Salting igjen
Salting igjen
Noen som vet hvor lang tid det tar, gitt normale værforhold, før saltet er borte fra veiene, etter siste salting? Har hørt urovekkende påstander om at det tar lang tid.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Salting igjen
Jeg vet ikke, men tror det skal ganske mye kraftig regn til før alt saltet skylles vekk.
Veisalting er no' forbaska dritt
!
Noen glupe forskere eller kanskje kreative gryndere bør vel snart komme opp med et langt mindre skadelig alternativ for kjøretøy, og ikke minst og langt viktigere, for naturen og miljøet
.
Veisalting er no' forbaska dritt
](./images/smilies/grrr.gif)
Noen glupe forskere eller kanskje kreative gryndere bør vel snart komme opp med et langt mindre skadelig alternativ for kjøretøy, og ikke minst og langt viktigere, for naturen og miljøet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Salting igjen
Koster vel sikkert litt... men varmekabler i bakken som drives av sol energi....? Da slipper man også i stor grad måking av snø...AJ skrev: 08 mar 2017, 09:55 Jeg vet ikke, men tror det skal ganske mye kraftig regn til før alt saltet skylles vekk.
Veisalting er no' forbaska dritt!
Noen glupe forskere eller kanskje kreative gryndere bør vel snart komme opp med et langt mindre skadelig alternativ for kjøretøy, og ikke minst og langt viktigere, for naturen og miljøet.
På sommeren kan jo energien fra solcellene styres andre steder...
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Salting igjen
Bjerknez skrev: 08 mar 2017, 11:02Koster vel sikkert litt... men varmekabler i bakken som drives av sol energi....? Da slipper man også i stor grad måking av snø...AJ skrev: 08 mar 2017, 09:55 Jeg vet ikke, men tror det skal ganske mye kraftig regn til før alt saltet skylles vekk.
Veisalting er no' forbaska dritt!
Noen glupe forskere eller kanskje kreative gryndere bør vel snart komme opp med et langt mindre skadelig alternativ for kjøretøy, og ikke minst og langt viktigere, for naturen og miljøet.
På sommeren kan jo energien fra solcellene styres andre steder...
Det finnes det, sukker. https://www.nrk.no/vestfold/tester-sukk ... 1.12154596 Jeg har latt meg fortelle at de i Sverige bruker sukker i stedet for salt. Problemet her er at salt er langt billigere enn sukker. Så får heller alt av biler gå til helvete
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Salting igjen
"Har ulemper
Erfaringene fra Sverige, som testet dette for flere år siden, viser at det er noen ulemper også med sukker på veiene. Blandingen med sukker og salt gir mer rust på bilen, dessuten er sukker dyrt å bruke."
Altså blandes det. så ikke rein sukker. Og Vi trenger vel ikke mer rust :)
Men for all det. Godt det prøves å finne alternativer for SALT er noe forbaska dritt. Men vi sørlendinger kan jo ikke kjøre bil på vinterføre lengre i forhold til de i Nord. Skulle tro det var mulig å gradvis innføre mer grus og mindre salt som før i tiden. Men koster vel mer og mydighetene mener vel at det er så mye trafikk at vi må salte. Men jeg er overbevist om at hvis vi over tid prøvde å gå tilbake til mer "normale vinterveier" så hadde nok bilistene tilpasset seg. Men klart det vil koste liv og det har vi ikke råd til. Så da står en der.
Vi salter mer en 180 000 tonn i året...grøss og gru!!!!!
Erfaringene fra Sverige, som testet dette for flere år siden, viser at det er noen ulemper også med sukker på veiene. Blandingen med sukker og salt gir mer rust på bilen, dessuten er sukker dyrt å bruke."
Altså blandes det. så ikke rein sukker. Og Vi trenger vel ikke mer rust :)
Men for all det. Godt det prøves å finne alternativer for SALT er noe forbaska dritt. Men vi sørlendinger kan jo ikke kjøre bil på vinterføre lengre i forhold til de i Nord. Skulle tro det var mulig å gradvis innføre mer grus og mindre salt som før i tiden. Men koster vel mer og mydighetene mener vel at det er så mye trafikk at vi må salte. Men jeg er overbevist om at hvis vi over tid prøvde å gå tilbake til mer "normale vinterveier" så hadde nok bilistene tilpasset seg. Men klart det vil koste liv og det har vi ikke råd til. Så da står en der.
Vi salter mer en 180 000 tonn i året...grøss og gru!!!!!
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: Salting igjen
jeg jobber innenfor vei segmentet i et selskap som leverer utstyr til vei/veiarbeid. skilt, sikringer, arbeidsvarsling osv.
jeg hadde en samtale med en kunde som driver med veivedlikehold (salting osv.) og spurte når det er "trygt" å kjøre etter at det har regnet mtp. å ikke få så mye salt på sykkelen.
den gode nyheten med at disse nå har gått over til og bruke saltlake istedenfor grovt veisalt er at lake forsvinner fortere en grovt salt! :)
dette er riktignok i Bergen, hva de tilsvarende selskapene bruker rundtom i landet vet jeg ikke ...
jeg hadde en samtale med en kunde som driver med veivedlikehold (salting osv.) og spurte når det er "trygt" å kjøre etter at det har regnet mtp. å ikke få så mye salt på sykkelen.
den gode nyheten med at disse nå har gått over til og bruke saltlake istedenfor grovt veisalt er at lake forsvinner fortere en grovt salt! :)
dette er riktignok i Bergen, hva de tilsvarende selskapene bruker rundtom i landet vet jeg ikke ...
Re: Salting igjen
Hørte noe snakk om at de hadde prøvd fruktkjøtt i Sverige
Noen dom kjenner til det??

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Salting igjen
Bruker salt lake i rogaland og :) han eg spurte sa en dag og to med regn og det var vekke :)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Salting igjen
Bananskall.Jona88 skrev: 08 mar 2017, 16:23 Hørte noe snakk om at de hadde prøvd fruktkjøtt i SverigeNoen dom kjenner til det??
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Salting igjen
Det er helt riktig som det skrives her. Saltlake som det brukes mere og mere av har kun ca 23% saltinnhold, resten av innholdet er vann. Nå skal det sies at ettersom det brukes mere og mere saltlake rundt omkring så må det legges mere mengde og det må legges på oftere for å få samme effekten som med befuktet salt. Det er også naturlig at saltlaken forsvinner fortere fra asfalten enn om det legges befuktet salt.DirtDiver skrev: 08 mar 2017, 16:07 den gode nyheten med at disse nå har gått over til og bruke saltlake istedenfor grovt veisalt er at lake forsvinner fortere en grovt salt! :)
dette er riktignok i Bergen, hva de tilsvarende selskapene bruker rundtom i landet vet jeg ikke ...
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Salting igjen
Appropos så ser jg på værmeldingen (for storoslo) at det lover godt! Plussgrader hele døgnet fra søndagen av (enkelte dager med 0). Jeg vet ikke med dere, men det blir nok ut å frese fra neste uke av.
I den forbindes må jeg smøre kjedet mitt, noen tips der?

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Salting igjen
Ut å kjøre i saltføyka?Stian87 skrev: 09 mar 2017, 09:16 Appropos så ser jg på værmeldingen (for storoslo) at det lover godt! Plussgrader hele døgnet fra søndagen av (enkelte dager med 0). Jeg vet ikke med dere, men det blir nok ut å frese fra neste uke av.I den forbindes må jeg smøre kjedet mitt, noen tips der?


De fleste har vel god erfaring med Motul sine kjedesmøringer. Jeg bruker pasta versjonen (Motul C5), mest vanlige er kjedesprayen som sitter bra og ikke flyr alle veier... varmt kjede før påføring er en fordel. Selv tar jeg aldri meg tid til det..

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Salting igjen
Satser på at saltet er borte vekkToven skrev: 09 mar 2017, 11:55 Ut å kjøre i saltføyka?![]()
![]()
De fleste har vel god erfaring med Motul sine kjedesmøringer. Jeg bruker pasta versjonen (Motul C5), mest vanlige er kjedesprayen som sitter bra og ikke flyr alle veier... varmt kjede før påføring er en fordel. Selv tar jeg aldri meg tid til det..![]()


Takk for tips, hvordan er tanken at man skal varme opp kjedet? Hårføner?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)