Hjelp til test av regulator likeretter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av gorbys »

Prøver å teste likeretter/regulator på sykkelen min, har berre eit simpelt multimeter fra biltema eller clas ohlson og på dei punkta der det står meir enn 1.4v(*) står det berre 1. på multimeteret mitt. Eg trur ikkje det går høgere?
Utdrag fra bruksanvisning:"Framspenningens spenningsfall i mV vises i displayet.
Dersom dioden er koplet i sin sperreretning, vil tallet
”1” vises i displayet."
Godkjent?
På dei andre testene der det står 0.4-0.7, viser multimeteret rundt 650 på ene siden og 540på den andre. 980 på den som skal være 0.5-1.2.
Good?

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av ejs »

:crazy:
For meg virker tallene ok.
På mine apparater står det OL (outside limit ) når jeg måler i sperreretning.
Det med 1,4v på er jo batterispenninga på testeren det refereres til. Alså at det er full stopp i sperreretning.
Har du målt AC inn til regulatoren ??
:thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av gorbys »

Okay, men da er den sikkert ok da.
Ja, har sjekket stator, den var under spec. Skulle være over 75volt ved 5000rpm, eg fikk rundt 65-69. Så må bytte stator da ifølge manualen.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av Kjellrf »

Pleier bare å måle hva du får ut av regulatoren i Volt over batteriet (DC - likestrøm), og hva du har inn (AC -vekselstrøm). Alt annet er mer jobb for å konstantere om regulatoren virker eller ikke.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av gorbys »

Lader ikke iallefall, starta med batteri på 12.9. Starta sykkelen og holdt den på 5000rpm men spenningen falt nedover og på 12.5V stoppa eg sykkelen.
Som nevnt tidligere har eg ikkje meir enn 65-69V AC fra stator når eg skal ha over 75V.

Det begynte for to uker siden med at eg skulle kjøre en tur, har fått unge i sommer så sykkelen har stått mesteparten av tiden. Har aldri vært noko problem det, men nå var den helt død. Så eg sjekka spenninga på batteriet, det var flatt(4volt), kobla til startkabler men sykkelen daua kort tid etter eg kobla dei ifra, lada ikkje i det heile tatt, stupte nedover til en 7-8Volt og så daua den.
Får ny stator i morgen men spørs om eg rekk å montere den før jobb da

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av Zettexx »

Lån et batteri først. Hvis det er spening på alle ledninger fra stator, er ikke 68v så lite at batteriet skal tømmes på den måten.

Dagens vanlige mc batterier er så dårlge, at jeg bytter nå hvert år. Ikke verdt bryet å slite med det hele tiden.

Går du for tørrbatteri, holder det nok 5 år.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av gorbys »

Idag fikk eg ny stator men etter montering starta ikkje sykkelen, det viste seg at den nye veivføleren ikkje fungerte (stator og veivføleren byttes på likt). Klakka inn den gamle statoren og føleren og da starta den, så berre for skam skuld så målte eg spenning ut fra regulator/likeretter, det var stusselige 0.6volt. Inn på regulatoren har eg 63-65volt AC.
Er det slik at regulatoren ikkje putter ut ladespenning før den har ei viss spenning inn?
Eller er regulatoren defekt selv om testing viser at den er ok?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av Zettexx »

Regulator justerer fra "too much" til akkurat nok. Ofte er det mye tap i ledningene fra stator til regulator, og du må "laske på" ekstra for å få full utnyttelse.

Det bør holde med 68 volt, så nøyaktig er ikke slike kretser uregulert. Stator bader vel i olje, og oljen kan påvirke.

Tror nok regulator er det mest sannsynlige, når du er nede i så lave tall. Men, er det strøm på alle tre ledninger fra stator? Antar det er 3.

Stator, regulator og coil er noe av det vanskeligste å være sikker på uten ekte funksjonstest. Har 2 regulatorer i skuffen som begge er 100% ut fra målinger, men de virker ikke....

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av gorbys »

Har vel egentlig funnet ut det ja, stator gir jo ikkje meir enn kanskje 20V på tomgang og kanskje en 30-60V i det området en pleier å cruise i, og den skal jo lade da og så, litt dumt visst en skulle måtte kjørt på over 5000rpm hele tiden for å få ladespenning. Har spenning på alle fasene ja.

Fant dette bilde på et gsxr forum:
Bilde
Den sjekket ut som ok den og men ingen lading fordi, eg har dei samme to merkene på min, så det er nok regulatoren som er svidd. Har fått tak i en brukt gsxr enhet, burde være her over helga så får en håpe alt ordner seg

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av Zettexx »

Den har jeg ikke sett før. Noe nytt hver dag...

Noe dritt når en holder på....men helt ok når en plutselig har ny kunnskap og flere ubrukelige deler i skuffen

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til test av regulator likeretter

Legg inn av gorbys »

Blir bare bedre og bedre dette, idag fikk eg montert en gsxr regulator og stemningen var god når den banka ut 14.5volt så fort en bikka 2000rpm.

Bilde
Bilde

Tenkte no at det kan jo berre bli bedre da så av med statoren for å montere den nye, måtte jo lodde inn min gamle veivføler da så det var jo noe knotete men alt kom på plass til slutt.

Bilde

Stemninga var fortsat god da eg fyra opp sykkelen men det snudde fort, trur du Faen ikkje den NYE statoren lader DÅRLIGERE enn min gamle?!!

52 stusselige volt var alt den klarte å levere, langt fra godt nok. Faktisk så dårlig at det knapt lader på tomgang og en må langt over 2000rpm før den lader tilstrekkelig. Jævli nedsig.

Eneste positive er at eg får refundert resten av kjøpesummen da, returfrakt inkludert. Så det er jo knall. Men eg må uansett av igjen med stator og lodde fra veivføler og lodde den på den gamle og ditt og datt..... Bilde

Men eg fikk tilsendt et utdrag fra servicehefte fra selger, og der står det at utspenning fra statoren skal være 70volt, i motsetning til 75 som det står i den utgaven eg har. Så veit nå ikkje om statoren min er så voldsomt dårlig eg...

Svar