Hvordan få sorte deler sorte igjen?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
joten
Innlegg: 3
Registrert: 07 sep 2016, 13:37
Motorsykkelen din: Honda Hornet 2011

Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av joten »

Hei!

Jeg har en Honda Hornet 2011, hvor de sorte delene er blitt litt gråere med tiden.
Mitt spørsmål er da om noen har noen gode tips til å få disse sorte igjen?

Det gjelder både plast -og motordeler.

Se f.eks hvor grå mine deler er ifh. til Z750.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av AJ »

joten skrev:Hei!

Jeg har en Honda Hornet 2011, hvor de sorte delene er blitt litt gråere med tiden.
Mitt spørsmål er da om noen har noen gode tips til å få disse sorte igjen?

Det gjelder både plast -og motordeler.

Se f.eks hvor grå mine deler er ifh. til Z750.
Heisan joten :vs
og velkommen som registrert bruker her på MCsiden :thumleft .

Prøv flytende plastfornyer. Selv den i hyllene hos Biltema ser ut til å funke helt fint... :crazy:
Ellers tror det kan være lurt å avfette sykkelen med ekte parafin. Altså den du får kjøpt på bensinstasjon, ikke lampeolja du kjøper på REMA og andre kolonialbutikker.
Min erfaring er at ekte parafin er snillere mot plasten enn annen avfetting.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

joten
Innlegg: 3
Registrert: 07 sep 2016, 13:37
Motorsykkelen din: Honda Hornet 2011

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av joten »

Tenker du da hele sykkelen?
F.eks fylle en sprayflaske med parafin og påføre de områdene som trenger det? :)

Takk for svar.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av AJ »

joten skrev:Tenker du da hele sykkelen?
F.eks fylle en sprayflaske med parafin og påføre de områdene som trenger det? :)

Takk for svar.
Parafin på hele sykkelen, ja. Inkludert kjedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av JosteinBever »


Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 656
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av MGR1 »

WD40 er bra på svarte motordeler. Spray på kald motor, og tørk av overskuddet. Ellers anbefaler jeg Armour All (blank) på svarte plastdeler. Helst bør man behandle sykkelen med en gang den er ny, men disse produktene gjør også underverker på eldre sykler.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av SverreOlsen »

Hviss en ser hva som er i bumper shine osv som en kjøper til plastikk er det som oftest kunn silikon.
Bruker kun silikon spray på plast deler selv, sprayer på, lar det trekke inn, tørker av med tørr fille, gammel plastikk blir som ny, plastikk som har mystet glansen og den sorte fargen kommer rett tilbake, til en brøkdel av prisen av di dyre prduktene som også inneholder en liten skvett parfyme.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Hadrian »

Bruker selv ACF-50 og er veldig fornøyd med det,men har ikke testet de andre produktene som anbefales her,de kan være bedre for alt jeg vet.
Det er ett "antirustmiddel" for fly egentlig,men funker på plast,lakk,elektronikk osv,og sykkelen blir lettere å rengjøre også.
Magisk er det ikke,men jeg syns det fungerer veldig bra og ser ingen grunn til å kjøpe noe annet.
http://www.acf-50.co.uk/motorcycle.htm

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Hansien »

Støttes!

Viktig å påføre i gjevne lag og bruk god tid. Kan være nødvendig om plasten er ekstra ille å behandle denne både to og tre ganger.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

joten
Innlegg: 3
Registrert: 07 sep 2016, 13:37
Motorsykkelen din: Honda Hornet 2011

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av joten »

jøss! :D hyggelig med så mye svar, takker :)


1. Spraye hele sykkel ink kjede med Parafin.
2. Skylle/vaske sykkkel og la tørke.
3. Bruke WD40 på motordeler
4. Polytrol på plastdeler.
5. Ta seg en pils.

Riktig? :twothumbs:

Var ikke spesielt stiv pris på polytrol eller på WDførr, så det lover godt og. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.

Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.

Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 623
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Canutus »

Jeg bruker "303 Aerospace Protectant SPF 40".
Kjøpte det opprinnelig for å vedlikeholde gummilukene på kajakken, men har sett at det kan brukes til så mye annet også :thumleft

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av vim »

Bjerknez skrev:Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.

Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.

Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
Enig i Polytrol: absolutt beste som finnes på ulakkert plast. OBS! Tørk av overskuddet skikkelig, da det ellers legger seg et herdet lag som flasser.

En snill "rubbing" kan funke hvis ikke wd-40 løser problemet. Av vanlig hyllevare, er Autoglyms Super Resin helt OK for en alt-i-1 løsning. Styr unna rubbing fra Biltema - den er gjerne veldig grov.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Wd40 har ingen slipemidler i seg og gjør ingenting annet med overflaten enn å legge igjen en hinne som får metallet til å SE blankere (mer sort) ut.

Super Resin polish er bare en slags lakkrens. Verdt forsøket ja, men jeg har ikke tro på denne. Biltema selger nok ikke skikkelig rubbing. Hvilken rubbing fra Biltema er for grov mener du? Link?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at Biltema har en rubbing, men det står ingenting om hvilken "cut" denne har og det er heller ingen beskrivelse på den. Er den beregnet for maskin eller ikke? Uansett.. jeg ville styrt langt unna denne.

Ta en titt på Scholl sin rubbing serie på Scandicshine. S17+ er en god allrounder og det er denne jeg har brukt på både bil og sykkel til å fjerne små riper etc. Mulig man må ha en med litt mer "cut" på disse motordekslene, men regelen er så klart å begynne med noe som er snilt og at man alltid prøver på et lite område først.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av vim »

Bjerknez skrev:Wd40 har ingen slipemidler i seg og gjør ingenting annet med overflaten enn å legge igjen en hinne som får metallet til å SE blankere (mer sort) ut.

Super Resin polish er bare en slags lakkrens. Verdt forsøket ja, men jeg har ikke tro på denne. Biltema selger nok ikke skikkelig rubbing. Hvilken rubbing fra Biltema er for grov mener du? Link?
Denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ekste ... 000022874/
Har brukt den på en gitar og det gikk kjapt gjennom lakken, for å si det sånn. Burde heller kalles paintremover :)

Greia med WD-40 og Super Resin (som har ørlitegrann slipemidler) er å se om oksideringen forsvinner med minimalt med slip (eller ingen slip i det hele tatt).
Neste nivå vil være en mildere rubbing og evt. polere opp igjen. Bilnerden.no, Scandishine og andre har bra ting. Vil man handle lokalt, er Autoglym Paint Renovator helt OK. AG er dyrt, ikke mer enn OK kvalitet, men til gjengjeld veldig tilgjengelig.

Neste nivå deretter er vannslip og polere opp.

Siste utvei er slipe ned, ny motorlakk osv. osv.

Derfor mine forslag :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev:Jeg ser nå at Biltema har en rubbing, men det står ingenting om hvilken "cut" denne har og det er heller ingen beskrivelse på den. Er den beregnet for maskin eller ikke? Uansett.. jeg ville styrt langt unna denne.

Ta en titt på Scholl sin rubbing serie på Scandicshine. S17+ er en god allrounder og det er denne jeg har brukt på både bil og sykkel til å fjerne små riper etc. Mulig man må ha en med litt mer "cut" på disse motordekslene, men regelen er så klart å begynne med noe som er snilt og at man alltid prøver på et lite område først.
Ganske utrolig hvor mye rart folk mener om BT-produkter, selv når de ikke kjenner produktene.
Den smarteste parten her er nok BT selv, som gir blaffen i alle rare skriverier og bare selger bra produkter i bøtter og spann til vettuge priser.
Selv har jeg brukt BT-produkter fra omtrent alle avdelinger i mange år. Ennå ingen skuffelser, og jeg opplever at jeg får mye for penga.
Beklager til trådstarter for avsporingen.....bare måtte;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke sagt noe negativt om denne rubbingen. Jeg har ikke testet den en gang. Det jeg derimot kommenterer er at det ikke finnes noen beskrivelse av hva den inneholder og hva slags rubbing "cut" den gir.

Det blir litt som å gå på Rema 1000 og kjøpe en burk det står "mat" på... Man må jo vite hva slags cut en rubbing har da det finnes flere forskjellige typer. Noen fir dype riper og andre kun for å rense lakken.

Derfor hadde jeg ikke kjøpt denne på Biltema. Det står heller ikke noe om angående om den er beregnet for maskin eller ikke. Ganske vesentlig informasjon.

Toven

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Toven »

Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?
Den må du forklare Toven?

Toven

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev:
Toven skrev:Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?
Den må du forklare Toven?
Hvis du polerer med eks SRP på motordeler.. kan det bli skjolder av polishrester/fyllere som ligger på overflaten - når motordelene blir varme?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville brukt en ren rubbing. Den legger ikke igjen noe som helst, så lenge man husker på og tørke av godt etter polering. Jeg har både polert og vokset de sorte mototdelene på Triumphen jeg hadde og det fungerte utmerket.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Elruts84 »

Bjerknez skrev:Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.

Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.

Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
Støtter Polytrolen. Kjøper den hos båtforhandlere. Men er jo helt fantastisk.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Hansien »

Bjerknez skrev:Jeg har ikke sagt noe negativt om denne rubbingen. Jeg har ikke testet den en gang. Det jeg derimot kommenterer er at det ikke finnes noen beskrivelse av hva den inneholder og hva slags rubbing "cut" den gir.

Det blir litt som å gå på Rema 1000 og kjøpe en burk det står "mat" på... Man må jo vite hva slags cut en rubbing har da det finnes flere forskjellige typer. Noen fir dype riper og andre kun for å rense lakken.

Derfor hadde jeg ikke kjøpt denne på Biltema. Det står heller ikke noe om angående om den er beregnet for maskin eller ikke. Ganske vesentlig informasjon.
Mye av produktene til biltema mangler ofte vesentlig informasjon, som bjerknez skriver.

Ellers så har jeg som oftest blitt skuffet av bilpleieprodukter fra biltema da det som oftest enten ikke fungerer noe særlig eller krever mer arbeid og/eller mengde enn hva man kan forvente av mer kjente merker.
Biltema sitt er godt nok for de som er i garasjen en eller to ganger i året og synes at bilpleie er oppskrytt nødvendighet. Men for min del så brukes det såpass til tid i garasjen for bilpleie for meg selv, familie og venner at jeg faktisk foretrekker at at utstyr og verktøy fungerer bra.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av vim »

Nå sporer det kanskje av og blir en Biltemadebatt, men jeg iler til og poengterer at det overhodet ikke er noe galt med nevnte rubbing - annet enn at den er grovere enn jeg ville ha startet med til denne jobben.

Jeg har holdt på med bilpleie og -mekking som overivrig amatør i 30 år og har brukt mye fra Biltema som fungerer glimrende. Og annet som ikke er like bra. Problemet er at det er litt vanskelig å forutsi kvaliteten før man tester det, men prisene gjør det til gjengjeld mulig å teste litt.
Nesten alt mitt verktøy kommer fra BT (eller Jula, Clasern eller andre, som har samme greiene i litt forskjellige farger) og det er gjennomgående veldig mye bra.

Svar