Dansekris - Ny sykkel
Dansekris - Ny sykkel
Hei!
Jeg følte plutselig for å slenge meg på her.
Som noen kanskje har fått med seg er dette en ny hobby og livsstil. Jeg har alltid hatt lyst på motorsykkel. Jeg husker godt følelsen jeg satt med etter min første tur på veien med mopeden. Å kunne fise avgårde hvor man vil er en ganske berusende følelse. På den tiden av tung motorsykkel en fjern drøm. Jeg kunne ikke fatte at det gikk an å manøvrere en så stor og tung maskin. Min siste moped, som var en Aprilia RS 50, ble stjålet - og dermed skulle det gå mange år før det ble to hjul igjen.
Vendepunktet kom for to år siden. Det var tidlig mai og jeg kjørte E18 på vei hjemover. Jeg ble forbikjørt av en KTM motard med verdens feteste lyd. Livet var vanlig og uten noe særlig dynamikk forøvrig. Jeg bestemte meg på flekken at fuck it, nå MÅ jeg få meg motorsykkel.
Jeg selger unna bil, trommesett og DJ-utstyr. Rensker kåken for ting å selge. Jeg er enda ikke 24, så må vente litt til. Så kom høsten i fjor og jeg meldte meg på mc-kurs og ble lovet plass på vårens opplæring. Snøen forsvant og jeg tar min første kjøretime. Det var fortsatt snø i skyggen oppe i kjøregården på Risløkka.
Juni nærma seg, og jeg leverte bachelor dagen før oppkjøring. Følte ingenting da oppgaven var levert, utover ekstra nerver for det som skulle skje dagen etter. Oppkjøringa gikk så som så, og jeg velta kjegler som bare det. Trodde jeg hadde strøket da vi svinge inn igjen på Risløkka. Sensor holdt meg lenge på pinebenken før hun omsider gratulerte meg med nytt førerkort.
Etter å ha vært på finn.no dag og natt i flere år faller endelig valget på en Honda Hornet. Alt av ferie og skattepenger forsvinner og jeg går en sommer med knekkebrød og vann i møte. Vel verdt det.
Siden jeg har kjørt i overkant av 250 mil. Jeg kjører mye turer og har allerede vært på en skikkelig langtur. Neste er i planlegginsfasen.
Læringskurven har vært bratt, og jeg har hatt mange minnerike oppleveler. Både i positiv og negativ forstand. Noen husker kanskje mitt nesten-møte med 20-bussen her i byen. Den opplevelsen sitter fortsatt i.
Jeg er av den litt paranoide typen, så jeg har brukt mye tid på å engste meg for om noe er galt med knallerten. Etter mye tid her inne har jeg slått meg til ro med mye, men det er fortsatt litt småplukk som plager meg.
Jeg som et urbant bytryne har klødd meg mange ganger i huet mens jeg har stått med hendende fulle av verktøy og muttere jeg ikke aner hvor skal hen. Men, jeg skjønner mer og mer - og har fått gjort en del sjæl knotete vedlikehold sjæl. Livet ble bedre når effektpotta mi omsider kom i posten, og i dag fikk jeg omsider montert velteklossene jeg bestilte for en tid tilbake. Jeg merker at verktøykassa mi er ganske fattig, fordi jeg nemlig på biltema og handle nytt verktøy for hver ting jeg kjøper til sykkelen.
Det neste som står på plakaten er bytte av olje + filter og nytt luftfilter. Jeg har også bestilt en motion pro chain alignment tool, sånn at jeg skal få skikk på den biten. Jeg takker for responsen jeg har fått på mine spørsmål her inne! Det er veldig flott å være del av en gjeng som brenner for denne interessen like mye som meg.
Fra min første langtur. Takk for tips herfra. Telemark var en drøm å kjøre i.
Jeg følte plutselig for å slenge meg på her.
Som noen kanskje har fått med seg er dette en ny hobby og livsstil. Jeg har alltid hatt lyst på motorsykkel. Jeg husker godt følelsen jeg satt med etter min første tur på veien med mopeden. Å kunne fise avgårde hvor man vil er en ganske berusende følelse. På den tiden av tung motorsykkel en fjern drøm. Jeg kunne ikke fatte at det gikk an å manøvrere en så stor og tung maskin. Min siste moped, som var en Aprilia RS 50, ble stjålet - og dermed skulle det gå mange år før det ble to hjul igjen.
Vendepunktet kom for to år siden. Det var tidlig mai og jeg kjørte E18 på vei hjemover. Jeg ble forbikjørt av en KTM motard med verdens feteste lyd. Livet var vanlig og uten noe særlig dynamikk forøvrig. Jeg bestemte meg på flekken at fuck it, nå MÅ jeg få meg motorsykkel.
Jeg selger unna bil, trommesett og DJ-utstyr. Rensker kåken for ting å selge. Jeg er enda ikke 24, så må vente litt til. Så kom høsten i fjor og jeg meldte meg på mc-kurs og ble lovet plass på vårens opplæring. Snøen forsvant og jeg tar min første kjøretime. Det var fortsatt snø i skyggen oppe i kjøregården på Risløkka.
Juni nærma seg, og jeg leverte bachelor dagen før oppkjøring. Følte ingenting da oppgaven var levert, utover ekstra nerver for det som skulle skje dagen etter. Oppkjøringa gikk så som så, og jeg velta kjegler som bare det. Trodde jeg hadde strøket da vi svinge inn igjen på Risløkka. Sensor holdt meg lenge på pinebenken før hun omsider gratulerte meg med nytt førerkort.
Etter å ha vært på finn.no dag og natt i flere år faller endelig valget på en Honda Hornet. Alt av ferie og skattepenger forsvinner og jeg går en sommer med knekkebrød og vann i møte. Vel verdt det.
Siden jeg har kjørt i overkant av 250 mil. Jeg kjører mye turer og har allerede vært på en skikkelig langtur. Neste er i planlegginsfasen.
Læringskurven har vært bratt, og jeg har hatt mange minnerike oppleveler. Både i positiv og negativ forstand. Noen husker kanskje mitt nesten-møte med 20-bussen her i byen. Den opplevelsen sitter fortsatt i.
Jeg er av den litt paranoide typen, så jeg har brukt mye tid på å engste meg for om noe er galt med knallerten. Etter mye tid her inne har jeg slått meg til ro med mye, men det er fortsatt litt småplukk som plager meg.
Jeg som et urbant bytryne har klødd meg mange ganger i huet mens jeg har stått med hendende fulle av verktøy og muttere jeg ikke aner hvor skal hen. Men, jeg skjønner mer og mer - og har fått gjort en del sjæl knotete vedlikehold sjæl. Livet ble bedre når effektpotta mi omsider kom i posten, og i dag fikk jeg omsider montert velteklossene jeg bestilte for en tid tilbake. Jeg merker at verktøykassa mi er ganske fattig, fordi jeg nemlig på biltema og handle nytt verktøy for hver ting jeg kjøper til sykkelen.
Det neste som står på plakaten er bytte av olje + filter og nytt luftfilter. Jeg har også bestilt en motion pro chain alignment tool, sånn at jeg skal få skikk på den biten. Jeg takker for responsen jeg har fått på mine spørsmål her inne! Det er veldig flott å være del av en gjeng som brenner for denne interessen like mye som meg.
Fra min første langtur. Takk for tips herfra. Telemark var en drøm å kjøre i.
Sist redigert av Dansekris den 10 mai 2021, 17:58, redigert 17 ganger totalt.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Dansekriss ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Spennende har du ett bilde av sykkelen med oppgraderingene dine?
Re: Dansekriss ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Faktisk ikke. Skal få tatt et ordentlig bilde i morgen! :)SverreOlsen skrev:Spennende har du ett bilde av sykkelen med oppgraderingene dine?
Re: Dansekriss ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Syns den ser litt bedre ut med klosser og den GP-potta.
Vært ute og farta i dag med en kamerat, og tror du ikke begge klarte å få bot ved Sørenga sjøbad. Herlige 760 ,- rett i kassa til Europark.
Re: Dansekriss ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Fikk en guffen følelse etter å ha lest innlegget til han som sleit med en "klakkelyd" i styret på sin Honda CBR 600 F.
Samme lyden har jeg hørt siden jeg fikk sykkelen min, men jeg har ikke tenkt noe mer på det. Tenkte kanskje at var noen uviktige bolter som fikk litt ekstra trøkk eller noe sånt. Jeg hører ikke lyden hele tida, og ikke en eneste gang på de to turene jeg har hatt siden jeg leste innlegget. Men, klemmer jeg inn forbremsen og dytter styret opp og ned kjenner jeg at det knepper litt.
Jeg planlegger en langtur (75++mil) om en ukes tid. Da med ny olje og nyrensa/nysmurt og nystramma kjede. Men nå tenker jeg kanskje at det ikke er så lurt med tanke på styrelageret mitt? Jeg kan ikke si at jeg merker noe feil med sykkelen, og jeg opplever den ikke som vinglete.
Vært i kontakt med Racedays i Strömstad, og de tar 570kr/t + moms og materialkost for jobben. De estimerte mellom at det var en 2-3timers jobb.
Nå skal det være sagt at jeg ikke har sjekka lageret med å vippe sykkelen opp på støtta og deretter kjenne på styret. Det klarer jeg ikke på egenhånd.
Hva tror dere? Går det fint å drøye verksted til septemberlønninga kommer, eller burde jeg utsette turen?
Samme lyden har jeg hørt siden jeg fikk sykkelen min, men jeg har ikke tenkt noe mer på det. Tenkte kanskje at var noen uviktige bolter som fikk litt ekstra trøkk eller noe sånt. Jeg hører ikke lyden hele tida, og ikke en eneste gang på de to turene jeg har hatt siden jeg leste innlegget. Men, klemmer jeg inn forbremsen og dytter styret opp og ned kjenner jeg at det knepper litt.
Jeg planlegger en langtur (75++mil) om en ukes tid. Da med ny olje og nyrensa/nysmurt og nystramma kjede. Men nå tenker jeg kanskje at det ikke er så lurt med tanke på styrelageret mitt? Jeg kan ikke si at jeg merker noe feil med sykkelen, og jeg opplever den ikke som vinglete.
Vært i kontakt med Racedays i Strömstad, og de tar 570kr/t + moms og materialkost for jobben. De estimerte mellom at det var en 2-3timers jobb.
Nå skal det være sagt at jeg ikke har sjekka lageret med å vippe sykkelen opp på støtta og deretter kjenne på styret. Det klarer jeg ikke på egenhånd.
Hva tror dere? Går det fint å drøye verksted til septemberlønninga kommer, eller burde jeg utsette turen?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Dansekriss ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Umulig å svare på herifra. Slett ikke sikkert at dette haster så veldig.Dansekris skrev:Fikk en guffen følelse etter å ha lest innlegget til han som sleit med en "klakkelyd" i styret på sin Honda CBR 600 F.
Samme lyden har jeg hørt siden jeg fikk sykkelen min, men jeg har ikke tenkt noe mer på det. Tenkte kanskje at var noen uviktige bolter som fikk litt ekstra trøkk eller noe sånt. Jeg hører ikke lyden hele tida, og ikke en eneste gang på de to turene jeg har hatt siden jeg leste innlegget. Men, klemmer jeg inn forbremsen og dytter styret opp og ned kjenner jeg at det knepper litt.
Jeg planlegger en langtur (75++mil) om en ukes tid. Da med ny olje og nyrensa/nysmurt og nystramma kjede. Men nå tenker jeg kanskje at det ikke er så lurt med tanke på styrelageret mitt? Jeg kan ikke si at jeg merker noe feil med sykkelen, og jeg opplever den ikke som vinglete.
Vært i kontakt med Racedays i Strömstad, og de tar 570kr/t + moms og materialkost for jobben. De estimerte mellom at det var en 2-3timers jobb.
Nå skal det være sagt at jeg ikke har sjekka lageret med å vippe sykkelen opp på støtta og deretter kjenne på styret. Det klarer jeg ikke på egenhånd.
Hva tror dere? Går det fint å drøye verksted til septemberlønninga kommer, eller burde jeg utsette turen?
Du har ikke en mulighet til å få hjelp av noen som har kjørt sykkel en del år og har litt mekanisk peiling til å sjekke slakken da?
Slike ting som dette han være trivelig PMS-syssel i mørke vinterkvelder det.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Tror ikke jeg ville betenkt meg med å dra på tur, men du kan jo ha det i bakhodet slik at du ikke setter fartsrekord. Jeg merket at ved spesielle vindforhold i høy fart begynte sykkelen å "gå" litt fra side til side, ikke noe dramatikk bare roe ned litt, og det var ikke wobble for det var mye voldsommere husker jeg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Takk for svar!
Det eneste jeg har merket er at sykkelen går litt til høyre hvis jeg slipper styret. Ikke voldsomt, men merkbart. Trodde først det var at bakhjulet sto litt skeivt. Det kan fortsatt være tilfellet, men nå har jeg hvertfall en dings for å sjekke om hjulet står rett.
Turen er planlagt over hardangervidda og videre nordover, så det blir vel ingen racerkjøring uansett tenker jeg. Skal se om jeg får huka tak i noen som har peiling. Planlegger uansett å få tatt en skikkelig sjekk med forhjulet i lufta.
Det eneste jeg har merket er at sykkelen går litt til høyre hvis jeg slipper styret. Ikke voldsomt, men merkbart. Trodde først det var at bakhjulet sto litt skeivt. Det kan fortsatt være tilfellet, men nå har jeg hvertfall en dings for å sjekke om hjulet står rett.
Turen er planlagt over hardangervidda og videre nordover, så det blir vel ingen racerkjøring uansett tenker jeg. Skal se om jeg får huka tak i noen som har peiling. Planlegger uansett å få tatt en skikkelig sjekk med forhjulet i lufta.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Om sykkelen drar litt til høyre når du slipper styret har det ingenting med sryrelager å gjøre. Har du halvslitt fordekk kan forklaringen ligge der. Dekkene blir alltid slitt mest på venstre side. Slitasje på asfalt(hjulspor) kan forklare, men også det at høyresiden av veibanen alltid heller mot høyre slik at vannet renner av.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: RE: Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Jeg tok feil, det er faktisk venstre side den drar mot. Fikk testa på vei til jobb i dag.kjellv skrev:Om sykkelen drar litt til høyre når du slipper styret har det ingenting med sryrelager å gjøre. Har du halvslitt fordekk kan forklaringen ligge der. Dekkene blir alltid slitt mest på venstre side. Slitasje på asfalt(hjulspor) kan forklare, men også det at høyresiden av veibanen alltid heller mot høyre slik at vannet renner av.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Sats på mange fine mil ja! Tenk positivt og tut og kjør!
Svingjøring...forsøk å ha en liten bøy i albuene, et rolig grep i holkene, litt jevnt trykk..konyrastyring, og motsatt vei for å rette opp, litt frempå og blikket godt fremover...fine oversiktlige linjer, helst uten behov for korreksjoner.. ☺
Ikke for nærme midtlinjen i venstresvinger..!
☺
Svingjøring...forsøk å ha en liten bøy i albuene, et rolig grep i holkene, litt jevnt trykk..konyrastyring, og motsatt vei for å rette opp, litt frempå og blikket godt fremover...fine oversiktlige linjer, helst uten behov for korreksjoner.. ☺
Ikke for nærme midtlinjen i venstresvinger..!
☺
Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Alltid greit å bli minnet på dette.ZZR-Erling skrev:Sats på mange fine mil ja! Tenk positivt og tut og kjør!
Svingjøring...forsøk å ha en liten bøy i albuene, et rolig grep i holkene, litt jevnt trykk..konyrastyring, og motsatt vei for å rette opp, litt frempå og blikket godt fremover...fine oversiktlige linjer, helst uten behov for korreksjoner.. ☺
Ikke for nærme midtlinjen i venstresvinger..!
☺
Men, er det noen som veit om andre steder enn i Oslo enn MC Oslo som selger olje og oljefilter til min knallert?
Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Andre steder i Oslo mener du vel.
Torshov har vel olje, samme med Biltema. Oljefilter..der ville jeg kun gått for orginalt.
Vedr type olje..søk opp Castrol Oljevelger.
Torshov har vel olje, samme med Biltema. Oljefilter..der ville jeg kun gått for orginalt.
Vedr type olje..søk opp Castrol Oljevelger.
Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Jeg beit i det sure eplet og dro på MC Oslo. Fant ut at den Motul-olja jeg har brukt før ikke var så dyr. Han i skranken mente at hiflo-filteret var det samme som originalfilteret til Honda, bare med en annen logo.ZZR-Erling skrev:Andre steder i Oslo mener du vel.
Torshov har vel olje, samme med Biltema. Oljefilter..der ville jeg kun gått for orginalt.
Vedr type olje..søk opp Castrol Oljevelger.
Alt dette fikk jeg for 840kr.
Vente til motoren ikke er så varm, så skrider jeg til verket.
Re: Dansekris ' logg. Første sommer med mc - Spørsmål og tanker fra en nybegynner
Får ut mer av den gamle olja hvis motoren er varm.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk