20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Cutless »

Jeg leser følgende på Aftenposten:

"Det vil bli stilt krav om 20 prosent innblanding av biodrivstoff."

http://www.aftenposten.no/norge/politik ... 0411b.html

Med andre ord 20% etanol i bensinen vår?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

Biodrivstoff ....er ikke nødvendigvis etanol. Industriellt produsert etanol er like stor fare for miljøet, når fremstilling tas hensyn til.

Det er heller ikke så mye å vinne på bensinbiler. Det er vel mest snakk om biodiesel. :-k

Har vært uheldig og fått noe av dette i Tyskland, og alt av pakninger og koblinger lakk etterpå. Den hostet og harket som om det var vann i bensinen. Skal vi kjøre på 20 % etanol må ecu omprogrammeres og tilpasses, dersom den ikke allrede har dette innebygd. Det er mye verre enn å kjøre på 88/89 oktanen en ser rundt omkring.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Barbarozza »

Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.
Memento mori

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av simpson »

I så fall vil da forbruke gå ned siden det er mer energi i etanol... :[-X

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Barbarozza »

Aha da lærte jeg noe :-)
Memento mori

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev:I så fall vil da forbruke gå ned siden det er mer energi i etanol... :[-X
Nei, det er mindre energiinnhold per vekt- eller volum-enhet for etanolholdig bensin, kontra bensin uten etanol.
Du kjører kortere strekning per liter etanolholdig drivstoff kontra bensin uten etanol pga dette.
http://www.fuel-testers.com/MPG_gas_eff ... hanol.html
http://zfacts.com/p/436.html

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av simpson »

Rart de bruker etanol i racing da?
Eller at biler som går på e 85 har mer effekt med nøyaktig samme motor enn biler som går på bensin?
Hvorfor går biler på etanol raskere i dragracing enn bensinbiler?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av ejs »

Fordi oktantallet er høyere, biler som er laget for etanol kan ha høyere kompresjon...................
Men som sagt over, det er ferre kalorier (energi ) i etanolen. :roll
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Barbarozza »

Kanskje pga kompresjon ? Etanol forbrenner renest med høyere kompresjon men siden jeg ikke er ekspert må jeg høre på hva onkel google sier. Det er ca 2/3 forskjell i energien. All bensin i Norge er pr i dag e5 , med e10 sier de som har testet at over tid er forskjellen mellom 6 og 8 % fra e0.
E20 burde da gi i snitt en økning pr dagens e5 på ca 12 % . Nå er det mye skrik og skrål om dette overalt så viktig å ha fingeren i jorda når man diskuterer. Det er den reneste røde klut for enkelte å snakke om etanol. Men ulempen er helt klart korrosjon, samt at etanol tiltrekker seg vann. Om det vil føre til noen renere forbrenning siden vi dytter dette inn i allerede eksisterende motorer tviler jeg på da de har samme komp som før. Og om det er bærekraftig i forhold til hva vi lager det av er jeg usikker på. Redd dette kun er å sukre pillen i et ellers håpløst prosjekt for å berge en regjering fra en krise
Memento mori

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

Barbarozza skrev:Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.

Viktig å ta i betraktning at det ikke var en ny mc.. Det var ikke en liten feilfylling, men 19 liter på en 21 liters tank. Skal ikke krangle om det var 15,20, eller mer %, men denne stasjonen jeg var på hadde en "hel vegg" med forskjellige oktan og blandinger. Jeg valgte den med oktantall over 100, i en tro på at dette ville være bra på de lange raske strekk. Tenkte rett og slett ikke på spriten. De hadde en egen pumpe med "ren" etanol, som jeg holdt meg borte fra. Den var nesten umulig å kjøre i jevn hastighet, da hostet og harket det.

Dagens moderne mc med utrolig magre blandinger i "bruksområdet" er vel mer utsatt for fusking med høy etanolandel. Det er i det minste såpass problem i moderne bensinmotorer at de fleste bilene idag har en elektronikk som kompenserer for forskjellige blandinger.

Problemet med pakninger og o-ringer er velkjent langt tilbake til 70 årene, når USA begynte å blande inn etanol. Min Aprilia skal bytte pakninger i bensinløpet hvert 5. år...når deter sprit i bensinen.

Trimmingsgrad vil vel også spille inn. Problemet løses ved å endre tenningen...men det er en kostbar affære på en moderne mc med bare elektronikk.

Jeg kjører gjerne på ren sprit, og har ikke negativt forhold til det.... Men da må det mye utskiftning av deler grunnet økt korrosjon.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev:Rart de bruker etanol i racing da?
Eller at biler som går på e 85 har mer effekt med nøyaktig samme motor enn biler som går på bensin?
Hvorfor går biler på etanol raskere i dragracing enn bensinbiler?
Noe av forklaringen:

"Ethanol is an excellent fuel which strongly resists detonation. The power gain achieved on 100% alcohol (which has long been used in Australian motorcycle racing) comes not from its energy content, which is low (see above), but from its high heat of evaporation. As alcohol evaporates, it takes heat from the air with which it is mixed, refrigerating that air and increasing its density such that a greater weight of fuel/air mixture will fit into engine cylinders." ( fra http://www.cycleworld.com/ethanol-in-mo ... ead-center )

Og her:

"Ethanol’s balance sheet has been well understood for decades. Because ethanol’s energy density is roughly 66 percent that of gasoline, mpg suffers when ethanol is used as a straight substitute. On the opposite side of the ­ledger, ethanol has an octane rating of 100, versus 85 to 100 for gasoline, enabling much higher compression ratios. (Unleaded, 100-octane racing gas is expensive and not widely distributed. Readily available premium gas tops out at 94 octane.) And when ethanol changes from ­liquid to gas on the way to combustion, it absorbs 2.6 times more heat than gasoline, a highly beneficial cooling effect. So how do we take advantage of those attributes to optimize ­ethanol’s role in modern transportation? The history books are a good place to start. "

http://www.caranddriver.com/features/et ... -tech-dept
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.
E10 har 10 % etanol
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Kanskje pga kompresjon ? Etanol forbrenner renest med høyere kompresjon men siden jeg ikke er ekspert må jeg høre på hva onkel google sier. Det er ca 2/3 forskjell i energien. All bensin i Norge er pr i dag e5 , med e10 sier de som har testet at over tid er forskjellen mellom 6 og 8 % fra e0.
E20 burde da gi i snitt en økning pr dagens e5 på ca 12 % . Nå er det mye skrik og skrål om dette overalt så viktig å ha fingeren i jorda når man diskuterer. Det er den reneste røde klut for enkelte å snakke om etanol. Men ulempen er helt klart korrosjon, samt at etanol tiltrekker seg vann. Om det vil føre til noen renere forbrenning siden vi dytter dette inn i allerede eksisterende motorer tviler jeg på da de har samme komp som før. Og om det er bærekraftig i forhold til hva vi lager det av er jeg usikker på. Redd dette kun er å sukre pillen i et ellers håpløst prosjekt for å berge en regjering fra en krise
Jeg har nylig fått opplyst at Shell's 98 oktan ikke har etanol. En annen kjede likeså, men husker ikke hvilken det var, i farten. Circle K. har ikke lengre etanolfri bensin, ei heller Esso.
mvh

-gsx750_80

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av ATWindsor »

Det har jo vært bekymring tidligere om at motorsykler ikke tåler etanol i bensin så godt, noen som har noe faktiske data her? Regner med at en moderne tysker tåler det gankse bra, da jeg vil tro etanol er vanlig der(?), men hva med eldre sykler?

Jeg pleier å fylle 98 oktan, men det blir jo også sjeldnere og sjeldnere.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

Shell har etanol i alle sine bensintyper.

Datablad for 98 http://www.shellstationer.se/documents/ ... 0905d48d10

Det er 5 % som for alle i Norge.

Svar