kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Hei!
Ser etter en sykkel har sett på en litt nyere kawasaki ninja 250r og litt eldre zx6r, det jeg lurer på er hvordan er en 250r blir det for lite går man lei etter 3 måneder? girer man seg ihjel og sliter i oppoverbakker? eller burde jeg gå for en zx6r? med nok guffe. Har på mangen måter lyst å begynne med sykkel som ikke er så sprek og derfor ser jeg på en 250 pluss de er billig.
- Er 15-20000 km mye for en 2012 model?
- Hva er verdien på kawasaki ninja 250r 2012 noen som vet sånn ca? er ikke så mangen ute så vanskelig å sammenligne.
Takker for svar! :)
Ser etter en sykkel har sett på en litt nyere kawasaki ninja 250r og litt eldre zx6r, det jeg lurer på er hvordan er en 250r blir det for lite går man lei etter 3 måneder? girer man seg ihjel og sliter i oppoverbakker? eller burde jeg gå for en zx6r? med nok guffe. Har på mangen måter lyst å begynne med sykkel som ikke er så sprek og derfor ser jeg på en 250 pluss de er billig.
- Er 15-20000 km mye for en 2012 model?
- Hva er verdien på kawasaki ninja 250r 2012 noen som vet sånn ca? er ikke så mangen ute så vanskelig å sammenligne.
Takker for svar! :)
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Bare lyden er grunn nok til og velge zx6r;)
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Jeg startet med en gsxr600 med full effekt. De fleste, tror jeg, ville ha sagt at det var en dum ide, men jeg angret ikke et sekund. Lærte ganske mye og hadde det sykt gøy.
"Den er for sterk for deg"
Du bestemmer selv hvordan den skal oppføres, respekter den og den vil respektere deg tilbake. Ergo, ikke vær dum.
"Du vil bygge selvtillit på en 250 og lære deg det basiske"
600 har også 2 hjul. Ser ikke hvorfor du ikke kan vokse deg på en 600 som på en 250, slik de fleste skal ha det til.
Og, med en større sykkel vil du ikke gå lei av like fort som en mindre sykkel. Start med drømmesykkelen
"Den er for sterk for deg"
Du bestemmer selv hvordan den skal oppføres, respekter den og den vil respektere deg tilbake. Ergo, ikke vær dum.
"Du vil bygge selvtillit på en 250 og lære deg det basiske"
600 har også 2 hjul. Ser ikke hvorfor du ikke kan vokse deg på en 600 som på en 250, slik de fleste skal ha det til.
Og, med en større sykkel vil du ikke gå lei av like fort som en mindre sykkel. Start med drømmesykkelen

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Alt etter alder og hvem den skal forsikres på kan du sjekke opp prisen på forsikring.
Du må ta med i regnestykket att en 250 har relativt dyrer service intervall. Ventil justering på hver service osv.
Du må ta med i regnestykket att en 250 har relativt dyrer service intervall. Ventil justering på hver service osv.
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Hvor ofte er en slik service da?:) og eventuelt pris ca?SverreOlsen skrev:Alt etter alder og hvem den skal forsikres på kan du sjekke opp prisen på forsikring.
Du må ta med i regnestykket att en 250 har relativt dyrer service intervall. Ventil justering på hver service osv.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Hadde ikke kawasaki men honda, der var det vell c. Pr 4500 km der det kostet c. 6000
Eg kjørte 14 tusen på ett år så ble dyrt å opprettholde garantien...
Eg kjørte 14 tusen på ett år så ble dyrt å opprettholde garantien...
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Jeg har kjørt en Yamaha R6 som jeg anntar ligger i samme sjiktet og min opplevelse på en slik var at den var langtr mindre skremmende enn jeg trodde. En R sykkel i 600 klassen opplevdes faktisk som ganske trygg å kjøre da det ikke skjer stort på de lave turtallene som man ofte befinner seg i. Faktisk så syntes jeg ikke akkurat det skjedde så voldsomt mye lenger opp heller i forhold til hva jeg hadde forestilt meg, men det er jo en annen sak.
En sykkel med kraftig bunndrag ville nok skremt meg mer som nybegynner og det er det vel svært få sykler i 600cc eller under som har.
Så jeg ville gått for en 600R hvis det er det du sikler etter. Altså hvis du har råd til forsikringen.
En 250R tror jeg fort blir kjedelig. Altså jeg tror du fort blir vant til kreftene. Uhyre artig en stund, men etter første sesong og etter prøvekjøring av mer motorsterke sykler så tror jeg nok denne blir solgt ganske kjapt. Tror jeg... Men jeg er jo ikke deg...
En sykkel med kraftig bunndrag ville nok skremt meg mer som nybegynner og det er det vel svært få sykler i 600cc eller under som har.
Så jeg ville gått for en 600R hvis det er det du sikler etter. Altså hvis du har råd til forsikringen.

En 250R tror jeg fort blir kjedelig. Altså jeg tror du fort blir vant til kreftene. Uhyre artig en stund, men etter første sesong og etter prøvekjøring av mer motorsterke sykler så tror jeg nok denne blir solgt ganske kjapt. Tror jeg... Men jeg er jo ikke deg...

-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Jeg gjorde som JuiceBox, og angrer ikke
MEN, om du går for Ninja 250, så gjør du ikke feil. Mye "lettere" å kjøre aktivt, da du må pushe den litt. Har prøvd, og har mye større mulighet for å kjøre den til max, enn du noen gang vil være nær på 600cc. Kompisen min solgte sin 675 Daytona, men beholdt 250R, da han syntes den var bedre å kjøre. Kan og legge til at Ninja 250 ikke må sammenlignes med crossere på samme kubikk, da det er en laveffekts firetakt, med lange serviceintervaller. I tillegg er den langt mer lettskrudd enn 600cc R-sykler, så service koster også mindre
Ninja 250 holder seg godt i pris om dagen, og er tilsynelatende lettsolgt, så tror ikke du gjør feil om du starter på en slik, og heller oppgraderer om den blir kjedelig 



- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
En 250 til tilsynelatende "uslåelig" pris her: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=88195407JK95 skrev:Jeg gjorde som JuiceBox, og angrer ikkeMEN, om du går for Ninja 250, så gjør du ikke feil. Mye "lettere" å kjøre aktivt, da du må pushe den litt. Har prøvd, og har mye større mulighet for å kjøre den til max, enn du noen gang vil være nær på 600cc. Kompisen min solgte sin 675 Daytona, men beholdt 250R, da han syntes den var bedre å kjøre. Kan og legge til at Ninja 250 ikke må sammenlignes med crossere på samme kubikk, da det er en laveffekts firetakt, med lange serviceintervaller. I tillegg er den langt mer lettskrudd enn 600cc R-sykler, så service koster også mindre
Ninja 250 holder seg godt i pris om dagen, og er tilsynelatende lettsolgt, så tror ikke du gjør feil om du starter på en slik, og heller oppgraderer om den blir kjedelig
Kjøpte selv en ny Ninja 250R våren 2012. Den har snart gått 40 000 km, og det har ikke vært noen problemer med den.
Har fulgt servicer, og skiftet bakdekk et par ganger, og framdekk en gang. Kjede og drev holder ikke særlig godt,
og jeg må snart skifte kjede og drev for 2. gang.
Veldig artig sykkel å kjøre, og den jeg foretrekker blant mine sykler. Har en 900 og en 1100, men disse er tunge og ikke noe
jeg foretrekker i det daglige.
Uhyre lettkjørte disse 250R'ene. Her er en video fra Laguna Seca, med 250 vs større sykler:
https://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Jeg ville vurdert en nakensykkel fordi forsikringen er så vanvittig mye rimeligere enn det vil koste deg å forsikre en ZX6R. Særlig hvis du er ung og uten nevneverdig bonus.
Hvis ikke forsikring er et issue ville jeg gått for 600cc supersport. Ikke skremmende mye krefter, men nok til å kjenne at man lever.
Hvis ikke forsikring er et issue ville jeg gått for 600cc supersport. Ikke skremmende mye krefter, men nok til å kjenne at man lever.
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Hadde jeg vert ung og viste det jeg gjorde i dag hadde jeg MYE heller valgt sykkel ala Yamaha MT09 eller Triumpg Street Triple. Mye artigere å kjøre på norske veier og man sitter også langt mer behagelig på dem. Dessuten så sparer du VELDIG mye i forsikring også.
Men er valget tatt så kjør på. Alle sykler er bedre enn ingen sykkel. Bortsett fra Goldwing da..
Men er valget tatt så kjør på. Alle sykler er bedre enn ingen sykkel. Bortsett fra Goldwing da..
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Kjøp det du aller mest har lyst på:) jeg prøvde meg først på en naken sykkel. Kawa z800. Men trives mye bedre på den jeg har nå:) Suzuki gsxr 600:)
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Jeg er enig i at 250 er moped, men mt09 og syke hjulløft ved gasspådrag er ikke akkurat nybegynner vennligBjerknez skrev:Hadde jeg vert ung og viste det jeg gjorde i dag hadde jeg MYE heller valgt sykkel ala Yamaha MT09 eller Triumpg Street Triple. Mye artigere å kjøre på norske veier og man sitter også langt mer behagelig på dem. Dessuten så sparer du VELDIG mye i forsikring også.
Men er valget tatt så kjør på. Alle sykler er bedre enn ingen sykkel. Bortsett fra Goldwing da..
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
250 er "moped". Enig i det. Anbefales ikke for folk som er for usikre på seg selv, feks. For disse er vel ofte HD et trygt valg.supersic skrev:Jeg er enig i at 250 er moped, men mt09 og syke hjulløft ved gasspådrag er ikke akkurat nybegynner vennligBjerknez skrev:Hadde jeg vert ung og viste det jeg gjorde i dag hadde jeg MYE heller valgt sykkel ala Yamaha MT09 eller Triumpg Street Triple. Mye artigere å kjøre på norske veier og man sitter også langt mer behagelig på dem. Dessuten så sparer du VELDIG mye i forsikring også.
Men er valget tatt så kjør på. Alle sykler er bedre enn ingen sykkel. Bortsett fra Goldwing da..

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Dagens moderne mellomklasse, også Ninja 250, er helt topp. Det er ikke moped, og ikke forbeholdt nybegynnere.
Her i landet er vi hekta på kubikk ( jeg også),Ingen andre land i Europa har så stor andel store mc.
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Skjønner kanskje at folk syns en 250 er en moped når de er vandt med å kjøre 600 og 1000 men for meg som aldri har kjørt sykkel før vil jeg tro at en 250 vil holde den første sesongen eller 2. Pluss de er billig og jeg har egentlig ikke så lyst å bruke så mye penger på den første sykkelen min.Spaghettiræser skrev:![]()
Dagens moderne mellomklasse, også Ninja 250, er helt topp. Det er ikke moped, og ikke forbeholdt nybegynnere.
Her i landet er vi hekta på kubikk ( jeg også),Ingen andre land i Europa har så stor andel store mc.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Høres veldig fornuftig ut. Mange kan bli "tilfeldige" mc kjørere, og være lykkelige med det hele sitt liv. Det kjøres først en periode med en god del km i lokalområdet, og et par langturer. Så dabber interessen av og blir mer tilfeldig, og kanskje væravhengig.
Da vil denne mc bli en tro tjener i mange år, og ha såpass lav pengeverdi, at den kan stå oppstallet uten å ses på som pengesluk. Denne gruppen 250-500 vokser stadig. Med god grunn.
Godt nyttår forresten
Da vil denne mc bli en tro tjener i mange år, og ha såpass lav pengeverdi, at den kan stå oppstallet uten å ses på som pengesluk. Denne gruppen 250-500 vokser stadig. Med god grunn.
Godt nyttår forresten
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Virker som om du allerede visste svaret før du startet tråden.... 

- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
"Moped" er jo bare en litt flåsete men humoristisk uttalelse. At man kan ha mye gøy med en 250cc tviler jeg ikke på og har man ikke kjørt sykkel før i det hele tatt og eller går rett fra en faktisk moped så vil jo denne dra skinnet av pølsa samt gi deg et meget bredt smil i hjelmen.
Men min erfaring er at man blir vant til det meste. Ganske kjapt også. Jeg gikk rett på en 1300cc cruiser som blodfersk mc kjører og de første ukene så ble jeg støl i gapet av all knisingen inne i hjelmen. Men etter noen langturer så begynte jeg å hige etter noe mer "spennende".
De aller fleste jeg har blitt kjent med har begynt "forsiktig" med en såkalt "førstesykkel" men byttet den ut rimelig kjapt. Jeg sier ikke at DU nødvendigvis kommer til å gjøre det, men jeg tror sjansen er stor.
Min mening er: Kjøp den sykkelen du faktisk har lyst på (og råd til). Ikke tenk på at man må ha mindre kubikk fordi man er fersk. Det følger jo med en slik gassrulle som er justerbar.
Men min erfaring er at man blir vant til det meste. Ganske kjapt også. Jeg gikk rett på en 1300cc cruiser som blodfersk mc kjører og de første ukene så ble jeg støl i gapet av all knisingen inne i hjelmen. Men etter noen langturer så begynte jeg å hige etter noe mer "spennende".
De aller fleste jeg har blitt kjent med har begynt "forsiktig" med en såkalt "førstesykkel" men byttet den ut rimelig kjapt. Jeg sier ikke at DU nødvendigvis kommer til å gjøre det, men jeg tror sjansen er stor.
Min mening er: Kjøp den sykkelen du faktisk har lyst på (og råd til). Ikke tenk på at man må ha mindre kubikk fordi man er fersk. Det følger jo med en slik gassrulle som er justerbar.

- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Men jeg vil faktisk fraråde deg å bli med kjørekåte hingster på langturer den første tiden. Å prøve og holde følge med erfarne MC folk med alt for mye testosteron er ikke bra for en fersking.
Kjør noen turer på egenhånd først. Gjerne noen skikkelige langturer. Du vil nok lære ting underveis. Spander på deg et banekurs eller lignende før du begir deg ut på lange turer sammens med andre.
Personlig så kjørte jeg VELDIG mye på egenhånd (hysjhysj og nok om den saken) samt at jeg øvekjørte ekstremt mye, men da kun med en person. Man må innfinne seg med situasjonen man er i. Han som kjørte sammens med meg ga meg beskjed om at han kom til å dra på litt noen steder og at jeg ikke fikk lov til å prøve og henge på. Det synes jeg var en meget oppegående uttalelse.
Planlegg en skikkelig langtur alene. Altså ikke 10 mil, men en typisk vestlandstur (hvis du da ikke bor der fra før). Ta det pent og prøv deg litt frem underveis. Da er det ikke like flaut og slippe frem bilfamilier i turboferiemodus som ikke kommer seg fort nok opp på hytta.
Bygg deg opp erfaring og kjøreglede. Så kan du heller "flekke fingeren" til firhjulingene når tiden er inne
Kjør noen turer på egenhånd først. Gjerne noen skikkelige langturer. Du vil nok lære ting underveis. Spander på deg et banekurs eller lignende før du begir deg ut på lange turer sammens med andre.
Personlig så kjørte jeg VELDIG mye på egenhånd (hysjhysj og nok om den saken) samt at jeg øvekjørte ekstremt mye, men da kun med en person. Man må innfinne seg med situasjonen man er i. Han som kjørte sammens med meg ga meg beskjed om at han kom til å dra på litt noen steder og at jeg ikke fikk lov til å prøve og henge på. Det synes jeg var en meget oppegående uttalelse.
Planlegg en skikkelig langtur alene. Altså ikke 10 mil, men en typisk vestlandstur (hvis du da ikke bor der fra før). Ta det pent og prøv deg litt frem underveis. Da er det ikke like flaut og slippe frem bilfamilier i turboferiemodus som ikke kommer seg fort nok opp på hytta.
Bygg deg opp erfaring og kjøreglede. Så kan du heller "flekke fingeren" til firhjulingene når tiden er inne

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner
Bjerknez og jeg er ikke alltid enige, men det han her sier er gode råd, veldig gode.....som de fleste med litt erfaring vil skrive under på.
Akkurat det med kubikk og hk er nok mer en personlig smak. Jeg har kjørt mer gris med en liten mc, enn med en mer hissig variant. Dagens stadig synkende fartsgrenser .....gjør sitt. Men, jeg har selv kubikk og hk syken, kronisk. Har satt personlig grense ved 1000 ccm, rett og slett fordi de større blir alt for tunge å håndtere på parkeringsplassen der du stadig må rygge ut i motbakke. Ikke er de lette å håndtere ved hjemmeservice heller. Har riktignok snuset på større.... men det blir fjell og elefanter. Må jo ha kranbil for å løfte om de skulle velte. Det holder ikke med et par pensjonist kamerater...
Men..kjørerådene, helt topp. Jeg øver meg hver gang hjulene går. Tar sjeldent dagsturer under 15 mil, da er det ren transport. 25-30 mil etter arbeidstid er fin tur. Øver sporvalg og plassering konstant, hver meter. Over 15000 km hvert år.
Kjører sjeldent på fellesturer, det blir for statisk og kjedelig. Det prates og vissvases med samme tema, uke etter uke, år etter år.... men turene blir stort sett alt for korte og i formasjon som en begravelseskortesje.
Her passer det seg å hylle de som arrangerer "onsdagsturene," ( og på andre dager) som tross alt er en sikker plass for litt sosial kontakt. Men det er ikke et sted å "lære seg kjøreteknikk".
Kjør alene, mye, veldig mye. Og kjør med andre, men ikke la dem trekke deg. Meld deg på et kurs med kjøreteknikk, vårløsning osv. Ikke fordi du lærer så mye mer enn til førerkortet. Disse kursene har noe mer fokus på grensene, men de fokuserer også alt for mye på krypkjøring ( min mening ). Øv på kontrollert panikkbremsing. Det reddet livet mitt i høst. Møtte elg, bremset så jeg "sto på forhjulet" uten låsing, og fikk farten ned på et øyeblikk, fikk lagt sykkel på siden og "kjørte" under elgen. Dette takket være mange tusen øvelser over 50 år. Hvordan hjernen klarte å beregne hva som skulle til, er fortsatt en gåte.....
Få tak i en som "kan kjøre" ( gudene vet hvordan det skal vurderes) og be om litt øvingskjøring på kjente veier. Jeg har gjort dette mange ganger ( uten å påstå at jeg "kan kjøre"). Etterhvert som kilometrene går...vil du begynne å stole på ledrens fart og sporvalg. Da blir plutselig læringskurven bratt.. Men det tar fort en del turer før tryggheten kommer . Husk at trygghet ikke kan forenes med å være våghals. "Frykten skal sitte nederst i ryggraden" som en regulator. Oppmerksomheten skal være på hele tiden.
Skal på langtur med en ung dame ( ikke noen stygge tanker nå) som kjører en nyere A2 Honda i sommer. Den er ikke raskere enn Kawa 250'n. Skal kjøre over 400 mil på en uke. Det kommer til å gå helt fint.... du får bli med der....da blir det litt trening.
Akkurat det med kubikk og hk er nok mer en personlig smak. Jeg har kjørt mer gris med en liten mc, enn med en mer hissig variant. Dagens stadig synkende fartsgrenser .....gjør sitt. Men, jeg har selv kubikk og hk syken, kronisk. Har satt personlig grense ved 1000 ccm, rett og slett fordi de større blir alt for tunge å håndtere på parkeringsplassen der du stadig må rygge ut i motbakke. Ikke er de lette å håndtere ved hjemmeservice heller. Har riktignok snuset på større.... men det blir fjell og elefanter. Må jo ha kranbil for å løfte om de skulle velte. Det holder ikke med et par pensjonist kamerater...
Men..kjørerådene, helt topp. Jeg øver meg hver gang hjulene går. Tar sjeldent dagsturer under 15 mil, da er det ren transport. 25-30 mil etter arbeidstid er fin tur. Øver sporvalg og plassering konstant, hver meter. Over 15000 km hvert år.
Kjører sjeldent på fellesturer, det blir for statisk og kjedelig. Det prates og vissvases med samme tema, uke etter uke, år etter år.... men turene blir stort sett alt for korte og i formasjon som en begravelseskortesje.
Her passer det seg å hylle de som arrangerer "onsdagsturene," ( og på andre dager) som tross alt er en sikker plass for litt sosial kontakt. Men det er ikke et sted å "lære seg kjøreteknikk".
Kjør alene, mye, veldig mye. Og kjør med andre, men ikke la dem trekke deg. Meld deg på et kurs med kjøreteknikk, vårløsning osv. Ikke fordi du lærer så mye mer enn til førerkortet. Disse kursene har noe mer fokus på grensene, men de fokuserer også alt for mye på krypkjøring ( min mening ). Øv på kontrollert panikkbremsing. Det reddet livet mitt i høst. Møtte elg, bremset så jeg "sto på forhjulet" uten låsing, og fikk farten ned på et øyeblikk, fikk lagt sykkel på siden og "kjørte" under elgen. Dette takket være mange tusen øvelser over 50 år. Hvordan hjernen klarte å beregne hva som skulle til, er fortsatt en gåte.....
Få tak i en som "kan kjøre" ( gudene vet hvordan det skal vurderes) og be om litt øvingskjøring på kjente veier. Jeg har gjort dette mange ganger ( uten å påstå at jeg "kan kjøre"). Etterhvert som kilometrene går...vil du begynne å stole på ledrens fart og sporvalg. Da blir plutselig læringskurven bratt.. Men det tar fort en del turer før tryggheten kommer . Husk at trygghet ikke kan forenes med å være våghals. "Frykten skal sitte nederst i ryggraden" som en regulator. Oppmerksomheten skal være på hele tiden.
Skal på langtur med en ung dame ( ikke noen stygge tanker nå) som kjører en nyere A2 Honda i sommer. Den er ikke raskere enn Kawa 250'n. Skal kjøre over 400 mil på en uke. Det kommer til å gå helt fint.... du får bli med der....da blir det litt trening.