Lett-MC og foreldre

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Olderfjord
Innlegg: 17
Registrert: 09 jul 2016, 00:06
Motorsykkelen din: KTM Duke 125

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Olderfjord »

Grattis!

Opplæringen jeg fikk på lett var konge og mye bedre enn noen noengang vil få på moped. Jeg var veldig skeptisk til en rekke ting når jeg begynte første øvelseskjøring, som å runde 50kmt :lol

Du kommer til å lære mye underveis, men det er viktig å huske at alle gjør feil. Jeg kjørte rett av asfalten og ned i grusen på første time i kjøregård, pytt pytt. Ikke noe kjørelærer ikke har sett før, og ikke noe foreldrene mine reagerte voldsomt på i etterkant.

Vi hilses på veien! :twothumbs:

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Elektrolux »

Med A1 sertifikat har du førerrett til 3 hjulinger med inntil 15 kW effekt:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-fo ... -klasse-a1

Med en 3 hjuling "vingler" du ikke rundt på 2 hjul i 45 km/t og kommer fram til skole og trening uten å bli kald og våt.

Begge våre unger har begynt med A1 sertifikat og eldste mann oppgraderte til A2 og B med totalkost på mindre enn kameratens B sertifikat.

Beste måten å lære seg å kjøre er å gå trinnene og ikke plutselig sette seg inn i en trimma Ford Cosworth på 18 års dagen for første aleneturen på veiene.

Her er eksempler på 3 hjulinger du kan kjøre på et A1 sertifikat. Det finnes også en rekke andre 3 hjulinger på markedet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Jacobsen »

:lol :lol :lol

Toven

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Toven »

Når lett-sykkel er 'drømmen', hvorfor skal man plutselig kjøpe seg en slik rar-trehjuling som går i tilsynelatende 45km/t? :eh
Sist redigert av Toven den 27 okt 2016, 11:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Rune75 »

Ser det er mange her som mener Lett mc er tryggere/sikrere enn moped. Det stemmer ikke.

Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at personer som kjører motoriserte tohjulinger er langt mer risikoutsatte enn andre trafikanter. Tallene viser risiko for dødsulykker per milliard kjørte kilometer:

Buss 0,3
Bil 2,5
Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5

Hentet fra denne artikkelen: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Elektrolux »

Drømmen oppfylles med motorsykkelen, mens tørr og sikker transport til skole og trening tas med 3 hjulingen. Hvem har forresten sagt 45 km/t? Dette er ikke mopedbiler. Chin kjører på motorvei i 75 km/t og SAM klarer 120 km/t. Kjenner mange på 18+ som har 4 hjuling utenom drømmesykkelen, og hvorfor anta at ikke også 16-17 åringer har samme lyst og behov?

Statistikken viser at 3 hjulinger slår alt annet i sikkerhet. Ingen kjente ulykker med dem overhodet. Rett og slett ingen som tør krasje i dem. :D

https://www.youtube.com/watch?v=KPSrV8nEv18

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av ATWindsor »

Rune75 skrev:Ser det er mange her som mener Lett mc er tryggere/sikrere enn moped. Det stemmer ikke.

Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at personer som kjører motoriserte tohjulinger er langt mer risikoutsatte enn andre trafikanter. Tallene viser risiko for dødsulykker per milliard kjørte kilometer:

Buss 0,3
Bil 2,5
Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5

Hentet fra denne artikkelen: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/
De tallene hadde jeg tatt med en klype salt. Tradisjonelt har Moped vært tryggere enn lett, men noe mer utrygt enn tung. Så mye tryggere for moped høres rart ut. Nå er riktignok moped tryggere også i denne rapporten (ikke så mye dog)

http://www.vegvesen.no/_attachment/7941 ... 4-2017.pdf

Men den henviser til denne som kilde:

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=14734

Men der står det ingenting om moped?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av mekkern »

Elektrolux skrev:Med A1 sertifikat har du førerrett til 3 hjulinger med inntil 15 kW effekt:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-fo ... -klasse-a1

Med en 3 hjuling "vingler" du ikke rundt på 2 hjul i 45 km/t og kommer fram til skole og trening uten å bli kald og våt.

Begge våre unger har begynt med A1 sertifikat og eldste mann oppgraderte til A2 og B med totalkost på mindre enn kameratens B sertifikat.

Beste måten å lære seg å kjøre er å gå trinnene og ikke plutselig sette seg inn i en trimma Ford Cosworth på 18 års dagen for første aleneturen på veiene.

Her er eksempler på 3 hjulinger du kan kjøre på et A1 sertifikat. Det finnes også en rekke andre 3 hjulinger på markedet.
Hvilken kjøretøyklasse tilhører disse 3 hjulingene? L6e-L7e?
Sist redigert av mekkern den 27 okt 2016, 21:46, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av FredrikE24 »

At det er flere ulykker på Lett-MC enn noe annet forbauser meg ikke. Selv hadde jeg moped, alle andre kamerater hadde Lett-MC, omfattende opplæring hjalp ikke stort, for det var idiotkjøring hele tiden. Selv trimma jeg mopeden godt for å holde følge, men kjørte svært pent egentlig.
Hjelper ikke med opplæring som er grundig når de fleste 16-åringer ikke tenker klart, det skjedde mye nestenulykker og ulykker på de to årene. En kamerat vraka to sykler, to andre kjørte ut og resten hadde flaks antar jeg. Når jeg tenker tilbake hvor idiot jeg var med fersk lapp på bil og sprek BMW stående klar, så tenker jeg at jeg ikke burde hatt Lett-MC overhodet.

Jeg fikk ikke lov til å kjøre Lett-MC og jeg forstår det godt, moped med trim var helt i orden.

Toven

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Toven »

Som det også står:
Til tross for at det ikke er stor forskjell på antall dødsulykker på lett motorsykkel og moped, blir risikotallene svært forskjellige. Dette fordi langt flere kjører moped enn lett MC.
Har selv hatt en god del flaks vil jeg si, i min tid på lett-sykkel. Men da går det over til, tja, kall det 'ansvar for egen sikkerhet'. Som 16-åring er det ikke så mye risikovurdering ute å går - klart mange kjører pent med lett-mc som 16-åringer også..
Med moped så er man hovedsakelig i stor fare for å bli meid ned av andre kjøretøy som tar farlige forbikjøringer. I tillegg får man mindre/dårligere trafikal-opplæring enn ved et A1 sertifikat.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Elektrolux »

mekkern skrev: Hvilken kjøretøyklasse tilhører disse 3 hjulingene? L6e-L7e?
L5e

Mer om kjøretøyklassene her: http://transportpolicy.net/index.php?ti ... efinitions

Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Peter »

Husker for et par år siden når eg skulle overtale mine foreldre til å ta lett-mc lappen. Min mor var selfølgelig svært skeptisk, mens min far som tok tung-lappen som 18 åring sa at så lenge man kjører med vet så kommer man langt! :)
Det endte med at uten noe særlig stor overtalelse så fikk eg grønt lys hos begge, og da var man endelig i gang! :twothumbs:
Gikk til anskaffelse av en Aprilia RS125 2010 modell, og fikk lappen så fort som mulig til våren.
Dette med å endelig kunne farte rundt selvstendig, og for å ikkje snakke om mulighetene som dette gav meg til å cruise rundt i flott vestlandsnatur når værgudene hadde humøret sånn noe lunde på plass..., var uendelige :)

Men eg vil påstå at helt ufarlig blir det nok aldri... Men man må huske på at man kan like gjerne falle om på en løpetur på fjellet, som at man krasjer på sykkel. (Ingen vet når uforutsette ting skjer)
Vi var tre kompiser som var på helgatur som 17-åringer. På vei hjem så kjørte vi på noen smale og uoversiktlige veier, så tok det veldig med ro i de verste svingene. Rundt en venstresving, som var veldig uoversiktlig, kom der en bil som tok våres kjørebane også... En av mine kamerater, han som låg i midten, ble rett og slett presset av veien og ut i grøfta. Dette endte med et sykehusbesøk med kragebeinsbrudd.. HELDIGVIS ikke noe mer alvorlig. Sykkelen ble selfølgelig kondemnert, for den hadde hatt seg noen runder på asfalten.
I etterkant tenkte vi over episoden, vi var veldig glade for at vi hadde slakket så godt ned før svingen.. Hadde vell maks 30-40 km/t, var veldig smalt og uoversiktlig.
Eg låg bakerst i turfølge, og såg hele episoden. Eg skal ikkje legge skjul på at dette gjorde et stort inntrykk på min tankegang som sjåfør. Etter dette ble eg enda mer årevåken og tok enda større forhåndsregler, om man kan si det på den måten!
Så alt i alt kom det noe positivt ut av det hele! :)

Men kjør på med Lett-lappen! Det er ei tid eg savner, og som eg aldri angrer over at eg valgte! Dette har lagt grunnlaget for interessen, og A2-lappen ble tatt så fort man var gammel nok, så nå venter man spent på fullverdig A-sertifikat! :D
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Dansekris »

Jeg kjørte trimma moped, og hadde griseflaks mer enn én gang. Det er mulig jeg hadde fått mer respekt for kjøretøyet om jeg hadde gjennomgått den grundige opplæringen som hører med til A1, men vi kjørte altså som noen fjols hele gjengen.

Det største problemet, som flere påpeker, er nettopp det at det er sekstenåringer vi snakker om. Det tror jeg er det farligste med lettmotorsykler og hele praksisen generelt.

Hadde jeg hatt barn i dag ville jeg nok ikke ha godtatt det.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av KåreDump »

Crinos skrev: Elste mann er 10, så det er fremdeles en god stund igjen for han, men vi har allerede snakket om at lett MC er mye bedre enn moped, og at vi skal hjelpe alle ungene på veien til lett MC kontra moped.
Hvorfor? Jo fordi vi annser det som langt tryggere, enn alternativet som er moped.
100% enig med deg!
Mopeder klarer ikke å følge med i trafikkflyten når fartsgrensen blir over 40, og jeg ser med gru på den totale mangel på respekt bilister fremviser overfor mopedister!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Lett-MC og foreldre

Legg inn av Elektrolux »

Her er forresten enda en tørr og trygg 3 hjuler du kan kjøre med A1 sertifikat. ( Når den kommer )

http://www.dinside.no/motor/kul-dings-t ... d/61251984

Vil si noen hakk mer komfortabelt enn å skli rundt på 2 hjuls Scooter når kulden setter inn.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar