Ny! Helt ny...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Hei venner!

Jeg er helt ny innen MC... Har ikke engang kjørt moped i mine "yngre" dager.
Nå har jeg da startet på tung MC lappen. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

Jeg har allerede invistert i en "førstesykkel" en Kawasaki GPZ 500S. Liten søt sak som jeg allerede har blitt litt forelska i. Med gode råd/hjelp/ og fått låne utstyr av en god kollega nå i starten men jeg har siklet litt på skinnbukser.
De jeg har lånt er goretex og det fungerer helt fint. Hva mener dere?

Neste spørsmål er: Jeg ønsker å bli så trygg som mulig på sykkelen. Har dere tips til øvelser jeg burde trene mest mulig på for å få inn balansen? Jeg er livredd sakte-kjøring. Er så redd for å velte, kvele motoren osv. Sikkert bare i hodet mitt men det er sånn det er...

Håper på svar :)

:vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Bjerknez »

Med trening så kommer trygghet og selvtillitt. Øvekjør mye. Start med å kjøre steder og på måter du er komfortabel med. Etter hvert vil du bli varm i trøya. Man blir aldri utlært som motorsyklist.

Finn deg en øvingsbane slik at du får testet litt krypkjøring etc. I trygge omgivelser. Men rådfør deg med trafikkskolelærer og kom deg gjennom det grunnleggende før du starter å øvekjøre i trafikken.

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Bosted: Oslo

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Petterh »

Jeg er også rimelig fersk når det gjelder sykkelkjøring (3 år), så jeg har dine problemer friskt i minne.
Tips til saktekjøring:
- Rett oppkroppen, så du har god balanse.
- Ikke se ned i bakken foran deg, hold blikket høyt og frem (lettere å balansere)
- Jeg syns selv (ikke vitenskapelig testet) at sykkelen oppfører seg mer stabilt på krypkjøring om jeg har bakbremsen LITT inne. Da kan jeg ha jevnere gasspådrag uten at det går for fort, og den virker mer stabil når jeg "sleper" bakhjulet.
- For all del ikke vær redd for å kvele motoren. Sånt skjer, så da tar du bare inn clutchen og starter på nytt på 1 sekund - no harm done!
- Selv er jeg fan av å gjerne ha den i 2.gir, og heller bruke clutchen.

Antrekk: Jeg har kevlarbukse og skinnjakke til de varme sommerdager. Cordura bukse og jakke til regn og langtur. Aldri kjørt med skinnbukse, men jeg innbiller meg at det er veldig varmt og tungt.

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Tusen takk for svar! Jeg har hatt et par kjøretimer og skal igang med øvelseskjøring så snart forsikringen er registrert på sykkelen. Noe som burde være i orden iløpet av dagen idag... Drøyer til imorgen så er jeg helt sikker :)

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Forbipasserende »

sykkelen går hvor blikket går, tren på det.
Bruk beina, ikke bare sett deg oppå sykkelen og ha kun fokus i armene. Evt blir du raskere sliten i armene. Bruk hele kroppen.
Trykk på fotpinnene med litt vekt, mens du støtter deg opp med tanken. Lett på styret. Bli kjent med sykkelen. Deretter bli kjent med sykkelen når den ikke er i rett vinkel hvordan vekten påvirker, og i ulik fart. Kjør mye sirkel, åtte tall. Lær og legg sykkelen mer ned i sirkel trening, dette kan motvirke litt sånn begynner stivning i sving. Dvs rolig sirkel kjøring 0-10kmt. Med godt nedlegg etthvert. Har ingenting med kneskrap å gjøre.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Sprocket »

Som andre har påpekt før, ta et par runder så man blir varm i trøya og får en følelse av sykkelen.
Sirkel og åttetall er gode øvelser som min kjørelærer også fikk meg til å ta, lærte utrolig mye av det.
Et annet tips er å få opp turtallet, noe som har en effekt på de fleste sykler at den stabiliserer seg pga av gyroeffekt.
Trening gjør mester. :twothumbs:
Hilsen en annen noob som holder på med lappen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av FredrikE24 »

Les boka "Full kontroll" skrevet av NMCU, leser du den, så har du veldig godt utgangspunkt for videre arbeid :) Søk opp på Google.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Dansekris »

Jeg hadde også noen hang-ups på ting jeg var redd for eller syns var kjipt da jeg kjørte opp i vår. Tror det er helt normalt.

Det som er fint med kjøring i kjøregården er at du kan gjøre feil. Det er helt greit å kvele motoren eller velte. Hadde en ordentlig velt i forbindelse med krypkjøring selv. Det lærte jeg masse av, selv om det var megaflaut der og da. Krypkjøring var noe av de vi øvde mest på, så før du vet ordet av det sitter det som et skudd!
Det absolutt viktigste, som flere her påpeker, er å holde blikket lang frem. Øver du deg på alltid å se langt frem, samtidig som du blir komfortabel med gass/clutch-kontrollen er dette ingen sak.

Lykke til videre! :)

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Så supre tilbakemeldinger!!! Hadde min første tur på "egen" sykkel idag :) det gikk så bra! Er så fornøyd :D Imorgen er det kjøretime igjen, så håper på å ha lappen i løpet av neste år :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Geiroe »

Neste år :O :? Du må jo ha som mål å få den i boks denne sesongen. Lykke til.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Sprocket »

Seanah83 skrev:Så supre tilbakemeldinger!!! Hadde min første tur på "egen" sykkel idag :) det gikk så bra! Er så fornøyd :D Imorgen er det kjøretime igjen, så håper på å ha lappen i løpet av neste år :)
Et tips er å ta teoriprøven så kjapt som mulig, da kan du bestille oppkjøring i god tid før du er ferdig med obligatorisk opplæring.
Vet ikke hvordan pågangen er der du bor men her jeg er så er det en del ventetid på oppkjøring.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tok teorien og bestilte oppkjøring på første ledige time. Meldte fra til kjøreskolen og la opp opplæringen etter dette.

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Teoriprøven er bestått allerede :)
Oppkjøring blir ikke før neste år tror jeg. Men ingen hast. Jeg har god tid.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Sprocket »

Seanah83 skrev:Teoriprøven er bestått allerede :)
Oppkjøring blir ikke før neste år tror jeg. Men ingen hast. Jeg har god tid.
Da er det jo ikke noe problem. :twothumbs:
Hvis du har kjøretimer jevnlig framover så burde du rekke å kjøre opp før sesongen er ferdig.
Jeg startet med kjøretimer i begynnelsen av juni og hadde siste kjøretime 12.juli, hvor kjørelærer sa jeg var klar for oppkjøring.
Skal ha et par timer til i kjøregård før oppkjøring til neste uke og uka etter der for å være sikker på at det sitter.

Jeg tenker at det er litt dumt å la det gå et halvår hvor ting kanskje går litt i glemmeboka, bedre å få det unnagjort hvis du har mulighet. Så får du heller ta en oppfriskningstime til våren igjen hvis du er usikker.
Men dette vet du jo best selv, du skal jo ta det i ditt tempo så du føler deg bekvem med situasjonen. Det viktigste er jo at man blir en flink sjafør, ikke å ta det billigst eller raskest mulig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av FredrikE24 »

Selv begynte jeg opplæring 8. Juni, oppkjøring var 11. Juli, hadde siste kjøretime en uke i forveien. Oppvarming før førerprøven er viktig, men det viktigste er å holde hodet kaldt.. Selv kan jeg ikke skryte av en god oppkjøring, man gjør mye rare ting når man er nervøs. Lappen ble det uansett, godt å bli ferdig med.

En ting er sikkert, og det er at MC-sertifikat er krevende, og skal ikke være lett å ta :P

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Jeg satte meg som mål og ta den neste år (oppkjøringa iallfall). Snakket med kjørelæreren min igår om det og han sa det var lurt ettersom jeg er veldig nervøs og redd for å feile, men bedre å bli positivt overrasket om man klarer det før. Har en veldig god kjørelærer som jeg føler "leser meg" veldig godt og det er betryggende. Han utfordrer meg på de områdene han ser men som jeg ikke sier høyt. Det er viktig. Full tillit.

Idag skal jeg hente skiltene på sykkelen til gubben og da er vi snart klare for øvelseskjøring. Dette blir så bra!

Et spørsmål: de "pedalene" eller der man hviler føttene forsvinner opp hvis jeg er borti med hælene, og detter ikke ned igjen som på skolesykkelen.. Er det noe man kan gjøre med dette? Jeg har hatt sykkelen på hovedstøtta og øvd på å ta beina opp og ned og det går bedre men hva om det skjer i trafikken? Enda et sånn "panikkmoment" for meg :)

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Sprocket »

Seanah83 skrev:Jeg satte meg som mål og ta den neste år (oppkjøringa iallfall). Snakket med kjørelæreren min igår om det og han sa det var lurt ettersom jeg er veldig nervøs og redd for å feile, men bedre å bli positivt overrasket om man klarer det før. Har en veldig god kjørelærer som jeg føler "leser meg" veldig godt og det er betryggende. Han utfordrer meg på de områdene han ser men som jeg ikke sier høyt. Det er viktig. Full tillit.

Idag skal jeg hente skiltene på sykkelen til gubben og da er vi snart klare for øvelseskjøring. Dette blir så bra!

Et spørsmål: de "pedalene" eller der man hviler føttene forsvinner opp hvis jeg er borti med hælene, og detter ikke ned igjen som på skolesykkelen.. Er det noe man kan gjøre med dette? Jeg har hatt sykkelen på hovedstøtta og øvd på å ta beina opp og ned og det går bedre men hva om det skjer i trafikken? Enda et sånn "panikkmoment" for meg :)
Det er helt riktig å ta det i et tempo som du er komfortabel med. :thumleft
Viktig å ha en kjørelærer som forstår deg og som du har full tillit til så dette går nok bra.

Når det kommer til fothvilerne så er det en ukjent problemstilling for meg, aldri tenkt på at de er bevegelige.
Hvis det er sånn at de er nye så kan det hende de bare er litt trege i starten og at ved å dytte di opp og ned noen ganger vil gjøre dem mer løse som vil føre at de faller på plass igjen. Hvis det skjer mens du er ute å kjører så får du bare beholde roen og stoppe på nærmeste mulige sted og rette de ut.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av 45316 »

Er ikke fothvilerne fjærbelastet? Har fjæra røket?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

knebba
Innlegg: 3
Registrert: 18 mar 2013, 09:57
Motorsykkelen din: Suzuki GSX750 es 1985

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av knebba »

Les denne, du har jo helt frem til neste år ;-)
http://nmcu.org/full-kontroll

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Takk for tips!

Det kan tenkes at det er noe med fjæra på fothvilerne ja.. Takk, skal sjekke det!

Ikveld er det øvelseskjøring igjen, så dette blir moro :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Geiroe »

Nå er det kanskje ikke noe overhengende fare for å ta nedi når du øvelseskjører. :-k Jeg ville brukt hammeren på de, og smørt de opp. Det er jævlig ubehagelig når sykkelen reiser seg opp og vil ut av veien hvis du tar nedi og det ikke gir etter.
Been there done that. :O
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Royal »

Hvis du skal vente til neste år med å ta lappen, så kan det være lurt å investere noen timer i vedlikehold av kjernemuskulaturen din også. Vinteren er veldig fint til sånt.

Tren med fokus på Ben,mage, rygg og du kommer til å takke deg selv for det når sesongen kommer.

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Ja jeg er en flittig bruker av treningsstudio så vil påstå jeg holder meg i form stort sett hele året, men dette med å ta opp beina er nok bare en treningssak så jeg ikke kommer borti med hælene.

Uansett, jeg øvelseskjørte med min egen sykkel igjen nå ikveld og det gikk veldig bra!! Beina gikk opp lett som bare det, og jeg klarte til og med bittelitt sikksakk kjøring. Riktignok "langt" mellom hvert punkt men jeg klarte det!!! Juhu!!
Jeg kvalte motoren en gang når jeg øvde på å stoppe helt opp før beina settes ned men det er vel sånt som skjer.... Håper jeg....

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Royal »

Seanah83 skrev:Ja jeg er en flittig bruker av treningsstudio så vil påstå jeg holder meg i form stort sett hele året, men dette med å ta opp beina er nok bare en treningssak så jeg ikke kommer borti med hælene.

Uansett, jeg øvelseskjørte med min egen sykkel igjen nå ikveld og det gikk veldig bra!! Beina gikk opp lett som bare det, og jeg klarte til og med bittelitt sikksakk kjøring. Riktignok "langt" mellom hvert punkt men jeg klarte det!!! Juhu!!
Jeg kvalte motoren en gang når jeg øvde på å stoppe helt opp før beina settes ned men det er vel sånt som skjer.... Håper jeg....
Da er det jo ingen sak. Jeg var helt på jordet når det gjaldt krypkjøring, sikksakk og stabile stopp når jeg begynte jeg også. Det tar noen kjøretimer og vips, så mestrer du det. Dette klarer du :thumleft

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Tusen takk for gode ord, Royal! Jeg krysser fingre og tær for at det skal gå bra uten for mange velter og kvelning av motor haha :)

Svar