De fleste eldre sykler, og mange nyere, har dårlig lys.
Ganske enkelt pga lav spenning på pæra/pærene, enten for at det er dårlig kontakt ett eller flere steder, eller
at ledningsnettet er for dårlig dimensjonert til at det kan gi full spenning på pæra.
Og hva kan du gjøre med det ??
Man kan f eks kjøpe ett Kinaxenonsett og håpe det beste, eller få maksimalt ut av det man har.
Jeg gjorde en ganske enkel modifikasjon på min egen sykkel for et par år siden.
Laget en egen strømkrets med ny kabel fra batteriet via to releer til lykta. Et rele for nær- og ett for fjernlyset.
Pluss ett kabelsett som er laget for å koble hid-xenon på biler. Fåes hos Mekonomen, Biltema m.fl.
Nå trodde jeg at jeg hadde tatt en haug med brukbare bilder av jobben, huska feil.........
Mange bilder, få brukbare.
Releer og kabelsett ser i alle fall ut som dette:
Legg merke til kontakten helt til venstre, den skal kobles sammen med den originale pærekontakten.
Jeg oppdagaga etterpå at det finnes rele med dobbel funksjon, hadde spart etpar koblinger med det, pluss at det hadde
sett litt proffere ut. Pyttpytt, på min sykkel er hele greia skjult bakom kåpa.
Vel, koblinga er som følger:
En kabel, 1mm2, fra batteriet via 10 amp sikring i egen holder frem til inngangene på releene som er stripsa fast i ramma til kåpa.
Lysbrytere og kontakter og koblinger til brytere og lykt lar man være akkurat som de er.
I stedet for at all strømmen til pæra skal gå gjennom bryterne, skal disse nå bare levere styrestrøm til releene.
Fra pærekontaken tar man så ut styrestrømm til releene/releet. Ei ledning fra hver side på kontakten og inn på
signalet på releet. Husker ikke hvilket nummer det har, men det står trykt på releene.
Den tredje koblinga på samme kontakt skal fremdeles jordes.
Jording, det er både lov og nødvendig å skrape bort lakk på ramma
Ny pærekontakt monteres på utgangene fra relee, og husk skikkelig jording her også.
Inn med ny/nye pærer, f eks Osram Nightbreaker og, gratulerer med nytt og bedre lys
På min sykkel ble det nesten 2 Volt høyere spenning på pæra, og MYE mere lys
Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt
Skikkelig bra "how to"
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt
Hvis jeg tolker deg riktig er vel dette et bra utgangspunkt for nytt kabelsett:Jompa skrev:...Fåes hos Mekonomen, Biltema m.fl...
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000033888/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt
Der har du et godt utgangspunkt, ja.E-strom skrev:Hvis jeg tolker deg riktig er vel dette et bra utgangspunkt for nytt kabelsett:Jompa skrev:...Fåes hos Mekonomen, Biltema m.fl...
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000033888/
Bare å kappe til kablene som er for lange, og bruke noen flere strips enn de to som følger med.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt
Kjempe bra dette..Har ekstremt dårlig lys på min, noe som gjør at jeg kan irritere meg veldig. (Men de er et kjent problem på syklene). Men bytter du ut pæresokkelen også her? Og hvor kjøpte du releene? (Dårlig erfaring med biltema)
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Hvordan få mest mulig ut av gammel halogenlykt
Pæresokkelen, som jeg vel kalte "#pærekontakten" lot jeg være på sin originale kabel og tok styrestrøm til releene fra den.Elruts84 skrev:Kjempe bra dette..Har ekstremt dårlig lys på min, noe som gjør at jeg kan irritere meg veldig. (Men de er et kjent problem på syklene). Men bytter du ut pæresokkelen også her? Og hvor kjøpte du releene? (Dårlig erfaring med biltema)
Elruts
Ny pæresokkel i løkta med strøm fra batteri, sikring, releer og tykkere kabel enn originalt.
Skulle satt opp ett koblingsskjema, egentlig.........
Releene ble kjøpt hos mekonomen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.