Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av Kristian1995 »

Hei, en stund siden siste nå.
Suzuki gsxr vs kawazaki zx6r.
Siden dette er sykler som har vært i bransjen i flere år og flere her har sikkert prøvd dem tenkte jeg å spørre om dere vet forskjeller på dem?2006-2013 modellene tenker jeg på da.
Siden jeg ødela alt for meg i fjord så vart det ingen sykkel eller lappen i fjord så nå står oppkjøring for tur allerede nå på onsdag og selvsagt sykkel på dagen eller de førstkommende dagene om jeg klarer oppkjøringa.
Sliter litt enda med tomgangskjøring :/
Ser litt på streetfighterene også men usikker på å kjøpe det i år :)
Hva sier dere?

Noen her som kjørte mellom drammen og odda i går den 13 Juni?
Så mange motorsykkler på veien så tenkte kanskje noen av de var dere?
Selv kjørte jeg bil :(

Tusen takk for alle svar som kommer inn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23053
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av Bjerknez »

Spar penger på både innkjøp og forsikring og kjøp deg en rå streetfighter i steden er min mening. Du sitter mer oppreist (mer komfort for de fleste) kreftene er også de samme, spesielt lenger ned i registeret der du faktisk trenger dem. Avhengig av hvilken streetfighter du velger så klart.

Skal du kjøre mye på bane så ser jeg poenget ditt med en R-sykkel.

Det er vel ikke mange her inne som kjører en R-sykkel tror jeg og de som gjør det tror jeg kanskje også er interresert i banekjøring. Hvis hovedmålet ditt er å kjøre langturer så synes jeg vertfall du skal sette deg på og testkjøre en R-sykkel ett par timer (gjerne mer) og danne deg et intrykk selv. Prøvekjør også en streetfighter og kjenn forskjellen og se hva som passer best for deg.

Lykke til :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av simpson »

[quote="Bjerknez"] kreftene er også de samme, quote]

Nei nei Bjernez, Streetfightere har gjerne 30-40 % mindre hk en sine R-brødre :[-X

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23053
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av Bjerknez »

Joda, er klar over det, men de hestene dukker gjerne ikke opp før man bryter fartgrensene. Med krefter så mener jeg momentet som gjerne kommer lenger ned på Streetfightere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av simpson »

Fartsgrense? Mange R sykler går så fort på 1 gir at du mister lappen i 100 sone.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23053
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av Bjerknez »

Nettopp....

Jeg mener at det kanskje er like artig eller artigere og ha litt krefter (bunndrag) lenger ned i registeret. Vertfall for min del da. Hva andre ønsker får være opp til dem.

EDIT:
Når det er sagt så har jeg til gode å prøvekjøre en R-sykkel i 1000ccm klassen. Dette skal jeg jaggu meg se å få gjort i sommer tenkte jeg :prf

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av vim »

Må istemme i Bjerknez sin påstand her. Jeg kjøpte en GSXR fordi jeg bare måtte ha en R-sykkel, før jeg blir alt for gammel.
Angrer ikke, men vet allerede at neste sykkel blir en Streetfighter. Minst like mye krefter i anvendelig turtall og noe mer komfort.
For å si det sånn, er jeg - med min 48 år gamle kropp i nogenlunde forfatning - ferdig for dagen, etter en 4-timers tur på R-sykkel :)
S1000R lukter mer enn sannsynlig innen et par års tid, da jeg synes en 675 blir litt for smått.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av simpson »

Det er vel ingen som påstår at R sykkel er den mest behagelige.
Du kjøper ikke R pga komfort, du kjøper ikke Gold Wing for å ha en lett og smidig sykkel eller Harley for å kjøre fort på svingete vei.
Selv har jeg ingen problem med å kjøre 70 mil i strekk med min, men andre klager etter 10 mil.
At det føles som om du har like mye krefter er mulig, men det skiller mye i effekt.
De ligger fort 50-60 hk under R og veier mer, så det er nok bare en følelse.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av WikingTnT »

http://www.gizmag.com/bmw-s1000r-review/33429/

Denne testen oppsummerer vel litt hva folk her ( de fleste ) mener. Direkte sammenligning av S1000RR vs S1000R , hvor R er bedre i alt for "normalt" bruk dvs vei - ikke bane hvor RR selvfølgelig har sitt domene og er spesialdesignet for , håper at det ikke er en del av diskusjonen.
Nakensøsknene er jo som poengtert en del gang her som oftest en nedtunet versjon av RR-søsken hvor man får igjen i bøtter og spann i form av moment på de "riktige" områdene for gate/vei og ikke er spisset max på effekt for å få mest mulig pulver på bane.
Å snakke om at nakenversjonene har 50-60 hk mindre og blytunge med dårlige bremser etc etc blir jo bare tull i praktisk kjøring på normal offentlig vei , i beste fall usant.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av EasyRider »

En ting få snakker om her, er jo at en nakensykkel faktisk er naken!!!

Jeg har nå kjørt en del kåpesykler ikke R riktignok men. Uansett det jeg skal fram til er det blåser noe inni helv... på en nakensykkel.

For min egendel så liker jeg at det er mindre trekk på kroppen, begynner å bli gammel!! :gk
Jeg merker stor forskjell når jeg er ute å lufter CB til samboeren som er helt naken, kontra min egen. Blir fortere kald på både knær, føtter og hendene. Ikke stort problem i disse dager.
Men kan være noe å tenke på hvis en ferdes i all slags vær og kjører fra tidlig i sesongen til seint på høsten.
Personlig blir jeg også mer "sliten" hvis jeg kan bruke det utrykket av å kjøre langt med nakensykkel. Det slites på kroppen den ekstra vinden/været en nakensykkel gir.
Sikkert noen som rister oppgitt på hode her nå, men sånn oppleves det i hver fall for meg.

Merk at jeg mener ikke at det er umulig å kjøre langt med nakensykkel.
Noen sverger på at det er sånn det skal være å kjøre motorsykkel. Kjenne enhver dråpe regn på hele kroppen, kjenne at vinden gjør den den kan for å vridd av deg hjelmen og klærne så fort du passerer 80km/t og for all del det er enhvers lyst :)


Eneste fordel med nakensykkel er at en blåser jo "nesten" av sykkelen i 110km/t så en gidder ikke å ligge noe særlig høyere på motorveien. Lappen ligger jo trygt sånn sett.

Jo en fordel til med nakensykkel, enkel å ta service på. Lite å skru av for å komme til komponenter du skal bytte ut på service :twothumbs:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av simpson »

WikingTnT skrev:http://www.gizmag.com/bmw-s1000r-review/33429/

Denne testen oppsummerer vel litt hva folk her ( de fleste ) mener. Direkte sammenligning av S1000RR vs S1000R , hvor R er bedre i alt for "normalt" bruk dvs vei - ikke bane hvor RR selvfølgelig har sitt domene og er spesialdesignet for , håper at det ikke er en del av diskusjonen.
Nakensøsknene er jo som poengtert en del gang her som oftest en nedtunet versjon av RR-søsken hvor man får igjen i bøtter og spann i form av moment på de "riktige" områdene for gate/vei og ikke er spisset max på effekt for å få mest mulig pulver på bane.
Å snakke om at nakenversjonene har 50-60 hk mindre og blytunge med dårlige bremser etc etc blir jo bare tull i praktisk kjøring på normal offentlig vei , i beste fall usant.
Interessant :-k

S1000R ligger 3-5 nm over S1000RR i hele registeret, men har mer ujevnen moment kurve.
Maks moment er på samme turtall :O
Tror nok du merker STOR forkjell på de få nm på lavere turtall gitt. :twothumbs:
Største forkjellen er giringen og ikke motorkarakter.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... e275a6.jpg

Sjekk her også http://www.gearingcommander.com/

Og ja, du blir mer sliten av nakensykkel i litt hastighet over tid, for ikke å snakke om vær og vind som EasyRider sier.
Det heter STREETFIGHTER og er egentlig en bysykkel, derfor lavere effekt, giring og naken.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 478
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av Canutus »

Ja, jeg kjørte deler av strekket. Passerte Haukeliseter (vestover) i 07-tiden, men da var det ikke mange å se...
Har nylig kjøpt min Nakne K1300R, og helgependler over fjellet for tiden. Må si jeg liker bunndraget som bare fortsetter å dra. I forhold til vind, så syns ikke jeg dette er noe problem, men så er ikke min helt naken heller.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av WikingTnT »

simpson skrev:
WikingTnT skrev:http://www.gizmag.com/bmw-s1000r-review/33429/

Denne testen oppsummerer vel litt hva folk her ( de fleste ) mener. Direkte sammenligning av S1000RR vs S1000R , hvor R er bedre i alt for "normalt" bruk dvs vei - ikke bane hvor RR selvfølgelig har sitt domene og er spesialdesignet for , håper at det ikke er en del av diskusjonen.
Nakensøsknene er jo som poengtert en del gang her som oftest en nedtunet versjon av RR-søsken hvor man får igjen i bøtter og spann i form av moment på de "riktige" områdene for gate/vei og ikke er spisset max på effekt for å få mest mulig pulver på bane.
Å snakke om at nakenversjonene har 50-60 hk mindre og blytunge med dårlige bremser etc etc blir jo bare tull i praktisk kjøring på normal offentlig vei , i beste fall usant.
Interessant :-k

S1000R ligger 3-5 nm over S1000RR i hele registeret, men har mer ujevnen moment kurve.
Maks moment er på samme turtall :O
Tror nok du merker STOR forkjell på de få nm på lavere turtall gitt. :twothumbs:
Største forkjellen er giringen og ikke motorkarakter.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... e275a6.jpg

Sjekk her også http://www.gearingcommander.com/

Og ja, du blir mer sliten av nakensykkel i litt hastighet over tid, for ikke å snakke om vær og vind som EasyRider sier.
Det heter STREETFIGHTER og er egentlig en bysykkel, derfor lavere effekt, giring og naken.
10NM mer på 3-5-7 K rpm tror jeg de fleste merker faktisk, btw street betyr vel vei og ikke by - google translate ;-),hvis du ikke mener caferacer? Da må du fra kafé til kafé, eller en town- racer som kun fungerer mellom lyskryssa og må transporteres på henger utenfor begrensa..
Poenget er at dagens street/caferacer er milevis fra den opprinnelige formen og er bare tull å sette i bås, det er en nedtunet RR med bredere bruksområde.

Leste du testen?

Når det gjelder sliten på motorvei pga kåpeløs så er jeg selvfølgelig enig,skulle jo bare mangle da den ikke er konstruert for akkurat det formålet, men det vil jeg tro enhver som klarer å åpne en dør vil kunne tenke seg til før de kjøper en nakensykkel og dundrer nedover autobahn..
Det er jo nettopp derfor vi legger opp til mest mulig morsomme veger ( les sving) underveis.
Når det er sagt så kunne jeg godt tenkt meg å prøvd en sporttourer på transport nedover Tyskland for å kjenne på farten og kreftene, men her på berget og i alpene så er det naked som gjelder for meg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av simpson »

Det er giringen og ikke momentet du merker forskjell på.
Sett samme giring på en R og du vil også få samme følelsen.
Street betyr gate og opprinnelsen har faktisk cafèracer som inspirasjon.
Men en Streetfigheter er opprinnelig laget for streetracing og ikke roadracing, typisk lyskryss dragracing.
Dette er ett amerikansk fenomen som har spredt seg videre.
Om R er utgangspunktet, er ikke Streettracere nakene R sykler.
Det er mere forskjeller enn likheter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23053
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips? Kjennskaper? Møtte jeg deg? :)

Legg inn av Bjerknez »

Artig, her var det jo mye aktivitet :thumleft

Vi er vel bare skrudd sammens forskjellig. Jeg kan lett ligge i 130-140km/t på E6 med min over lenger tid. Faktisk så liker jeg vinden jeg får, spesielt når det er varmt. Nå har vel kanskje R-sykler faktisk en kåpe som skydder mot denne skikkelig, hvis man klarer å kroke seg ned bak denne. Men å sitte i forsterstilling på R-sykkel gjemt bak en kåpe på E6 blir mer slitsomt for meg enn å sitte oppreist og få vinden jevnt fordelt på overkroppen.

Noen liker det, andre ikke. Sånn er det bare :thumleft

Nå har ikke jeg kjørt en 1000ccm R-sykkel ennå så kan ikke si så mye om forskjellene til denne til min 1000ccm streetfighter, men forskjellene i motorytelse er uansett irrelevant for meg. En R-sykkel appelerer rett og slett ikke til meg og mitt behov. Har kjørt en R6 (2007 mod. tror jeg) og selv om denne føltes bedre enn først anntatt så hadde jeg ikke overlevd mer enn maks 10 mil på denne med tanke på sittestilling.

Svar