Jompas 80-tallshjørne
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
1989
Gorbatchov , Perestroika, Berlinmurens fall og slutten på Sovjetunionen
Gorbatchov , Perestroika, Berlinmurens fall og slutten på Sovjetunionen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Populære 80-talls pickuper
Jeg klarte dessverre ikke å finne noen bilder av dem med grønne skilt
Jeg klarte dessverre ikke å finne noen bilder av dem med grønne skilt

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompas 80-tallshjørne

Tror ikke disse hadde grønne skilt da det er forskjell på varebilklasser og de fleste jeg husker var fra tiden før de grønne skiltene kom.
Husker godt da spesielt Porsche og Camaro ble omgjort til varebil, bare å bytte bakluka og dermed hadde du en grom bil til en billig penge.
Mot slutten av dette smutthullet dukket det også opp Ferrari og andre Premium biler som pick up.
Men tll slutt satte staten foten ned og stoppet dette.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Jeg trodde Simpson-hjelmene var utgått for lengst, men de finnes fremdeles.
Husker at Cycle og Cycle World hadde annonser på 80-tallet.
http://simpsonhelmets.org/
Selv hadde jeg en slik en, Bieffe som vi kalte grisetrynehjelm.
Den ligna litt på Simpson-hjelmene.
Husker at Cycle og Cycle World hadde annonser på 80-tallet.
http://simpsonhelmets.org/
Selv hadde jeg en slik en, Bieffe som vi kalte grisetrynehjelm.
Den ligna litt på Simpson-hjelmene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompas 80-tallshjørne
Vi kan jo indirekte takke Mathias Rust for at Sovjetunionen ble oppløst, siden denne hendelsen ble brukt for det den var verdt.simpson skrev:En modig vest tysker som heter Mathias Rust fløy ett småfly fra Tyskland og landet på den røde plass i Moskva midt under den kalde krigen i1987.
Det var ett guds under at ikke ble skutt ned av sovjetiske jagerfly og raketter.
Han fikk vel en stund på vann og brød i Sovjet før han kom hjem igjen.
Sitat:
Generaler mistet jobben
Men for tusener av sovjetiske militære, er Mathias Rusts historiske flyreise en katastrofe.
Den liberale partisjefen Mikhail Gorbatsjov står midt i en skjebnekamp om sin reformpolitikk, og de militære er hans hardeste motstandere.
Gorbatsjov benytter nå den uhyrlige ydmykelsen Rusts flyging innebærer for sovjetstaten, til en total utrenskning i de militæres rekker. Mer enn 2000 personer får sparken.
– Mathias Rust kan skrive i sine memoarer at på grunn av hans flyreise fikk mer enn 200 generaler sparken. Det er omtrent så mange som Sovjetunionen mistet på slagmarken under den annen verdenskrig, sier Gorbatsjovs tidligere rådgiver Valentin Falin i den tyske TV-filmen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Jompas 80-tallshjørne
Haha! Spilte en versjon for Mac på 90-tallet, tror til og med den hette MacMan. I stort sett en rip-off på Pac-Man - var klin likeJompa skrev:deluxe-pacman-12.jpg

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Kjenner på meg at for min del begynner denne tråden å bli oppbrukt.
Får vel ta en liten kavalkade over noen av "the last dinosaurs"
Superbikene fra tidlig 80-tall som i mange tilfeller endte som sportstourere......
Får vel ta en liten kavalkade over noen av "the last dinosaurs"
Superbikene fra tidlig 80-tall som i mange tilfeller endte som sportstourere......

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Tar med enda en "dinosaur" , muligens Altas eneste Odd-supporter.
Puskas driver platebutikken Pusk a/s, riktignok ikke siden 80-tallet, men både butikken og mannen er utvilsomt
etterlevninger fra 80-tallet.
http://www.nordlys.no/magasin/huset-er- ... 79-6649581
http://www.altaposten.no/nyheter/2016/0 ... 703042.ece
Puskas driver platebutikken Pusk a/s, riktignok ikke siden 80-tallet, men både butikken og mannen er utvilsomt
etterlevninger fra 80-tallet.
http://www.nordlys.no/magasin/huset-er- ... 79-6649581
http://www.altaposten.no/nyheter/2016/0 ... 703042.ece
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompas 80-tallshjørne
Som Yamahaentusiast sitter jeg med en følelse av at du har glemt en av de store.. Den første fra Yamaha på mer enn 1000cc, kom i -78 og ble produsert til -81, XS1100.
Det står en av disse på verkstedet hos oss med en langtidsplan for restaurering. Vi hadde start på den i høst, den gikk i hvert fall på 3 sylindre. Men så har den ikke vært startet de siste 12 år heller. Så det er håp. Den må vel kalles en sportstourer, med fullt veskesett og Windjammerkåpe. Jeg fant ikke noe bilde av XS1100 med Windjammer, men siden den så absolutt hører 80-tallet til er det nok viktig å ha denne med her og. Dette var vel den første skikkelige touringkåpa som fungerte, selv om den i dag blir sett på som et klenodium. Enkel og funksjonell, og kunne ettermonteres på de fleste motorsykler. Men slik kunne den se ut..
Det står en av disse på verkstedet hos oss med en langtidsplan for restaurering. Vi hadde start på den i høst, den gikk i hvert fall på 3 sylindre. Men så har den ikke vært startet de siste 12 år heller. Så det er håp. Den må vel kalles en sportstourer, med fullt veskesett og Windjammerkåpe. Jeg fant ikke noe bilde av XS1100 med Windjammer, men siden den så absolutt hører 80-tallet til er det nok viktig å ha denne med her og. Dette var vel den første skikkelige touringkåpa som fungerte, selv om den i dag blir sett på som et klenodium. Enkel og funksjonell, og kunne ettermonteres på de fleste motorsykler. Men slik kunne den se ut..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Man kan enda treffe på en og annen sykkel med Windjammer kåpe og tilhørende koffertsett, det var Vetter som laget dem.
Ja, at jeg skulle glemme den nest største av de 4 store er omtrent utilgivelig.
Husker at jeg engang leste en test av XS 1100, GS 1000 og Z 1000 Z1R i Allt om MC.
Svenskene i bladet lurte helt seriøst på om utviklinga overhodet kunne gå lenger, både i kubikkstørrelse og krefter........
de var også veldig bekymra for dekkslitasjen. Testen var nok fra 78 om jeg ikke tar feil.
Skal forresten XSen restaureres med Windjammer eller tilbake til original stand ?
http://www.craigvetter.com/pages/Vetter ... _made.html
Ja, at jeg skulle glemme den nest største av de 4 store er omtrent utilgivelig.
Husker at jeg engang leste en test av XS 1100, GS 1000 og Z 1000 Z1R i Allt om MC.
Svenskene i bladet lurte helt seriøst på om utviklinga overhodet kunne gå lenger, både i kubikkstørrelse og krefter........
de var også veldig bekymra for dekkslitasjen. Testen var nok fra 78 om jeg ikke tar feil.
Skal forresten XSen restaureres med Windjammer eller tilbake til original stand ?
http://www.craigvetter.com/pages/Vetter ... _made.html
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompas 80-tallshjørne
Ja. Både kåpa og koffertsettet er i så bra stand at det blir med videre. Det ville ellers blitt en utfordring å finne originalt dashbord og lykt også.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Æ MÅ bare spørre,drakk dokk virlelig øl på skolen?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompas 80-tallshjørne
Relativt normalt det i Østfold på -90 tallet. Ser ut som Mackøl også..Jompa skrev:Æ MÅ bare spørre,drakk dokk virlelig øl på skolen?

Re: Jompas 80-tallshjørne

Jeg fikk akkurat dette bilde fra Moskva på de tiden av en pennevenn,,,dvs i farger og noe "pyntet",,,....ja , pennevenn,,dvs før email og alt... Et brev brukte mer enn en uke..og svaret like mye tilbake,,, Jeg var nysgjerrig på det livet vi hørte svært lite om..
Det var vanskelig å finne linje å ringe til "bak muren" på den tiden...men jeg greide det en gang...på min skoletysk ...
Hehehe.. bilde henger fortsatt i garasjen faktisk...som minne fra den gang dag ... :)
"Do the right thing"
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompas 80-tallshjørne
Hehe, det hendte jeg gjorde det til tider faktisk (var ikke akkurat lærerens favoritt, for å si det sånn)Jompa skrev:Æ MÅ bare spørre,drakk dokk virlelig øl på skolen?

Men bildet er nok bare et jeg fant på google

- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Jompas 80-tallshjørne
Var det mulig å kjøpe Mack i halvlitersbokser allerede da?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompas 80-tallshjørne
Kan nok være (jeg bare tenker høyt...) at dette bildet er tatt ganske nylig av en samler. :)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompas 80-tallshjørne
Husker ikke, men trur ikke halvlitersboksen var kommet enda.E-strom skrev:Var det mulig å kjøpe Mack i halvlitersbokser allerede da?
5 -liters derimot, med dispenser.
Populære ei kort stund på slutten av 80-tallet, helt til alle hadde skjønt hvor Harry hele greia var

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompas 80-tallshjørne
Husker vi hadde PC med 10MB harddisk på 80-tallet...
Og aller først ABC 80 med vanlig musikk-kassett som lagringsmedie. Var en teller, så man spolte f.eks. til 155 for å få spilt ønsket program på PC-en.
Og aller først ABC 80 med vanlig musikk-kassett som lagringsmedie. Var en teller, så man spolte f.eks. til 155 for å få spilt ønsket program på PC-en.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompas 80-tallshjørne
Min første PC kjøpte jeg i 1987. Enden gang to år gammel IBM med 40MB. HD, 1024kb minne og to diskettstasjoner. En 5 1/4 og en 3 1/4. Operativsystemet var DOS 5.1. Jeg kjøpte meg også en Oki ML380 24pin skriver som den gang var helt rå. Husker jeg ga 15.000 for PC'en. Kjøpte den av en lærer.
Siden den gang har jeg alltid hatt interesse for PC, mer eller mindre. Det kommer og går litt. Har forandret seg litt de siste 30 årene på den fronten ja..
Husker jeg også 5 år etter skulle koble meg på internett. Den gang var det ikke akurat "plug and play" for å si det sånn. Hadde en 56k modem og strakk telefonledningen ned trappen og inn på gutterommet. Veldig artig.. helt til foreldrene mine fikk telefonregningen. Ble ikke noe mer internett på meg så lenge jeg bodde hjemme...
Siden den gang har jeg alltid hatt interesse for PC, mer eller mindre. Det kommer og går litt. Har forandret seg litt de siste 30 årene på den fronten ja..
Husker jeg også 5 år etter skulle koble meg på internett. Den gang var det ikke akurat "plug and play" for å si det sånn. Hadde en 56k modem og strakk telefonledningen ned trappen og inn på gutterommet. Veldig artig.. helt til foreldrene mine fikk telefonregningen. Ble ikke noe mer internett på meg så lenge jeg bodde hjemme...
Re: Jompas 80-tallshjørne
5 l var ganske populært en periode ja.Jompa skrev:Husker ikke, men trur ikke halvlitersboksen var kommet enda.E-strom skrev:Var det mulig å kjøpe Mack i halvlitersbokser allerede da?
5 -liters derimot, med dispenser.
Populære ei kort stund på slutten av 80-tallet, helt til alle hadde skjønt hvor Harry hele greia var
Fikk både håndpumpe og en mer avansert pumpe med co2 patroner.
Synes disse var veldig greie men fatet måtte stå en stund før de kunne åpnes, hvis ikke kom det bare skum.
Disse er fortsatt å få kjøpt mange plasser, men har ikke sett i Norge på mange år.
I b.l.a. Tyskland er disse ganske vanlige også i dag.