalt skifte på 20. Hvis sykkelen oppfører seg helt normalt, med en rentbrennende motor, hvorfor skifte. Du kan jo kanskje vurdere å skifte på 60000km service. Jeg har ventiljustering hver 10000km, så da sjekker jeg pluggene. Vet ikke hvor langt mine har gått, min bruker jo litt olje også, men pluggene er bra, så jeg skifter ikke bare for å skifte.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Tennplugger?

Legg inn av Reodor Felgen »

Om man har bankesensor eller ionesensing og resistorplugg har også litt å si.

Bilen min som er litt sær tolererer ikke andre plugger enn NGK (resistorplugger, custom map og ionesensing er årsaken til det). Får faktisk feilkode med andre fabrikater.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Tennplugger?

Legg inn av Kjellrf »

Det er viktig å sjekke tennplugg-gapet, den blir som regel større og større med tida. Enkelte tenningsanlegg er fintfølende for dårlige tennplugger, noen kan faktisk havarere hvis det kjøres med dårlige plugger over lengre tid.
Da blir det dyrt å ikke bytte plugger som foreskrevet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tennplugger?

Legg inn av cannon »

Plugger er utsatt for hard påkjenning og de svekkes rent mekanisk over tid. Gamle plugger får før eller senere gjerne en sprekk i isolatoren, med påfølgende overslag og bortfall av gnist. Dette er kjipt å oppleve langs landeveien, særlig på sykler som krever at tank, luftboks osv må av for å skifte plugger. Anbefaler at de skiftes på angitte intervaller, både av denne årsaken og av de som er nevnt tidligere i tråden.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Tennplugger?

Legg inn av Anaxim »

Takk for svar, folkens. Ser ut til at jeg bør bytte plugger før turen til sommeren...

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Tennplugger?

Legg inn av Forbipasserende »

Har handlet iridium plugger på sparkplugs.com.

En viktig årsak som ikke alltid kommer fram er jo ikke selveste tennpluggen men rust og skit som ligger rundt på utsiden.
At den ikke ruster seg fast til slutt og blir i ett med motoren. Iridium er vel et metall som er 7 ganger sterkere enn vanlig og har noen prosen bedre lede evne. Om resten av kvaliteten på pluggen er mer rustfri osv kan godt hende. Som sagt det jeg har vært borti er mye rust på pluggene på utsiden. Kjører også året rundt omtrent.

Svar