Ulyd ved fremre drev...
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Ulyd ved fremre drev...
Kommer til og bytte drev og kjede pluss slepe listen på rammen bak... Ser selv at det som står på har gjort sin misjon.. Noen som vet om en kan bruke 525 kjede om man bytter drevene til samme? Har i dag 532
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ulyd ved fremre drev...
Det framdrevet ditt er noe av det mest utslitte jeg har sett..KevinmsR6 skrev:Kommer til og bytte drev og kjede pluss slepe listen på rammen bak... Ser selv at det som står på har gjort sin misjon.. Noen som vet om en kan bruke 525 kjede om man bytter drevene til samme? Har i dag 532

Originalt er det vel 520 din R6 er utstyrt med. Her er det også best utvalg i kjeder og drev. Men det finnes kjede/drevsett i 530 og 532.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ulyd ved fremre drev...
Du kan sikkert bruke 525, kan ikke se noen grunn til at det ikke går annet enn at 525-kjede er spinklere enn 532.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Ulyd ved fremre drev...
Sjekket litt opp i hva som er originalt på denne. 532 kjede 16 tenner fremme og 48 bak..
Kan få tak i nye drev og kjede da kjede er 525 16 tenner fremme og 45 bak, vil dette utgjøre stor forskjell? At det er færre tenner bak? 525 er forresten det r6 kjører på ifra 2006 og oppover :)
Kan få tak i nye drev og kjede da kjede er 525 16 tenner fremme og 45 bak, vil dette utgjøre stor forskjell? At det er færre tenner bak? 525 er forresten det r6 kjører på ifra 2006 og oppover :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ulyd ved fremre drev...
Du vil få litt høyere gearing, lavere turtall og litt lavere akselerasjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ulyd ved fremre drev...
Både fordrev og bakdrev er helt utslitt her.. Tenna skal ikke akkurat ligge..
Generelt er det bakdrev som slites raskest, særlig når kjede begynner å få slakk i lenkene, da går det unna.
Generelt er det bakdrev som slites raskest, særlig når kjede begynner å få slakk i lenkene, da går det unna.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ulyd ved fremre drev...
Hvis du har 15 tenner foran og 45 bak vil fremdrevet gå 3 omdreininger for hver omdreining på bakdrevet.FredrikE24 skrev:Både fordrev og bakdrev er helt utslitt her.. Tenna skal ikke akkurat ligge..
Generelt er det bakdrev som slites raskest, særlig når kjede begynner å få slakk i lenkene, da går det unna.
Det blir også 3 ganger så stor kraft som sliter på hver tann foran som bak.
Hvorfor skal slitasjen bli størst på bakdrevet da ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ulyd ved fremre drev...
Det er ikke min erfaring, som regel har framdrevet klart 2-3 bakdrev-skift før framdrevet har hatt behov for utskiftning, men dette har sammenheng med hvor slitt kjedet er.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Ulyd ved fremre drev...
Det er min erfaring også - aner ikke hvorfor men det går gjerne et par bakdrev pr framdrev. Etter to bakdrev så skifter jeg som regel hele drevpakken.FredrikE24 skrev:Det er ikke min erfaring, som regel har framdrevet klart 2-3 bakdrev-skift før framdrevet har hatt behov for utskiftning, men dette har sammenheng med hvor slitt kjedet er.
Vil nok tro at mange kjører litt fancy-aludrev

-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ulyd ved fremre drev...
Neste gang man skifter et utslitt kjede, samt drev, så legger du det slitte kjede på det nye bakdrevet og strekker det rundt, da vil du se at lenkene vil "ta" høyere på hver tann, jo større drevet er, jo høyere vil det ta. Framdrevet er gjerne så lite at dette ikke får strukket seg over på samme måte som bak.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Ulyd ved fremre drev...
Det ser nok noe verre ut på bildet:)
Ingen av tennene er begynt og bøye seg. Men de har blitt ganske spisse og ser og kjenner at kjeden har gjort sitt... Skal prøve og få tak i han jeg lkjøpte den av da han sa dette ikke var gammelt eller slitt.. Det stemmer jo ikke da eg har hatt sykkelen i en drøy måned -2 .
Hvilke dreving kjører andre her inne på rr sykkel??
Ingen av tennene er begynt og bøye seg. Men de har blitt ganske spisse og ser og kjenner at kjeden har gjort sitt... Skal prøve og få tak i han jeg lkjøpte den av da han sa dette ikke var gammelt eller slitt.. Det stemmer jo ikke da eg har hatt sykkelen i en drøy måned -2 .
Hvilke dreving kjører andre her inne på rr sykkel??
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Ulyd ved fremre drev...
Og er det noen som vet hvor en får kjøpt chain Gard ?? Utenom e-bay?
Vil gjerne ha tak i dette fort da eg har behov for sykkelen til og fra jobb:)
Vil gjerne ha tak i dette fort da eg har behov for sykkelen til og fra jobb:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Ulyd ved fremre drev...
Chain guide en tror eg ikke er ødelagt da eg ser at de nye har og åpning fremme så da har nok den eg har bare blitt varm så den henger litt ned. Kanskje det går og varme den tilbake?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Per K
- Innlegg: 27
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Bosted: Holmestrand
Re: Ulyd ved fremre drev...
Jeg bruker alltid aluminium bakdrev og de slites absolutt IKKE kjappere en et bakdrev I stål. Jeg bruker typisk ett aluminium bakdrev på ett framdrev, og jeg kjøper alltid PBI drev (http://pbisprockets.com/).WikingTnT skrev:Det er min erfaring også - aner ikke hvorfor men det går gjerne et par bakdrev pr framdrev. Etter to bakdrev så skifter jeg som regel hele drevpakken.FredrikE24 skrev:Det er ikke min erfaring, som regel har framdrevet klart 2-3 bakdrev-skift før framdrevet har hatt behov for utskiftning, men dette har sammenheng med hvor slitt kjedet er.
Vil nok tro at mange kjører litt fancy-aludrevbak som slites kjappere enn front-drevet.
Framdrev er alltid laget av høyfast stål og er varmebehandlet (herdet). Jeg har dreid i disse og det er ganske tøft.
Bakdrev I stål er som regel laget av ganske simpelt stål. Ofte kan man se at åpningene i drevet er stanset ut og de er neppe varmebehandlet til slutt.
Bakdrev I aluminium (PBI) lages av 7075 aluminium som er det amerikanerne liker å kalle "Aircraft grade aluminum". Drevene varmebehandles til temper T651 noe som gjør at de blir betydelig sterkere et "simpelt" ståldrev.
PK
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ulyd ved fremre drev...
Husker da jeg kjøpte moped som 15-åring.. Det var meget stas, en CH Racing WSM 50 Replica, en Husqvarna-moped. Tøff sak.. Har den enda, og den har holdt seg utrolig godt!
Denne hadde mange kule performance-deler, blant annet noe som ble kalt for "super-sprox" bakdrev. Et utrolig lett, stivt og hardt drev som holdt utrolig lenge, så nesten smidd ut. Siden det var litt stort, og man ønsket å trimme relativt godt, så kjørte man vanlig ståldrev(enkelt å skaffe), så supersprox-drevet har jeg enda i god forfatning.
Denne hadde mange kule performance-deler, blant annet noe som ble kalt for "super-sprox" bakdrev. Et utrolig lett, stivt og hardt drev som holdt utrolig lenge, så nesten smidd ut. Siden det var litt stort, og man ønsket å trimme relativt godt, så kjørte man vanlig ståldrev(enkelt å skaffe), så supersprox-drevet har jeg enda i god forfatning.