Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
girre
Innlegg: 1
Registrert: 22 jun 2016, 15:44
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2004

Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av girre »

Hvilke spørsmål er vanligest og få?
Hvilke spørsmål fikk du?

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Ettan »

Fikk spørsmål om kraftoverføring. Dvs kjede/kardang drift etc, og hvordan man skal kontrollere slitasje, utføre vedlikehold osv.

Spør kjørelæreren din, han har sikkert et ark med oversikt over de forskjellige spørsmålene som du kan få av han.
Hvilket spørsmål du får er helt tilfeldig da det blir trukket, samtidig som kjørerute blir trukket.
Før trakk man selv et kort, men dette ser det ut som det er slutt på. Tok selv oppkjøringen den 14.06 og da ble sikkerhetsspørsmålet trukket automatisk.

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Bjarne89 »

Jeg hadde oppkjøring nå i mai. Spm jeg fikk. Sjekk bakdemper. Hvilken fordeler er det med en justerbar demper. Hun holdt frem 6-7 kort. Så fikk jeg trekke et selv.

Unstoppable
Innlegg: 6
Registrert: 24 mar 2011, 22:24
Motorsykkelen din: CBR

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Unstoppable »

Kjøreskolene har egne skjemaer med godt og utfyllende lister over hva som skal kunne kontrolleres.

En kjapp liste tatt fort i hodet fra foran på sykkel til bak du skal kunne måtte kontrollere på sikkerhetssjekk:

Dekk: Mønster, retning, lufttrykk, fremmedlegemer osv
Felg: Kast, skader eller sprekker. eventuelt løse eiker. I tillegg slark i hjullager
Bremser: Bremsetest for eventuell lekkasje, sjekk av bremsebelegg og klosser, dødgang
Støtdempere: Kontroll av øvre og nedre styrelager for å se etter slark, i tillegg lekkasjer i støtdemperen. I tillegg kontroll av bakdemper og svingarm.
Lys: Alle lys inkl refleks, sjekk at ikke glassene er matte og at reflektoren i hovedlyset ikke er matt.
Drivverk: Ved kjede, se hvor løst kjede sitter, sjekk drevet.
Eksosanlegg: Hold kort foran eksosutgangen og lytt i kort tid av gangen om eventuelle luftlekkasjer. Sjekk at alt sitter fast, eventuelt kontroller i vognkortet godkjent DB for eksosanlegget.
Batteri: Sjekk at alt sitter fast, både batteriet og polene.
Vognkortet: Kunne kontrollere godkjent vekt for passasjerer og last. Sjekke dekkdimensjon.
Bekledning: Kontrollere hjelm og diverse bekledning.
Olje: Måle oljenivået.

Ikke alt er like lett å sjekke, men i det minste kommenter hvordan man ideelt burde gjøre det. I tillegg skal du selvfølgelig kunne svare på spørsmål knyttet til eventuelle mangler fra det du får spørsmål om.

Husk også daglig sjekk :)

EDIT: For å faktisk svare på spørsmålet ditt, du trekker en lapp, med andre ord er temaet du får helt tilfeldig, og det jeg har ramset opp er for det meste hva du kan bli trekt opp i. På A1 skulle jeg kontrollere støtdemper foran.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Sprocket »

http://oslo.sveinsvendsen.no/default.asp?pageid=20538

Her ligger all info du trenger i begge vedleggene kl.A :twothumbs:

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Assi »

Jeg skulle trekke ett av kanskje 12 kort, og trakk kontroll av støtdempere foran. Var heldig med den, for kjørelæreren hadde gjennomgått det 5 minutter tidligere. :) Gjorde en funksjonstest og sjekket simringene for lekkasje, og da var sensor tydeligvis fornøyd. Noe litt morsomt var at jeg faktisk gjorde daglig kontroll mens sensor var borte for å hente et eller annet.. null problem, det! :D

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Papi »

https://www.youtube.com/watch?v=KScbKPp ... HyMIue_0gu

Her er ein link til nokre youtube-videoar ei veninne og eg laga ang. sikkerheitskontroll av motorsykkel. Her har vi valgt å ikkje fokusere på sjølve spørsmåla, men heller valgt å syne informasjon som gjer at ein kan svare på samtlige av desse. :)
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Royal »

På risløkka så hadde sensoren alle kortene på en slags "ring". Hun bare bladde litt i den og valgte et kort.

Ble hjullager forran som jeg måtte kontrollere. Sykkelen opp på midtstøtten, ba sensor om å holde styret i mens jeg prøvde å bevege hjulet sidelengs. Gikk veldig fint det.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring

Legg inn av Dansekris »

På risløkka fikk jeg velge et av kortene som er beskrevet over her.

Jeg fikk også spørsmål om styrelager. Vippa sykkelen opp på støtta og dro styret sakta frem og tilbake for å kjenne etter. Kløna litt, men sensor skjønte at jeg visste sånn ca. hva jeg gjorde.

Svar