Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev:Ja da skal eg hente meg en 1999 model Tiger 900 i morgen :-D gleder meg :-)
Hey!
Gratulerer :twothumbs: !
Slenger vel ut noen bilder etter hvert, håper jeg :D ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av Flanker »

ATWindsor skrev:Poenget mitt er ikke at det er ekkelt, poenget er at det gjør sykkelen verre i noen situasjoner.
OK, point taken. Høyt tyngdepunkt gjør sykkelen verre i noen situasjoner. Krypekjøring er det første (og omtrent eneste hvis vi snakker asfaltkjøring ) som ramler inn i midt hode. Men det er ikke det eneste som spiller inn... Et eksempel:

R1200GS er viden kjent som en ADV sykkel med et lavt tyngdepunkt. Så da bør den være bra på krypekjøring? Nope, det er den ikke. Grunnen til det er tørrclutch, litt kinkig innsprøytning som gjør at motoren går for magert, høy giring og at motoren drar sykkelen mot høyre side ved pådrag i lav fart eller stillestående.

Tiger Explorer har et (vesentlig, i noens øyne) høyere tyngdepunkt, men er samtidig lettere å håndtere i sneglefart med sin smoothe våtclutch, perfekt innsprøytning, et 1. gir som ikke er for høyt og ekstremt lineært moment.

Hvordan en sykkel fungerer er det summen av komponenter og løsninger som bestemmer, ikke en enkeltfaktor som tyngdepunkt. Så det er ikke gitt at en sykkel med høyere tyngdepunkt er verre enn en med lavt i en gitt situasjon der man i utgangspunktet skulle tro det.

PS: "Kritikken" av R1200GS gjelder pre-våtbokser modellen Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av ATWindsor »

Joda, det er mange ting som spiller inn, men det er en grunn til at man har relativt lavt tyngdepunkt på en sykkel som er lagd for å kjøre fort på asfalt. Adventure-syklene er sjeldent problematisk å kjøre og en god sjåfør på adv er bedre enn en dårlig på en annen sykkel, men tyngdepunktet har noe å si.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av SverreOlsen »

AJ skrev:
SverreOlsen skrev:Ja da skal eg hente meg en 1999 model Tiger 900 i morgen :-D gleder meg :-)
Hey!
Gratulerer :twothumbs: !
Slenger vel ut noen bilder etter hvert, håper jeg :D ?
Ja det blir noen bilder, har alltif følt for svart og mørke farger, men denne gang ble det gult :twothumbs:
76_1940727817.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av Sprint »

Gratulera med Triumphen :twothumbs:Fargen e fin den. Det er annen på dette forumet som synes at gult e kult :prf
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Svar