Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Hei!
Jeg har en Honda Hornet 2011, hvor de sorte delene er blitt litt gråere med tiden.
Mitt spørsmål er da om noen har noen gode tips til å få disse sorte igjen?
Det gjelder både plast -og motordeler.
Se f.eks hvor grå mine deler er ifh. til Z750.
Jeg har en Honda Hornet 2011, hvor de sorte delene er blitt litt gråere med tiden.
Mitt spørsmål er da om noen har noen gode tips til å få disse sorte igjen?
Det gjelder både plast -og motordeler.
Se f.eks hvor grå mine deler er ifh. til Z750.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Heisan jotenjoten skrev:Hei!
Jeg har en Honda Hornet 2011, hvor de sorte delene er blitt litt gråere med tiden.
Mitt spørsmål er da om noen har noen gode tips til å få disse sorte igjen?
Det gjelder både plast -og motordeler.
Se f.eks hvor grå mine deler er ifh. til Z750.

og velkommen som registrert bruker her på MCsiden

Prøv flytende plastfornyer. Selv den i hyllene hos Biltema ser ut til å funke helt fint...

Ellers tror det kan være lurt å avfette sykkelen med ekte parafin. Altså den du får kjøpt på bensinstasjon, ikke lampeolja du kjøper på REMA og andre kolonialbutikker.
Min erfaring er at ekte parafin er snillere mot plasten enn annen avfetting.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Tenker du da hele sykkelen?
F.eks fylle en sprayflaske med parafin og påføre de områdene som trenger det? :)
Takk for svar.
F.eks fylle en sprayflaske med parafin og påføre de områdene som trenger det? :)
Takk for svar.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Parafin på hele sykkelen, ja. Inkludert kjedet.joten skrev:Tenker du da hele sykkelen?
F.eks fylle en sprayflaske med parafin og påføre de områdene som trenger det? :)
Takk for svar.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JosteinBever
- Innlegg: 87
- Registrert: 19 jun 2016, 15:36
- Motorsykkelen din: INGEN At The Moment
- MGR1
- Innlegg: 656
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
WD40 er bra på svarte motordeler. Spray på kald motor, og tørk av overskuddet. Ellers anbefaler jeg Armour All (blank) på svarte plastdeler. Helst bør man behandle sykkelen med en gang den er ny, men disse produktene gjør også underverker på eldre sykler.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Hviss en ser hva som er i bumper shine osv som en kjøper til plastikk er det som oftest kunn silikon.
Bruker kun silikon spray på plast deler selv, sprayer på, lar det trekke inn, tørker av med tørr fille, gammel plastikk blir som ny, plastikk som har mystet glansen og den sorte fargen kommer rett tilbake, til en brøkdel av prisen av di dyre prduktene som også inneholder en liten skvett parfyme.
Bruker kun silikon spray på plast deler selv, sprayer på, lar det trekke inn, tørker av med tørr fille, gammel plastikk blir som ny, plastikk som har mystet glansen og den sorte fargen kommer rett tilbake, til en brøkdel av prisen av di dyre prduktene som også inneholder en liten skvett parfyme.
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Bruker selv ACF-50 og er veldig fornøyd med det,men har ikke testet de andre produktene som anbefales her,de kan være bedre for alt jeg vet.
Det er ett "antirustmiddel" for fly egentlig,men funker på plast,lakk,elektronikk osv,og sykkelen blir lettere å rengjøre også.
Magisk er det ikke,men jeg syns det fungerer veldig bra og ser ingen grunn til å kjøpe noe annet.
http://www.acf-50.co.uk/motorcycle.htm
Det er ett "antirustmiddel" for fly egentlig,men funker på plast,lakk,elektronikk osv,og sykkelen blir lettere å rengjøre også.
Magisk er det ikke,men jeg syns det fungerer veldig bra og ser ingen grunn til å kjøpe noe annet.
http://www.acf-50.co.uk/motorcycle.htm
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Støttes!
Viktig å påføre i gjevne lag og bruk god tid. Kan være nødvendig om plasten er ekstra ille å behandle denne både to og tre ganger.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
jøss!
hyggelig med så mye svar, takker :)
Så
1. Spraye hele sykkel ink kjede med Parafin.
2. Skylle/vaske sykkkel og la tørke.
3. Bruke WD40 på motordeler
4. Polytrol på plastdeler.
5. Ta seg en pils.
Riktig?
Var ikke spesielt stiv pris på polytrol eller på WDførr, så det lover godt og. :)

Så
1. Spraye hele sykkel ink kjede med Parafin.
2. Skylle/vaske sykkkel og la tørke.
3. Bruke WD40 på motordeler
4. Polytrol på plastdeler.
5. Ta seg en pils.
Riktig?

Var ikke spesielt stiv pris på polytrol eller på WDførr, så det lover godt og. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.
Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.
Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.
Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
- Canutus
- Innlegg: 623
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Jeg bruker "303 Aerospace Protectant SPF 40".
Kjøpte det opprinnelig for å vedlikeholde gummilukene på kajakken, men har sett at det kan brukes til så mye annet også
Kjøpte det opprinnelig for å vedlikeholde gummilukene på kajakken, men har sett at det kan brukes til så mye annet også

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Enig i Polytrol: absolutt beste som finnes på ulakkert plast. OBS! Tørk av overskuddet skikkelig, da det ellers legger seg et herdet lag som flasser.Bjerknez skrev:Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.
Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.
Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
En snill "rubbing" kan funke hvis ikke wd-40 løser problemet. Av vanlig hyllevare, er Autoglyms Super Resin helt OK for en alt-i-1 løsning. Styr unna rubbing fra Biltema - den er gjerne veldig grov.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Wd40 har ingen slipemidler i seg og gjør ingenting annet med overflaten enn å legge igjen en hinne som får metallet til å SE blankere (mer sort) ut.
Super Resin polish er bare en slags lakkrens. Verdt forsøket ja, men jeg har ikke tro på denne. Biltema selger nok ikke skikkelig rubbing. Hvilken rubbing fra Biltema er for grov mener du? Link?
Super Resin polish er bare en slags lakkrens. Verdt forsøket ja, men jeg har ikke tro på denne. Biltema selger nok ikke skikkelig rubbing. Hvilken rubbing fra Biltema er for grov mener du? Link?
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Jeg ser nå at Biltema har en rubbing, men det står ingenting om hvilken "cut" denne har og det er heller ingen beskrivelse på den. Er den beregnet for maskin eller ikke? Uansett.. jeg ville styrt langt unna denne.
Ta en titt på Scholl sin rubbing serie på Scandicshine. S17+ er en god allrounder og det er denne jeg har brukt på både bil og sykkel til å fjerne små riper etc. Mulig man må ha en med litt mer "cut" på disse motordekslene, men regelen er så klart å begynne med noe som er snilt og at man alltid prøver på et lite område først.
Ta en titt på Scholl sin rubbing serie på Scandicshine. S17+ er en god allrounder og det er denne jeg har brukt på både bil og sykkel til å fjerne små riper etc. Mulig man må ha en med litt mer "cut" på disse motordekslene, men regelen er så klart å begynne med noe som er snilt og at man alltid prøver på et lite område først.
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ekste ... 000022874/Bjerknez skrev:Wd40 har ingen slipemidler i seg og gjør ingenting annet med overflaten enn å legge igjen en hinne som får metallet til å SE blankere (mer sort) ut.
Super Resin polish er bare en slags lakkrens. Verdt forsøket ja, men jeg har ikke tro på denne. Biltema selger nok ikke skikkelig rubbing. Hvilken rubbing fra Biltema er for grov mener du? Link?
Har brukt den på en gitar og det gikk kjapt gjennom lakken, for å si det sånn. Burde heller kalles paintremover :)
Greia med WD-40 og Super Resin (som har ørlitegrann slipemidler) er å se om oksideringen forsvinner med minimalt med slip (eller ingen slip i det hele tatt).
Neste nivå vil være en mildere rubbing og evt. polere opp igjen. Bilnerden.no, Scandishine og andre har bra ting. Vil man handle lokalt, er Autoglym Paint Renovator helt OK. AG er dyrt, ikke mer enn OK kvalitet, men til gjengjeld veldig tilgjengelig.
Neste nivå deretter er vannslip og polere opp.
Siste utvei er slipe ned, ny motorlakk osv. osv.
Derfor mine forslag :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Ganske utrolig hvor mye rart folk mener om BT-produkter, selv når de ikke kjenner produktene.Bjerknez skrev:Jeg ser nå at Biltema har en rubbing, men det står ingenting om hvilken "cut" denne har og det er heller ingen beskrivelse på den. Er den beregnet for maskin eller ikke? Uansett.. jeg ville styrt langt unna denne.
Ta en titt på Scholl sin rubbing serie på Scandicshine. S17+ er en god allrounder og det er denne jeg har brukt på både bil og sykkel til å fjerne små riper etc. Mulig man må ha en med litt mer "cut" på disse motordekslene, men regelen er så klart å begynne med noe som er snilt og at man alltid prøver på et lite område først.
Den smarteste parten her er nok BT selv, som gir blaffen i alle rare skriverier og bare selger bra produkter i bøtter og spann til vettuge priser.
Selv har jeg brukt BT-produkter fra omtrent alle avdelinger i mange år. Ennå ingen skuffelser, og jeg opplever at jeg får mye for penga.
Beklager til trådstarter for avsporingen.....bare måtte;-)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Jeg har ikke sagt noe negativt om denne rubbingen. Jeg har ikke testet den en gang. Det jeg derimot kommenterer er at det ikke finnes noen beskrivelse av hva den inneholder og hva slags rubbing "cut" den gir.
Det blir litt som å gå på Rema 1000 og kjøpe en burk det står "mat" på... Man må jo vite hva slags cut en rubbing har da det finnes flere forskjellige typer. Noen fir dype riper og andre kun for å rense lakken.
Derfor hadde jeg ikke kjøpt denne på Biltema. Det står heller ikke noe om angående om den er beregnet for maskin eller ikke. Ganske vesentlig informasjon.
Det blir litt som å gå på Rema 1000 og kjøpe en burk det står "mat" på... Man må jo vite hva slags cut en rubbing har da det finnes flere forskjellige typer. Noen fir dype riper og andre kun for å rense lakken.
Derfor hadde jeg ikke kjøpt denne på Biltema. Det står heller ikke noe om angående om den er beregnet for maskin eller ikke. Ganske vesentlig informasjon.
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Den må du forklare Toven?Toven skrev:Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Hvis du polerer med eks SRP på motordeler.. kan det bli skjolder av polishrester/fyllere som ligger på overflaten - når motordelene blir varme?Bjerknez skrev:Den må du forklare Toven?Toven skrev:Men hvor godt tåler motordeler å bli varme med eventuell polish/rubbing på?
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Jeg ville brukt en ren rubbing. Den legger ikke igjen noe som helst, så lenge man husker på og tørke av godt etter polering. Jeg har både polert og vokset de sorte mototdelene på Triumphen jeg hadde og det fungerte utmerket.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Støtter Polytrolen. Kjøper den hos båtforhandlere. Men er jo helt fantastisk.Bjerknez skrev:Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.
Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.
Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Mye av produktene til biltema mangler ofte vesentlig informasjon, som bjerknez skriver.Bjerknez skrev:Jeg har ikke sagt noe negativt om denne rubbingen. Jeg har ikke testet den en gang. Det jeg derimot kommenterer er at det ikke finnes noen beskrivelse av hva den inneholder og hva slags rubbing "cut" den gir.
Det blir litt som å gå på Rema 1000 og kjøpe en burk det står "mat" på... Man må jo vite hva slags cut en rubbing har da det finnes flere forskjellige typer. Noen fir dype riper og andre kun for å rense lakken.
Derfor hadde jeg ikke kjøpt denne på Biltema. Det står heller ikke noe om angående om den er beregnet for maskin eller ikke. Ganske vesentlig informasjon.
Ellers så har jeg som oftest blitt skuffet av bilpleieprodukter fra biltema da det som oftest enten ikke fungerer noe særlig eller krever mer arbeid og/eller mengde enn hva man kan forvente av mer kjente merker.
Biltema sitt er godt nok for de som er i garasjen en eller to ganger i året og synes at bilpleie er oppskrytt nødvendighet. Men for min del så brukes det såpass til tid i garasjen for bilpleie for meg selv, familie og venner at jeg faktisk foretrekker at at utstyr og verktøy fungerer bra.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Nå sporer det kanskje av og blir en Biltemadebatt, men jeg iler til og poengterer at det overhodet ikke er noe galt med nevnte rubbing - annet enn at den er grovere enn jeg ville ha startet med til denne jobben.
Jeg har holdt på med bilpleie og -mekking som overivrig amatør i 30 år og har brukt mye fra Biltema som fungerer glimrende. Og annet som ikke er like bra. Problemet er at det er litt vanskelig å forutsi kvaliteten før man tester det, men prisene gjør det til gjengjeld mulig å teste litt.
Nesten alt mitt verktøy kommer fra BT (eller Jula, Clasern eller andre, som har samme greiene i litt forskjellige farger) og det er gjennomgående veldig mye bra.
Jeg har holdt på med bilpleie og -mekking som overivrig amatør i 30 år og har brukt mye fra Biltema som fungerer glimrende. Og annet som ikke er like bra. Problemet er at det er litt vanskelig å forutsi kvaliteten før man tester det, men prisene gjør det til gjengjeld mulig å teste litt.
Nesten alt mitt verktøy kommer fra BT (eller Jula, Clasern eller andre, som har samme greiene i litt forskjellige farger) og det er gjennomgående veldig mye bra.