Middel for å rense forgassere

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Lindberg
Innlegg: 16
Registrert: 26 mai 2016, 23:02
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
Sted: Oslo

Middel for å rense forgassere

Legg inn av Lindberg »

Hei folkens!

Jeg har tatt på meg utfordringen å rense og gjenoppbygge forgasserne på zukien min. Venter på repkit jeg har kjøpt på ebay.

Har dere noe forslag til hva jeg skal bruke som "oppvaskmiddel"? Jeg har kjøpt kraftvask/motorvask på sprayboks hos Biltema, i tillegg til "luft på boks" for de trangeste passasjene og multispray/wd40. Ser for meg å bruke polergarn, tannbørste, q-tips og tannpirkere i plast for de trangeste stedene.

Etter jeg har fått alt rent og tørt klarer jeg forhåpentligvis å sette det sammen igjen slik det skal være... :scratch
I samme momentet veger jeg å skifte luftfilter, olje og oljefilter + plugger. Bør jeg synkronisere gasserne først, (etter rensen), og så ta "servicen", eller skifte olje++ før synkronisering av gassere?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Middel for å rense forgassere

Legg inn av Geiroe »

Ideelt er vel ultralydvasker, men for oss som ikke driter penger er jo sitronsyre et bra alternativ. Aluminiumen blir vel litt gråere (mattere) med sitronsyre, men det blir reint. Vannet bør være varmt for best resultat, en pose pr. 0.5l vann, fås på supern.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Middel for å rense forgassere

Legg inn av gorbys »

Bruk bremserens, det tar avleiringer og sot. Skru ut dysene, legg de i en liten beholder og fyll med bremserens og la de ligge ei stund. Synkronisering må gjøres etter at alt er sammenskrudd siden faren for at noe allikevel kommer ut av stilling når du demonterer er tilstede

Lindberg
Innlegg: 16
Registrert: 26 mai 2016, 23:02
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
Sted: Oslo

Re: Middel for å rense forgassere

Legg inn av Lindberg »

Da blir rekkefølgen slik:
1. Rense
2. Synkronisere
3. Bytte olje, plugger og filtre.

Korrekt?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Middel for å rense forgassere

Legg inn av Geiroe »

Bare for å være litt pirkete :knegg
1. Rense
2. Skifte olje, plugger og filtre
3. Synkronisere/balansere
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar