E39 - Trondheim til Aalborg

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av E-strom »

I følge Wikipedia ble E39 skiltet i år 2000, og går fra Klett sør for Trondheim til Aalborg i Danmark.

Siden guttene skal på korpstur til nettopp Aalborg, og jeg har anledning til å ta noen dager fri fant jeg ut at jeg skulle kjøre ned og hilse på dem (det må da være grei nok unnskyldning for en kjøretur). Planlegger å starte tirsdag etter jobb, og gjøre unna kjente veier første kveld.

Første stopp blir Ålesund/Ørsta tirsdag kveld. Onsdag blir det antakelig Ørsta til Haugesund eller Stavanger, og torsdag blir det videre til Kristiansand (ferge kl halv fem) og Danmark. Retur lørdag med ferge til Göteborg og så langs svenskegrensa oppover til Trondheim igjen. Totalt ca 2400km med minst 6 innlandsferger og to danskebåter.

Avstikkere fra E39:
- Fv57 skal visstnok være en perle, så det vurderes å kjøre om Dale til Lavik
- Fv44 "Nordsjøveien" blir nok fulgt fra Stavanger

Andre forslag til "avstikkere"?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37952
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av AJ »

Ingen forslag til avstikkere, er jeg redd.
Men fikk lyst til å kommentere at jeg synes dette ser ut som en riktig artig tur.
Fra en som faktisk syns det er ganske moro å kjøre MC i Danmark... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av CB9 »

..
Sist redigert av CB9 den 19 jun 2016, 20:25, redigert 1 gang totalt.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av CB9 »

CB9 skrev:
E-strom skrev:Første stopp blir Ålesund/Ørsta tirsdag kveld.
Andre forslag til "avstikkere"?
ta deg en tur på sukkertoppen. 314 moh parkeringsmuligheter i bånn :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37952
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av AJ »

Kom på en liten avstikker i Danmark.
Ta turen via Øksnebjerg, et fint høydedrag nær Frederikshavn hvor vi blant annet så det eneste varselskiltet for stigning i Danmark på vår tur gjennom landet for et par år siden :crazy: (klikk på kartutsnittet):

http://www.toppenafdanmark.com/ln-int/o ... -gdk599287

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av E-strom »

CB9 skrev:
CB9 skrev:
E-strom skrev:Første stopp blir Ålesund/Ørsta tirsdag kveld.
Andre forslag til "avstikkere"?
ta deg en tur på sukkertoppen. 314 moh parkeringsmuligheter i bånn :thumleft
Var i Ålebyen i april - er sukkertoppen den som ligger over sentrum? (mener jeg sto på andre siden av gaten for Statoil og kikket oppover). Det må da være forferdelig mange trappetrinn - går jo omtrent rett opp fjellsiden?

Takk for tipset :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:Kom på en liten avstikker i Danmark.
Ta turen via Øksnebjerg, et fint høydedrag nær Frederikshavn hvor vi blant annet så det eneste varselskiltet for stigning i Danmark på vår tur gjennom landet for et par år siden :crazy: (klikk på kartutsnittet)::..
Øksnebjerg er notert!
Skal jo ta ferge kl 14, så jeg har relativt god tid til å dra på Dansk tindebestigning lørdag formiddag
Blir sikkert ikke helt som Dalsnibba og Trollstigen, men utsikten blir sikkert bra :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av E-strom »

Det blir en bra rundtur - ser slik ut i Google Maps p.t.:
Bilde

Spørsmål:
Fra Halden/Ørje - skal jeg holde meg til Fv21 i Norge, eller skal jeg svippe innom Sverige igjen slik Google Maps foreslår? :scratch
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 477
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av Canutus »

Fv615 om Hyen, mellom Sandane og Førde vil jeg si er et godt alternativ til E39. Litt omvei er det nok, men har du kjørt E39 før og liker du småveier med lite trafikk og fin natur er den toppers. Men strekket med Jølstravatnet er jo ikke så værst det heller.
God tur!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av E-strom »

Canutus skrev:Fv615 om Hyen, mellom Sandane og Førde vil jeg si er et godt alternativ til E39. Litt omvei er det nok, men har du kjørt E39 før og liker du småveier med lite trafikk og fin natur er den toppers. Men strekket med Jølstravatnet er jo ikke så værst det heller.
God tur!
Takk for tipset!
Jeg har bare kjørt (selv / på mc) E39 til Ålesund, så alt videre sørover er stort sett hvite felt på kartet for meg (med unntak av del delen av E39 vi var innom på fjorårets PreHøstTur, og der inngikk jo blant annet Sandane til Skei).

Omveien du foreslår er jo bare på 12-15km, og jo mer "skrukkete" streken på kartet er jo mer svinger er det :prf
Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av Forbipasserende »

Om vei , båt vent og utgifter. Men værdt det.
Dvs du kjører mot stavanger ifra sirka Sauda, ikke helt inn i sauda..
Dvs noe sånn som mot Sand- Hjelmeland, Muligens det er en avløper til R13. Magiske veier, vann, natur, sikt.

Overnatting, der er noe Mossvangen kamping rett i nærheten av alle ishallene/ Clarion hotel energy/ mossvannet/ esso stasjon. Er alltid en drøss med campingvogner, noen mc. I hjertet av stavanger omtrent.

Har kjørt ifra Trondheim til Stavanger, sjøsiden før. Fin tur.... Likte godt nord for Bergen. Men mye båter, koster litt ekstra. Finner du ikke soveplass kan du jo nesten sove på ferje kaia innendørs ;)
Sist redigert av Forbipasserende den 20 jun 2016, 23:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av kjellv »

Legger du ut sporing på locatoweb? I så tilfelle skal du ikke se bort fra at du får følge av en FJR et stykke i morgen kveld.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 477
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av Canutus »

Skulle du ha litt tid til overs nedover kan eg også anbefale en omvei over Stordalen.
https://goo.gl/maps/1vTsT71Mh2H2
Også er det jo fint å kjøre gjennom Gulen
https://goo.gl/maps/cgjd6tRuCLH2
Mange muligheter.....

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av CB9 »

E-strom skrev:
CB9 skrev:
CB9 skrev:
E-strom skrev:Første stopp blir Ålesund/Ørsta tirsdag kveld.
Andre forslag til "avstikkere"?
ta deg en tur på sukkertoppen. 314 moh parkeringsmuligheter i bånn :thumleft
Var i Ålebyen i april - er sukkertoppen den som ligger over sentrum? (mener jeg sto på andre siden av gaten for Statoil og kikket oppover). Det må da være forferdelig mange trappetrinn - går jo omtrent rett opp fjellsiden?

Takk for tipset :thumleft
det i byen med trappene høres ut som fjellstua. sukkertoppen ligger ute ved atlanterhavsparken. helt klart verdt en tur om du er i nærheten.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: E39 - Trondheim til Aalborg

Legg inn av E-strom »

kjellv skrev:Legger du ut sporing på locatoweb? I så tilfelle skal du ikke se bort fra at du får følge av en FJR et stykke i morgen kveld.
Kan ikke love sporing, men sender en sms når ferga går fra Molde :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar