Spesielle situasjoner i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Dansekris »

Jompa skrev:
Dansekris skrev:Jeg ble forbikjørt på innersida av en middelaldrende mann på en gammel FZ i rundkjøringa før vaterlandstunnelen i kveld.

Veldig merkelig og provoserende oppførsel.

Det er da fullt lovlig å kjøre forbi på innersida i rundkjøring.
Eh ja, jeg mente høyre side i samme felt når begge skulle ut samme sted.

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

Kom på jeg har ett klipp på youtube, en noe farlig situasjon og en erfaring rikere for meg :thumleft
2 år gammelt klipp.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=X6P5MRmf58Q[/video]

Ingen blinklys på karen, og plasseringen indikerer at bilen skal fortsette på veien og ikke ta av.
Jeg kikker da en siste gang til venstre og begynner å kjøre ut og forventer å se denne VW Tiguanen passere i blikket...
Men den gang ei..

pensjonisten
Innlegg: 2
Registrert: 13 sep 2016, 18:28
Motorsykkelen din: HD Softail Deluxe 1690 2015

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av pensjonisten »

;) Takk for velkomsthilsen administrator,
har selv kjørt langtur til nordnorge i sommer, men har ikke opplevd lignende situasjon før, er ganske sikker på at denne bilisten svingte mot meg med overlegg fordi han møtte en MC.
Til "Spaghettiræser": Jeg kjører også aktivt sporvalg, men vær oppmerksom på at ligger du for langt mot midten i en skarp venstresving kan hodet ditt komme over i motsatt kjørefelt, ikke bra!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av kjellv »

På tur i leiebil fra Uddevalla til Gardermoen i går passerte vi Oslo omtrent samtidig som alle andre for å si det sånn... Tett trafikk, og mye saktegående kø nordover. Jeg satt i passasjersetet og ble litt oppmerksom på hva som skjedde i bilene som enten passerte oss eller vi passerte i den andre fila. Skremmende mange som satt meget opptatt med sin mobiltelefon. En ung mann satt enda til med venstre fot oppe på dashbordet i en stor varebil, dypt konsentrert om sin kjære mobiltelefon. Vi seg sakte forbi ham, eller han forbi oss mange ganger i løpet av 10-15 minutter, men han satt stadig med samme dype konsentrasjon om telefonen. Minst to ganger så jeg han måtte bråbremse for ikke å kjøre inn i bilen foran, men likevel fortsatte han på samme måte..
Skremmende synes jeg :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av AJ »

Opplevde en artig situasjon i en av de mange små italuenske byene på Mandello-turen vår.En italiener i en liten Fiat lå tett bak meg en stund før han kjørte opp på siden i lav køfart, åpnet vinduet, ogpekte på sykkelen til Reimar, som kjørte først av oss.
"Moto Guzzi?", spurte han, noe jeg bekreftet. Da kom det et bredt smil og tommel opp. Straks køen fortsatte kikket jeg mot ham og fikk klar bane. Deretter la han seg i behagelig avstand etter.
Artig med slike hyggelige hverdagsopplevelser i italensk trafikk, selv om italieneren åpnbart ikke var interessert i KTM'en overhodet, virket det som... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jacobsen »

I det fine været de siste dagene har det blitt flere turer med kawa'n. På vei nordover mellom Hamar og Brummunddal ligger jeg bak en Audi hvor sjåføren røyker en sigarett. Legger merke til at han kjører ned vinduet og skal kaste ut sigaretten. Av erfaring kaster jeg meg over på høyre side, slik at jeg ikke skal få den på meg. Etter ca 5-10 sekunder kaster jeg sykkelen over til venstre igjen og ser da at armen og sigaretten fortsatt er der og han slipper den når jeg er der. Helt klart med vilje, for et jævla #%!$#!%.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Øvelseskjørte igår med samboer og vi ble stående i et T-kryss hvor vi skulle til venstre ut på hovedvei. Kryss hvor det vanligvis tar litt tid før det kommer en luke.

Person bak oss gikk lei venting og slang seg ut på siden, ikke skulle han da kjøre til høyre, men blokket for oss i venstre hovedveifelt. Han ble stressa og suste ut i trafikken hvor han nesten ble påkjørt av trafikk fra bagge kanter.

Fikk ikke tatt nummerskiltet, men 100% sikker på at han hadde mistet lappen på stedet om politiet var der.
Braaaaaap

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Hadde en litt ekkel opplevelse med bil selv for et par dager siden. Tok en forbikjøring på E18 østgående retning ved Kråkstad Hageland. Dette er en forkjørsvei med dertil tilhørende vikeplikt på sideveiene der det er noe spredt bebyggelse. Veistrekningen er helt rett og veldig oversiktlig bortsett fra enkelte av utkjøringene. Jeg hadde ikke særlig høy fart selv da jeg foretok forbikjøringen, og en fyr fra en av sideveiene fant ut at han skulle kjøre ut i veien (uten å sjekke begge retninger). Jeg husker bare fronten av bilen hans og et sløvt blikk før jeg fikk tuta, tråkket inn gassen og smatt forbi bilen jeg kjørte forbi. Sløvt. :sorry
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av LarsE »

truulte skrev: 23 aug 2016, 19:02
Toven skrev:Har også erfart at MANGE bilister kutter svinger på landeveier... Derfor ligger jeg aldri ut til venstre i sving, men heller midt i kjørefeltet :)
Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P
Syntes jeg hadde lest det samme, men dette gjelder kun i 100% oversiktlige svinger. I uoversiktlige svinger og smale veier bør man ligge maks i midten av feltet i venstresvinger. Dette strøyk jeg på på første oppkjøring, so I know:-)
Er vel bedre å ligge ytterst i venstresvinger? Da får du bedre oversikt og er lengre vekke fra en bil som kutter svingen.

Personlig er jeg forsiktig på det i både oversiktlige og uoversiktlige svinger, fort gjort at billisten ikke ser meg på sykkelen og tenker at da går det greit å kutte litt.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

LarsE skrev: 05 mai 2017, 16:27
truulte skrev: 23 aug 2016, 19:02
Toven skrev:Har også erfart at MANGE bilister kutter svinger på landeveier... Derfor ligger jeg aldri ut til venstre i sving, men heller midt i kjørefeltet :)
Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P
Syntes jeg hadde lest det samme, men dette gjelder kun i 100% oversiktlige svinger. I uoversiktlige svinger og smale veier bør man ligge maks i midten av feltet i venstresvinger. Dette strøyk jeg på på første oppkjøring, so I know:-)
Er vel bedre å ligge ytterst i venstresvinger? Da får du bedre oversikt og er lengre vekke fra en bil som kutter svingen.

Personlig er jeg forsiktig på det i både oversiktlige og uoversiktlige svinger, fort gjort at billisten ikke ser meg på sykkelen og tenker at da går det greit å kutte litt.

Kan se for meg situasjoner hvor argumentene vil holde begge veier, men tenker kanskje at midt i feltet jevnt over er det tryggeste og derfor det blir lært bort av kjøreskoler?
Braaaaaap

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av LinnSurion »

Jeg synes at flere bilister kutter svinger når det ikke er midtstripe, er det noen andre som har lagt merke til det samme?
Broom broom

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jacobsen »

Ikke utenkelig det, nå er det lite veier uten midtstripe her jeg bor men... At bilister kutter svinger over en lav sko er i hvertfall helt klart, hatt flere veldig skumle episoder med det.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jompa »

LinnSurion skrev: 05 mai 2017, 18:43 Jeg synes at flere bilister kutter svinger når det ikke er midtstripe, er det noen andre som har lagt merke til det samme?
Jepp, jeg gjør det konsekvent, hvis jeg har sikt gjennom svingen, både med bil og mc.
Ikke bare der det ikke er midstripe
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

Rundkjøringene kommer også inn blant svinger som kuttes. Spesielt disse fine som er 1,5-bredde. De er konsekvent for smale så det er ikke lett å skylde på bilistene. Selv passer jeg alltid på å ikke ha noen ved siden av meg når jeg kjører inn.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jompa »

Grendel skrev: 15 mai 2017, 20:48 Rundkjøringene kommer også inn blant svinger som kuttes. Spesielt disse fine som er 1,5-bredde. De er konsekvent for smale så det er ikke lett å skylde på bilistene. Selv passer jeg alltid på å ikke ha noen ved siden av meg når jeg kjører inn.

8-)
Det gjør du rett i, å pass i alle fall på å ikke kjøre til venstre for trailere i smale rundkjøringer med liten diameter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar