mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.

Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Stian87 »

MC er jo også strengt regulert. Røyking og alkohol kan du jo innta bare du er over en viss alder. MC føring stiller jo krav til kompetanse, helse, tester og alder. Røyking og alkohol har også store konsekvenser for andre, i større grad enn hva jeg kan se MC har. Ikke bare de samfunnsøkonomiske konsekvensene av misbruk av røyk og alkohol, men også store konsekvenser for nærstående, ved passiv røyking og alkoholisme.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av kvase »

Ser at de forslår at det skal være tilrettelagt for el ladning av kjøretøy som standard i et EU forlag på alle nye boenheter-
Mulig det i fremtiden blir mange El-MC rundt på veia :-k
Ikke bland andre ting inn da :scratch
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

Stian87 skrev:MC er jo også strengt regulert. Røyking og alkohol kan du jo innta bare du er over en viss alder. MC føring stiller jo krav til kompetanse, helse, tester og alder. Røyking og alkohol har også store konsekvenser for andre, i større grad enn hva jeg kan se MC har. Ikke bare de samfunnsøkonomiske konsekvensene av misbruk av røyk og alkohol, men også store konsekvenser for nærstående, ved passiv røyking og alkoholisme.
Joda, men feks drikking på offentlig plass er ikke lov, hvorfor er det så usannsynlig at MC på offentlig vei ikke blir lov i den sammenhengen? Per i dag er det vanskelig å argumentere for at feks røyking er til større ulempe for omgivelsene enn trafikk på veiene for omgivelsene. Sistnevnte dreper hundrevis av "uskylidige" årlig.


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Stian87 »

Det er heldigvis ikke legeforeningen som lager lover i Norge. Fra et rent helsemessig perspektiv gir det absolutt mening å forby tobakk og MC. Men det er andre hensyn som også må tas. Utgangspunktet for en rettstat er at borgerne skal kunne gjøre hva de vil og at staten ikke kan gripe inn i dette med mindre det er absolutt nødvendig. Forbud er således siste utvei, og bør i svært liten grad brukes til å påvirke befolkningen. Type tilfeller der det er hensiktsmessig og legitimt er ved røykeloven, det begrenser røykeres frihet, til fordel for alle andre. Trafikk generelt er jo neppe til sjenanse for omgivelsene, det kan selvsagt være problematisk i byer og tettbygde strøk, men det gir neppe grunnlag for å forby MC generelt. Forbudet mot å drikke alkohol offentlig er en dinosaur av en bestemmelse som hører hjemme sammen med forbud mot tigging, men som har sin klare legitimitet i at det sjenerende med fyll i offentlighet. Det samme kan neppe sies for kjøretøy.

For øvrig er det vel svært få tilfeller der fører av MC kjører på og dreper uskyldige tredjepersoner, da er det vel mer hensiktsmessig å forby biler.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

Stian87 skrev:
Det er heldigvis ikke legeforeningen som lager lover i Norge. Fra et rent helsemessig perspektiv gir det absolutt mening å forby tobakk og MC. Men det er andre hensyn som også må tas. Utgangspunktet for en rettstat er at borgerne skal kunne gjøre hva de vil og at staten ikke kan gripe inn i dette med mindre det er absolutt nødvendig. Forbud er således siste utvei, og bør i svært liten grad brukes til å påvirke befolkningen. Type tilfeller der det er hensiktsmessig og legitimt er ved røykeloven, det begrenser røykeres frihet, til fordel for alle andre. Trafikk generelt er jo neppe til sjenanse for omgivelsene, det kan selvsagt være problematisk i byer og tettbygde strøk, men det gir neppe grunnlag for å forby MC generelt. Forbudet mot å drikke alkohol offentlig er en dinosaur av en bestemmelse som hører hjemme sammen med forbud mot tigging, men som har sin klare legitimitet i at det sjenerende med fyll i offentlighet. Det samme kan neppe sies for kjøretøy.

For øvrig er det vel svært få tilfeller der fører av MC kjører på og dreper uskyldige tredjepersoner, da er det vel mer hensiktsmessig å forby biler.
Trafikk generelt er neppe til sjenanse for omgivelse? Beklager at jeg er litt krass her, men det stiller ikke akkurat argumentene dine i noe godt lys å komme med utsagn som dette. Selvfølgelig fører det til sjenanse for omgivelsene.

Og prøv å forhold det til påstandene, som er

1. MC vil bli forbudt på offentlig vei, ikke forbudt generelt.
2. Det vil skje som en bieffekt av at å kjøre selv vil bli forbudt på offentlig vei.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Stian87 »

Jeg er ikke enig med deg i at trafikk er til sjenanse for omgivelsene. Hvorfor mener du at det selvfølgelig er det?

De fleste veier i Norge er offentlig (i hvert fall der jeg bor), veitrafikkloven skiller ikke mellom privat og offentlig vei. Om man skal skille på områder det eventuelt blir lov om et forbud skulle komme ser jeg det som mer sannsynlig å skille mellom vei og lukket område.
Nå har jeg liten tro på forbud mot at en bil kjøres av en fører også, Det er større sansynlighet for at utviklingen vil ta oss i retningen av at det ikke lenger selges biler som krever en aktiv fører, og at førertillatelsen settes som et søknadssystem med særskilte krav.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Jompa »

ATWindsor skrev:
Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.

Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.
Hva slags konsekvenser har mc-kjøring på offentlig vei for andre enn sjåføren, som ikke ett hvert annet kjøretøy har eller kan ha?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:
ATWindsor skrev:
Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.

Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.
Hva slags konsekvenser har mc-kjøring på offentlig vei for andre enn sjåføren, som ikke ett hvert annet kjøretøy har eller kan ha?
Tja. Det som umiddelbart slår meg er kostnader forbundet med pleie av skader som følge av personskader. Dette er naturligvis kostbart.
Blir personen feks ufør må omverdenen betale for livsopphold.
Reaksjoner fra familie og bekjente har også sine personlige kostnader naturligvis, om personen feks blir krøpling.
Evt frafall av inntekter som følge av helt eller delvis funksjonsnedsettelse kan naturligvis å få sine konsekvenser.
Lista kan antakeligvis gjøres mye lengre.
Om man skader seg på MC er det sjelden en "privatsak".
mvh

-gsx750_80

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

Stian87 skrev:Jeg er ikke enig med deg i at trafikk er til sjenanse for omgivelsene. Hvorfor mener du at det selvfølgelig er det?

De fleste veier i Norge er offentlig (i hvert fall der jeg bor), veitrafikkloven skiller ikke mellom privat og offentlig vei. Om man skal skille på områder det eventuelt blir lov om et forbud skulle komme ser jeg det som mer sannsynlig å skille mellom vei og lukket område.
Nå har jeg liten tro på forbud mot at en bil kjøres av en fører også, Det er større sansynlighet for at utviklingen vil ta oss i retningen av at det ikke lenger selges biler som krever en aktiv fører, og at førertillatelsen settes som et søknadssystem med særskilte krav.
Fordi det er helt blendende selvfølgelig for alle som har sansene i behold? Trafikk dreper hundrevis i året, direkte, det dreper hundrevis av året indirekte (luftforurensing, støy), det er til plage, og skaper sykdom (støy igjen, dårligere luft, hindre framkommelighet for andre grupper, tar opp store arealer, er lite forskjønnende, presser vekk andre funksjoner). Dine analyser ser ut til å være tuftet på et svært mangelfult grunnlag.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

Jompa skrev:
ATWindsor skrev:
Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.

Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.
Hva slags konsekvenser har mc-kjøring på offentlig vei for andre enn sjåføren, som ikke ett hvert annet kjøretøy har eller kan ha?
Hvorfor er det relevant at andre kjøretøy har liknende konsekvenser, om du faktisk leser det jeg skriver?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Jompa skrev:
ATWindsor skrev:
Stian87 skrev:Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.

Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
Røyking og alkohol er sterkt regulert, jeg tviler også på det blir totalforbudt med motorsykkelkjøring, men at det blir forbudt på offentlige veier finner jeg sannsynlig. Blant annet fordi det har konsekvenser for langt flere enn sjåføren.
Hva slags konsekvenser har mc-kjøring på offentlig vei for andre enn sjåføren, som ikke ett hvert annet kjøretøy har eller kan ha?
Tja. Det som umiddelbart slår meg er kostnader forbundet med pleie av skader som følge av personskader. Dette er naturligvis kostbart.
Blir personen feks ufør må omverdenen betale for livsopphold.
Reaksjoner fra familie og bekjente har også sine personlige kostnader naturligvis, om personen feks blir krøpling.
Evt frafall av inntekter som følge av helt eller delvis funksjonsnedsettelse kan naturligvis å få sine konsekvenser.
Lista kan antakeligvis gjøres mye lengre.
Om man skader seg på MC er det sjelden en "privatsak".
Og motorsyklister er langt mer utsatt for alvorlige skader, evt å bli drept i trafikken, enn bilister, enten det er selvkjørende biler eller ei..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Jompa »

Jompa skrev:Det er relevant for at motorsykler er kjøretøyer, som biler og traktorer m.m.
Og da spør jeg igjen, hva slags konsekvenser har mc-kjøring for andre enn sjåføren som ikke andre kjøretøyer har?
Ulykker med andre kjøretøyer fører også til flere enker og faderløse.

Og hva har tobakk og alkohol med evt forbud mot mc-kjøring og gjøre?

Edit. Dette var svar til ATWindsors innlegg. Var litt sen, så det kom et annet innlegg i mellom
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av hakhap »

Er ting som har høyere dødstall enn trafikk, eks

https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/selv ... k---fakta/
Hvert år registreres det i gjennomsnitt 530 selvmord i Norge.


https://www.fhi.no/ml/alkohologrusmidle ... i-norge-i/
Antall alkoholutløste dødsfall
320 alkoholutløste dødsfall ble registrert i Norge i 2014. Av de døde var 239 menn (75 prosent) og 81 kvinner (25 prosent).

Åttitre prosent av de døde var over 55 år og 15 prosent var over 75 år, mens andelen under 35 år var under en prosent. Gjennomsnittsalder ved dødsfall var to år høyere i 2014 enn i 2013.

Fra 1996 til 2014 falt antall alkoholutløste dødsfall med 28 prosent, men det har vært perioder med stagnasjon og økning og stor variasjon de siste fire år, se figur 1. Økningen fra 2012 til 2013 har ikke fortsatt. Målt i forhold til folketallet, som jo har økt kraftig fra midten av 90-tallet til i dag, ses en markant nedgang i alkoholutløst dødelighet.
https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/
Foreløpige tall viser at 117 mennesker omkom på norske veier i 2015. Det er en nedgang på 18 prosent fra 2014.
Så er nok en del å ta av før trafikkens antall dødsfall er å se på som verst
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar