Bjerknez skrev:Men WD40 kan fint brukes til kjedevaskeen også.
Bruker man ikke WD40 til å smøre kjedet?
WD40 trekker seg inn og smører. Men siden de fleste kjeder har 0-ringer så er ikke formålet egentlig å "smøre" kjedet men å hindre at det blir utsatt for rust og skitt etc. Derfor er en kjedesparay som legger seg som et "belegg" ønsket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bare for å oppsummere litt (Noen får rette på meg hvis jeg har missforstått)
Nye kjeder i dag har såkalte O-ringer. Kjedet er altså ferdig smurt fra fabrikk og o-ringene sørger for at denne smøringen ikke "renner ut". Så jeg tror ikke kjedesprayen påføres med formålet og "smøre" kjedet, men heller beskytte o-ringene og ellers mot smuss utenifra. Det er grunnen til at kjedesprayen skal "stivne" på kjedet og bli sticky. For at sand etc. ikke skal trenge inn i kjedet og ødelegge det. En annen viktig funksjon til en kjedespray er å beskytte mot vann og dermed rust.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Jompa skrev:Ett verktøysett med kopp- og fastnøkler fra 5mm til 19mm skulle dekke det aller meste av vedlikehold. Så kan du jo utvide etter hvert med momentnøkler, multimeter osv.
Ville helt ærlig snu på det der!
Kjøp en momentnøkkel først, så kan du spe på med kopper og fastnøkler etterhvert!
102 av 100 istykkerskrudde sykler er skrudd på av en tulling uten momentnøkkel!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Fant en komplett manual til min egen sykkel på carlsalter.com og den beskrev det meste en trenger til normalt vedlikehold + også til større overhalingsjobber. Veldig bra syntes jeg
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
Vil i stedefor å benytte loctite benytte sunn fornuft og produsentens anvisninger. Jeg holder meg langt unna Loctite.. Der BMW har benyttet dette på min sykkel(noen veldig få steder), så må man varme opp i en evighet for å få løsnet greiene. Settes sammen igjen uten loctite med riktig moment.
Å trosse loctite uten varme på aluminium er å be om problemer.