Lett-MC og foreldre
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 09 jul 2016, 00:06
- Motorsykkelen din: KTM Duke 125
Re: Lett-MC og foreldre
Grattis!
Opplæringen jeg fikk på lett var konge og mye bedre enn noen noengang vil få på moped. Jeg var veldig skeptisk til en rekke ting når jeg begynte første øvelseskjøring, som å runde 50kmt
Du kommer til å lære mye underveis, men det er viktig å huske at alle gjør feil. Jeg kjørte rett av asfalten og ned i grusen på første time i kjøregård, pytt pytt. Ikke noe kjørelærer ikke har sett før, og ikke noe foreldrene mine reagerte voldsomt på i etterkant.
Vi hilses på veien!
Opplæringen jeg fikk på lett var konge og mye bedre enn noen noengang vil få på moped. Jeg var veldig skeptisk til en rekke ting når jeg begynte første øvelseskjøring, som å runde 50kmt
Du kommer til å lære mye underveis, men det er viktig å huske at alle gjør feil. Jeg kjørte rett av asfalten og ned i grusen på første time i kjøregård, pytt pytt. Ikke noe kjørelærer ikke har sett før, og ikke noe foreldrene mine reagerte voldsomt på i etterkant.
Vi hilses på veien!
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Lett-MC og foreldre
Med A1 sertifikat har du førerrett til 3 hjulinger med inntil 15 kW effekt:
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-fo ... -klasse-a1
Med en 3 hjuling "vingler" du ikke rundt på 2 hjul i 45 km/t og kommer fram til skole og trening uten å bli kald og våt.
Begge våre unger har begynt med A1 sertifikat og eldste mann oppgraderte til A2 og B med totalkost på mindre enn kameratens B sertifikat.
Beste måten å lære seg å kjøre er å gå trinnene og ikke plutselig sette seg inn i en trimma Ford Cosworth på 18 års dagen for første aleneturen på veiene.
Her er eksempler på 3 hjulinger du kan kjøre på et A1 sertifikat. Det finnes også en rekke andre 3 hjulinger på markedet.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-fo ... -klasse-a1
Med en 3 hjuling "vingler" du ikke rundt på 2 hjul i 45 km/t og kommer fram til skole og trening uten å bli kald og våt.
Begge våre unger har begynt med A1 sertifikat og eldste mann oppgraderte til A2 og B med totalkost på mindre enn kameratens B sertifikat.
Beste måten å lære seg å kjøre er å gå trinnene og ikke plutselig sette seg inn i en trimma Ford Cosworth på 18 års dagen for første aleneturen på veiene.
Her er eksempler på 3 hjulinger du kan kjøre på et A1 sertifikat. Det finnes også en rekke andre 3 hjulinger på markedet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Lett-MC og foreldre
Når lett-sykkel er 'drømmen', hvorfor skal man plutselig kjøpe seg en slik rar-trehjuling som går i tilsynelatende 45km/t?
Sist redigert av Toven den 27 okt 2016, 11:03, redigert 1 gang totalt.
Re: Lett-MC og foreldre
Ser det er mange her som mener Lett mc er tryggere/sikrere enn moped. Det stemmer ikke.
Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at personer som kjører motoriserte tohjulinger er langt mer risikoutsatte enn andre trafikanter. Tallene viser risiko for dødsulykker per milliard kjørte kilometer:
Buss 0,3
Bil 2,5
Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5
Hentet fra denne artikkelen: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/
Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at personer som kjører motoriserte tohjulinger er langt mer risikoutsatte enn andre trafikanter. Tallene viser risiko for dødsulykker per milliard kjørte kilometer:
Buss 0,3
Bil 2,5
Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5
Hentet fra denne artikkelen: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Lett-MC og foreldre
Drømmen oppfylles med motorsykkelen, mens tørr og sikker transport til skole og trening tas med 3 hjulingen. Hvem har forresten sagt 45 km/t? Dette er ikke mopedbiler. Chin kjører på motorvei i 75 km/t og SAM klarer 120 km/t. Kjenner mange på 18+ som har 4 hjuling utenom drømmesykkelen, og hvorfor anta at ikke også 16-17 åringer har samme lyst og behov?
Statistikken viser at 3 hjulinger slår alt annet i sikkerhet. Ingen kjente ulykker med dem overhodet. Rett og slett ingen som tør krasje i dem.
https://www.youtube.com/watch?v=KPSrV8nEv18
Statistikken viser at 3 hjulinger slår alt annet i sikkerhet. Ingen kjente ulykker med dem overhodet. Rett og slett ingen som tør krasje i dem.
https://www.youtube.com/watch?v=KPSrV8nEv18
Re: Lett-MC og foreldre
De tallene hadde jeg tatt med en klype salt. Tradisjonelt har Moped vært tryggere enn lett, men noe mer utrygt enn tung. Så mye tryggere for moped høres rart ut. Nå er riktignok moped tryggere også i denne rapporten (ikke så mye dog)Rune75 skrev:Ser det er mange her som mener Lett mc er tryggere/sikrere enn moped. Det stemmer ikke.
Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at personer som kjører motoriserte tohjulinger er langt mer risikoutsatte enn andre trafikanter. Tallene viser risiko for dødsulykker per milliard kjørte kilometer:
Buss 0,3
Bil 2,5
Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5
Hentet fra denne artikkelen: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/
http://www.vegvesen.no/_attachment/7941 ... 4-2017.pdf
Men den henviser til denne som kilde:
https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=14734
Men der står det ingenting om moped?
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Lett-MC og foreldre
Hvilken kjøretøyklasse tilhører disse 3 hjulingene? L6e-L7e?Elektrolux skrev:Med A1 sertifikat har du førerrett til 3 hjulinger med inntil 15 kW effekt:
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-fo ... -klasse-a1
Med en 3 hjuling "vingler" du ikke rundt på 2 hjul i 45 km/t og kommer fram til skole og trening uten å bli kald og våt.
Begge våre unger har begynt med A1 sertifikat og eldste mann oppgraderte til A2 og B med totalkost på mindre enn kameratens B sertifikat.
Beste måten å lære seg å kjøre er å gå trinnene og ikke plutselig sette seg inn i en trimma Ford Cosworth på 18 års dagen for første aleneturen på veiene.
Her er eksempler på 3 hjulinger du kan kjøre på et A1 sertifikat. Det finnes også en rekke andre 3 hjulinger på markedet.
Sist redigert av mekkern den 27 okt 2016, 21:46, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Lett-MC og foreldre
At det er flere ulykker på Lett-MC enn noe annet forbauser meg ikke. Selv hadde jeg moped, alle andre kamerater hadde Lett-MC, omfattende opplæring hjalp ikke stort, for det var idiotkjøring hele tiden. Selv trimma jeg mopeden godt for å holde følge, men kjørte svært pent egentlig.
Hjelper ikke med opplæring som er grundig når de fleste 16-åringer ikke tenker klart, det skjedde mye nestenulykker og ulykker på de to årene. En kamerat vraka to sykler, to andre kjørte ut og resten hadde flaks antar jeg. Når jeg tenker tilbake hvor idiot jeg var med fersk lapp på bil og sprek BMW stående klar, så tenker jeg at jeg ikke burde hatt Lett-MC overhodet.
Jeg fikk ikke lov til å kjøre Lett-MC og jeg forstår det godt, moped med trim var helt i orden.
Hjelper ikke med opplæring som er grundig når de fleste 16-åringer ikke tenker klart, det skjedde mye nestenulykker og ulykker på de to årene. En kamerat vraka to sykler, to andre kjørte ut og resten hadde flaks antar jeg. Når jeg tenker tilbake hvor idiot jeg var med fersk lapp på bil og sprek BMW stående klar, så tenker jeg at jeg ikke burde hatt Lett-MC overhodet.
Jeg fikk ikke lov til å kjøre Lett-MC og jeg forstår det godt, moped med trim var helt i orden.
Re: Lett-MC og foreldre
Som det også står:
Med moped så er man hovedsakelig i stor fare for å bli meid ned av andre kjøretøy som tar farlige forbikjøringer. I tillegg får man mindre/dårligere trafikal-opplæring enn ved et A1 sertifikat.
Har selv hatt en god del flaks vil jeg si, i min tid på lett-sykkel. Men da går det over til, tja, kall det 'ansvar for egen sikkerhet'. Som 16-åring er det ikke så mye risikovurdering ute å går - klart mange kjører pent med lett-mc som 16-åringer også..Til tross for at det ikke er stor forskjell på antall dødsulykker på lett motorsykkel og moped, blir risikotallene svært forskjellige. Dette fordi langt flere kjører moped enn lett MC.
Med moped så er man hovedsakelig i stor fare for å bli meid ned av andre kjøretøy som tar farlige forbikjøringer. I tillegg får man mindre/dårligere trafikal-opplæring enn ved et A1 sertifikat.
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Lett-MC og foreldre
L5emekkern skrev: Hvilken kjøretøyklasse tilhører disse 3 hjulingene? L6e-L7e?
Mer om kjøretøyklassene her: http://transportpolicy.net/index.php?ti ... efinitions
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 24 aug 2016, 12:07
- Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)
Re: Lett-MC og foreldre
Husker for et par år siden når eg skulle overtale mine foreldre til å ta lett-mc lappen. Min mor var selfølgelig svært skeptisk, mens min far som tok tung-lappen som 18 åring sa at så lenge man kjører med vet så kommer man langt! :)
Det endte med at uten noe særlig stor overtalelse så fikk eg grønt lys hos begge, og da var man endelig i gang!
Gikk til anskaffelse av en Aprilia RS125 2010 modell, og fikk lappen så fort som mulig til våren.
Dette med å endelig kunne farte rundt selvstendig, og for å ikkje snakke om mulighetene som dette gav meg til å cruise rundt i flott vestlandsnatur når værgudene hadde humøret sånn noe lunde på plass..., var uendelige :)
Men eg vil påstå at helt ufarlig blir det nok aldri... Men man må huske på at man kan like gjerne falle om på en løpetur på fjellet, som at man krasjer på sykkel. (Ingen vet når uforutsette ting skjer)
Vi var tre kompiser som var på helgatur som 17-åringer. På vei hjem så kjørte vi på noen smale og uoversiktlige veier, så tok det veldig med ro i de verste svingene. Rundt en venstresving, som var veldig uoversiktlig, kom der en bil som tok våres kjørebane også... En av mine kamerater, han som låg i midten, ble rett og slett presset av veien og ut i grøfta. Dette endte med et sykehusbesøk med kragebeinsbrudd.. HELDIGVIS ikke noe mer alvorlig. Sykkelen ble selfølgelig kondemnert, for den hadde hatt seg noen runder på asfalten.
I etterkant tenkte vi over episoden, vi var veldig glade for at vi hadde slakket så godt ned før svingen.. Hadde vell maks 30-40 km/t, var veldig smalt og uoversiktlig.
Eg låg bakerst i turfølge, og såg hele episoden. Eg skal ikkje legge skjul på at dette gjorde et stort inntrykk på min tankegang som sjåfør. Etter dette ble eg enda mer årevåken og tok enda større forhåndsregler, om man kan si det på den måten!
Så alt i alt kom det noe positivt ut av det hele! :)
Men kjør på med Lett-lappen! Det er ei tid eg savner, og som eg aldri angrer over at eg valgte! Dette har lagt grunnlaget for interessen, og A2-lappen ble tatt så fort man var gammel nok, så nå venter man spent på fullverdig A-sertifikat!
Det endte med at uten noe særlig stor overtalelse så fikk eg grønt lys hos begge, og da var man endelig i gang!
Gikk til anskaffelse av en Aprilia RS125 2010 modell, og fikk lappen så fort som mulig til våren.
Dette med å endelig kunne farte rundt selvstendig, og for å ikkje snakke om mulighetene som dette gav meg til å cruise rundt i flott vestlandsnatur når værgudene hadde humøret sånn noe lunde på plass..., var uendelige :)
Men eg vil påstå at helt ufarlig blir det nok aldri... Men man må huske på at man kan like gjerne falle om på en løpetur på fjellet, som at man krasjer på sykkel. (Ingen vet når uforutsette ting skjer)
Vi var tre kompiser som var på helgatur som 17-åringer. På vei hjem så kjørte vi på noen smale og uoversiktlige veier, så tok det veldig med ro i de verste svingene. Rundt en venstresving, som var veldig uoversiktlig, kom der en bil som tok våres kjørebane også... En av mine kamerater, han som låg i midten, ble rett og slett presset av veien og ut i grøfta. Dette endte med et sykehusbesøk med kragebeinsbrudd.. HELDIGVIS ikke noe mer alvorlig. Sykkelen ble selfølgelig kondemnert, for den hadde hatt seg noen runder på asfalten.
I etterkant tenkte vi over episoden, vi var veldig glade for at vi hadde slakket så godt ned før svingen.. Hadde vell maks 30-40 km/t, var veldig smalt og uoversiktlig.
Eg låg bakerst i turfølge, og såg hele episoden. Eg skal ikkje legge skjul på at dette gjorde et stort inntrykk på min tankegang som sjåfør. Etter dette ble eg enda mer årevåken og tok enda større forhåndsregler, om man kan si det på den måten!
Så alt i alt kom det noe positivt ut av det hele! :)
Men kjør på med Lett-lappen! Det er ei tid eg savner, og som eg aldri angrer over at eg valgte! Dette har lagt grunnlaget for interessen, og A2-lappen ble tatt så fort man var gammel nok, så nå venter man spent på fullverdig A-sertifikat!
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
Re: Lett-MC og foreldre
Jeg kjørte trimma moped, og hadde griseflaks mer enn én gang. Det er mulig jeg hadde fått mer respekt for kjøretøyet om jeg hadde gjennomgått den grundige opplæringen som hører med til A1, men vi kjørte altså som noen fjols hele gjengen.
Det største problemet, som flere påpeker, er nettopp det at det er sekstenåringer vi snakker om. Det tror jeg er det farligste med lettmotorsykler og hele praksisen generelt.
Hadde jeg hatt barn i dag ville jeg nok ikke ha godtatt det.
Det største problemet, som flere påpeker, er nettopp det at det er sekstenåringer vi snakker om. Det tror jeg er det farligste med lettmotorsykler og hele praksisen generelt.
Hadde jeg hatt barn i dag ville jeg nok ikke ha godtatt det.
Re: Lett-MC og foreldre
100% enig med deg!Crinos skrev: Elste mann er 10, så det er fremdeles en god stund igjen for han, men vi har allerede snakket om at lett MC er mye bedre enn moped, og at vi skal hjelpe alle ungene på veien til lett MC kontra moped.
Hvorfor? Jo fordi vi annser det som langt tryggere, enn alternativet som er moped.
Mopeder klarer ikke å følge med i trafikkflyten når fartsgrensen blir over 40, og jeg ser med gru på den totale mangel på respekt bilister fremviser overfor mopedister!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Lett-MC og foreldre
Her er forresten enda en tørr og trygg 3 hjuler du kan kjøre med A1 sertifikat. ( Når den kommer )
http://www.dinside.no/motor/kul-dings-t ... d/61251984
Vil si noen hakk mer komfortabelt enn å skli rundt på 2 hjuls Scooter når kulden setter inn.
http://www.dinside.no/motor/kul-dings-t ... d/61251984
Vil si noen hakk mer komfortabelt enn å skli rundt på 2 hjuls Scooter når kulden setter inn.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.