Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

FredrikE24 skrev:Ser riktig bra ut det der :)

Det som er litt artig å sjekke, er å legge det gamle kjedet utover et langt stykke papp, trykke det sammen helt, markerer opp lengden og strekker kjedet utover.. På et skikkelig slitt kjede kan det overraske hvor litt slakk i hver eneste lenke har å si for hele lengden av kjedet :)
Godt å høre. Ja, det gamle kjedet var rett på grensen til å være for strekt.
mortenolb skrev:Har sett noen videoer ang. klinking. Går visst an å klemme leddet stivt, men utover det aner jeg ikke hvordan man vet hva som er nok..
Leddet er ikke stivt ihvertfall. Nesten mer fleksibelt enn de andre, men tror det er fordi det er veldig godt smurt.. Visuelt ser avstand mellom platene å være lik på master linken og de vanlige. Hvis jeg kjenner med fingeren så virker det som om platen på masterlinken er bittelitt lengre. Men det er også litt forskjell på de andre leddende når jeg kjenner med fingeren. Virker som det er innafor toleransene :)
Bjerknez skrev:
Cutless skrev:.
Nå vet jeg hva jeg skal kjøpe til deg til Jul. Men jeg vil ikke si det :lol
:lol

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av E-strom »

Cutless skrev:...Deretter var det tid for å klemme pinnen (fagutrykk noen?) mot platen slik at de satt. Jeg hadde nada peiling på hvor hardt jeg skulle skru til. Ble så jeg skrudde til det jeg maktet og kjente en merkbar stopp. Hvis noen leser dette og har gjort dette noen ganger før, gi meg gjerne din mening basert på bildene...
Bildet av den klinkede låsen ser helt riktig ut. Har gjort dette noen ganger og har samme erfaring som deg:
- klinke-verktøyet har ett innlegg med hull og dor som pinnen blir presset inn i
- det som da skjer er at pinnen får formen fra hullet, den "spres utover"
- bruker også mye makt til full stopp slik du beskriver det over
Har ikke fått stivt ledd med denne teknikken, men er da veldig nøye med å bruke riktig innlegg i klinkeverktøyet og passer på at pinnen treffer riktig i verktøyet. Hvis du drar denne skjevt legges nok grunnlaget for plunder og heft...

Egentlig ganske enkelt bare man tar seg litt tid - og veldig tilfredsstillende å få til selv :prf

Mer om kjedestørrelser, pintch og ruller her

Mer om kjeder og tannhjul her
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

E-strom skrev:
Cutless skrev:...Deretter var det tid for å klemme pinnen (fagutrykk noen?) mot platen slik at de satt. Jeg hadde nada peiling på hvor hardt jeg skulle skru til. Ble så jeg skrudde til det jeg maktet og kjente en merkbar stopp. Hvis noen leser dette og har gjort dette noen ganger før, gi meg gjerne din mening basert på bildene...
Bildet av den klinkede låsen ser helt riktig ut. Har gjort dette noen ganger og har samme erfaring som deg:
- klinke-verktøyet har ett innlegg med hull og dor som pinnen blir presset inn i
- det som da skjer er at pinnen får formen fra hullet, den "spres utover"
- bruker også mye makt til full stopp slik du beskriver det over
Har ikke fått stivt ledd med denne teknikken, men er da veldig nøye med å bruke riktig innlegg i klinkeverktøyet og passer på at pinnen treffer riktig i verktøyet. Hvis du drar denne skjevt legges nok grunnlaget for plunder og heft...

Egentlig ganske enkelt bare man tar seg litt tid - og veldig tilfredsstillende å få til selv :prf

Mer om kjedestørrelser, pintch og ruller her

Mer om kjeder og tannhjul her
Takk, godt å høre at det ser bra ut.

Ja, det var en dor med en utskjæring i som pinnen kan spre seg ned i, men så fort godset rundt doret treffer platen stopper det av seg selv virker det som.

Veldig godt å gjøre det selv, men jeg innså ikke før jeg var ferdig hvor mange fallgruver det var.
- Smøre feil
- For mye trykk på platepressingen
- For mye eller for lite trykk på pinnen
- O-ringer i klem
+++

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Dekk

Etter kjempegod service hos Alf Graarud ble det nye dekk og nytt map på sykkelen. Så nå er sykkelen trygg. Nå gjenstår det bare litt bling og spissing av kjøreegenskapene :)

Bilde

Bremsene ble også mye bedre. Jeg antar at stemplene må dyttes tilbake når forbremsene tas av ifb med hjulskift, og at det gjorde susen.

Toven

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Toven »

Angel ST?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jepp. Jeg hadde besilt GT, men det ble gjort en feil. Har du erfaring med ST dekka?

Mekanikeren tok også en testtur. Og han ga sykkelen to tommler opp. Alt virket å være i topp stand. Fikk til og med skryt for at motoren var mer stillegående enn man normalt forventet av denne modellen :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av mortenolb »

ST skal vel være gode de og. Bittelitt forskjell i grep og holdbarhet tenker jeg, men antageligvis ikke noe du merker stort til!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tipper grepet er større enn psyken som hos de fleste av oss så jeg tror nok de ST dekkene er minst like gode som GT-versjonen. Jeg er gentlig av den oppfatning at de fleste anerkjente dekkene man får er mer eller mindre jevngode. Kanskje litt forskjell på feelingen etc. men stort sett er det vel ett fett. Vertfall for de av oss som kjører 95% på asfalt i mer eller mindre normale hastigheter.

Slitestyrken er i mitt hode en av de viktigste punktene. Hadde jeg kjørt kun 5.000km. i året så hadde jeg nok kjøpt et såkalt sportsdekk, men når man kjører 20.000km. i året så sparer man MYE penger på og velge dekk som lett klarer 10.000km. og som har tilnærmet det samme grepet.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Etter å ha lest meg opp litt ser det ut til at den største forskjellen mellom dekkene er at GT-versjonen varer lengre og har litt bedre veigrep på våt asfalt.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Noen bilder for å oppsumere de siste dagenes eskapader

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

SHIPPED: Triumph Sprint ST Felge Achse hinten Rear Wheel Axle 1999

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av freddy123 »

Virkelig en fin blogg og følge litt mekking og pussing også

Måtte du bli hentet sv Falck på grunn av lageret bak ? Var det såpass dårlig ...

Uansett det løser seg jo fort og bra det ikke skjedde noe store skader ser det ut som ihvertfall


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

freddy123 skrev:Virkelig en fin blogg og følge litt mekking og pussing også Bilde

Måtte du bli hentet sv Falck på grunn av lageret bak ? Var det såpass dårlig ...

Uansett det løser seg jo fort og bra det ikke skjedde noe store skader ser det ut som ihvertfall


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk Freddy :)

Jeg har aldri opplevd et gåent baklager før. Jeg visste ikke om bakhjulet kom til å låse seg på motorveien eller ikke. Valget mellom å ta sjansen eller ringe Falck var lett :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Siden jeg venter på lager og aksling hadde jeg tid å slå ihjel ikveld.

Først ble det pusset og rengjort en del. Jeg har ikke et "før" bilde, men det var morsomt å finne ut hvilken farge den egentlig skulle være:

Bilde

Bilde

Bremser
Etter å ha rengjort alle delene som er plukket av sykkelen, fikk jeg ånden over meg. Jeg har egentlig bevisst holdt meg unna bremseoverhaling. Jeg har fått for meg at det er vanskelig/delikat, samt at man kødder ikke med bremsene uten å vite hva man gjør. Men med tanke på hvor mye jeg har skrudd på sykkelen, ble det et naturlig neste steg.

Først av med bremseklossene. Det ser ikke ut som forrige eier har prioritert bruk og vedlikehold av de veldig høyt...
Bilde

Bremsestemplene var også moden for en rengjøring:
Bilde

Jeg innså selvfølgelig etterpå at eneste måten å få ut stemplene på var å ha kaliperen koblet til bremseslanget og pedalen :redface Så da bars det til å montere de på igjen for å få ut stemplene. Det ene stemplet kom frivillig ut. Det andre var litt mer tungbedd, men fikk det ut til slutt.

Rengjorde alt gått, begynte så vidt med å bruke white sprit, men så kom jeg på at det kanskje er best å bruke bremserens... Etter å ha lest mye frem og tilbake om hva som var riktig når man tok service på bremsene endte jeg opp med å gjøre følgende:
1. Et veldig tynt lag med silikonfett beregnet for gummipakninger og o-ringer på gummipakningene.
2. Kun bremsevæske på stemplene.

De smatt glatt på plass igjen uten store overraskelser

Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde av hvor rene og blanke de ble før jeg installerte de igjen, men her er ihvertfall et bilde av de rengjorte og fine tilbake på kaliperen:

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Jompa »

Skal det løsne biter av bremseklossene ?
Har sett lignende på bilklosser, men da var de helt nedslitte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg blir bare mer og mer imponert Cutless :twothumbs:
Det tekniske verlater jeg til de andre :redface

Svar