Hjelp til valg av sporttourer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Goddagens,ny bruker med noe jeg antar er ett gammelt spørsmål,hva kjøpe nå?
Har nå en MT-09,og den funker jo.
Men,jeg vil gjerne ha litt større tank.
Og bedre dempere.
30 komfortable mil på en tank.
Med komfortable så mener jeg at om jeg har kjørt 30 mil og det faktisk ikke er noe bensin å få før jeg har kjørt 5 til,så skal det gå fint.
Jeg vil ikke ha en tung sykkel,max 235kg fulltanket.Litt tilfeldig valgt nummer,men,men.
Jeg vil ha muligheten til å montere harde vesker,og ikke noe stativ som som stikker i øynene når veskene ikke er på.
Jeg vil ikke sitte helt rett i ryggen,men ei heller forover som på en R,la oss si under 20 grader forover.
Det skal være litt øs i motoren,har 115 hester nå,og en fin dreimoment kurve,mindre enn det vil jeg ikke ha.
Gjerne noe som heller litt mot det sportslige.
Har testet 1290GT,og den er vel fortsatt med i vurderingen.Men,ikke overbevist om at den tanken er stor nok,og KTM er jeg litt skeptisk til.
Har testa 1190 ADV-liker ikke.
Z1000SX,noen med erfaring?
Selv om Guzzi 1200 Sport er litt for tung,og har litt lite gamp,så er jeg fortsatt litt interessert,men veeeldig langt til forhandler for å prøvekjøre.
Så mine damer og herrer,noen forslag,spørsmål eller tanker?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kjellv »

Det var mange krav du stilte, det kan nok være at du må fire på noen av dem før du finner drømmesykkelen.
Jeg fant min. Var også litt skeptisk til vekta, men det var det ingen grunn til.
Få prøvekjørt en FJR1300 så skal du se noe rart :thumleft

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Har slengt beina over en FJR,men aldri kjørt.
Virker stor og tung syns jeg.Men,det var dette med nummer på papir,og hvordan ting virker før man tester.
Og ja,har en tendens til å stille en del krav når det gjelder det meste,men det går seg til :thumleft .

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kjellv »

Velkommen til forumet forresten.
Jeg gikk fra TDM900, en lett, frisk og fin sykkel til det aller meste. Har nå kjørt min første sesong på FJR og er veldig fornøyd.
Jeg skal innrømme at den virket stor og tung i starten, men det gikk fort over. Dette er en fantastisk langtursykkel, med masse bagasjeplass og rikelig komfort både for fører og evt passasjer. Men den er kjempefin til småturer også. Jeg tar av alle boksene og hekter på tankveska på dagsturer, og har en sprek og leken sykkel med et herlig temperament. Masse innstillinger på fjærer og dempere, men jeg endrer sjelden på dette. Min har en enkel hendel på venstre side som jeg slår over hvis jeg har last bakpå, da er alt greit.
Elektrisk justering av vindskjerm setter jeg veldig pris på. Helt nede treffer vindtrykket rett under hjelmen, helt oppe holder den regnet unna hjelmen og jeg har tørt visir.
Men det jeg ble mest overrasket over er hvor leken og morsom den er på svingete veier. Vekta tenker jeg ikke over lenger. Kjører 40+ mil på en tank, og dagsetapper på 50 mil flere dager etter hverandre er ingen problem.

Jeg anbefaler deg å prøve :prf

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Milene uten tanking,og milene uten tresmak høres unektelig positivt ut.
Dette var en sykkel jeg hadde veldig lyst på,men det forsvant litt når jeg satte meg på.
Men,da var jeg en del grønnere,og kravene/ønskene forandrer seg etter som man får mer erfaring og vet litt mer hva man vil.
Men,dette er jo ett forum,og vi kan jo ikke gi oss der uten å utforske andre muligheter? :knegg
Takk for utfyllende svar.

Glemte å nevne at jeg aldri kjører med passasjer.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Fidel »

Guzzi 1200 Norge. Tut & kjør det du orker.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kvase »

Det skulle ha vært et forslag på KTM 1050 men det ser ut som det ble en feil link- ser også av andre innlegg at det blir foreslått kraftigere sykler en 95 hk - så nå da blir vel den for liten -Jeg ser på den som en sliter da mesteparten av delene stammer fra KTM 1190
https://www.youtube.com/watch?v=J6TUYxufSQQ
Sist redigert av kvase den 07 sep 2016, 08:27, redigert 1 gang totalt.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av AJ »

Hey Hadrian :vs

Velkommen fra meg også.

Ser at du har vært innom (og vurdert?) KTM 1190 Adv. og 1290 GT.
Men ikke 1290 Adv. ...
Kanskje den kunne være noe? På denne har du i hvert gode bagasjemuligheter med originalt veskesett med "skjulte" fester på sykkelen.
Det finnes også mange ettermarkedsløsninger, men da får du et godt synlig stativ med på kjøpet...

Ellers har Kawasaki flere modeller som kan betegnes som sportstourere, fra Versys 1000, SX til 1400 kubikkere med og uten kardang.
Honda med sine CBF og VFR modeller.
Og ikke minst BMW. Er flere brukere her inne med ulike BMW modeller som de snakker varmt om ;) .
Kanskje de kommer på banen med sine erfaringer etter hvert.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Toven

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Toven »

Du bør teste en z1000sx, moro sykkel :)

Mitt lille bidrag... :D

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

1290ADV er vel enda større enn 1190,da utgår den.
1050 er vel i samme gate.
Guzzi Norge er stor og tung.Men,jeg er litt svak for Guzzi som sagt.
Alle rakettskip ala Hayabusa,K1600,ZZR 1400 og denslags utgår.
For stort,tungt og vil vel egentlig ikke ha.
BMW R1200R har jeg testa,og den likte jeg godt,men liten tank.
Skal nok likevel prøvekjøre RS og RT også.
S1000R skal testes,men tanken er vel liten her også,og det er vel en del vibrasjoner.
S1000XR er stor og høy,har ikke sjekket tankstørrelse,men jeg vil nok uansett ikke ha den.
VFR er tung.I alle fall 1200.Eller om det var 1000,den største i alle fall.

Det eneste ufravikelige kravet mitt er nok tankstørrelse.
Får jeg ikke større tank så kjøper jeg nok heller ny demper og gaffelinnmat til min MT.
Øhlins leveres jo nå direkte fra Yamaha.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Zettexx »

Honda VFR 1200 er resultat av overforbruk av dopingmidler. Større blir ikke bedre, bare dyrere og tyngre. Noe av det samme med BMW der K1200 ble til K 1300, med omtrent samme effekt. Dette fra en outsider altså, for meg er de like, det er bare bruktprisen som skiller og noen kilo.

Jeg setter den (VFR 1200) i bussklassen, og den har ingenting i "Sportstourer" rangering å gjøre, men det bare min mening.

VFR 800 er helt topp. Den har mer enn nok krefter også til 2 på, og det er uendelig med utstyr du kan kaste pengene på. Den er mye større i rammen enn folk er klar over, ikke stor, men med grei plass til å bevege seg og bytte litt stilling.

Glem ikke Triumph.

I praksis er det smått med mc som du trygt kan planlegge 40 mil på en fylling. Da må du minst ha 25 liter. Jeg har 22 liter og har klart 50 mil... men er alltid nervøs etter 28 mil, som jeg har plottet inn i hodet. Har flere ganger hatt mer enn 10 mil til neste åpne stasjon... Regelen er "WPG" ( Water - drikke, Piss, and gas)...

HK på papiret er ikke alltid det samme som på veien. På "sportstouring" er det oftest dreiemomentet som gjør seg. Egne krav er 100 hk + 100 nm. Helst mer, for all del, men under det kan det bli kjedelig med 2 på og full oppakning, selv om det går fort nok. Suzuki bandittene er her noe av det "safeste" i denen gruppen. Masse gamp til tross for begrenset papireffekt.

Det kan også være en ide å definere klart hva din oppfatning av sportstouring er.....

Jeg vet at min definisjon grenser mest mot sport (Eks. Honda Blackbird) , mens naboen vil har "almost cruiser" (Som en Yamaha FJR). Begge river godt. Jeg vil helst ikke ha mer vekt enn nødvendig. Det skal parkeres, stelles, flyttes på, kjøres på grusvei, campingplass osv...

Men Guzzi.... er alltid, alltid topp. Til tross for vekten er den lettbent som en gazelle oppover fjellsider og kjører seg nesten selv innover gressmatte på campingplassen. Skal en ofte sporten for noe, måtte det være en Guzzi.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:37, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Ideen var vel til å begynne med å finne noe gruskompromiss,men det dropper jeg da en 250kg sykkel til flere hundre tusen er litt for tung og dyr.Og i bakken går den da jeg har noe rundt null erfaring på grus.Har selvfølgelig kjørt noen mil på grus,men uten å føle at jeg mestrer det på noen som helst måte.
Når det gjelder hva jeg legger i sportstourer så er det mer sport enn tourer.
Sportnakedtourer kanskje er nærmere,selv om kåper ikke er minus.
Jeg kjører fordi det er moro,så jeg er ikke avhengig av sykkel til pendling/daglig bruk.
Jeg har dedikert banesykkel,så rein ræser trenger jeg ikke.
Det er jo helt klart veldig vanskelig å anbefale noe til noen man ikke kjenner,og det vanskeligste av alt er jo å være nøytral-uansett hva det gjelder.
Men det er jo alltid litt hjelp i balle litt ideer,og få vite hvordan andre tenkte når de skulle handle,hvilke kriterier de satte osv.
Jeg har skrudd på mye rart i mitt liv,men vil gjerne slippe.
Med det mener jeg at dukker det opp noe så fikser jeg det på egenhånd,men ser ikke grunn til å kjøpe noe jeg må skru mye på.
Når det gjelder budsjett så vet jeg ikke,avhenger av hva jeg finner.
Må ikke bruke meste mulig,men bruker det som må til for å få det jeg vil ha-innenfor rimelighetens grenser.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kvase »

Vil nevne med forsiktighet her BMW S 1000 XR
Ang romslig tank så har denne det BMW F 800 GS Adventure den siste her er snedig i bruk i bytrafikk .
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... &notrack=1
-
men er vel l noe gæli med disse å - :eh
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kvase »

VFR800X Crossrunner
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:36, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Joda,nevnte det litt høyere opp.Jeg kjører kun alene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Prøv en BMW K1300S.

Har selv forgjengeren K1200RS, ikke tenk fryktelig mye på vekt! Selv følte jeg at BMWn med sine 270kg(kjører hver dag med en vekt på rundt 310kg i Oslo-trafikk og noe bykjøring, null problem) var mer lettkjørt enn kjøreskolens XJ6 og FZ6..

K1200RS er ikke like fremoverlent som etterkommeren, men man har et valg om å kunne flytte styret.

Har kjørt tur med kamerater, ser dem sliter allerede etter 10 mil på setet, strekker på beina, står oppreist etc. Det jeg ble mest overrasket over, var hvor sliten kameraten på MT09 ble etter veldig kort tid. Selv kjører jeg lett 35 mil uten stans uten verking noe sted på en god dag(det er mest i hodet det sitter, skal jeg kjøre transportetapper er det greit, med kosekjøring er det hyggelig å ta en kaffekopp mens kameratene tanker opp...). BMWn har i tillegg integrerte koffertbærere, selv kjører jeg med sidekofferter på hver dag.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Barbarozza »

Du leter etter den sykkelen som ikke finnes, det hele er et kompromiss, og du har mye av de samme kriteriene som meg. Etter mange år på sportstouring, utlandet, 800 pluss km dager osv så har jeg ramlet ned på at du må erkjenne at du styres mer av av følelser en av fornuft. Juster litt på kravene, og tenk nøye på hvor og hvordan du kjører..du får ikke så mye som er bedre en det du har. Det er ganske marginalt , det du får er noe annerledes. Jeg drar zzr min på tur overalt. Enkelte steder håpløst dumt men jeg kommer fram og jeg blir sliten, men det er jo litt av greia. Jeg behøver ingen ny sykkel men jeg har lyst å bytte.. Av adv er det flere jeg synes peker seg ut. Caponord , 1290 Adv, Versys 1000 lt som var veldig fin å kjøre og Multistrada, i tillegg har du Honda AT som er morsom å kjøre, men veldig grus.. Alle har mer power og omp (les nm) en din minus Africa T da. Mitt problem er at nebbdyr ikke ser pent ut uansett...Så har jeg sett på Guzzis Norge 8V og også nyere FJR selvom jeg synes at den faller gjennom pga gammel ramme og et litt høyt tyngdepunkt som blir borte straks den ruller. Guzzi ser jeg på bare fordi det er annerledes.....og kanskje er det der man skal velge...drite i alt man har tenkt, drite i hk, bare kjøpe noe annerledes en hva man noen gang har hatt
Memento mori

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av biker7 »

Hva med noe så enkelt som å bytte ut din MT 09 med en MT 09 Tracer ? :-) Marginalt tyngre, større tank (18liter= ca 35-38mil), litt mere oppreist sittestilling, bedre bagasjeløsninger etc. Og samme gode motoren som du kjenner til. Akra-anlegg anbefales hvis du ikke har prøvd det på din :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Tracer har streifet meg,men det blir liksom litt som å kjøpe samme sykkel en gang til.
Hvordan er demper/gaffel på denne?

Skal vel ikke helt se bort i fra at du har en del poenger der Barbarozza.
Men det var dette med å bruke logikk på en ulogisk hobby da :scratch .

Kontakta en sjappe jeg har testa,og handla en del greier før,men de hadde solgt de jeg planla å teste.
Klarer meg fint med den jeg har i år,men liker å tenke litt,og helst med input fra andre.
Takk for alle tanker,råd,ideer og erfaringer så langt.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av biker7 »

Demper/gaffel på Tracern er helt greie i mine øyne. Går vel for å være en del bedre enn på vanlig MT 09, men ikke av de aller mest avanserte. Men til mitt bruk og kjørestil er de mere enn bra nok. Slakket bakfjæra litt, da jeg syns den var litt stiv i standardinnstilling når den var ny. Også syns jeg den ble bedre etter 6-700mil :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Du vet vel ca. hva du har lyst på av sykkel? Selv spurte jeg selv om råd her før jeg kjøpte sykkel. Endte opp med en sykkel ingen anbefalte, men som jeg selv hadde lyst på, uansett hvor mange råd jeg fikk virka jo alt veldig kompromiss-aktig. Sykkelen jeg har nå føler jeg er ganske kompromissløs til mitt behov. Mange mente nok den ville være altfor stor og tung og kjøre i Oslo-trafikk med, sentrum, kø etc. Jeg har ikke trua på at jeg kunne fått NOE annet som tilfredsstiller mine behov bedre. Sykkel med fancy teknikk, avansert for og bakstilling, ABS, integral-brems, servobrems.. Super på landeveien, funker prima i sentrum av Oslo.. Pendler som alle andre på E6 hver dag i kø..

Jeg ler inni hjelmen når jeg kjører i flokk med andre som sleper beina langs bakken, står oppreist, vrir seg på salen, strekker armene, rister på henda etter en times kjøring.. Det er godt å stå på beina når man har kjørt en tank, men behovet for å stoppe hadde ikke vært der om tanken måtte fylles. Det er en fryd med BMWn rett og slett. Senest idag kjørte jeg "langtur" på til sammen 26,5mil med rundt 30 andre sykler. Det var morsomt å se hvor fort slitne folk ble.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Nei,jeg vet ikke helt hva jeg vil ha.Ikke ut over de ”kravene ” jeg har nevnt i alle fall.
Men,utifra lesing og sitting-uten testkjøring, så er fliegende ziegelstein ikke med.For stort,for tungt.

På papiret,og etter å ha testet,så burde 1290GT være ganske nærme idealen.
”Lett”,litt størrelse på tanken,godt med pulver,lett foroverlent,mulighet for harde vesker uten stygt stativ etc.
Men jeg syns den er dyr,vakker er den ikke,jeg er skeptisk til KTM kvalitet,og forbruket er nok høyt.
I tillegg så vil jeg teste den mer,og også teste annet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av AJ »

Hadrian skrev: Men jeg syns den er dyr,vakker er den ikke,jeg er skeptisk til KTM kvalitet,og forbruket er nok høyt.
I tillegg så vil jeg teste den mer,og også teste annet.
KTM'en min har runder 40K og har ikke hatt noen mekaniske problemer eller problemer med elektronikken. Eneste har vært sprekkdannelser i den mørke innerskjermen, som ble byttet på garantien uten spørsmål. Samme med et blinklys som dugget. Har også inne en reklamasjon på det ene kurvelyset hvor det samme har skjedd. Men langturen nylig og dagene etter har det derimot ikke vært antydning til dugg.
Vil likevel ha nytt siden jeg antar det vil komme tilbake når det blir fuktigere vær.
Uansett har ingen av feilene gått utover funksjonen av sykkelen, som ellers ikke har sviktet på noe punkt.

Sideveskene derimot... de var et mareritt en periode. Men etter at jeg fikk nye på garantien ser også dette problemet til endelig å være løst.

Det har vært en recall/tilbakekalling på 1290SA, men på min viste det seg å ikke være noe problem.

Så alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med kvaliteten og har ingen betenkeligheter med å vurdere KTM på nytt, være seg en Adventure eller GT.

Jeg må også nevne forbruket; innafor lovlige norske hastigheter, med tilløp til noe aktiv inspirert kjøring, har forbruket vært under halvliteren.
Sykkelen brukte også mindre drivstoff enn 1100 Breva'en til kjørekompis Reimar på Europaturen nylig...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar