Lett MC for jente, 16

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Honda2004 »

Ronja skrev:Tusen takk for svar!
Her er noen av syklene jeg har sett på;
Honda XL 125 V Varadero - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=69271523
Yamaha YZF R125 - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74482260
Megelli 125R - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76109389
Cagiva Mita - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71777045
Yamaha YBR125 http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76026549

Har også sett på Yamaha MT125 faktisk, og den falt også i smak! :D
Hei Ronja. Fint å se at flere tør å satse på lett-mc.
Når det kommer til sykkel for deg som er rundt 162 er det f.eks en racing sykkel eller en annen tursykkel som er det beste. MEN, fordi du sier du sliter med rygg og nakke, vil du fort slite enda mer om du har en racing sykkel, slik at jeg ville gått for en touring eller adventure. Jeg ser at du også nevner dette med passasjer og da er også en touring/adventure å anbefale. Honda sin Varadero er en kjempe sykkel for å si det mildt og jeg veit at du faktisk kan få senkesett til fjæra bak, slik at selv du som er litt lav, skal fint klare å kjøre den uten problemer.
Den er dyr, men det er en solid sykkel. Jeg kjørte min i 8år og har ikke angra på at jeg valgte den, framfor f.eks en racing sykkel.
Du lister opp en del fine racingsykler her, det skal jeg si, men igjen, jeg vil ikke anbefale de mtp at du sliter med rygg og nakke.
Jeg ville absolutt anbefalt en touring eller adventure, selv med din høyde. Du har en oppreist sittestilling, som gjør at du kan kjøreflere titalls mil uten å bli i nærheten av så sliten, som du ville blitt med en r-sykkel. Jeg kjørte min Varadero fra Oslo og til Hardangervidda og Beitostølen og angra ALDRI på at jeg kjørte den. Jeg så flere i følget hadde R-sykler og passasjeren og de, sleit veldig etter noen mil.

Når det kommer til hjelm og utstyr, så ville jeg snakka med butikken, prøvd litt forskjellig og sett hva du liker. HJC f.eks har flere utrolig flotte hjelmer som i tillegg er veldig lette. Kjøpte en ny en i 2008 og den veier faktisk bare 800gr. Den er så lett og fantastisk. Det er en MX hjelm, men de mange andre hjelmer som sikkert er like lette.

Hva gjelder passasjer på sykkelen, har du kun ansvar for at passasjer under 18år (eller kanskje 16år) har på seg hjelm. Ellers er du kun ansvarlig for skader på passasjeren, dersom de skyldes uvettig kjøring fra din side.

Gode tips: Ikke prøv å spar noen hundrelapper, eller tusenlapper, ved å kjøpe billigere kjøreklær. Ikke kjøp støvler til 500kr i stedet for de til 1500kr for å være flink. Det kan straffe seg... Veldig fort. MC butikkene har som oftest salg og rabatter på klær etter sesongen og flere ganger kan du få en utgående modell, eller fjorårets modell, til en veldig hyggelig pris, framfor årets. Du kan fort spare 10.000kr på komplett dress: Bukse, støvler, hansker, jakke og hjelm + ryggskinne, fordi modellen er "gammal" eller er fra i fjor.

I tillegg kan du sikkert få en god pris, dersom du kjøper komplett dress og sykkel samme sted, framfor flere steder.
Hadde du vært 10år og hadde kjørt moped på bane f.eks, hadde det ikke spilt noen rolle å kjøpe klæra på biltema, men det er ikke å anbefale til lett-mc.
ETT veldig veldig godt tips du burde huske på, er at du alltid kler på deg mc-dressen når du skal kjøre. Du kan fort se ut som du har vært gjennom kjøttkverna om du ikke tar den på. Og dessuten, det er ikke på de lange turene at ulykkesrisikoen er størst. Det er når du tenker: "skal bare ned til butikken". "Skal bare..." da dropper du gjerne støvlene, buksa og jakka. Kanskje alt unntatt hjelmen. Så tar du på deg converse sko med lisser og så ender du med å få lissene i drevet på sykkelen og så tryner du.
I tillegg, så vil mc-buksa spare leggen din for stygge brannsår etter eksospotta, dersom du kommer borti den. Jeg snakker av erfaring her.
Alle andre tips og triks, vil du fort lære på kjøreskolen.

Lykke til !

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Hounds »

Ikke ta mito'en!! Har aldri kjørt mc før og skal ha lett mc snart. Men jeg har søkt på samme spørsmålet som deg i 6 måneder snart hehehehe:).
Mito'ene er totakts, dvs dyrere-merfiksing-raskere.
Jeg har bestemt meg for en yamaha yzf r125 hvis jeg får råd til det når jeg blir 16. Dette er på grunn av at den bruker mindre bensin på milen, kvaliteten er høyere enn en totakts, og alt i alt sier folk at den holder seg ganske bra:)
Hvis jeg ikke får råd til yzf'en, så kommer jeg til å velge en aprilia rs 125. Den er totakts. Som sagt er det jo mer vedlikehold, dyrere og kanskje ikke så like driftsikker som en 4 takts yamaha. Men den er rask og man kan ha mye gøy med den (ikke at du ikke kan ha det med en 4 takts, siden man har det gøy med de og), men jeg vil tro at hvis du har penger, og har lyst på en god driftsikker sykkel, så må du nok se mer på yamaha mt og yzf:)

EDIT!!!: Så ikke at du var 160cm høy og plages av rygg ig nakke :scratch Men hvis du allerede er plaget av det ville jeg IKKE ha gått for en yzf r125. Sittestillingen er litt ekstrem for noen, og hvis man er under 170 blir det umulig noe komfortabelt eller gøy hvis man allerede plages av nakke og rygg :sorry . Se litt på lavere sykkler og noen mer en med rett oppreist ryggstilling :)
Vet ikke noe særlig om den yamaha mt'en, men kan være den er noe for deg?:)
Honda varadero er no i allefall komfy;) :prf

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Honda2004 »

Ronja skrev:Tusen takk for svar! Må komme meg til mc-butikk/forhandler for å både prøvesitte sykkel og prøve utstyr :D
Det er alltid lurt å dra innom en forhandler og se hva de har. Der kan du se prisen på syklene, du kan prøvesitte dem og prate med de som jobber der om hva du bør vurdere av sykler. Så klart, vil du ha en R-Sykkel, så går du for det, men prøv flere modeller fra flere merker før du bestemmer deg. Når jeg var i din situasjon, hadde jeg sett for meg Aprilia sin RS 125 Replica, men den ble jeg frarådet å kjøpe, fordi det var en dyr sykkel og den var ikke kjent for å ha god kvalitet. Etter en stund vurderte jeg Gilera DNA 125, men fant fort ut at det ikke var en sykkel for meg allikavel, så valget falt på en Varadero. Da hadde jeg allerede også sett på flere fra Yamaha, Honda, KTM osv. Det er viktig at det er du som kjenner på hva du vil ha og velger noe du er komfortabel med, i stedet for at andre skal fortelle deg hva som er populært og ikke osv.

Husk at det kan fort bli en sykkel du har enda du er 18år og tar billappen, så derfor er det lurt å tenke en langsiktig investering, framfor noe du "bare" skal ha i to år og selge igjen. Du vil fort bli bitt av MC-basillen etter noen kjøreturer aleine. :twothumbs:

Lykke til i jakten på sykkel ! Hold oss gjerne oppdatert. :prf

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Hounds »

Honda2004 skrev:
Ronja skrev:Tusen takk for svar! Må komme meg til mc-butikk/forhandler for å både prøvesitte sykkel og prøve utstyr :D
Det er alltid lurt å dra innom en forhandler og se hva de har. Der kan du se prisen på syklene, du kan prøvesitte dem og prate med de som jobber der om hva du bør vurdere av sykler. Så klart, vil du ha en R-Sykkel, så går du for det, men prøv flere modeller fra flere merker før du bestemmer deg. Når jeg var i din situasjon, hadde jeg sett for meg Aprilia sin RS 125 Replica, men den ble jeg frarådet å kjøpe, fordi det var en dyr sykkel og den var ikke kjent for å ha god kvalitet. Etter en stund vurderte jeg Gilera DNA 125, men fant fort ut at det ikke var en sykkel for meg allikavel, så valget falt på en Varadero. Da hadde jeg allerede også sett på flere fra Yamaha, Honda, KTM osv. Det er viktig at det er du som kjenner på hva du vil ha og velger noe du er komfortabel med, i stedet for at andre skal fortelle deg hva som er populært og ikke osv.

Husk at det kan fort bli en sykkel du har enda du er 18år og tar billappen, så derfor er det lurt å tenke en langsiktig investering, framfor noe du "bare" skal ha i to år og selge igjen. Du vil fort bli bitt av MC-basillen etter noen kjøreturer aleine. :twothumbs:

Lykke til i jakten på sykkel ! Hold oss gjerne oppdatert. :prf
Hei,
Jeg bare lurer på om mc forhandlere er greie og la deg komme inn uten at du kommer til å kjøpe noe.. Det blir for dyrt for meg å kjøpe ny mc, men jeg lurer litt på om noen kanskje selger brukte? Jeg har ikke vært inne på min lokale mc butikk enn tilbake for noen år siden, men jeg mener at de bare fohandler kawasaki og et par andre merker som suzuki osv.
Jeg bare lurer på om de kommer til å presse deg til å kjøpe noe xD Har aldri likt det noe særlig, men jeg har lyst å prøve sitte flere av mc typene

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Honda2004 »

Hounds skrev:
Honda2004 skrev:
Ronja skrev:Tusen takk for svar! Må komme meg til mc-butikk/forhandler for å både prøvesitte sykkel og prøve utstyr :D
Det er alltid lurt å dra innom en forhandler og se hva de har. Der kan du se prisen på syklene, du kan prøvesitte dem og prate med de som jobber der om hva du bør vurdere av sykler. Så klart, vil du ha en R-Sykkel, så går du for det, men prøv flere modeller fra flere merker før du bestemmer deg. Når jeg var i din situasjon, hadde jeg sett for meg Aprilia sin RS 125 Replica, men den ble jeg frarådet å kjøpe, fordi det var en dyr sykkel og den var ikke kjent for å ha god kvalitet. Etter en stund vurderte jeg Gilera DNA 125, men fant fort ut at det ikke var en sykkel for meg allikavel, så valget falt på en Varadero. Da hadde jeg allerede også sett på flere fra Yamaha, Honda, KTM osv. Det er viktig at det er du som kjenner på hva du vil ha og velger noe du er komfortabel med, i stedet for at andre skal fortelle deg hva som er populært og ikke osv.

Husk at det kan fort bli en sykkel du har enda du er 18år og tar billappen, så derfor er det lurt å tenke en langsiktig investering, framfor noe du "bare" skal ha i to år og selge igjen. Du vil fort bli bitt av MC-basillen etter noen kjøreturer aleine. :twothumbs:

Lykke til i jakten på sykkel ! Hold oss gjerne oppdatert. :prf
Hei,
Jeg bare lurer på om mc forhandlere er greie og la deg komme inn uten at du kommer til å kjøpe noe.. Det blir for dyrt for meg å kjøpe ny mc, men jeg lurer litt på om noen kanskje selger brukte? Jeg har ikke vært inne på min lokale mc butikk enn tilbake for noen år siden, men jeg mener at de bare fohandler kawasaki og et par andre merker som suzuki osv.
Jeg bare lurer på om de kommer til å presse deg til å kjøpe noe xD Har aldri likt det noe særlig, men jeg har lyst å prøve sitte flere av mc typene

En selger, uansett om det er expert eller kawasakibutikken, vil etter beste evne forsøke å få deg til å kjøpe akkurat dette produktet.
Det kan være at det er en utgående modell, de har overliggere pga dårlig salg foregående år osv. Det er noe alle selgere vil prøve på.
Det finnes mange butikker som selger brukt MC, men du kan også sjekke finn.no. Mange private og komersielle aktører selger brukte der.
Eller så kan du sjekke med høggern, om de har fått inn en som er kræsja f.eks og som bare trenger en ny forgaffel f.eks for å kunne brukes igjen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Jompa »

Ikke for å undervurdere ei jente på 16, men......
En sykkel som er havnet på høggeriet er som oftest kondemnert, ikke nødvendigvis for at ramma ødelagt men
for at den blir for dyr å reparere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Honda2004 »

Jompa skrev:Ikke for å undervurdere ei jente på 16, men......
En sykkel som er havnet på høggeriet er som oftest kondemnert, ikke nødvendigvis for at ramma ødelagt men
for at den blir for dyr å reparere.
Det kan være at eieren ikke vil bruke penger på den, men at den fint kan brukes igjen. Selv en bil som er "kondemnert" bygges ofte opp igjen og sendes ut på gata, like fin som ny. Er det bare gaffelen som er skada, er det å kjøpe ny gaffel og få et verksted til å montere den.
Og selvfølgelig få den godkjent.
Det kan være at odometeret ikke funker og at tidligere eier ikke gadd å spandere på seg nytt.. Det er en enkel affære i så fall. Bytte ledninger og odometer så er den klar. Jeg sier ikke at Ronja selv skal gjøre dette...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av JohnnyTh »

Honda2004 skrev:
Jompa skrev:Ikke for å undervurdere ei jente på 16, men......
En sykkel som er havnet på høggeriet er som oftest kondemnert, ikke nødvendigvis for at ramma ødelagt men
for at den blir for dyr å reparere.
Det kan være at eieren ikke vil bruke penger på den, men at den fint kan brukes igjen. Selv en bil som er "kondemnert" bygges ofte opp igjen og sendes ut på gata, like fin som ny. Er det bare gaffelen som er skada, er det å kjøpe ny gaffel og få et verksted til å montere den.
Og selvfølgelig få den godkjent.
Det kan være at odometeret ikke funker og at tidligere eier ikke gadd å spandere på seg nytt.. Det er en enkel affære i så fall. Bytte ledninger og odometer så er den klar. Jeg sier ikke at Ronja selv skal gjøre dette...
Det der er det bare å glemme hvis man ikke skal gjøre jobben selv.
Som tidligere nevnt så er det skjeldent ting lander hos huggeren hvis det lønner seg å fikse den. Som oftes blir det alt for dyrt.
Jeg har selv reparert kondemnerte biler og når sluttsummen var klar så ble det ikke så billig, selv om man gjorde alt arbeid selv.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Olderfjord
Innlegg: 17
Registrert: 09 jul 2016, 00:06
Motorsykkelen din: KTM Duke 125

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Olderfjord »

Nå er det et par måneder siden dette ble postet, men jeg kommer gjerne med mine erfaringer :D '
Jeg kjører en KTM Duke 125, som er forholdsvis lav. Jeg er rundt 170cm høy og passer greit. Anbefaler å prøvesitte før du bestemmer deg uansett, da jeg rekker ned med begge tærne samtidig, men ikke noe særlig mer enn det.

Yamaha MT-125 er også en god sykkel, og siden den er i samme stil er den heller ikke så høy. Du har en god og oppreist sittestilling, som jeg opplever som mye mer behagelig enn for eksempel på en YZF eller annen R sykkel. Jeg har en kompis som kjørte NSR en liten stund, men han byttet da det var helt umulig for han å kjøre i lave hastigheter (~ 70kmt og ned) uten å få vondt.

Uansett hva det blir, kos deg på veien :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av FredrikE24 »

Se på Honda Shadow VT125.

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Honda2004 »

FredrikE24 skrev:Se på Honda Shadow VT125.
En Shadow er kanskje ikke så veldig dum... Veldig laid-back sittestilling. Er ikke den litt tung for en på 160cm og 50kg ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av FredrikE24 »

Moren min kjørte en slik, til og fra jobb i flere år, samme dag som hun kjøpte sin, så fikk bestefaren min se på den og kjøpte en dagen etter. Jeg ville prøvd en slik. Saken er at om man skal gå for det ene eller det andre så er det viktig å få de 15hk.

Varadero går utrolig dårlig i forhold til Shadow, som nesten er litt kvikk :P Bruker ikke bensin.. En kamerat hadde også en slik som lett-sykkel og han var også fornøyd, burnet, dro på bakhjulet og tok stoppies, som alle andre med Motard.

Så ser Shadowen veldig bra ut! Ønskes det litt kulere lyd, så er det på med silvertail-potte så har du god Vtwin lyd ;)

Før muttern kjøpte Shadow så ble Virago prøvd.. Den er laaaaat.

Velter man, så velter man på stillestående, er tung å reise opp igjen, men opplever tyngdepunktet som lavt, og er god å kjøre.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Reodor Felgen »

Kjøreutstyret med unntak av sko kjøper du brukt, mye penger å spare på det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av kjellv »

Reodor Felgen skrev:Kjøreutstyret med unntak av sko kjøper du brukt, mye penger å spare på det.
Ville heller sagt med unntak av hjelm.. Sko kan godt kjøpes brukt, men hjelm er jeg mer skeptisk til :scratch

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Reodor Felgen »

Mente selvsagt sko og hjelm, takk.

Svar