Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Rune75 »

Zettexx skrev:****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****

Hva er nødvendig? Hvordan bestemmer man det ?
Du tar en kikk i instruksjonsboka. Der står det hvilken oljekvalitet som er nødvendig.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

Rune75..... oh yess.

Oljespesifikasjon, ja. Viscositet med litt til.

Def. på kvalitet ble kanskje litt diffus her. "****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****

De fleste av oss kjøper mer avansert olje enn spesifisert, mens andre lever helt greit på andre varianter. I utgangspunktet kan vi vel si at alle oljer idag er gode oljer, sammenlignet med det som fantes for 40 år siden. Og det er medvirkende til at en MC kan kjøres så langt sammenlignet med den tiden.

supersic sier at Mobil 1 kan være av dårligere kvalitet enn før. Vet ikke om det, men den er klart ikke like sensasjonell som før, sammenlignet med andre, fordi de er blitt like gode.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Rune75 »

Zettexx skrev:
De fleste av oss kjøper mer avansert olje enn spesifisert, mens andre lever helt greit på andre varianter.

Ja var jo egentlig dette som var poenget mitt. De fleste kaster bort penger på olje med spesifikasjon langt over det motoren trenger. Og så forsvarer de valget sitt som om det var snakk om religion.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

Jeg kjøper heller ikke dekkene, bremseklossene, kjede, drev, kjølevæske, bremsevæske, lyspærer, smørefett, lager, simmeringer, vaskemidler, plugger, pluggledninger, eller annet som står i bøkene......

Hvorfor skulle det være annerledes med olje?

Tror at det spesifiseres Eni olje i de fleste Italienske, uten at jeg noen gang har sett en Eni flaske. Og Shell har alltid vært blant toppene i brukerhåndbøkene uten at jeg ser noe særlig til dem på mc verkstedene. Oljeprodusentene kjøper plassen.

Og oljene bedrer seg for hvert år. Vi går ikke tilbake i tid.....

Jeg biter meg stadig merke i at lange diskusjoner fremdeles går om kravet til MC olje eller ikke.....på mc.

Standardoljer fra 1990 er nærmest umulig å oppdrive, fordi standardene og betegnelsene har endret seg, men olje må de ha... Den samme oljen har helt nye benevnelser og spesifikasjoner.

Jeg har holdt meg til syntetiske siden Mobil 1 kom på banen på 70 tallet, og har ikke angret. Har aldri problemer med oljebrenning eller kaldstart, før det blir under - 20 i det minste.


og ""Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om"".... vi lures hver dag til å kjøpe dyrere ting enn det som behøves, eller lurer oss selv ved å kjipe inn for mye...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Rune75 »

Zettexx skrev:Jeg kjøper heller ikke dekkene, bremseklossene, kjede, drev, kjølevæske, bremsevæske, lyspærer, smørefett, lager, simmeringer, vaskemidler, plugger, pluggledninger, eller annet som står i bøkene......

Hvorfor skulle det være annerledes med olje?

Tror at det spesifiseres Eni olje i de fleste Italienske, uten at jeg noen gang har sett en Eni flaske. Og Shell har alltid vært blant toppene i brukerhåndbøkene uten at jeg ser noe særlig til dem på mc verkstedene. Oljeprodusentene kjøper plassen.

Og oljene bedrer seg for hvert år. Vi går ikke tilbake i tid.....

Jeg biter meg stadig merke i at lange diskusjoner fremdeles går om kravet til MC olje eller ikke.....på mc.

Standardoljer fra 1990 er nærmest umulig å oppdrive, fordi standardene og betegnelsene har endret seg, men olje må de ha... Den samme oljen har helt nye benevnelser og spesifikasjoner.

Jeg har holdt meg til syntetiske siden Mobil 1 kom på banen på 70 tallet, og har ikke angret. Har aldri problemer med oljebrenning eller kaldstart, før det blir under - 20 i det minste.


og ""Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om"".... vi lures hver dag til å kjøpe dyrere ting enn det som behøves, eller lurer oss selv ved å kjipe inn for mye...
Jeg har faktisk ved enkelte anledninger kjøpt vann på flaske til over 50kr literen, selv om det har vært en vannkran under 10 meter unna.

Men nå ble det veldig OT. Gir meg her.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av SverreOlsen »

Men vi kan vell avslutte oljediskusjonen :)

Folk får bruke penger på de di vill, om di vill kjøre på dyr eller bilig olje er vell samma de :twothumbs:

Hvis ikkener det vell tråd for olje og her inne :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev: Hvis ikkener det vell tråd for olje og her inne :P
Som alle andre forum for bil og MC; joda... :knegg oljetråden er på plass her også.
Men den har overraskende få sider til å være nettopp en oljetråd på et MC-forum... :roll :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=111832#p111832

Kanskje det er enda flere her inne? Den som søker, finner'n i så fall... :ohyeah:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

I en helt annen sammenheng der jeg holdt et foredrag, fikk jeg dette fra en eldre kar fra salen :

"I'm sure all you say is new, in a new way, used for another purpose, but it's all been said before and done before. History just repeats itself on new dates, with new names and different places. "

Og mitt svar måtte bli, "But the rest of us weren't there with you". Heldigvis hadde han godt humør og kunne le samme med resten, men det var helt riktig på tide å komme over på neste tema da vi hadde kjørt oss litt fast med spørsmålene.

Slik er det vel med oljediskusjonen også, noen av oss har holdt på med det i flere tiår, men likevel er det mange som ikke var akkurat der ved den diskusjonen....

Min første Aha opplevelse med olje.... Hadde en liten lettvekter. I tiden lenge før 15 hk grensen. Ved olje skift ville jeg prøve påstandene fra oljeprodusenten Bardahl ( borte nå....) Med det beste fra BP ( før Norol og Statoil) var det speedometer toppfart på rett under 100 km/t. Med Bardahl B1 100 %, gikk toppfarten rett opp i 115 km/t (på speedometeret). Å si at det ble en religion for meg ville være feil, men det er jammen ikke så veldig langt ifra. Dette er veldig lenge siden og oljene generelt er blitt likere og bedre over det hele. At en kan oppleve tilsvarende idag, er heller tvilsomt.

Det er ikke mye som diskuteres her som ikke har vært gjort før, mange steder, av mange andre.... Men det er fortsatt ikke blitt en den av basiskunnskapen i grunnskolen.... så det vil bli mange flere diskusjoner også.....

Olja er motorens livsblod, og, som med blodet vårt, er det utrolig mye vi tror uten å vite og lar oss forlede til å tro...Vi jafser i oss verdiløse tilsetninger i bøtter og spann selv om leger roper stopp, stopp..... stopp for f..... det er farlig. Vi tror ikke på fagfolk, men på humbugmakerens slangeoljetaler.....

Motoroljekoret er vel noe bedre enn slangeoljekoret....håper jeg.

....det over, var kanskje ikke fullt så artig å lese som det var å skrive.... Men jammen Hallelolje..

Svar