Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Der var det snart jul igjen.
Steiki hvor fort tida går når man har det artig.
Det er mange som har spurt om det ikke er gørr kjedelig å gå sykmeldt, og når jeg svarer at det går aldeles kjempefint og at jeg
stortrives med det, ser de bare rart på meg. :O
Om to uker er det ubønnhørlig slutt.
Starter i ny-jobben 2.januar og begynner å glede meg til å sette i gang.

Tommelen begynner etter hvert å bli ganske bra, her om dagen måtte Æ bare ta en liten test.
Både lysbryter og blinklysbryter går greit, men clutchen er litt tung enda.
uten navn.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av bikerdude73 »

Kjekt at det går fremover med skaden din :thumleft

Selv er jeg klar for jul og har fått diverse rare øvelser for nakken min fra Fysioterapi-damen jeg nå har begynnt og gå til.

Får se om det hjelper. Klør etter og kjøre MC !! :P
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jepp, jeg har vært flink å trene de siste dagene, så nå går det fremover.
Vær flink å følg rådene fra fysioterapeuten din, når du først er skikkelig i gang med treningsøkta og blitt skikkelig varm,
kjenner du etterhvert at det går lettere.
Plutselig har du trent mye lengre enn du hadde trodd, og kan tøye deg lenger før smertene kommer.
I alle fall er det sånn jeg opplever det.
Men de første minuttene er tunge, særlig når tommelen er stivna på nytt siden forrige økt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Nesten slutt på nedtellinga, mandag er det endelig arbeidsdag igjen for min del.
Tre måneder med sykmelding har gått fort, og nå er jeg veldig klar for å begynne i ny jobb.
Har fått beskjed om at januar kommer til å bli ganske rolig, og de første ukene skal jeg stort sett sveise jordingspunkter
på armeringsmatter, 4 på hver matte og kontrollere (ohme) jordinga før og etter støping.
Ikke særlig spennende, men etter nesten 20 år med dager som ofte både bød på overraskelser og ble lenger enn planlagt er det greit
å vite at hele arbeidsdagen foregår innenfpr fabrikkveggene og slutter klokka fire.

Jula i år har vært helt utrolig, lange, late dager uten en eneste telefon fra kunder, ingen vaktuke, bare avslapping med familien.
" Årets julegave " fikk jeg av min yngste datter.
Hun syntes sikkert MrBean-bamsen passet til meg
20161226_202932.jpg
Ok, jeg er ingen kløpper på selfies, ser det............. :knegg

Elers begynner det å bli tid for å fyre opp nyttårsrakketter, denne blir uansett ikke fyrt opp på ei stund enda.
DSCF2622.JPG
Eksosanlegget er fremdeles til behandling på Sunmøre.
Jeg mangler eksospakninger og oljefilter, også.
Må bytte filteret før rørene skrus på plass
Det kunne forresten vært artig å starta sykkelen nede i garasjen en kveld uten eksosanlegg,
mens fruen sitter oppe i stua og halvsover foran TVen :twisted
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kvase »

Ja høres ut som Høyre jageren trengs å få dratt litt på vri gassen.- Siden du er over restitusjons perioden så vanker det vell en slik premie ..ja slik du foreskriver det det er resepten sin det
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Første uka i nyjobben er unnagjort.
Det var bra å komme meg i jobb igjen, æ begynte å bli ganske råtten av å gå sykmeldt.
Mange nye folk å bli kjent med, noen å skravle med i matpausen uten å prate om kyr og melkemaskiner.
Arbeidet ser passelig variert ut og bedriften er ikke større enn at det skal gå an å få sånn rimelig oversikt i løpet av noen få
måneder. Æ trur æ kommer til å trives der :thumleft

Fikk ellers en veldig hyggelig julehilsen fra han som har den første sykkelen min, 86 mod Suzuki GS1100G.
Han er godt i gang med å restaurere den og sendte noen bilder.
Det var mye blankt, både motordeksler, gaffelrør og resten av alu-delene skinner mye mer enn da sykkelen var ny.
Eksosanlegget har han sendt til Polen for kromming. Motoren har han latt være uåpna, da den så ut til å være god form.
Legger ikke ut noen av bildene, ettersom jeg ikke har spurt om lov.

Mitt eksosanlegg er enda inne til coating, så vidt æ vet.
Har i hvertfall ikke fått verken varsel om at det er underveis til meg eller regning på jobben.
Bortsett fra eksosanlegget, har æ ikke store planer for sykkeln i vinter, kun olje og filterskift, smøring av vaiere og sjekke justeringa på
clutshen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Idag våknet jeg tidlig, enda det er lørdag. Mens jeg måket sne foran trappa, kom jeg til å tenke på pappeska.
Den gamle pappeska med alle mc-bladene fra begynnelsen av 80-tallet, som ble igjen på mørkeloftet da jeg forlot gutterommet for aldri mer å vende tilbake.....................

Ok, det er ikke lørdag i dag, ikke har jeg vært på mørkeloftet heller, selv om noen påstår at jeg er der konstant.
Har heller ikke flytta tilbake til gutterommet.
I dag er det på dagen seks år siden de første famlende ordene mine forlot tastaturet i denne bloggen.
Kalte den "Gyllene tider" de første årene, helt til 50-årsdagen min var et faktum for vel to år siden.

I løpet av de seks årene har det rent litt vann i havet, jeg har f eks blitt bestefar to ganger, bytta bil, jobb og til og med underbukser ved etpar anledninger.
Det er selvsagt begivenheter og hverdagsligheter som hadde skjedd uansett om jeg var aktiv på mc-siden eller ikke.

Det som derimot ikke hadde skjedd er at jeg hadde fått mulighet til å treffe så mange av mc-sidens medlemmer som jeg har gjort de siste årene. Både på nett og i virkeligheten.
Skal ikke ikke prøve å ramse opp alle de jeg har truffet, det ender bare med at noen blir glemt, men jeg har nok helt sikkert nevnt alle minst en gang i løpet av den tida bloggen har eksistert.

Årets sesong kan bli bra.
Med langt mer fritid enn jeg har hatt på flere år, er det muligheter for både helgeturer og kanskje en langtur.
Treffet på Tretten frister veldig.
Jeg må flytte litt på noen feriedager om jeg skal komme meg dit, får se hva det kan bli til utover våren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: Med langt mer fritid enn jeg har hatt på flere år, er det muligheter for både helgeturer og kanskje en langtur.
Treffet på Tretten frister veldig.
Jeg må flytte litt på noen feriedager om jeg skal komme meg dit, får se hva det kan bli til utover våren.
Det hadde virkelig vært knall! Om du hadde bestemt deg for dette så vil i hvert fall din mening om hvilken helg vi skal velge være meget tungtveiende! :yeyeye

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Ikke ta hensyn til meg når dato for treffet skal bestemmes, det kan være sne på veiene i nord både siste helga i mai og første i juni.
Og som sagt, skal jeg ha mulighet må noen feriedager flyttes, dessuten er det godt og vel 170 mils kjøring hver vei.
Ikke for det, jeg har kjørt 80 mil på en dag før...
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Det er vel snart på tide å starte vintersesongen, i garagen altså.
Eksosanlegget kom i posten for et par uker siden, eksospakninger og oljefilter kom to dager etter bestilling fra Kawaspesialisten og olje er kjøpt inn.
Så egentlig er det bare å sette på varme i garagen og få ut fingern.
Var innom og så til sykkeln i kveld, ingen overraskelser, den står fremdeles sånn som den ble parkert i september......
med mygg fra i fjor sommer på kåpa og vindskjermen :redface
Og motoren har svetta olje fra kamkjedetunnellen, ikke under toppdekslet men gjennom topppakninga.
Æ har enda håp om at det kun er svetting og at toppakninga ellers er i orden.
Kjeden derimot, er tørr og fin.
Vel, det skal bare litt 5.56 eller "penetrating oil" til, så er kjedet omtrent klart for en ny sesong.
Regner med at det blir oljeskift og nytt filter i løpet av helga, muligens en kompresjonssjekk også sånn at jeg er nogenlunde sikker på at det ikke er noe galt med toppakninga før eksosen skal på plass.
Det er jo bare knapt 2 mnd igjen av vinteren
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Hvis det er samme 2-delte toppakning med en slags o-ringstettning rundt kamkjedetunnelen på din som min gamle Z1000, er det nok oftest den o-ringspakningen som lekker/svetter litt.
Spesielt hvis det er brukt uoriginal pakning.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jepp, det stemmer.
Måtte se etter hva den store forfatteren Clymer skrev i sin bok,
for jeg greide ikke å huske hvordan pakninga så ut.
Italiensk toppakning var det i alle fall.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Kan kjøpe uoriginal toppakningssett, men den gummipakingen i midten, må kastes.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive her da jeg ikke har snøring på snurrepipperier rundt det tekniske.
Men siden Jompa var så vennlig og skrev i min blogg, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne gjøre gjengjeld for det.

Forskjellen er vel bare den at Jompa faktisk kom med noe vettugt... :roll

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive her da jeg ikke har snøring på snurrepipperier rundt det tekniske.
Men siden Jompa var så vennlig og skrev i min blogg, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne gjøre gjengjeld for det.

Forskjellen er vel bare den at Jompa faktisk kom med noe vettugt... :roll

Der skreiv du jo faktisk noe vettig.
Jaja, du er en allsidig mann du Bjerknez, som stadig overrasker :lol :crazy:

Mandag hadde æ en nærdødenopplevelse.
Det begynte med at etpar veldig pågående damer på jobben ( masete egentlig, så blir det ikke noen misforståelser omkring mitt forjold til damene på jobb) spurte om æ ville være med en gjeng fra jobben å spille innebandy.
Æ svarte " tja, kanskje" og tenkte ikke på at enkelte mennesker tar et sånt svar for nesten ja.

Vel, æ fant frem en høvelig joggedress og dertil hørende sko og starta i vei til gymsalen.
Vi var sju som møtte opp, tre på hvert lag og en innbytter.
Æ har innbilt meg at æ va i alminnelig god form, men skjønte fort at i forhold til meg måtte de andre være omtrent fullt på høyde med de besre utenlandske, som de sier i TVsporten.

Det la uansett ingen demper på innsatsviljen min, uvant som æ e med sporten va det sjelden av traff ballen på første forsøk,
så æ prøvde istedet å spre frykt blant motspillerne.
Et godt rapp med bandykølla over ankeln sku gjøre susen, trudde æ.
Men denne gjengen va ikke bare i god form, de va helt ufølsom for smerte også.
Så det eneste æ oppnådde med spillerstilen min, i tillegg til å få masse kjeft, var å slite meg fullstendig ut.
Til slutt satt æ bare på golvet å pesa etter luft mens det flimra foran øyan.
En av de andre trøsta meg med at det finnes hjertestarter på skolen.
E det noen som kan bruke den, da? spurte æ.
Og fikk til svar at Nei, men vi får prøve oss frem, du kan umulig bli mere død enn du allerede er.

Vel, det gikk bra til slutt, og kommende mandag stille æ opp igjen med nyinnkjpt bandykølle og drikkeflaske.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar