Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Kom over dette settet fra Cyclops i USA som skal være easy peasy å konverterte til:

Bilde

Dette med kjørelys har jeg veldig lite peiling på, men har hørt at det er noe på markedet som er ulovlig. Men det gjelder vel ikke LED, eller... :scratch ?

En annen ting jeg lurer på er om hvor mye lenger LED lys varer enn vanlige halogenpærer, som jeg regner med KTM'en min er utstyrt med?

Og det viktigste da, selvfølgelig ;) ...
Dere som har gjort denne endringen - fra halogen til LED - hvor fornøyd er dere?

Kom gjerne også med tips og råd til de av oss som vurderer å konvertere... ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av SverreOlsen »

Har prøvd forskjellige sett, fra dem som koster ein hundrelapp til sett rundt 600 kr.
Har ikke prøvd ut i high end klassen, setta som ligger rundt 1500-2000.
Men det er relativt lett, litt etter hva type sykkel og hvor god plass det er.
De kitta eg har koblet opp har det vært en kobling som en plugger rett i lyspære sokkelen og så legger en opp omformer osv.
Eg har heller godt over til Nigthbreaker halogenpærer da led lyset ikke ble helt det samme.
Litt annet lysbilde, fikk ei stråle som gikk veldi langt fram men ikke alt for god spredning av lyset.
Men eg monterte i orginal lyktene som var beregnet for spredning fra halogenpærer.
Når det gjelder varighet har eg testett ut lignende kit på nærlyaet på bil, og fyngert problemfritt gjennom 40 tusen km. Vett ikke helt hva type løkte hus en bruket på led, ksnsje mer som pærlene som blir brukt på xenonlyktene?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av Zettexx »

Varighet...... kjør Aprilia...

ALLE pærer ble skiftet rundt 40.000 km.....da jeg skulle på tur og ikke ville ta sjanser...

Det er altså mer enn 110.000 km siden, men så lader Aprilia skittdårlig. Lyset er vel en omskrivning av ordet "umørke".

Prøvde 100w pære, med det ble bare til at jeg blendet andre.

Led lys, som hovedlys, er diskutabelt. Hvis ikke det er E merket er det ikke lovlig. Sjansen for å bli bøtelagt er vel liten så lenge ingen klager på blending.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av Juicebox »

Er det ikke bare å se om pærene er E-merket da?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Takker for svar, folkens :thumleft .

Ingen med Cyclops erfaringer?
Ikke av de billigste løsningene, så det bør være bra...
Bare gode tilbakemeldinger på Cyclops egne nettsider, men ingen fra andre enn hjemlandet USA.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Bosted: Hønefoss

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av kusa »

Er egentlig ganske interessert i nye lykter jeg også. Har xenon lys på min sykkel akkurat nå, men har ett lite problem med at nærlyset etter oppstart kutter ut og ikke vil lyse. Si 50/50 sjanse for at det lyser.. Og er ikke fornøyd med hvordan lysstyrken er, derav dårlig sikt på kveldstid...
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Toven

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av Toven »

kusa skrev:Er egentlig ganske interessert i nye lykter jeg også. Har xenon lys på min sykkel akkurat nå, men har ett lite problem med at nærlyset etter oppstart kutter ut og ikke vil lyse. Si 50/50 sjanse for at det lyser.. Og er ikke fornøyd med hvordan lysstyrken er, derav dårlig sikt på kveldstid...
Putter du xenon i halogen-lykter spres lyset alle veier.. blender alt av motgående :P

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av olepeder »

Min erfaring er at de blir utrolig skarpe, men uryddig lysbilde og dårlig kastelengde. Ble så skarpt rett foran at jeg ble blendet av det. Men bevares, ser imponerende ut ved møte.....
Har forøvrig et H7 sett liggende om noen vil teste for en billig penge

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av gorbys »

En lykt er laget og godkjent for en spesifikk lyskilde. Og kun den. Så settet du i led eller xenon er den ikkje godkjent lenger og er heller ikkje lovlig. Om en skal sjå strengt på det.

Led lamper er mykje rart, nokon er bra men det er mykje "kinaskrot" og mykje skryt om lumen og watt som ikkje er i nærheten av å være reelt.

Vil anbefale å sjå denne videoen her om du tenker på led pærer, litt lang men veldig mykje bra og saklig informasjon om forskjellige typer led pærer. https://youtu.be/Sonh4lHu4XE

Min eigen erfaring med det settet eg kjøpte var at sjølve lyset var kvitere enn halogenpærene, rundt 5000k, akkurat som det sto på pakken. Sjølve lyset derimot var ikkje så voldsomt mykje bedre enn originalt. Iallefall ikkje i nærheten av det som vart reklamert for. Og det trur eg gjeld dei fleste kinasett. Ein annen ting var kjølingen, i mitt tilfelle kjøleribber på baksiden, tok så stor plass at dei kunne ikkje brukes i lykta mi siden dei tok borti lyktehuset og hindra justeringsmulighetene. K

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

@olepeder & gorbys:

Takker for nyttige innspill :thumleft .

Tror jeg legger dette på is - inntil videre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 621
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av Canutus »

Jeg prøvde LED pærer (H4) på gamlebilen. Settet kostet vel rundt 1200,- så det burde vært bra, men skiftet tilbake til halogen på flekken. Var så dårlig lysbilde, at det ikke var vits å prøve meg ut på mørke veier.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av tagesk »

Jeg tror all erfaring tilsier at å få bedre lys ved å skifte til annen pære-teknologi enn det reflektoren er laget for, det er dømt til å mislykkes.
Det vil si at med mindre man vil skifte reflektorer, da er kraftigere pærer eneste veien å gå.

Om reflektoren er laget for 55W så risikerer du at den smelter eller misfarges om du dumper inn i 100W. Men jeg har selv veldig god erfaring med 65W. Tross alt kjører de med 55W i 40 varmegrader så 65W her i Norge burde ikke gi noen kjøleproblemer. Og har ikke gjort det heller.

Husk at oppgangen fra 55W til 65W er nesten 20% så det blir en god del mer lys ut av pæren.

Teknisk sett er oppgangen fra 55W til 65W ikke lovlig. Men i motsetning til skifte av teknologi er det ingen som blendes.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av kjellv »

Kjøre FJR med 2 stk H4 så det lyser bra nok :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av kvase »

X stra lys vile eg gått for
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ntNlUD10O9M[/video]
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

kvase. skrev:X stra lys vile eg gått for
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ntNlUD10O9M[/video]
Jeg går nok heller for det, om det skulle blir aktuelt.
Men etter å ha tenkt meg om jeg tror antakelig jeg greier meg fint med originallysene.
Det har jeg gjort med de andre syklene jeg har har hatt KTM'en er slett ikke den verste av dem :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av Supradog »

Jeg er veldig fornøyd med cyclops.

Jeg har kjørt 2 forskjellige cyclops varianter i 93 transalpen for å få litt bedre lys da selv med osram nightbreakers og lignende ble svakt på høstmørk asfalt. Første variant jeg hadde var H4 dirt bike varianten, en tidlig 3500 lumen variant de hadde som viste seg å ha veldig dårlig separasjon mellom fjern/nærlys så den ikke blendet ned bra nok. Gikk da til innkjøp av en 3500 lumen utgave fra de med bedre fjern/nær skille. Lysfargen er passe nøytral og ikke for blå. Jeg har ikke hatt noen problemer med driften av pæra. Jeg kan ikke kjøre orginal støvmuffe bak på reflektoren og sleit litt med å få festeklipset rundt kjøleribba da eldre utgaver av pærene ikke hadde enkel twist lock av H4 festekransen. Jeg har spent rundt passende støvskille i steden. Med nye utgaver av H4 pærene deres er ikke dette lenger noe problem.

Ett par ting man må være obs på er:
Det er en kjøleribbe med vifte bak på pæra, kjøp modellspesifikk utgave hvis de har, for da er man sikker på at eventuell støvmuffe/kopp bak på reflektoren passer. Brodern har sånne i bilen for langlysene og der liker ikke det ene lyset seg når det er kaldere enn -20, men funker helt fint i temperaturer over dette. Bilen har vært igjennom EU kontroll hos naf med pærene i, og det var ingen kommentarer på lysene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Supradog skrev:Jeg er veldig fornøyd med cyclops.
Se der, ja :) . Da skal jeg jammen ta meg en ny runde i tenkeboksen :drg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av JK95 »

Har brukt Cyclops, de er knall!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

En Super Adventure T eier borti Unaiten er visst fornøyd med Cyclops installasjonen på sin sykkel...:

http://advrider.com/index.php?threads/c ... t-31544133

Så da blir det... tenke, tenke, tenke... en tid framover... tenker jeg ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av EasyRider »

@AJ

Blir du stoppet av biltilsynet ved kontroll og har andre pærer en originalt (dvs. led eller xenon) får du visning so asap men hvor ofte skjer det? Blir du stoppet av politiet så bryr dem seg ikke. Tror de fleste ikke tenker over det engang da det er så mange sykler nå som kommer med dette originalt. Men biltilsynet slår jo opp på modellen og sjekker.

Når jeg viste ZZR n så hadde den ledlys i park og skiltlys og fikk påpakk det. Måte fjernes asap fordi det kunne blende????. Men har nå kjørt en sesong med både led og xenon lys, ikke noe problem. Så jeg kommer bare til å bytte tilbake til original når jeg evt. blir stoppet av biltilsynet.

Visning blir det uansett grunnet potter :)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

VTXMAN
Innlegg: 1
Registrert: 12 jun 2018, 06:38
Motorsykkelen din: HONDA VTX 1800

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av VTXMAN »

Hei AJ;
Fant dette settet til en HONDA VTX 1800 på Ali Express: https://www.aliexpress.com/item/5-75-IN ... 01388.html

Utfra beskrivelsen på nettsiden ser det ut til at dette må være noe av det enkleste hva montering angår. Har tenkt å bestille et slikt sett men vil forhøre meg blant andre som allerede har erfaringer med slike.

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Bosted: Lillestrøm

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av maglil »

Har kjørt med Cyclops ca 1 år nå og er meget fornøyd. Tydelig bedre lys i mørke tunneler.
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?

Legg inn av Supradog »

Det ligger en H4 10k lumen cyclops i tollen nå for oppgradere lyset på nx250 sykkern. Det sitter en 3500 lumen cyclops i den fra før, men ville ha enda bedre lys uten å kuke med kabling og/eller brytere til extra pods. Blir spennende å se forskjellen.

Svar