Atrox - V-Strom/DL650

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Atrox - V-Strom/DL650

Legg inn av Atrox »

Hei Mcsiden.no!

Etter å ha brukt utallige timer som "gjest" er det vel på tide å introdusere meg. Halv tysk - halvt trønder - det gir en merkelig men helt ok mix! Runda 40 i fjor, så en kunne fort ha trodd at dette er førtiårskrisa og drømmen om å realisere seg, men tror jeg er langt over den for lengst.
Tok lappen som 19 åring, mot foreldres vilje. Eldre bror prøvde seg på å få ta mopedlappen - han fikk heller en tur på Sunnaas for å hilse på andre som hadde skada seg på tohjuling. Med en far som er pensjonert skadekirurg har det vært mer en nok formaninger om å frivillig bli donor for å si det sånn. Samtidig har det egentlig vært greit, det ga forståelsen av at dette ikke er noe en kødder med og gjorde at jeg venta noen år på "modning" før jeg begynte å kjøre selv (selv om lappen var på plass).

For å ikke ta livet av meg med en gang (visste med meg selv at jeg hadde for mye fart i ræva til å begrense meg) så falt valget først på en Suzuki GN125, en meget pen og hel lettsykkel med en idiotisk feil som gjorde at den sperra på 70kmt. Den stod hos en forhandler i 2 måneder for feilsøking uten at det resulterte i annet enn en feit regning. Solgt og oppgradert til denne:
savage.jpg
Kjøpt av en hyggelig kar i Ski/Akershus. Ved prøvekjøring stussa jeg på at den gikk som ett uvær (hadde jo ingenting å sammenligne med), og at det blåste friskt rundt øra med 100 på nåla. Det var først etter prøvekjøringa jeg fant ut at sykkelen var importert og speedometeret stod i miles :) Sykkelen ga meg flere fine turer og fungerte smertefritt de årene jeg hadde den, men ergonomien fungerte smått dårlig for en litt røslig kar på 1.80. Etter en tur fra Østlandet til Trollrally (som for øvrig ikke falt i smak for to ferske syklister) og tilbake måtte jeg brekke meg sjøl av sykkelen i garasjen. Den fikk da vike plass for denne:
xt600.jpg
Fantastisk sykkel som hadde levd sitt liv i ett butikkvindu i Tyskland til jeg fikk lagt mine klamme hender på den. Dette var første sykkelen jeg var i bakken med (kickstart med sykkelen i gir - gikk seff i bakken og ble liggende med beinet under sykkelen. Og hva gjør en først? Sjekker om noen så det - ikke? Ahh - da er det å lirke seg løs og komme seg vekk før noen kommer.... :crazy: ) Tok også førerkurs på Rudskogen med denne - Gunnar (kursleder) syntes det var hysterisk at jeg var eneste med bare kickstart så hver gang noe skulle demonstreres så måtte jeg frem foran de 59 andre på kurset og holde kick-oppvisning. Med litt dårlig kne + div. ble det bytte igjen:
(Ny eier ringte meg 4 dager etter kjøp - han var storfornøyd med kjøpet men sykkelen var allerede stjålet fra den låste garasjen hans :O )
sv650.jpg
Dette var drømmen og hadde alt! Elska den fra første stund! Farge (Copper red), ergonomi, drag, lyd - absolutt alle boxer ble tikka av her. Er også den sykkelen jeg har kjørt lengst med - og som også ble årsaken til at jeg solgte. Vi var en gjeng som dro på Europatur sammen. Fra Oslo til Italia og tilbake på 10 dager - og da innom en haug med fjellpass og land på veien. Fantastisk tur men alt for lange etapper, og med influensa halve turen ble sykkelen parkert i garasjen ved hjemkomst og livet kom i veien. Ble da solgt til fordel for lykken i mitt liv = kona!

Spol ett par år fremover, en avlegger, nytt hus, ny jobb osv. så begynner det å klø igjen... fant en annonse i Norsk Motor Veteran og heiv meg på telefon. BMW R45 med 2 eiere siden ny - første eier hadde den i 30 år - eldre dame fra Tyskland - født i 1923. Fullt servicehefte og i strøken stand. Så slik ut:
bmw.jpg
Kosa meg med denne i garasjen (endelig plass til furtebu!), kjørte den ett par turer men fikk prøve en relativt ny BMW 1200-boxersak av en kompis, og fant ut at tung veteran med 24 hester ga litt for mye mopedfølelse. Ut på Finn igjen og solgt på dagen. I villrede over hva en skulle gjøre nå, med tom garasje... så ble det impulskjøp av denne:
gsx400e.jpg
Ikke registrert importsykkel fra Sverige. Startet og gikk men hadde en del feil da jeg kjøpte den. Feilene har den enda, men jeg har begynt å samle deler for å prøve å få den på veien i løpet av 2017.

Da jeg var usikker på hvor lang tid prosjektet over ville ta ble det tatt inn en sykkel til i stallen. Fikk denne til en god pris og høvelig fornøyd med den:
gpz500.jpg
Så - for å runde av en særs lang intro. Mål for 2017 er å faktisk få kjørt litt mer. Har sliti med en nakkeskade og diverse helseutfordringer så det har blitt få mil siste årene. For øyeblikket sykmeldt på 12 uker for å få nakken skikkelig på plass (hvilket også er litt grunnen til at jeg plutselig havna her, nydelig sted å slå ihjel tiden).

Og hva "bloggen" kommer til å inneholde? Jaggu litt usikker, men antar at jeg kommer til å bruke den som prosjekttråd for Suzukien. Samt kanskje utvide omgangskretsen med flere likesinnede "mc-huer" :)

Takk for oppmerksomheten og god kveld :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Atrox den 01 jun 2018, 09:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av kjellv »

Velkommen er det kanskje feil å si ettersom du allerede har frekventert forumet i lang tid uregistrert.. Men velkommen likevel som registrert medlem og egen blogg i første post. Slik skal det være :twothumbs:
Flott intro dette, da vet vi allerede mye om deg :thumleft

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av Atrox »

Takk for det Kjellv - så mitt eget innlegg her nå og begynte brått å flire - ikke akkurat noen rød tråd i valg av sykler her - men på en annen side -artig å prøve litt forskjellig :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av kjellv »

Bare hyggelig :D
Uten at det står helt tydelig antar jeg at du bor i Trøndelag? Det øker jo muligheten for at vi møtes og kanskje kjører noen mil i lag :thumleft
Selv bor jeg i nærheten av Molde og har vært et par ganger i Trondheim hvert år med MC de siste årene.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av Atrox »

Jeg har arva trøndergenene men bor ikke der. Har hatt ett par år i Trondheim men er nå godt plassert rett i utkanten av Oslo. Vært en del på dine trakter i forbindelse med jobb - du har mye bra mc-veier i umiddelbar nærhet vil jeg anta :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av AJ »

Velkommen hit, Atrox :vs

Fin intro og artig MC historie så langt. Blir interessant å følge videre.
Bor i utkanten av Oslo, ja...
Nord for hovedstaden i retning Gjøvik, eller?
I så, ikke langt unna mine landemerker :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av Atrox »

Opprinnelig fra Indre Østfold, men nå bosatt ett kvarter fra Oslo retning Svinesund :)
Var ikke klar over det da jeg flytta hit for noen år siden, men er mye fine mc-veier på denne siden av Akershus og innover Indre Østfold.
Der jeg bor nå er det 30-40kvm garasje under huset, opprinnelig tenkt brukt til bil men siden huset er gammalt og garasjeporten for trang så har jeg fått lov av "sjefen" å bruke rommet som jeg vil. Planlegger å bygge det om til furtebu med mc-lift, kjøpeskap og ett godt stereoanlegg :)

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av Atrox »

Litt tilbake til denne GSX400e`n som står i kjellern.
Har ett håp om å få denne på veien i løpet av våren. Den starta og gikk greit da jeg kjøpte den, men hadde elendige bremser og trenger generelt en "strekk" for å bli driftssikker og trygg på veien.
Jeg har lite erfaring med å skru sykkel, og er definitivt ingen mekaniker. For øyeblikket er forgasserne av, en er ferdig rensa i ultralydvaskern, den andre på vei dit.

Har ett par spørsmål dere kanskje kan hjelpe meg med:

- Luftfilteret på disse: skal de settes inn med filterolje?
- Denne sykkelen er fra 1982, skal den ha blyerstatning? (BMW`en jeg hadde var og fra 1982, og skulle ha men innbiller meg at jeg har hørt
at Suzuki fra samme tidsrom var forberedt for å gå blyfritt?)

Kommer til å legge ut litt bilder av videre fremdrift på denne etter hvert - om ikke annet for min egen del så jeg har en liten worklogg :)

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av Solo-rider »

Hei
Jeg har hatt en 1982, GSX400 E. Kjørte rundt 20000 km på 95 blyfri og den gikk greit på det. :thumleft
Byttet stator og laderegulator på sykkelen. Det er vel noe som går igjen på eldre Suzukier.

Når det gjelder deler til Suzukien din ser jeg at Notodden Mc deler er på Finn.no igjen. De hadde mye bra deler da jeg hadde min GSX400. https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63446227
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Atrox - on the road again :)

Legg inn av MGR1 »

Jeg kjørte 40000 km på en 1983 GSX400E, utelukkende på blyfri, uten problemer. Var i Jugoslavia og Italia med den, og kjørte lange etapper på full gass på motorveien. Fyll på og kjør :-), ikke kast bort penger på blyerstatning.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Atrox - GSX400/GPZ500 og diverse :)

Legg inn av Atrox »

Konkusjon blir da at jeg dropper blyerstatning - takk for tips :)
Han karen på Notodden har jeg allerede handla en del fra - veldig trivelig og kunnskapsrik fyr.
Han har ett eksosanlegg jeg godt kunne tenke meg men siden jeg må vise sykkelen hos BT før jeg får skilter jeg er usikker på om Motard-anlegget han har går gjennom. Får evt. bli når sykkelen er registrert.

Langtidssykemeldt og venter en større operasjon i nakken på onsdag - sånn innmellom når en finner litt overskudd så får en kose seg med ting som dette:
gasserrens.jpg
En av bensinpassasjene var dønn tett av noe som kunne se ut som stein - er det slik gammal bensin blir når den står for lenge? (Vært lite kjørt denne de siste par årene, og var siste starta for rundt 18 måneder siden). (Irriterende at bildet blir satt på siden, det er rett på pcen :) :) :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Atrox - GSX400/GPZ500 og diverse :)

Legg inn av AJ »

Atrox skrev:(Irriterende at bildet blir satt på siden, det er rett på pcen :) :) :)
Tips for å få vist bilder rett vei:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=292458#p292458
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Atrox - årets første tur

Legg inn av Atrox »

Seint men godt - eneste jeg har fått kjørt i år er ett par prøvekjøringer før jeg kjøpte "ny" DL650. Skulle ut og lufte denne i ettermiddag, sa vel til frua at jeg ble borte en times tid - det ble tre :) Som nevnt i en annen tråd her så ble jeg nakkeoperert for andre gang i februar, og har akkurat begynt å jobbe 50% igjen nå. Så var veldig spent på hvordan dette ville virke. Kan se ut som ny sykkel og fint vær er medisin i seg sjøl - dvs. fantastisk følelse selv om jeg er greit utslått i sofaen nå :)
En merker dog at en er rusten! Tok lang tid å få børsta av støvet på mc-dressen, og fikk vel ikke umiddelbart godfølelsen, men mye av det tror jeg skyldes at jeg ikke stoler på dekka som står på nå, de er produsert i 2010 - nye skal på neste tirsdag.

Turen gikk fra Ski, gjennom Oslofjordtunnellen, ned til Filtvedt, Tofte, opp til Drammen, innom Lier og hilse på bror og deretter gjennom Oslo og tilbake til Ski.

Typisk meg er å prøve å gjøre mest mulig selv, hvorpå det jeg skrur på typisk ofte blir stående lenge pga. mangel på deler/tid/kompetanse. Denne gangen har jeg heller satt bort alt, for å få en sykkel jeg kan bruke fra dag 1. Tenkte å bruke denne tråden litt som dokumentasjon og billedtråd - litt etter inspirasjon fra "Skogtrollet" her inne - har litt fotobakgrunn og å ha en mulighet til å kombinere to hobbyer trenger ikke være så dumt :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Atrox - årets første tur

Legg inn av Skogstrollet »

Atrox skrev: 31 mai 2018, 21:41 Seint men godt - eneste jeg har fått kjørt i år er ett par prøvekjøringer før jeg kjøpte "ny" DL650. Skulle ut og lufte denne i ettermiddag, sa vel til frua at jeg ble borte en times tid - det ble tre :) Som nevnt i en annen tråd her så ble jeg nakkeoperert for andre gang i februar, og har akkurat begynt å jobbe 50% igjen nå. Så var veldig spent på hvordan dette ville virke. Kan se ut som ny sykkel og fint vær er medisin i seg sjøl - dvs. fantastisk følelse selv om jeg er greit utslått i sofaen nå :)
En merker dog at en er rusten! Tok lang tid å få børsta av støvet på mc-dressen, og fikk vel ikke umiddelbart godfølelsen, men mye av det tror jeg skyldes at jeg ikke stoler på dekka som står på nå, de er produsert i 2010 - nye skal på neste tirsdag.

Turen gikk fra Ski, gjennom Oslofjordtunnellen, ned til Filtvedt, Tofte, opp til Drammen, innom Lier og hilse på bror og deretter gjennom Oslo og tilbake til Ski.

Typisk meg er å prøve å gjøre mest mulig selv, hvorpå det jeg skrur på typisk ofte blir stående lenge pga. mangel på deler/tid/kompetanse. Denne gangen har jeg heller satt bort alt, for å få en sykkel jeg kan bruke fra dag 1. Tenkte å bruke denne tråden litt som dokumentasjon og billedtråd - litt etter inspirasjon fra "Skogtrollet" her inne - har litt fotobakgrunn og å ha en mulighet til å kombinere to hobbyer trenger ikke være så dumt :)
Må ha vært deilig å være oppe i salen igjen, selv om du er litt rusten ;)

Og fantastisk å kunne inspirere andre, ser frem imot både bilder og fortellinger :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Atrox - V-Strom/DL650

Legg inn av Atrox »

Etter å ha hivi på beslag på vindskyene ble det innvilget en kort mc-tur på kvelden - og siden jeg ikke har bodd så lenge der jeg bor nå må en ut og utforske - og siden jeg ikke har fått ut fingern og skaffa meg en mobil/gps-holder enda så blir det fort på lykke og fromme :)

Svipptur ut til Nesodden, en haug med småveier rundt der ute og tilbake til Ski - det merkes at rusta begynner å slippe og flyten kommer tilbake - og enda bedre skal det bli når jeg får bytta ut steinharde Metzler Tourance-dekk med fersk og fin gummi i morra. Har bestilt full overhaling av frontgaflene også - tror ikke de har vært åpna siden 2008, og selv om sykkelen ikke har gått mer enn 16000 så burde vel gaffelolja vært bytta opptil flere ganger.
Fint område forøvrig, og veldig grønt der ute nå :twothumbs: Mye sykler ute, og litt mer levelig temperatur å kose seg i :prf

Jeg nevnte vel bilder her tidligere - men i kveld var jeg alt for opptatt med å kjøre til å stoppe noe særlig langs veien - ergo det ble kun ett:
dl650.jpg
To ord om V-Strom`en: Til å være den fysisk største sykkelen jeg har hatt er den ekstremt lettkjørt, lett å håndtere, sittestilling fungerer bra og foreløpig er tresmak i ræva helt fraværende. Dog sliter jeg med at høyra fort blir nummen, men tror det mer skyldes nakkeskaden enn sykkelen. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg utover sommeren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar