Jeg er ingen mekaniker, har heller ikke mye kunnskap- tenkte det kunne vært litt kjekt å dele prosessen her; slik at de som har noen gode innspill kan komme med dem

Røyken var hvit, var ikke et markant tap av kraft; mer som et lite rykk før kraften kom tilbake igjen. Om den hadde full effekt vet jeg ikke, for jeg stoppet så snart jeg så røykskyen bak meg.ZZR-Erling skrev:Den forbrenner ihvertfall det som trolig er olje. Var røyken blå eller hvit? Så du mista bare motorkraft ei lita stund, og etterpå trakk den bra igjen?
Verkstedet startet opp sykkelen, regner med de sjekket det da? De sa iallfall at noe kritisk hadde skjedd.Reodor Felgen skrev:Har du jevn kompresjon? Jeg ville målt det før demontering.
Sitter å blar i Haynes nåZZR-Erling skrev:255NOk for manualen
http://m.ebay.com/itm/Haynes-Workshop-M ... Ciid%253A1
Du tenker på å "legge motoren ut i småbiter"..??Viffern94 skrev:Sitter å blar i Haynes nåZZR-Erling skrev:255NOk for manualen
http://m.ebay.com/itm/Haynes-Workshop-M ... Ciid%253A1, blir litt lesing før jeg går videre med sykkelen.
Siden den har gått 135000km tenker jeg det kan være greit å gi den en skikkelig overhaling når jeg allikavel er så godt igang. Har en mistanke om at tidligere eiere ikke har vært like opptatt av vedlikeholdet av sykkelen
Hva er mye på en mc?? Hvor langt er de gått når de er gått mye?ZZR-Erling skrev:135 000 kan da ikke være mye, da skal den være veldig dårlig behandlet og fått svært få oljeskift for at det er behov for en GRUNDIG gjennomgang.
Tja si det..men en kollega har en Pan European som har gått 280 000 uten å ha åpnet motoren for annet enn venriljustering. Den går som ett sveitsisk urverk, og forbrenner hverken olje eller vann eller har muffenslyder....KevinmsR6 skrev:Hva er mye på en mc?? Hvor langt er de gått når de er gått mye?ZZR-Erling skrev:135 000 kan da ikke være mye, da skal den være veldig dårlig behandlet og fått svært få oljeskift for at det er behov for en GRUNDIG gjennomgang.
Jeg er veldig enig! Ikke demonter motoren før det er foretatt en kompresjonstest. Ikke ta motoren ut av sykkelen heller.ZZR-Erling skrev:
Med denne VFR 'n kunne det vel være lurt å bytte toppakningene også ta en kompresjonstest og ei ny vurdering...eller hva mener folket?
Jeg ville hvertfall i det lengste unngått mere plukking i motoren.
Jeg ville nok også forhørt meg grundig i ett større forum vedr hva som kan tenkes å være lurt å bytte, feks kamkjedet.
Ikke akkurat demontere hele motoren, det lar jeg verkstedet fikse om nødvendig.ZZR-Erling skrev:Du tenker på å "legge motoren ut i småbiter"..??Viffern94 skrev:Sitter å blar i Haynes nåZZR-Erling skrev:255NOk for manualen
http://m.ebay.com/itm/Haynes-Workshop-M ... Ciid%253A1, blir litt lesing før jeg går videre med sykkelen.
Siden den har gått 135000km tenker jeg det kan være greit å gi den en skikkelig overhaling når jeg allikavel er så godt igang. Har en mistanke om at tidligere eiere ikke har vært like opptatt av vedlikeholdet av sykkelen
Skal bytte toppakningene i første omgang, så blir det vel litt diagnose/kompresjonstest: blir litt dumt å ta ut hele motoren for så å finne ut at toppakningene var problemetkjellv skrev:Jeg er veldig enig! Ikke demonter motoren før det er foretatt en kompresjonstest. Ikke ta motoren ut av sykkelen heller.ZZR-Erling skrev:
Med denne VFR 'n kunne det vel være lurt å bytte toppakningene også ta en kompresjonstest og ei ny vurdering...eller hva mener folket?
Jeg ville hvertfall i det lengste unngått mere plukking i motoren.
Jeg ville nok også forhørt meg grundig i ett større forum vedr hva som kan tenkes å være lurt å bytte, feks kamkjedet.
Det er veldig viktig å foreta diverse tester før demontering for om mulig å avdekke hvor problemet ligger. Skruing på måfå etter gjettekonkurranse her inne har lite for seg.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jo det kan man jo gjøre, men her må da toppakning være gåen, det fins vel ingen annen mulighet?kjellv skrev:Feil. Kjør komptest før du gjør noe mer. Mens motoren står i sykkelen og kan startes.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Javist, to topper, og du har nok et poeng.kjellv skrev:Denne har V4 motor? To topper? Da eliminerer man i det minste den ene toppen..
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hva er en ny byttemotor? Hva mener du?steven skrev:Hva koster evt ny byttemotor? Kan fort svare seg å bytte kontra overhaling.