20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Jeg leser følgende på Aftenposten:
"Det vil bli stilt krav om 20 prosent innblanding av biodrivstoff."
http://www.aftenposten.no/norge/politik ... 0411b.html
Med andre ord 20% etanol i bensinen vår?
"Det vil bli stilt krav om 20 prosent innblanding av biodrivstoff."
http://www.aftenposten.no/norge/politik ... 0411b.html
Med andre ord 20% etanol i bensinen vår?
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Biodrivstoff ....er ikke nødvendigvis etanol. Industriellt produsert etanol er like stor fare for miljøet, når fremstilling tas hensyn til.
Det er heller ikke så mye å vinne på bensinbiler. Det er vel mest snakk om biodiesel.
Har vært uheldig og fått noe av dette i Tyskland, og alt av pakninger og koblinger lakk etterpå. Den hostet og harket som om det var vann i bensinen. Skal vi kjøre på 20 % etanol må ecu omprogrammeres og tilpasses, dersom den ikke allrede har dette innebygd. Det er mye verre enn å kjøre på 88/89 oktanen en ser rundt omkring.
Det er heller ikke så mye å vinne på bensinbiler. Det er vel mest snakk om biodiesel.

Har vært uheldig og fått noe av dette i Tyskland, og alt av pakninger og koblinger lakk etterpå. Den hostet og harket som om det var vann i bensinen. Skal vi kjøre på 20 % etanol må ecu omprogrammeres og tilpasses, dersom den ikke allrede har dette innebygd. Det er mye verre enn å kjøre på 88/89 oktanen en ser rundt omkring.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.
Memento mori
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
I så fall vil da forbruke gå ned siden det er mer energi i etanol... 

- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Nei, det er mindre energiinnhold per vekt- eller volum-enhet for etanolholdig bensin, kontra bensin uten etanol.simpson skrev:I så fall vil da forbruke gå ned siden det er mer energi i etanol...
Du kjører kortere strekning per liter etanolholdig drivstoff kontra bensin uten etanol pga dette.
http://www.fuel-testers.com/MPG_gas_eff ... hanol.html
http://zfacts.com/p/436.html
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Rart de bruker etanol i racing da?
Eller at biler som går på e 85 har mer effekt med nøyaktig samme motor enn biler som går på bensin?
Hvorfor går biler på etanol raskere i dragracing enn bensinbiler?
Eller at biler som går på e 85 har mer effekt med nøyaktig samme motor enn biler som går på bensin?
Hvorfor går biler på etanol raskere i dragracing enn bensinbiler?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Fordi oktantallet er høyere, biler som er laget for etanol kan ha høyere kompresjon...................
Men som sagt over, det er ferre kalorier (energi ) i etanolen.
Men som sagt over, det er ferre kalorier (energi ) i etanolen.

If it ain't broke, I'll break it.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Kanskje pga kompresjon ? Etanol forbrenner renest med høyere kompresjon men siden jeg ikke er ekspert må jeg høre på hva onkel google sier. Det er ca 2/3 forskjell i energien. All bensin i Norge er pr i dag e5 , med e10 sier de som har testet at over tid er forskjellen mellom 6 og 8 % fra e0.
E20 burde da gi i snitt en økning pr dagens e5 på ca 12 % . Nå er det mye skrik og skrål om dette overalt så viktig å ha fingeren i jorda når man diskuterer. Det er den reneste røde klut for enkelte å snakke om etanol. Men ulempen er helt klart korrosjon, samt at etanol tiltrekker seg vann. Om det vil føre til noen renere forbrenning siden vi dytter dette inn i allerede eksisterende motorer tviler jeg på da de har samme komp som før. Og om det er bærekraftig i forhold til hva vi lager det av er jeg usikker på. Redd dette kun er å sukre pillen i et ellers håpløst prosjekt for å berge en regjering fra en krise
E20 burde da gi i snitt en økning pr dagens e5 på ca 12 % . Nå er det mye skrik og skrål om dette overalt så viktig å ha fingeren i jorda når man diskuterer. Det er den reneste røde klut for enkelte å snakke om etanol. Men ulempen er helt klart korrosjon, samt at etanol tiltrekker seg vann. Om det vil føre til noen renere forbrenning siden vi dytter dette inn i allerede eksisterende motorer tviler jeg på da de har samme komp som før. Og om det er bærekraftig i forhold til hva vi lager det av er jeg usikker på. Redd dette kun er å sukre pillen i et ellers håpløst prosjekt for å berge en regjering fra en krise
Memento mori
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Barbarozza skrev:Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.
Viktig å ta i betraktning at det ikke var en ny mc.. Det var ikke en liten feilfylling, men 19 liter på en 21 liters tank. Skal ikke krangle om det var 15,20, eller mer %, men denne stasjonen jeg var på hadde en "hel vegg" med forskjellige oktan og blandinger. Jeg valgte den med oktantall over 100, i en tro på at dette ville være bra på de lange raske strekk. Tenkte rett og slett ikke på spriten. De hadde en egen pumpe med "ren" etanol, som jeg holdt meg borte fra. Den var nesten umulig å kjøre i jevn hastighet, da hostet og harket det.
Dagens moderne mc med utrolig magre blandinger i "bruksområdet" er vel mer utsatt for fusking med høy etanolandel. Det er i det minste såpass problem i moderne bensinmotorer at de fleste bilene idag har en elektronikk som kompenserer for forskjellige blandinger.
Problemet med pakninger og o-ringer er velkjent langt tilbake til 70 årene, når USA begynte å blande inn etanol. Min Aprilia skal bytte pakninger i bensinløpet hvert 5. år...når deter sprit i bensinen.
Trimmingsgrad vil vel også spille inn. Problemet løses ved å endre tenningen...men det er en kostbar affære på en moderne mc med bare elektronikk.
Jeg kjører gjerne på ren sprit, og har ikke negativt forhold til det.... Men da må det mye utskiftning av deler grunnet økt korrosjon.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Noe av forklaringen:simpson skrev:Rart de bruker etanol i racing da?
Eller at biler som går på e 85 har mer effekt med nøyaktig samme motor enn biler som går på bensin?
Hvorfor går biler på etanol raskere i dragracing enn bensinbiler?
"Ethanol is an excellent fuel which strongly resists detonation. The power gain achieved on 100% alcohol (which has long been used in Australian motorcycle racing) comes not from its energy content, which is low (see above), but from its high heat of evaporation. As alcohol evaporates, it takes heat from the air with which it is mixed, refrigerating that air and increasing its density such that a greater weight of fuel/air mixture will fit into engine cylinders." ( fra http://www.cycleworld.com/ethanol-in-mo ... ead-center )
Og her:
"Ethanol’s balance sheet has been well understood for decades. Because ethanol’s energy density is roughly 66 percent that of gasoline, mpg suffers when ethanol is used as a straight substitute. On the opposite side of the ledger, ethanol has an octane rating of 100, versus 85 to 100 for gasoline, enabling much higher compression ratios. (Unleaded, 100-octane racing gas is expensive and not widely distributed. Readily available premium gas tops out at 94 octane.) And when ethanol changes from liquid to gas on the way to combustion, it absorbs 2.6 times more heat than gasoline, a highly beneficial cooling effect. So how do we take advantage of those attributes to optimize ethanol’s role in modern transportation? The history books are a good place to start. "
http://www.caranddriver.com/features/et ... -tech-dept
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
E10 har 10 % etanolBarbarozza skrev:Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Jeg har nylig fått opplyst at Shell's 98 oktan ikke har etanol. En annen kjede likeså, men husker ikke hvilken det var, i farten. Circle K. har ikke lengre etanolfri bensin, ei heller Esso.Barbarozza skrev:Kanskje pga kompresjon ? Etanol forbrenner renest med høyere kompresjon men siden jeg ikke er ekspert må jeg høre på hva onkel google sier. Det er ca 2/3 forskjell i energien. All bensin i Norge er pr i dag e5 , med e10 sier de som har testet at over tid er forskjellen mellom 6 og 8 % fra e0.
E20 burde da gi i snitt en økning pr dagens e5 på ca 12 % . Nå er det mye skrik og skrål om dette overalt så viktig å ha fingeren i jorda når man diskuterer. Det er den reneste røde klut for enkelte å snakke om etanol. Men ulempen er helt klart korrosjon, samt at etanol tiltrekker seg vann. Om det vil føre til noen renere forbrenning siden vi dytter dette inn i allerede eksisterende motorer tviler jeg på da de har samme komp som før. Og om det er bærekraftig i forhold til hva vi lager det av er jeg usikker på. Redd dette kun er å sukre pillen i et ellers håpløst prosjekt for å berge en regjering fra en krise
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Det har jo vært bekymring tidligere om at motorsykler ikke tåler etanol i bensin så godt, noen som har noe faktiske data her? Regner med at en moderne tysker tåler det gankse bra, da jeg vil tro etanol er vanlig der(?), men hva med eldre sykler?
Jeg pleier å fylle 98 oktan, men det blir jo også sjeldnere og sjeldnere.
Jeg pleier å fylle 98 oktan, men det blir jo også sjeldnere og sjeldnere.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Shell har etanol i alle sine bensintyper.
Datablad for 98 http://www.shellstationer.se/documents/ ... 0905d48d10
Det er 5 % som for alle i Norge.
Datablad for 98 http://www.shellstationer.se/documents/ ... 0905d48d10
Det er 5 % som for alle i Norge.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Står ikke noe om Norge her.. Jeg har i løpet av den siste måneden fått opplyst fra antatt pålitelig hold at Shell 98 oktan ikke inneholder etanol. Om det allerdede er slutt på det ville ikke komme som noen bombe, men jeg trodde ikke det var tilfellet.Spaghettiræser skrev:Shell har etanol i alle sine bensintyper.
Datablad for 98 http://www.shellstationer.se/documents/ ... 0905d48d10
Det er 5 % som for alle i Norge.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
I slutten av september fikk jeg opplyst følgende:
"Statoil/Miles: Har opplyst at de vil utfase 98 oktan (E 0) innen kort tid. Fortsetter med 95 oktan men øker nå fra E 3,5 til E 5. 1-2-3 kjeden forsynes av Statoil og fører kun 95 oktan med 5% etanol.
Best får også sitt drivstoff fra Statoil og faser nå ut 98. Beholder 95 med 5% etanol.
Esso: Vil til tross for svært lav inntjening inntil videre fortsatt levere 98 oktan (E 0). De fortsetter å levere 95 oktan (E 0), som nå fordi selskapet leverer så mye biodiesel B 7 at det "slipper å innblande etanol i bensinen sin. Av Esso’s 330 stasjoner er ca 140 forhandlereide og på forhandlereide stasjoner bestemmer forhandler selv hvilke drivstoff de selger: 95, 98 eller begge to.
Shell: Vil fortsette å levere 98 oktan (E 0) over hele landet. Vil levere 95 oktan tilsatt 5% etanol på Østlandet og etanolfritt i resten av landet. Smart/Shell Express: Som for Shells vanlige stasjoner.
Unox XY: vil utfase 98 oktan (E 0) men beholde 95 oktan, trolig i E 5.
Bunker Oil: 95 oktan, venter på svar men jeg tror de leverer uten etanol.
Max Bensin: Leverer kun 95 oktan, uten etanol (E 0).
St1: Leverer 95 oktan bensin fra Shell depot i Gøteborg, og den er oppgitt til E 5."
"Statoil/Miles: Har opplyst at de vil utfase 98 oktan (E 0) innen kort tid. Fortsetter med 95 oktan men øker nå fra E 3,5 til E 5. 1-2-3 kjeden forsynes av Statoil og fører kun 95 oktan med 5% etanol.
Best får også sitt drivstoff fra Statoil og faser nå ut 98. Beholder 95 med 5% etanol.
Esso: Vil til tross for svært lav inntjening inntil videre fortsatt levere 98 oktan (E 0). De fortsetter å levere 95 oktan (E 0), som nå fordi selskapet leverer så mye biodiesel B 7 at det "slipper å innblande etanol i bensinen sin. Av Esso’s 330 stasjoner er ca 140 forhandlereide og på forhandlereide stasjoner bestemmer forhandler selv hvilke drivstoff de selger: 95, 98 eller begge to.
Shell: Vil fortsette å levere 98 oktan (E 0) over hele landet. Vil levere 95 oktan tilsatt 5% etanol på Østlandet og etanolfritt i resten av landet. Smart/Shell Express: Som for Shells vanlige stasjoner.
Unox XY: vil utfase 98 oktan (E 0) men beholde 95 oktan, trolig i E 5.
Bunker Oil: 95 oktan, venter på svar men jeg tror de leverer uten etanol.
Max Bensin: Leverer kun 95 oktan, uten etanol (E 0).
St1: Leverer 95 oktan bensin fra Shell depot i Gøteborg, og den er oppgitt til E 5."
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Du nevner elektronikk og kompensasjon. Kevin Cameron (Cycle World) skrev om bla dette senest for 3 dager siden. Med så høyt etanolinnhold som det snart kan være snakk om i på det amerikanske markedet (15 % - E15) vil de elektroniske innsprøytningssystemene ikke kompensere;Spaghettiræser skrev:Barbarozza skrev:Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.
Viktig å ta i betraktning at det ikke var en ny mc.. Det var ikke en liten feilfylling, men 19 liter på en 21 liters tank. Skal ikke krangle om det var 15,20, eller mer %, men denne stasjonen jeg var på hadde en "hel vegg" med forskjellige oktan og blandinger. Jeg valgte den med oktantall over 100, i en tro på at dette ville være bra på de lange raske strekk. Tenkte rett og slett ikke på spriten. De hadde en egen pumpe med "ren" etanol, som jeg holdt meg borte fra. Den var nesten umulig å kjøre i jevn hastighet, da hostet og harket det.
Dagens moderne mc med utrolig magre blandinger i "bruksområdet" er vel mer utsatt for fusking med høy etanolandel. Det er i det minste såpass problem i moderne bensinmotorer at de fleste bilene idag har en elektronikk som kompenserer for forskjellige blandinger.
Problemet med pakninger og o-ringer er velkjent langt tilbake til 70 årene, når USA begynte å blande inn etanol. Min Aprilia skal bytte pakninger i bensinløpet hvert 5. år...når deter sprit i bensinen.
Trimmingsgrad vil vel også spille inn. Problemet løses ved å endre tenningen...men det er en kostbar affære på en moderne mc med bare elektronikk.
Jeg kjører gjerne på ren sprit, og har ikke negativt forhold til det.... Men da må det mye utskiftning av deler grunnet økt korrosjon.
"...There are limits to ethanol use even in the case of fuel injection. As we add ethanol, the mixture leans, but the oxygen sensor in the exhaust detects the change and enriches the mixture in proportion. Sounds good – where’s the problem? The problem is that vehicle makers size their fuel injectors for the anticipated fuel. If the fuel changes so that greater volumes must be injected, eventually the flow limit of the injector is reached. Beyond that point, the oxy sensor, computer, and fuel system can no longer keep up with the drop in fuel energy as we add more and more ethanol. Again, the result is enleanment. To cover this possibility, vehicle manufacturers generally forbid the use of alcohol blends higher than E10. ..."
(fra http://www.cycleworld.com/ama-tells-us- ... nt-in-fuel )
En rekke andre motorkomponenter tar også skade av etanol. Det står noe om dette i samme artikkel.
AMA har kamp mot (økt) etanolinnhold i drivstoff som en av sine høyest prioriterte kampsaker.
Noe om det her:
http://www.cycleworld.com/ama-tells-us- ... nt-in-fuel
Amerikanerne har hatt stadig økende innblanding av etanol i drivstoff over flere år, så de vet at dette er betenkelig.
For min egen del er jeg ikke spesiet interessert i å få økede vedlikeholdsutgifter på kjøretøyene grunnet økende etanolinnhold.
Etanol i drivstoff rammer nye kjøretøy, men i kanskje enda større grad eldre, forgasserdrevne.
Jay Leno om etanol i drivstoff;
http://autoweek.com/article/car-life/ja ... es-ethanol
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Min feil, mente E15 , så klar over den.gsx750_80 skrev:
E10 har 10 % etanol
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
Nå er jo du i overkant opptatt av dette gsx750_80. Det er ikke første gangen vi diskuterer tema, husker deg tilbake fra Bike også. Jeg skal gi deg rett i at på eldre biler er det uheldig. På nye biler og også motorsykkler er det forsumbart. Jeg veit av erfaring at gode argumenter ikke biter på deg her :-)
I Norge kommer stort sett all bensin fra samme leverandører.Mongstad som driftes av Statoil og Slagentangen som er omtrent halvparten så stort og driftes av Esso. Av den bensinen eller dieselen som hentes for utkjøring og salg utgjør 0.1 % additiver. Vi har både sommer og vinter bensin i nord europa, samme med diesel som også har mellomkvalitet. På bensin bruker man butan +-5 % i perioden mellom oktober april. De forskjellige additivene blandes i før utkjøring men for det aller aller meste leveres all bensin fra disse to raffineriene. Og det betyr at vi kjører på det samme uansett selskap. Additivene untatt.Shell sitt anlegg er nedlagt for 20 år siden. Alle kjedene i Norge har egne depot på Mongstad som et eksempel, så det betyr at grunnbensinen er dønn lik. Også innblanding av etanol.
Så til det vi er uenige om ellers, og det er hvor skadelig det er. Med den mengden som finnes idag, på moderne motorer, svært svært liten.
På min nest siste sykkel, en Honda cbr1100 xx kjørte jeg 80 tusen km, en 01 modell med injection. Trimma også med helanlegg, PC, forhøya bensintrykk, filter osv. Selvsagt alltid på pumpebensin med e5 da..nå har jeg 40 tusen på zzr1400, samme greia, e5 , den er en 07. Var 4 sommeren på den også. Og jeg har ikke problemer med den heller. Så for meg betyr dette mye mye mer en hva Jay Leno sier. Han er opptatt av gamle ting. Men vi lever i 2016. Hadde dette virkelig vært ille hadde bilindustrien forlengst saksøkt oljeselskapene.
Derav min skepsis til en del av dine påstander :-)
Memento mori
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Diskusjon fra Bike? Kan jeg ikke huske. Kan du vise til innlegg der, som du mener jeg har forfattet?Barbarozza skrev:Min feil, mente E15 , så klar over den.gsx750_80 skrev:
E10 har 10 % etanol
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
Nå er jo du i overkant opptatt av dette gsx750_80. Det er ikke første gangen vi diskuterer tema, husker deg tilbake fra Bike også. Jeg skal gi deg rett i at på eldre biler er det uheldig. På nye biler og også motorsykkler er det forsumbart. Jeg veit av erfaring at gode argumenter ikke biter på deg her :-)
I Norge kommer stort sett all bensin fra samme leverandører.Mongstad som driftes av Statoil og Slagentangen som er omtrent halvparten så stort og driftes av Esso. Av den bensinen eller dieselen som hentes for utkjøring og salg utgjør 0.1 % additiver. Vi har både sommer og vinter bensin i nord europa, samme med diesel som også har mellomkvalitet. På bensin bruker man butan +-5 % i perioden mellom oktober april. De forskjellige additivene blandes i før utkjøring men for det aller aller meste leveres all bensin fra disse to raffineriene. Og det betyr at vi kjører på det samme uansett selskap. Additivene untatt.Shell sitt anlegg er nedlagt for 20 år siden. Alle kjedene i Norge har egne depot på Mongstad som et eksempel, så det betyr at grunnbensinen er dønn lik. Også innblanding av etanol.
Så til det vi er uenige om ellers, og det er hvor skadelig det er. Med den mengden som finnes idag, på moderne motorer, svært svært liten.
På min nest siste sykkel, en Honda cbr1100 xx kjørte jeg 80 tusen km, en 01 modell med injection. Trimma også med helanlegg, PC, forhøya bensintrykk, filter osv. Selvsagt alltid på pumpebensin med e5 da..nå har jeg 40 tusen på zzr1400, samme greia, e5 , den er en 07. Var 4 sommeren på den også. Og jeg har ikke problemer med den heller. Så for meg betyr dette mye mye mer en hva Jay Leno sier. Han er opptatt av gamle ting. Men vi lever i 2016. Hadde dette virkelig vært ille hadde bilindustrien forlengst saksøkt oljeselskapene.
Derav min skepsis til en del av dine påstander :-)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Du snakker om gode argumenter, men mangler tilsynelatende både vilje og evne til å sette deg inn i saken.Barbarozza skrev:Min feil, mente E15 , så klar over den.gsx750_80 skrev:
E10 har 10 % etanol
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
Nå er jo du i overkant opptatt av dette gsx750_80. Det er ikke første gangen vi diskuterer tema, husker deg tilbake fra Bike også. Jeg skal gi deg rett i at på eldre biler er det uheldig. På nye biler og også motorsykkler er det forsumbart. Jeg veit av erfaring at gode argumenter ikke biter på deg her :-)
I Norge kommer stort sett all bensin fra samme leverandører.Mongstad som driftes av Statoil og Slagentangen som er omtrent halvparten så stort og driftes av Esso. Av den bensinen eller dieselen som hentes for utkjøring og salg utgjør 0.1 % additiver. Vi har både sommer og vinter bensin i nord europa, samme med diesel som også har mellomkvalitet. På bensin bruker man butan +-5 % i perioden mellom oktober april. De forskjellige additivene blandes i før utkjøring men for det aller aller meste leveres all bensin fra disse to raffineriene. Og det betyr at vi kjører på det samme uansett selskap. Additivene untatt.Shell sitt anlegg er nedlagt for 20 år siden. Alle kjedene i Norge har egne depot på Mongstad som et eksempel, så det betyr at grunnbensinen er dønn lik. Også innblanding av etanol.
Så til det vi er uenige om ellers, og det er hvor skadelig det er. Med den mengden som finnes idag, på moderne motorer, svært svært liten.
På min nest siste sykkel, en Honda cbr1100 xx kjørte jeg 80 tusen km, en 01 modell med injection. Trimma også med helanlegg, PC, forhøya bensintrykk, filter osv. Selvsagt alltid på pumpebensin med e5 da..nå har jeg 40 tusen på zzr1400, samme greia, e5 , den er en 07. Var 4 sommeren på den også. Og jeg har ikke problemer med den heller. Så for meg betyr dette mye mye mer en hva Jay Leno sier. Han er opptatt av gamle ting. Men vi lever i 2016. Hadde dette virkelig vært ille hadde bilindustrien forlengst saksøkt oljeselskapene.
Derav min skepsis til en del av dine påstander :-)
Dine anekdotiske eksempler basert på egne kjøretøyer og hvordan du mener de oppfører seg er ikke noe som kan tillegges særlig vekt.
Har du forsøkt å lese hva feks Cameron eller AMA sier? Det er ikke slik at problemene rammer kun eldre kjøretøy, selv om det kanskje
er disse som ligger Leno's hjerte nærmest.
Det er ikke slik at all bensin som selges er lik. Det er ulike additiver og ulikt innhold av etanol.
Du maser om argumenter, men farer jo stort sett bare med dikt og fjas.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Jeg har ikke festet meg med deg eller dine synspunkter annet enn i denne saken, men synes du framstår er et skoleeksempel påBarbarozza skrev:Du får ta meg for fjaset da ?????
en som ikke er i stand til å ta til seg noe nytt, men kun baserer seg på egen, ukvalifisert synsing. Du tilfører ikke debatten noe av verdi,
men lager nærmest kun avsporinger og støy.
Så, de som vil kan sette seg inn i saken og gjøre opp sin egen mening. Det er de jeg skriver for.
Du later ikke til å ha noe nevneverdig å bidra med, og det er ikke vits i å krangle mer med deg.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Det svaret der var vel ikke altfor ellegant, på meg virker det som om du blir personlig, og ikke vil diskutere sak, men meg som person. Nok om det.
Kildene mine er forøvrig Teknisk ukeblad, Statoil sjøl og Esso og ligger fritt tilgjengelig på nett.
Som en liten digresjon, husker du 70 og 80 åra da vi brukte ganske mye kondensfjerner. Vel hva tror du den var laget av ?
Kildene mine er forøvrig Teknisk ukeblad, Statoil sjøl og Esso og ligger fritt tilgjengelig på nett.
Som en liten digresjon, husker du 70 og 80 åra da vi brukte ganske mye kondensfjerner. Vel hva tror du den var laget av ?
Memento mori
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Barbarozza skrev:Det svaret der var vel ikke altfor ellegant, på meg virker det som om du blir personlig, og ikke vil diskutere sak, men meg som person. Nok om det.
Kildene mine er forøvrig Teknisk ukeblad, Statoil sjøl og Esso og ligger fritt tilgjengelig på nett.
Som en liten digresjon, husker du 70 og 80 åra da vi brukte ganske mye kondensfjerner. Vel hva tror du den var laget av ?