1999 YZF Thunderace

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

Heisann!

Håper jeg har lagt emnet på riktig sted.

For noen uker siden kjøpte jeg en Yamaha YZF 1000 Thunderace.
Jeg er veldig fornøyd med sykkelen så langt, med unntak av én ting som jeg ikke la merke til under prøvekjøringen. Ved krypkjøring, som f.eks. i kø, hvis jeg setter den i første gir og slipper clutchen og har mindre enn 2000 omdreininger når clutchen er ute så virker det som om jeg har kjørt i gang i andre eller tredje gir. Det rykker som f@£n og det høres ut som om motoren er på vei til å kveles. Når jeg kommer opp i såpass fart (rundt 20km/t) at den drar normalt så må jeg slippe opp gassen for å ikke akselerere for mye. Jeg har hørt at den er veldig høyt gira på første, men bare det å ha den i første gir igjennom en liten rundkjøring er vanskelig uten at det skal rykke og nappe. Er det normalt på disse syklene, eller er det noe som må fikses?

Hadde satt pris på svar hvis noen her har noen erfaringer med disse syklene :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av AJ »

Noe av det du opplever skyldes rimelig sikkert det at sykkelen er høyt giret med 17 og 46 tenners front- og bakdrev.
Andre årsaker kan være trimming som ikke er helt på stell...
Har sykkelen sliponpotte f.eks.?
Evt. uoriginalt helanlegg?

Kan kanskje være at forgasserne ikke er helt på linje også, dvs. usynkronisert...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

AJ skrev:Noe av det du opplever skyldes rimelig sikkert det at sykkelen er høyt giret med 17 og 46 tenners front- og bakdrev.
Andre årsaker kan være trimming som ikke er helt på stell...
Har sykkelen sliponpotte f.eks.?
Evt. uoriginalt helanlegg?

Kan kanskje være at forgasserne ikke er helt på linje også, dvs. usynkronisert...
Hei, takk for svar!
Er det 17/46 som er standard på denne sykkelen? Har prøvd å google litt, men jeg finner ikke noen sider som sier hva slags drev som skal sitte på den. Den er ikke trimmet og det er original potte som sitter på den. Det er i hvert fall original lyddempper, har ikke sjekket resten, men siden den er original så antar jeg at resten er det også.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Kjellrf »

Det vil også rykke endel hvis du har for slakt kjede.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av AJ »

Daemi skrev: Er det 17/46 som er standard på denne sykkelen?
Er ganske sikker på at det er 17 foran som er originalt. Men litt usikker på om det er 46 eller 47 bak.
Men en tann i forskjell på bakdrevet utgjør minimal forskjell.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

Kjellrf skrev:Det vil også rykke endel hvis du har for slakt kjede.
Yes, det vet jeg. Kjedet ble strammet for 150 mil siden og er stramt. Det virker nesten som om motoren ikke får nok bensin med en gang. Beste måte jeg kan beskrive det på er at det er som å kjøre i gang i andre gir eller å prøve og kjøre i gang med nesten tett bensinfilter, men bare under 2000 omdreininger.

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

AJ skrev:
Daemi skrev: Er det 17/46 som er standard på denne sykkelen?
Er ganske sikker på at det er 17 foran som er originalt. Men litt usikker på om det er 46 eller 47 bak.
Men en tann i forskjell på bakdrevet utgjør minimal forskjell.
Ok, det står vel på drevet hvor mange tenner det har. Skal få sjekket det i morgen. Søkte opp nye drev til den sykkelen og de jeg fant var 47.

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

Jeg har sjekket bakdrevet og der står det absolutt ingenting som jeg kan se. Har prøvd å telle, noe som er nesten umulig uten å falle ut av tellinga, men det er ca. 47. Hvis det er f.eks. usynkronisterte forgassere, ville jeg da ha merket noe på høyere turtall også? Over 2000 omdreininger så går den kjempefint, det er bare på krypkjøring den er vanskelig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av AJ »

Daemi skrev:Jeg har sjekket bakdrevet og der står det absolutt ingenting som jeg kan se. Har prøvd å telle, noe som er nesten umulig uten å falle ut av tellinga, men det er ca. 47. Hvis det er f.eks. usynkronisterte forgassere, ville jeg da ha merket noe på høyere turtall også? Over 2000 omdreininger så går den kjempefint, det er bare på krypkjøring den er vanskelig.
For å være på den helt sikre siden så markerer du en tann med et eller annet (liten gaffatapebit, farge som ikke smitter av e.l.) slik at du ikke kommer ut av tellinga...
Er ikkeno som heter cirka tall på drev... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Elruts84 »

Er det våtclutch på denne? Kan det ha noe å si med justeringa her? Evt. clutchplatene?
Kan være jeg er på tynn is men lufter bare en tanke.

Jeg har våtcluth på min og hadde litt justeringer på denne i fjor. På et tidspunkt nappen den tak som om det var noen som bare kastet den rett i gir. Men årsaken til at jeg begynnte å justere var at den tok alt for langt ute på hendelen.

Men husk å sjekk kjedet på riktig måte.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

AJ skrev:
Daemi skrev:Jeg har sjekket bakdrevet og der står det absolutt ingenting som jeg kan se. Har prøvd å telle, noe som er nesten umulig uten å falle ut av tellinga, men det er ca. 47. Hvis det er f.eks. usynkronisterte forgassere, ville jeg da ha merket noe på høyere turtall også? Over 2000 omdreininger så går den kjempefint, det er bare på krypkjøring den er vanskelig.
For å være på den helt sikre siden så markerer du en tann med et eller annet (liten gaffatapebit, farge som ikke smitter av e.l.) slik at du ikke kommer ut av tellinga...
Er ikkeno som heter cirka tall på drev... ;)
Hehe siden jeg ikke har mulighet til å ta av hjulet så er det litt knotete å komme til. Men jeg har telt flere ganger og kommer fram til 46, 47 eller 48 på bakdrevet hver gang. Fordrevet har jeg ikke fått sjekka, men skal få gjort det etter hvert også.

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

Elruts84 skrev:Er det våtclutch på denne? Kan det ha noe å si med justeringa her? Evt. clutchplatene?
Kan være jeg er på tynn is men lufter bare en tanke.

Jeg har våtcluth på min og hadde litt justeringer på denne i fjor. På et tidspunkt nappen den tak som om det var noen som bare kastet den rett i gir. Men årsaken til at jeg begynnte å justere var at den tok alt for langt ute på hendelen.

Men husk å sjekk kjedet på riktig måte.

Elruts
Det er våtclutch ja. Jeg aner ikke om det kan ha noe med justeringa å gjøre, men takk for tips :) Kjedet er stramt og fint.

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: 1999 YZF Thunderace

Legg inn av Daemi »

Nå har jeg endelig hatt tid til å se litt nærmere på det her og problemet er ikke bare når jeg kjører i vei på første gir som jeg først skrev. Spesielt på kald motor, hvis den står i fri og jeg gir bittelitt gass og holder den jevnt, så går turtallet opp til rundt 1500 omdreininger og stopper der i et sekund eller to før det går videre oppover. Gir jeg litt mer gass så virker det normalt. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre, men har lastet opp video. Har fått sjekket luftfilter og bensinfilter og det ser bra ut, skal prøve å få sjekket mer i helgen, plugger osv. Er det noen her som har opplevd noe lignende?

To videoer:
[video]https://vimeo.com/175670766[/video]
[video]https://vimeo.com/175670224[/video]

Svar