20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Spaghettiræser skrev:Shell har etanol i alle sine bensintyper.

Datablad for 98 http://www.shellstationer.se/documents/ ... 0905d48d10

Det er 5 % som for alle i Norge.
Står ikke noe om Norge her.. Jeg har i løpet av den siste måneden fått opplyst fra antatt pålitelig hold at Shell 98 oktan ikke inneholder etanol. Om det allerdede er slutt på det ville ikke komme som noen bombe, men jeg trodde ikke det var tilfellet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

I slutten av september fikk jeg opplyst følgende:

"Statoil/Miles: Har opplyst at de vil utfase 98 oktan (E 0) innen kort tid. Fortsetter med 95 oktan men øker nå fra E 3,5 til E 5. 1-2-3 kjeden forsynes av Statoil og fører kun 95 oktan med 5% etanol.

Best får også sitt drivstoff fra Statoil og faser nå ut 98. Beholder 95 med 5% etanol.

Esso: Vil til tross for svært lav inntjening inntil videre fortsatt levere 98 oktan (E 0). De fortsetter å levere 95 oktan (E 0), som nå fordi selskapet leverer så mye biodiesel B 7 at det "slipper å innblande etanol i bensinen sin. Av Esso’s 330 stasjoner er ca 140 forhandlereide og på forhandlereide stasjoner bestemmer forhandler selv hvilke drivstoff de selger: 95, 98 eller begge to.

Shell: Vil fortsette å levere 98 oktan (E 0) over hele landet. Vil levere 95 oktan tilsatt 5% etanol på Østlandet og etanolfritt i resten av landet. Smart/Shell Express: Som for Shells vanlige stasjoner.

Unox XY: vil utfase 98 oktan (E 0) men beholde 95 oktan, trolig i E 5.

Bunker Oil: 95 oktan, venter på svar men jeg tror de leverer uten etanol.

Max Bensin: Leverer kun 95 oktan, uten etanol (E 0).
St1: Leverer 95 oktan bensin fra Shell depot i Gøteborg, og den er oppgitt til E 5."
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Spaghettiræser skrev:
Barbarozza skrev:Har også feilfylt i tyskland, men det er e85 så det er vel 15 % , for å være ærlig merka jeg liten forskjell bortsett fra litt ujevn tomgang og ....kanskje en placebo rykning ...kjørte tanken i 15 mil før jeg fylte vanlig 95 igjen. Lekkasje etter en liten feil fylling høres merkelig ut. Uansett, tror ikke dette blir noe stort problem, bortsett fra økt forbruk PGA endring av energien , vi får vel en eller annen tilsetning som vi fikk når blybensinen ble borte. Motor fabrikanter hyler og skriker, men endrer seg når valget er vinn eller forsvinn.

Viktig å ta i betraktning at det ikke var en ny mc.. Det var ikke en liten feilfylling, men 19 liter på en 21 liters tank. Skal ikke krangle om det var 15,20, eller mer %, men denne stasjonen jeg var på hadde en "hel vegg" med forskjellige oktan og blandinger. Jeg valgte den med oktantall over 100, i en tro på at dette ville være bra på de lange raske strekk. Tenkte rett og slett ikke på spriten. De hadde en egen pumpe med "ren" etanol, som jeg holdt meg borte fra. Den var nesten umulig å kjøre i jevn hastighet, da hostet og harket det.

Dagens moderne mc med utrolig magre blandinger i "bruksområdet" er vel mer utsatt for fusking med høy etanolandel. Det er i det minste såpass problem i moderne bensinmotorer at de fleste bilene idag har en elektronikk som kompenserer for forskjellige blandinger.

Problemet med pakninger og o-ringer er velkjent langt tilbake til 70 årene, når USA begynte å blande inn etanol. Min Aprilia skal bytte pakninger i bensinløpet hvert 5. år...når deter sprit i bensinen.

Trimmingsgrad vil vel også spille inn. Problemet løses ved å endre tenningen...men det er en kostbar affære på en moderne mc med bare elektronikk.

Jeg kjører gjerne på ren sprit, og har ikke negativt forhold til det.... Men da må det mye utskiftning av deler grunnet økt korrosjon.
Du nevner elektronikk og kompensasjon. Kevin Cameron (Cycle World) skrev om bla dette senest for 3 dager siden. Med så høyt etanolinnhold som det snart kan være snakk om i på det amerikanske markedet (15 % - E15) vil de elektroniske innsprøytningssystemene ikke kompensere;

"...There are limits to ethanol use even in the case of fuel injection. As we add ethanol, the mixture leans, but the oxygen sensor in the exhaust detects the change and enriches the mixture in proportion. Sounds good – where’s the problem? The problem is that vehicle makers size their fuel injectors for the anticipated fuel. If the fuel changes so that greater volumes must be injected, eventually the flow limit of the injector is reached. Beyond that point, the oxy sensor, computer, and fuel system can no longer keep up with the drop in fuel energy as we add more and more ethanol. Again, the result is enleanment. To cover this possibility, vehicle manufacturers generally forbid the use of alcohol blends higher than E10. ..."
(fra http://www.cycleworld.com/ama-tells-us- ... nt-in-fuel )

En rekke andre motorkomponenter tar også skade av etanol. Det står noe om dette i samme artikkel.

AMA har kamp mot (økt) etanolinnhold i drivstoff som en av sine høyest prioriterte kampsaker.
Noe om det her:
http://www.cycleworld.com/ama-tells-us- ... nt-in-fuel

Amerikanerne har hatt stadig økende innblanding av etanol i drivstoff over flere år, så de vet at dette er betenkelig.

For min egen del er jeg ikke spesiet interessert i å få økede vedlikeholdsutgifter på kjøretøyene grunnet økende etanolinnhold.

Etanol i drivstoff rammer nye kjøretøy, men i kanskje enda større grad eldre, forgasserdrevne.
Jay Leno om etanol i drivstoff;
http://autoweek.com/article/car-life/ja ... es-ethanol
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Barbarozza »

gsx750_80 skrev:
E10 har 10 % etanol
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
Min feil, mente E15 , så klar over den.

Nå er jo du i overkant opptatt av dette gsx750_80. Det er ikke første gangen vi diskuterer tema, husker deg tilbake fra Bike også. Jeg skal gi deg rett i at på eldre biler er det uheldig. På nye biler og også motorsykkler er det forsumbart. Jeg veit av erfaring at gode argumenter ikke biter på deg her :-)

I Norge kommer stort sett all bensin fra samme leverandører.Mongstad som driftes av Statoil og Slagentangen som er omtrent halvparten så stort og driftes av Esso. Av den bensinen eller dieselen som hentes for utkjøring og salg utgjør 0.1 % additiver. Vi har både sommer og vinter bensin i nord europa, samme med diesel som også har mellomkvalitet. På bensin bruker man butan +-5 % i perioden mellom oktober april. De forskjellige additivene blandes i før utkjøring men for det aller aller meste leveres all bensin fra disse to raffineriene. Og det betyr at vi kjører på det samme uansett selskap. Additivene untatt.Shell sitt anlegg er nedlagt for 20 år siden. Alle kjedene i Norge har egne depot på Mongstad som et eksempel, så det betyr at grunnbensinen er dønn lik. Også innblanding av etanol.

Så til det vi er uenige om ellers, og det er hvor skadelig det er. Med den mengden som finnes idag, på moderne motorer, svært svært liten.

På min nest siste sykkel, en Honda cbr1100 xx kjørte jeg 80 tusen km, en 01 modell med injection. Trimma også med helanlegg, PC, forhøya bensintrykk, filter osv. Selvsagt alltid på pumpebensin med e5 da..nå har jeg 40 tusen på zzr1400, samme greia, e5 , den er en 07. Var 4 sommeren på den også. Og jeg har ikke problemer med den heller. Så for meg betyr dette mye mye mer en hva Jay Leno sier. Han er opptatt av gamle ting. Men vi lever i 2016. Hadde dette virkelig vært ille hadde bilindustrien forlengst saksøkt oljeselskapene.
Derav min skepsis til en del av dine påstander :-)
Memento mori

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:
gsx750_80 skrev:
E10 har 10 % etanol
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
Min feil, mente E15 , så klar over den.

Nå er jo du i overkant opptatt av dette gsx750_80. Det er ikke første gangen vi diskuterer tema, husker deg tilbake fra Bike også. Jeg skal gi deg rett i at på eldre biler er det uheldig. På nye biler og også motorsykkler er det forsumbart. Jeg veit av erfaring at gode argumenter ikke biter på deg her :-)

I Norge kommer stort sett all bensin fra samme leverandører.Mongstad som driftes av Statoil og Slagentangen som er omtrent halvparten så stort og driftes av Esso. Av den bensinen eller dieselen som hentes for utkjøring og salg utgjør 0.1 % additiver. Vi har både sommer og vinter bensin i nord europa, samme med diesel som også har mellomkvalitet. På bensin bruker man butan +-5 % i perioden mellom oktober april. De forskjellige additivene blandes i før utkjøring men for det aller aller meste leveres all bensin fra disse to raffineriene. Og det betyr at vi kjører på det samme uansett selskap. Additivene untatt.Shell sitt anlegg er nedlagt for 20 år siden. Alle kjedene i Norge har egne depot på Mongstad som et eksempel, så det betyr at grunnbensinen er dønn lik. Også innblanding av etanol.

Så til det vi er uenige om ellers, og det er hvor skadelig det er. Med den mengden som finnes idag, på moderne motorer, svært svært liten.

På min nest siste sykkel, en Honda cbr1100 xx kjørte jeg 80 tusen km, en 01 modell med injection. Trimma også med helanlegg, PC, forhøya bensintrykk, filter osv. Selvsagt alltid på pumpebensin med e5 da..nå har jeg 40 tusen på zzr1400, samme greia, e5 , den er en 07. Var 4 sommeren på den også. Og jeg har ikke problemer med den heller. Så for meg betyr dette mye mye mer en hva Jay Leno sier. Han er opptatt av gamle ting. Men vi lever i 2016. Hadde dette virkelig vært ille hadde bilindustrien forlengst saksøkt oljeselskapene.
Derav min skepsis til en del av dine påstander :-)
Diskusjon fra Bike? Kan jeg ikke huske. Kan du vise til innlegg der, som du mener jeg har forfattet?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:
gsx750_80 skrev:
E10 har 10 % etanol
E15 har 15 % etanol.
E85 har ikke 15 % etanol, men 85 %.
Min feil, mente E15 , så klar over den.

Nå er jo du i overkant opptatt av dette gsx750_80. Det er ikke første gangen vi diskuterer tema, husker deg tilbake fra Bike også. Jeg skal gi deg rett i at på eldre biler er det uheldig. På nye biler og også motorsykkler er det forsumbart. Jeg veit av erfaring at gode argumenter ikke biter på deg her :-)

I Norge kommer stort sett all bensin fra samme leverandører.Mongstad som driftes av Statoil og Slagentangen som er omtrent halvparten så stort og driftes av Esso. Av den bensinen eller dieselen som hentes for utkjøring og salg utgjør 0.1 % additiver. Vi har både sommer og vinter bensin i nord europa, samme med diesel som også har mellomkvalitet. På bensin bruker man butan +-5 % i perioden mellom oktober april. De forskjellige additivene blandes i før utkjøring men for det aller aller meste leveres all bensin fra disse to raffineriene. Og det betyr at vi kjører på det samme uansett selskap. Additivene untatt.Shell sitt anlegg er nedlagt for 20 år siden. Alle kjedene i Norge har egne depot på Mongstad som et eksempel, så det betyr at grunnbensinen er dønn lik. Også innblanding av etanol.

Så til det vi er uenige om ellers, og det er hvor skadelig det er. Med den mengden som finnes idag, på moderne motorer, svært svært liten.

På min nest siste sykkel, en Honda cbr1100 xx kjørte jeg 80 tusen km, en 01 modell med injection. Trimma også med helanlegg, PC, forhøya bensintrykk, filter osv. Selvsagt alltid på pumpebensin med e5 da..nå har jeg 40 tusen på zzr1400, samme greia, e5 , den er en 07. Var 4 sommeren på den også. Og jeg har ikke problemer med den heller. Så for meg betyr dette mye mye mer en hva Jay Leno sier. Han er opptatt av gamle ting. Men vi lever i 2016. Hadde dette virkelig vært ille hadde bilindustrien forlengst saksøkt oljeselskapene.
Derav min skepsis til en del av dine påstander :-)
Du snakker om gode argumenter, men mangler tilsynelatende både vilje og evne til å sette deg inn i saken.
Dine anekdotiske eksempler basert på egne kjøretøyer og hvordan du mener de oppfører seg er ikke noe som kan tillegges særlig vekt.
Har du forsøkt å lese hva feks Cameron eller AMA sier? Det er ikke slik at problemene rammer kun eldre kjøretøy, selv om det kanskje
er disse som ligger Leno's hjerte nærmest.
Det er ikke slik at all bensin som selges er lik. Det er ulike additiver og ulikt innhold av etanol.
Du maser om argumenter, men farer jo stort sett bare med dikt og fjas.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Barbarozza »

Du får ta meg for fjaset da ?????
Memento mori

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Du får ta meg for fjaset da ?????
Jeg har ikke festet meg med deg eller dine synspunkter annet enn i denne saken, men synes du framstår er et skoleeksempel på
en som ikke er i stand til å ta til seg noe nytt, men kun baserer seg på egen, ukvalifisert synsing. Du tilfører ikke debatten noe av verdi,
men lager nærmest kun avsporinger og støy.
Så, de som vil kan sette seg inn i saken og gjøre opp sin egen mening. Det er de jeg skriver for.
Du later ikke til å ha noe nevneverdig å bidra med, og det er ikke vits i å krangle mer med deg.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Barbarozza »

Det svaret der var vel ikke altfor ellegant, på meg virker det som om du blir personlig, og ikke vil diskutere sak, men meg som person. Nok om det.

Kildene mine er forøvrig Teknisk ukeblad, Statoil sjøl og Esso og ligger fritt tilgjengelig på nett.

Som en liten digresjon, husker du 70 og 80 åra da vi brukte ganske mye kondensfjerner. Vel hva tror du den var laget av ?
Memento mori

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Det svaret der var vel ikke altfor ellegant, på meg virker det som om du blir personlig, og ikke vil diskutere sak, men meg som person. Nok om det.

Kildene mine er forøvrig Teknisk ukeblad, Statoil sjøl og Esso og ligger fritt tilgjengelig på nett.

Som en liten digresjon, husker du 70 og 80 åra da vi brukte ganske mye kondensfjerner. Vel hva tror du den var laget av ?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

gsx750_80 skrev: Står ikke noe om Norge her.. Jeg har i løpet av den siste måneden fått opplyst fra antatt pålitelig hold at Shell 98 oktan ikke inneholder etanol. Om det allerdede er slutt på det ville ikke komme som noen bombe, men jeg trodde ikke det var tilfellet.
Siden jeg viser til er lenken som er på http://www.shell.no/privatkunder-og-bil ... fuels.html.

Altså Shell Norge. Det er det pålagte offusielle databladet for bensinen som de har i pumpene

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Spaghettiræser skrev:
gsx750_80 skrev: Står ikke noe om Norge her.. Jeg har i løpet av den siste måneden fått opplyst fra antatt pålitelig hold at Shell 98 oktan ikke inneholder etanol. Om det allerdede er slutt på det ville ikke komme som noen bombe, men jeg trodde ikke det var tilfellet.
Siden jeg viser til er lenken som er på http://www.shell.no/privatkunder-og-bil ... fuels.html.

Altså Shell Norge. Det er det pålagte offusielle databladet for bensinen som de har i pumpene
Jeg har lett i en 10 minutters tid, og ikke klart å finne et ord om etanol, men har muligens sett på gale steder på websiden.
Har du mulighet til å sitere tekst hvor det står om etanolinnhold i dagens norske 98 oktan fra Shell, eller evt gi en presis peker til hvor informasjonen finnes?
mvh

-gsx750_80

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av ATWindsor »

gsx750_80 skrev:
Du snakker om gode argumenter, men mangler tilsynelatende både vilje og evne til å sette deg inn i saken.
Dine anekdotiske eksempler basert på egne kjøretøyer og hvordan du mener de oppfører seg er ikke noe som kan tillegges særlig vekt.
Har du forsøkt å lese hva feks Cameron eller AMA sier? Det er ikke slik at problemene rammer kun eldre kjøretøy, selv om det kanskje
er disse som ligger Leno's hjerte nærmest.
Det er ikke slik at all bensin som selges er lik. Det er ulike additiver og ulikt innhold av etanol.
Du maser om argumenter, men farer jo stort sett bare med dikt og fjas.
Nå skal det sies at det er mye påstander og lite undersøkelser andre veien også, folk sier det kan være verre, produsenter som vil dekke sin egen rygg sier de ikke støtter etanol, men hvor reell og hvor stort er problemet? Det er lite solide data her.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Cameron og AMA er rimelig substansielle. Bidra med noe fornuftig selv, om du i det hele tatt er kapabel til det.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

gsx750_80 skrev:
Spaghettiræser skrev:
gsx750_80 skrev: Står ikke noe om Norge her.. Jeg har i løpet av den siste måneden fått opplyst fra antatt pålitelig hold at Shell 98 oktan ikke inneholder etanol. Om det allerdede er slutt på det ville ikke komme som noen bombe, men jeg trodde ikke det var tilfellet.
Siden jeg viser til er lenken som er på http://www.shell.no/privatkunder-og-bil ... fuels.html.

Altså Shell Norge. Det er det pålagte offusielle databladet for bensinen som de har i pumpene
Jeg har lett i en 10 minutters tid, og ikke klart å finne et ord om etanol, men har muligens sett på gale steder på websiden.
Har du mulighet til å sitere tekst hvor det står om etanolinnhold i dagens norske 98 oktan fra Shell, eller evt gi en presis peker til hvor informasjonen finnes?

Du må følge lenkene. Du skal ha produktbladene. Du kan også bruke mye tid å få produktbladpå en Shellstasjon.

Svar