Vinterlagring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Vinterlagring

Legg inn av Nickelilltroll »

Hei. Vad bör jag tänka på nu när vintern närmar sig? Cykeln som är en -16 modell ska stå i kallgarage. Frågar redan nu med tanke på om det är några inköp/beställningar som måste avklaras redan nu.

Är säkert inte aktuellt på dessa nya alutankar men fyller helt upp och tar ut batteriet är så långt jag kommit. Kan bli ner mot -25 i dessa trakter, :sorry

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Vinterlagring

Legg inn av SverreOlsen »

Ingen sjans for å ha den i gangen eller stua? Det er oftest det beste med jevn og varm tempratur.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Teamet er blitt diskutert tidligere her inne også .Selvfølgelig, må jeg vel kunne tillate meg å si... ;) .
Dette er jo stadig noe mange lurer på så det er ikke rart at det opprettes nye tråder med samme tema. Men det spiller ingen rolle :) .

Her er i hvert fall en tidligere tråd med mange nyttige svar, vil jeg tro:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=128940#p128940

Selv slenger jeg et stretchlaken (best til å holde støv og sænt no' unna) over sykkelen etter først å ha fylt bensintanken breddfull med 98 oktan bensin og lar batteriet stå i sykkelen. Vedlikeholdslading to ganger i løpet av vinteren. Foretar gjerne et olje- og filterbytte også før sykkelen settes bort.
Parkerer på midtstøtta og sørger også for at forhjulet enten roteres jevnlig om det berører bakken eller sørger for at det blir hengende i lufta på lik linje med bakhjulet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Vinterlagring

Legg inn av Nickelilltroll »

Tack för svar. Det var så mye surr och trådsläpp på den tråden du linkade till chef :/ Men verkar som att jag då låter batteriet stå i och underhållsladda istället. Hellre starta upp och smörja runt på dom inte så kalla dagarna.

Har köpt ett fint garagekapell så stövploblematiken är borta. Har inte plats att ställa den på bock eller centralstöd men får bara pröva nåt improviserat.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: Selv slenger jeg et stretchlaken (best til å holde støv og sænt no' unna) over sykkelen etter først å ha fylt bensintanken breddfull med 98 oktan bensin og lar batteriet stå i sykkelen.
Hvorfor fyller du med 98 oktan?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Vinterlagring

Legg inn av mortenolb »

Mindre etanol eller noe? Mer holdbar? Husker ikke eksakt.

Dog da jeg parkerte sykkelen i midten av juli innså jeg hvor jævlig vanskelig det er å oppdrive 98 for tida..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev:
AJ skrev: Selv slenger jeg et stretchlaken (best til å holde støv og sænt no' unna) over sykkelen etter først å ha fylt bensintanken breddfull med 98 oktan bensin og lar batteriet stå i sykkelen.
Hvorfor fyller du med 98 oktan?
mortenolb skrev:Mindre etanol eller noe? Mer holdbar? Husker ikke eksakt.

Dog da jeg parkerte sykkelen i midten av juli innså jeg hvor jævlig vanskelig det er å oppdrive 98 for tida..
Helt korrekt som mortenolb påpeker.
Jo 'renere' benisn, jo bedre.
Ikke at jeg tror dette med avleiringer og bensinforringelse under lagring er noe stort problem på nye sykler, men hvorfor ikke når man har mulighet?
Men som det også nevnes, 98 oktan er blitt vanskeligere å få tak i...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vinterlagring

Legg inn av KevinmsR6 »

Shell stasjoner fører 98 :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Vinterlagring

Legg inn av Voksen »

Oljeskift under vinterlagring er overdrevent synes jeg. På gressklipperen bytter vi jo ikke olje i det hele tatt.

Sett den tørt og IKKE på betong.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 656
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Vinterlagring

Legg inn av MGR1 »

Anbafaler VCI-pose:

http://www.mcavisa.no/#!vci-pose-b-ker/rtd9v

Bilde

Disse posene har jeg brukt i sikkert 25 år. De hindrer kondens ved hurtig temperaturøkning, og VCI-belegget hindrer korrosjon.

Det er mulig å kjøpe de rimeligere på ebay.de av og til.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: RE: Re: Vinterlagring

Legg inn av 45316 »

Voksen skrev:Oljeskift under vinterlagring er overdrevent synes jeg. På gressklipperen bytter vi jo ikke olje i det hele tatt.

Sett den tørt og IKKE på betong.
Hvorfor ikke på betong?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Skift olje og filter før du setter den bort, kjør den varm en liten tur etter skiftet før du setter den på plass.
Kan være greit å fylle tanken full. Kan være smart å dytte på noe strøm på batteriet et par ganger ila. vinteren.
Videre så er det BARE tull å starte sykkelen jevnlig vinteren i gjennom. Det har ingenting for seg.. overhodet.

Dekk over den, men sørg for at det er luftig.

Noe mer er det vel egentlig ikke. Alt annet blir sånn småtteri ting jeg ikke helt ser nødvendigheten av å gjøre.

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Har selv brukt sånn VCI pose et par vinterlagringer nå, funker knall. Bare pass på å dekk til eventuelle vinduer slik at sola ikke står på posen (står i typ bruksanvisning til posen).
Ikke trenger sykkelen å stå på depotstøtte heller, mine dekk har ikke fått flatspots etter lagring. Men så veier ikke sykkelen min så alt for meget :P

Enig med andre, skift olje og evt filter om det er lenge siden. Samt ta ut batteri :)
Sist redigert av Toven den 28 aug 2016, 13:04, redigert 1 gang totalt.

Toven

Re: RE: Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

45316 skrev:
Voksen skrev:Oljeskift under vinterlagring er overdrevent synes jeg. På gressklipperen bytter vi jo ikke olje i det hele tatt.

Sett den tørt og IKKE på betong.
Hvorfor ikke på betong?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Mener dette har noe med fuktighet å gjøre? Vet at når man bygger så putter man duk i mellom treverket og betongen.. Uten at jeg gjør noe mer research :P

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av kvase »

Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ? :-k :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ? :-k :-k
Folk sier mye rart :lol Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta. :thumleft

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av kvase »

FredrikE24 skrev:
kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ? :-k :-k
Folk sier mye rart :lol Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta. :thumleft
Det skal du ikke si en liten feil på kabelnettet kan utgjøre kjedelig ting av diverse sluttresultater - men ja er alt bra så skal vel det meste gå greit.-
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev:
kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ? :-k :-k
Folk sier mye rart :lol Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta. :thumleft
Helt enig.
Det er derimot blitt påstått av mange at batterier vil ta skade av å lagres på betonggulv. Dvs. at det tas ut av kjøretøyet, være seg bil eller motorsykkel, for deretter å lagres direkte på betonggulvet. Hvorfor dette evt. skjer har jeg ikke tatt meg bryet med å sjekke nærmere...
Tvilsomt om moderne batterier tappes eller blir ødelagt ved at de ikke lenger tar lading, etter å ha blitt lagret på betonggulv...
Batterier som sitter i kjøretøyet tar på ingen måte skade om kjøretøyet står lenge parkert på betonggulv, heller ikke MC'er på side- eller midtstøtte.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:
FredrikE24 skrev:
kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ? :-k :-k
Folk sier mye rart :lol Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta. :thumleft
Helt enig.
Det er derimot blitt påstått av mange at batterier vil ta skade av å lagres på betonggulv. Dvs. at det tas ut av kjøretøyet, være seg bil eller motorsykkel, for deretter å lagres direkte på betonggulvet. Hvorfor dette evt. skjer har jeg ikke tatt meg bryet med å sjekke nærmere...
Tvilsomt om moderne batterier tappes eller blir ødelagt ved at de ikke lenger tar lading, etter å ha blitt lagret på betonggulv...
Batterier som sitter i kjøretøyet tar på ingen måte skade om kjøretøyet står lenge parkert på betonggulv, heller ikke MC'er på side- eller midtstøtte.
Neppe noe problem å lagre batterier på betong, i følge denne artikkelen:
http://www.homepower.com/articles/solar ... s-concrete
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

kvase. skrev:
FredrikE24 skrev:
kvase. skrev:Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ? :-k :-k
Folk sier mye rart :lol Man kan ta det helt med ro, er ikke noe strøm som går nedi bakken via støtta. :thumleft
Det skal du ikke si en liten feil på kabelnettet kan utgjøre kjedelig ting av diverse sluttresultater - men ja er alt bra så skal vel det meste gå greit.-
Feil på sykkelen ja. Da går gjerne en sikring, så kan man finne feilen, rette den og sette i ny sikring.
Men ingen strøm forsvnner ned i bakken via støtta under noen omstendigheter når sykkelen står normalt parkert.

Har lagret mopeder og motorsykler på betong, en moped har stått lagret på betong og blitt kjørt kanskje 10km pr. år siste 15 årene i snitt, går helt fint. En motorsykkel og en moped brukes kun om sommeren og står lagret på betong ellers i året, det går også helt fint. Her hjemme står syklene på flis, men er jo støpt såle, det går også helt fint :P

Å lagre batterier på betong har jeg heller aldri hatt problemer med.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av kvase »

Rart med strøm som blir borte har lagret en KTM crosser på støtta rett på betong gulv = batteri flatt på kort tid- lagra samme mc med en gummi flik under støtta = strøm er der fremdeles :crazy: men noe rart er det-
Har aldri opplevd dette før med noen mc er - ja er det noe gæli med meg eller mc en :scratch
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 656
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Vinterlagring

Legg inn av MGR1 »

FredrikE24 skrev:....
Videre så er det BARE tull å starte sykkelen jevnlig vinteren i gjennom. Det har ingenting for seg.. overhodet.
......
Helt enig i at det å starte motoren under vinterlagring er bare noe tull. Ikke bare er det tull, men direkte skadelig. En motor som startes opp slites veldig de første sekundene før den får oljetrykk alle steder. Det er studier på dette som viser at mesteparten av slitasjen en motor utsettes for i løpet av sin levetid skjer under kaldstarter. Hvorfor utsette den for dette unødig?

En annen ting er at en motor som startes kald utsettes for kondens i oppvarmingstiden. Denne kondensen er selvsagt skadelig, og fordamper ikke før høy oljetemperatur er nådd. Denne temperaturen vil neppe oppnås av litt tomgangskjøring i en garasje. Jeg har sett flere motorer som har vært skadet av kondens inni, både MC-motorer og en flymotor. Ikke noe pent syn. Leste om en sjelden racerbil med en flott V12 motor som ble funnet i nærheten av Oslo. Eieren hadde hatt den stående i mange år, og sørget for å starte den hver måned, 'for å holde den i trim'. Motoren ble fullstendig ødelagt av korrosjon inni.

En tredje ting er at det ikke er smart å starte opp en motor i en garasje, og puste inn CO'en, HC'ene, NOX'en og de andre giftstoffene.

En fjerde ting er at tomgangskjøring generelt bør minimeres. Det dannes kondens som nevnt ovenfor, pluss at kamkjeder og strammere generelt ikke liker de lavfrekvente pulsene rundt tomgang og rett over.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Vinterlagring

Legg inn av NickNei »

Det er stort sett litt hysterisk dette med å parkere for vinteren, for det er ikke lagring, det er parkering.
Ingen grunn til å bytte olje hvis det ikke er tid for det etter serviceintervallene.

Hjula får ikke flat spots, bare ha riktig med lufttrykk, fyll gjerne opp tanken, men for vinteren går det fint å stå med halv/kvart tank...
Og IKKE start sykkelen før du skal ut og kjøre, det blir det bare krøll av. Vedlikeholdslading er lurt, men ikke påkrevd hvis du har et friskt batteri og en sykkel som er i orden.

Skal du lagre sykkelen i flere å så kan du bytte olje, fylle tanken, fjerne batteriet, og sette sykkelen på depostøtter.

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Liker å bytte olje før lagring og etter... men det er opptil enhver :) Slenger på BT ( :O ) olje

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Det er fint å skifte olje før vinteren, kjører den en runde med rein olje før parkering. Så er olja frisk og fin når våren kommer. Tut og kjør :)

Svar