Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev:
Bjerknez skrev:Men WD40 kan fint brukes til kjedevaskeen også.
Bruker man ikke WD40 til å smøre kjedet?
WD40 trekker seg inn og smører. Men siden de fleste kjeder har 0-ringer så er ikke formålet egentlig å "smøre" kjedet men å hindre at det blir utsatt for rust og skitt etc. Derfor er en kjedesparay som legger seg som et "belegg" ønsket.

Hvis jeg har fortstått riktig.?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Stian87 »

Beklager at jeg er litt treg i oppfattelsen, men da trenger man noe annet enn WD40 for selve smøringen av kjedet, om jeg forstår deg rett?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Det er anbefalt ja :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av AJ »

En skikkelig PTFE spray som f.eks. denne - http://www.super-lube.com/drifilm-aerosol-ezp-69.html - bør høre hjemme i enhver MC-garasje.
Ypperlig til låser og andre bevegelig mekanikk på sykkel og tilbehør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å oppsummere litt (Noen får rette på meg hvis jeg har missforstått)

Nye kjeder i dag har såkalte O-ringer. Kjedet er altså ferdig smurt fra fabrikk og o-ringene sørger for at denne smøringen ikke "renner ut". Så jeg tror ikke kjedesprayen påføres med formålet og "smøre" kjedet, men heller beskytte o-ringene og ellers mot smuss utenifra. Det er grunnen til at kjedesprayen skal "stivne" på kjedet og bli sticky. For at sand etc. ikke skal trenge inn i kjedet og ødelegge det. En annen viktig funksjon til en kjedespray er å beskytte mot vann og dermed rust.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av AJ »

Diskusjoner, meninger og oppfatninger om kjede og smøring gjøres best i "Sprocket science" tråden...:

http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=309784#p309784

Bare nevner det... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte bare det var relevant til det trådstarter spør om...
Sist redigert av Bjerknez den 15 feb 2017, 12:59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev:Ett verktøysett med kopp- og fastnøkler fra 5mm til 19mm skulle dekke det aller meste av vedlikehold.
Så kan du jo utvide etter hvert med momentnøkler, multimeter osv.
Ville helt ærlig snu på det der!

Kjøp en momentnøkkel først, så kan du spe på med kopper og fastnøkler etterhvert!

102 av 100 istykkerskrudde sykler er skrudd på av en tulling uten momentnøkkel!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av kvase »

Er vel noen greie Momentnøkler på denne sia nederst røde
http://shop.bikeport.no/produktkategori ... je/page/3/
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Biltema har finfine momentnøkler, bare pass på å slakke de helt ved lagring.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Solo-rider »

En vedlikeholdshåndbok er veldig greit å ha når en skal gjøre div vedlikehold selv på sykkelen. :mk

http://www.carlsalter.com/download.asp?p=1412

Fant en komplett manual til min egen sykkel på carlsalter.com og den beskrev det meste en trenger til normalt vedlikehold + også til større overhalingsjobber. Veldig bra syntes jeg :thumleft
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Reodor »

Blå loctite for å hindre at skruer/bolter løsner.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Jompa »

Reodor skrev:Blå loctite for å hindre at skruer/bolter løsner.
Ulempen med den er at om du bruker den på skruer som er skrudd inn i aluminum, kan gjengene følge med ut når du en gang løsner skruen igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Vil i stedefor å benytte loctite benytte sunn fornuft og produsentens anvisninger. Jeg holder meg langt unna Loctite.. Der BMW har benyttet dette på min sykkel(noen veldig få steder), så må man varme opp i en evighet for å få løsnet greiene. Settes sammen igjen uten loctite med riktig moment.

Å trosse loctite uten varme på aluminium er å be om problemer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 16 feb 2017, 15:51 Biltema har finfine momentnøkler, bare pass på å slakke de helt ved lagring.
Har du momentnøkkel liggende er dette veldig viktig :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar