20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av AJ »

Fosser skrev: Her jeg grunn til bekymring eller ikke :scratch
Godt spørsmål... :-k .

Må si jeg ikke liker tanken på ytterligere "utvanning" av bensinen :[-( .
Det blir lengre og lengre mellom stasjonene som tilbyre 98 oktan også. Dessuten er jo denne bensinen dyrere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

Som gruppe har mc folkene ingen innflytelse på dette. Politikere ville ikke høre på fagfolk når de oppfordret til flere dieselbiler, og nå får vi resultatet.

Gjennomgående er C2H5OH, idag en dårlig løsning. Jordområder tidligere brukt til mat, legge om til planter som kan brukes i destillasjonsorosessen.

Det er enormt med energi som går med til spritproduksjonen når en tar alle ledd i betraktning.

Vi har hatt flere blindspor, som kanskje dukker opp igjen. Solcelledrift, hydrogen, propan, damp....alle realistiske under nye forutsetninger.

Sprit....der finner vi nok også en løsning. Men syklene må klart få større tanker..Å tilpasse elektronikken kan vi gjøre hvor som helst utenlands til en brøkdel av prisen vi betaler her.

Så langt tilbake som 80 tallet var det sensorer som kunne justere motoren ut fra bensinens kvalitet. Sikkert tdiligere også.

Disse systemene er helt kurant å få tak i, selvfølgelig ikke her.

De andre problemen kan også løses...

Men, vi vil ikke.

Brukeravatar
Fosser
Innlegg: 23
Registrert: 05 jan 2017, 14:59
Motorsykkelen din: Bmw R 1200 GS 2017

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Fosser »

Har forhørt meg med en av drivstoff leverandørene i Norge , de jeg snakket med forholder seg til en europeisk standard som tilsier 5% etanol i 95 oktan bensin. dette er det pr nå ingen planer om å forandre. De mener at de 20 % det er snakk om skal være en total "fornybar" andel av alt drivstoff som selges. Altså vil det muligens komme nye typer fuel med høyere % bio andel men fortsatt vil 95 oktan bli å få kjøpt med kun 5% etanol sånn jeg forsto det

Ikke heng meg hvis dette ikke er helt riktig :sorry men jeg lever videre i den troen

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det vil jo uansett, ettersom jeg har forstått, bli solgt vanlig bensin også.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev: 09 mar 2017, 11:00 Det vil jo uansett, ettersom jeg har forstått, bli solgt vanlig bensin også.
Det har blitt hevdet at det skal tilbys etanolfritt drivstoff i tillegg, så vi får håpe at det følges opp og blir en realitet.
Her har forresten Trygve Hegnar synspunkter angående en del ikke-tekniske, men mer økologiske sider av saken.
Om han har rett eller ei, vet ikke jeg, men det var noen "friske" meldinger fra den kanten, i alle fall:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2 ... r-rundlurt
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

Det er ikke lagt opp til "sikring" fra regjeringens side. De vil ikke kreve at stasjoner skal selge både med og uten 10%.

På samme måte som med 98 oktan, vil det bli opp til den enkelte stasjonen. Og det blir fort et problem når det skal summeres av tallknusere som helst vil selge bensindiesel i alle pumpene.... hvis det hadde vært mulig.

Tror nok vi bør være forberedt på en veldig fort overgang til minst 50 % innen dagens mc er klare for skraphaugen.

Det er overproduksjon av matvarer som kan brukes til Etanolproduksjon i det vestlige markedet, og det er mye bedre betalt å levere til dette enn til verdensmarkedet for matvarer. Velger en å se på dette isolert, er det forsåvidt miljøgevinst, men det fører også til vesentlig høyere matvarepriser, som kan bli katastrofe for "sultmarkedet" som aldri mettes. Pr idag driver myndigheter med støttekjøp i markedet for å så sende det til nødområder gratis, på samme måte som vi destruerer eller gir bort smør og kjøtt for å holde prisene oppe.

Vi har kjøretøy som går på ren etanol, og har hatt det i over 30 år ( sikkert mye mer) , med tilpasninger.

Så nå blir det business å tilpasse...... Tiden er kanskje moden for topper med "direct injection" og kompressor. Da kan vi få økt kompresjonen (som følge av komprimert luft) uten å rote til nødvendig blandingsforhold. Med sprit vil en kanskje slippe intercooler, siden den opptar mer varme og går kjøligere enn bensin.

Helt sikkert noen her på forumet som kan dette, og kan gi kort innføring.


MERK: "Det var under budsjettforliket i fjor Stortinget vedtok at 20 prosent av drivstoffet som skal selges i 2020, skal være biodrivstoff. Bensinbiler produsert før 2002 tåler ikke denne etanol-miksen."... Det betyr at det skal være minst 20 % av TOTALMARKEDET som skal være bio. Det betyr ikke at det skal være 20 % av hver liter. Hvis det selges 50 liter Biogass, 50 liter Bioetanol og 100 liter Biodiesel, så kan de neste 800 liter være ren 100 oktan bensin uten noen tilsetning av etanol. Dette er det ikke alle journalistene som har forstått. Hvis jeg har en bil som går på Hydrogen, biodiesel eller etanol som samlet bruker 1500 liter på et år. Så kan min mc bruke 6000 liter ren 100 oktan og likevel oppfylle kravet om 20% biofuel. Spørsmålet blir egentlig om strømmen som brukes til elbiler skal inngå som biofuel.

Som alltid, er det mange måter å måle en meter på.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Zettexx skrev: 09 mar 2017, 12:04 Det er ikke lagt opp til "sikring" fra regjeringens side. De vil ikke kreve at stasjoner skal selge både med og uten 10%.

Fra https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etano ... indre.html :

"AMCAR har sammen med FrP’s bilgruppe jobbet for å få en lovpålagt sikringskvalitet på drivstoff, altså et drivstoff som inneholder null innblanding av etanol (E0). Stortinget har bedt om at regjeringen vurderer muligheten for å innføre E10 (10 % etanol) som ny bensinstandard. Men samtidig skrives det i Energimeldingen, som er godkjent av stortinget og som går inn som en del av det nye statsbudsjettet, at «i denne forbindelse er det viktig at kravet om sikringskvalitet på bensin ivaretas».
Et møte mellom AMCAR og FrP’s bilgruppe nå i desember endte med enighet om at det må utarbeides en bestemmelse som sikrer at det blir «tilgang på sikringskvalitet E0 på stasjonsnettet i Norge».
I dag får AMCAR opplyst at både Bunker Oil, Esso, Shell, MAX bensin og Yx fører 98 oktan uten etanolinnhold – det er denne kvaliteten AMCAR nå ønsker skal sikres å være tilgjengelig på alle stasjoner i fremtiden. Og så er det viktig at kjøretøyhobbymiljøet fyller denne kvaliteten for å unngå problemer med kjøretøyene sine i fremtiden!"


Det siste jeg har lest om tilgang til etanolfri bensin er det over.

Mener du at det ikke vil være tilgang til etanolfritt drivstoff på litt sikt?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Zettexx skrev: 09 mar 2017, 12:04 Det er ikke lagt opp til "sikring" fra regjeringens side. De vil ikke kreve at stasjoner skal selge både med og uten 10%.

Fra https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etano ... indre.html :

"AMCAR har sammen med FrP’s bilgruppe jobbet for å få en lovpålagt sikringskvalitet på drivstoff, altså et drivstoff som inneholder null innblanding av etanol (E0). Stortinget har bedt om at regjeringen vurderer muligheten for å innføre E10 (10 % etanol) som ny bensinstandard. Men samtidig skrives det i Energimeldingen, som er godkjent av stortinget og som går inn som en del av det nye statsbudsjettet, at «i denne forbindelse er det viktig at kravet om sikringskvalitet på bensin ivaretas».
Et møte mellom AMCAR og FrP’s bilgruppe nå i desember endte med enighet om at det må utarbeides en bestemmelse som sikrer at det blir «tilgang på sikringskvalitet E0 på stasjonsnettet i Norge».
I dag får AMCAR opplyst at både Bunker Oil, Esso, Shell, MAX bensin og Yx fører 98 oktan uten etanolinnhold – det er denne kvaliteten AMCAR nå ønsker skal sikres å være tilgjengelig på alle stasjoner i fremtiden. Og så er det viktig at kjøretøyhobbymiljøet fyller denne kvaliteten for å unngå problemer med kjøretøyene sine i fremtiden!"


Det siste jeg har lest om tilgang til etanolfri bensin er det over.

Mener du at det ikke vil være tilgang til etanolfritt drivstoff på litt sikt?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

Det er opp til stasjonene. Fordi den nye bransjestandarden er E10 og ikke E5 som idag. Det vil fortsatt være mulig å kjøre på 98 eller e5, men de pålegger ikke stasjonene å selge det.

"- Vi har vedtatt en bransjestandard på E10. Det betyr ikke at andre drivstofftyper vil være forbudt. Det vil fortsatt være mulig å kjøre for eksempel 98 oktan eller E5. Vi har satt et omsetningskrav, og det er viktig at andelen biodrivstoff blir høyt nok, men det vil være opp til bransjen hva de ønsker å tilby på den enkelte stasjon, sier Ola Elvestuen til Dagbladet og legger til:......"

Nå har vi jo sett hva FrP sier før valget og hva de i praksis gjør etter valget. Så, press fra AMCAR sammen med FrP kan være bortkastet tid.

Det blir en kamp om regnemetoden, først og fremst. De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken, slik at en får en to delt oppramsing ( dette er ut fra de jeg har snakket med, og jeg har ikke så mange grønne venner.....kan derfor være en misoppfatning).

I miljødebatten har det dukket opp nye ord og betydninger. Nå er det ikke så mye snakk om total forurensing, etter at tall for hvor lite privatbilparken faktisk forurenser sammenlignet med annen transport. Nå snakkes det om "Lokal forurensning", har også hørt sentralisert, og stedbunden osv. mye rart..... Samtidig vil de ikke høre på at det er nesten bare i Norge at strømmen til miljøtiltak kommer fra miljøvennlig produksjon. Produksjon av biodrivstoff vil flytte det mest forurensende til andre steder, og da er vi fornøyd.....helt uten å ta hensyn til den lokale forurensningen som andre må takle....ved å flytte det til andre steder osv..

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Zettexx skrev: 09 mar 2017, 14:01 Det er opp til stasjonene. Fordi den nye bransjestandarden er E10 og ikke E5 som idag. Det vil fortsatt være mulig å kjøre på 98 eller e5, men de pålegger ikke stasjonene å selge det.

"- Vi har vedtatt en bransjestandard på E10. Det betyr ikke at andre drivstofftyper vil være forbudt. Det vil fortsatt være mulig å kjøre for eksempel 98 oktan eller E5. Vi har satt et omsetningskrav, og det er viktig at andelen biodrivstoff blir høyt nok, men det vil være opp til bransjen hva de ønsker å tilby på den enkelte stasjon, sier Ola Elvestuen til Dagbladet og legger til:......"

Nå har vi jo sett hva FrP sier før valget og hva de i praksis gjør etter valget. Så, press fra AMCAR sammen med FrP kan være bortkastet tid.

Det blir en kamp om regnemetoden, først og fremst. De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken, slik at en får en to delt oppramsing ( dette er ut fra de jeg har snakket med, og jeg har ikke så mange grønne venner.....kan derfor være en misoppfatning).

I miljødebatten har det dukket opp nye ord og betydninger. Nå er det ikke så mye snakk om total forurensing, etter at tall for hvor lite privatbilparken faktisk forurenser sammenlignet med annen transport. Nå snakkes det om "Lokal forurensning", har også hørt sentralisert, og stedbunden osv. mye rart..... Samtidig vil de ikke høre på at det er nesten bare i Norge at strømmen til miljøtiltak kommer fra miljøvennlig produksjon. Produksjon av biodrivstoff vil flytte det mest forurensende til andre steder, og da er vi fornøyd.....helt uten å ta hensyn til den lokale forurensningen som andre må takle....ved å flytte det til andre steder osv..
Om det bestemmes at E0 skal være tilgjengelig må polikere benytte verktøy som sørger for at det følges opp. Da skal en rimelig god tilgjengelighet til E0 sikres i store deler av landet. Færre bensinstasjoner enn i dag vil tilby etanolfritt drivstoff, i framtida, men tilgangen
bør bli brukbar.
Jeg tror ikke press fra AMCAR, FRP eller andre er bortkastet tid, og at "alle monner drar"..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Zettexx skrev: 09 mar 2017, 14:01 "
Det blir en kamp om regnemetoden, først og fremst. De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken, slik at ....
Hydrogen er kjent som det vanligste grunnstoffet i universet. Det tror jeg ikke noe på at MDG ønsker å avskaffe med det første.

At MDG vil fjerne el-biler er også nytt for meg. Se feks:

http://bergen.mdg.no/nyhet/flere-elbiler-takk/
http://www.dn.no/nyheter/2016/11/17/053 ... nset-elbil
Her tar tvert i mot MDG til orde for elbiler.

Falske nyheter - er det det du prøver på å spre? ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 09 mar 2017, 12:46
Zettexx skrev: 09 mar 2017, 12:04 Det er ikke lagt opp til "sikring" fra regjeringens side. De vil ikke kreve at stasjoner skal selge både med og uten 10%.

Fra https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etano ... indre.html :

"AMCAR har sammen med FrP’s bilgruppe jobbet for å få en lovpålagt sikringskvalitet på drivstoff, altså et drivstoff som inneholder null innblanding av etanol (E0). Stortinget har bedt om at regjeringen vurderer muligheten for å innføre E10 (10 % etanol) som ny bensinstandard. Men samtidig skrives det i Energimeldingen, som er godkjent av stortinget og som går inn som en del av det nye statsbudsjettet, at «i denne forbindelse er det viktig at kravet om sikringskvalitet på bensin ivaretas».
Et møte mellom AMCAR og FrP’s bilgruppe nå i desember endte med enighet om at det må utarbeides en bestemmelse som sikrer at det blir «tilgang på sikringskvalitet E0 på stasjonsnettet i Norge».
I dag får AMCAR opplyst at både Bunker Oil, Esso, Shell, MAX bensin og Yx fører 98 oktan uten etanolinnhold – det er denne kvaliteten AMCAR nå ønsker skal sikres å være tilgjengelig på alle stasjoner i fremtiden. Og så er det viktig at kjøretøyhobbymiljøet fyller denne kvaliteten for å unngå problemer med kjøretøyene sine i fremtiden!"


Det siste jeg har lest om tilgang til etanolfri bensin er det over.

Mener du at det ikke vil være tilgang til etanolfritt drivstoff på litt sikt?
Tja, nå kan man begynne å lure (igjen). I en artikkel i dagens Aftenposten, som jeg nettopp har kjøpt, står det bla: "Regjeringen ønsker ikke å redde bilistene som eier eldre biler. De vil ikke pålegge landets bensinstasjoner å selge bensin som de eldre bilene kan bruke. Det kalles sikringskvalitet, og dreier seg om etanolfri bensin og med innblanding under fem prosent etanol."
Artikkelen er ikke tilgjengelig på nettet, uten spesielt abonnement, men har tittelen "Minst 470 000 biler tåler ikke bensinen
Stortinget har vedtatt å innføre".

Ellers står det i artikkelen at "Svært få biler, uansett alder, kan benytte diesel med høyere innblanding enn syv prosent..".

Gledelig at Knut Skårdalsmo, som tidligere har bagatellisert etanol i drivstoff, i mange fora, endelig ser ut til å innse at han bør justere sin offentlige oppfatning om dette.
Håper det etterhvert blir massiv motstand mot høyt etanolinnhold i bensin/diesel.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Zettexx »

gsx750_80 skrev: 09 mar 2017, 14:19
Zettexx skrev: 09 mar 2017, 14:01 "
Det blir en kamp om regnemetoden, først og fremst. De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken, slik at ....
Hydrogen er kjent som det vanligste grunnstoffet i universet. Det tror jeg ikke noe på at MDG ønsker å avskaffe med det første.

At MDG vil fjerne el-biler er også nytt for meg. Se feks:

http://bergen.mdg.no/nyhet/flere-elbiler-takk/
http://www.dn.no/nyheter/2016/11/17/053 ... nset-elbil
Her tar tvert i mot MDG til orde for elbiler.

Falske nyheter - er det det du prøver på å spre? ;-)
Vær grei å lese, men kan hende jeg forklarte dårlig, for all del.#De grønne vil fjerne Hydrogen, el-bil, og rene Etanolbiler fra statistikken# de vil ikke fjerne bilene men de skal ikke regnes inn i "bio gruppen" sammen med bensin/diesel.

"Miljødrivstoff" er Hydrogen, fornybar elektrisitet (som Norge er blant de få som har nok av), Autogas/propan ( bedre enn bensin), Etanol ( selv om det er produsert ved bruk av ennå mer skitne oljeprodukter), biodiesel". Det er vel noen andre også. Elektrisitet som produseres ved kull/olje skal egentlig ikke regnes med da den elektrisiteten kun er en annen omdannet form for fossilt brennstoff.

Regjeringen vil ha TOTALT 20% forbruk av miljødrivstoff. Så, når dette skal telles or regnes på..... hva er med i det regnestykket? Er hydrogen med, elektrisitet, gass ? Eller er det bare etanol og biodiesel ?

Hvis vi idag tar alt under ett, og deler på antall kilometer, så er ville jeg tro at vi er godt over 10 % allerede.

Hvis vi bruker MDG ideologi, vil elbiler være forbudt i det meste av verden frem til det kan produseres strøm i stor målestokk fra solenergi og vind/bølgekraft.

Men her er temaet, hvem har sagt at regjeringen vil kreve en sikringskvalitet tilgjengeliggjort? Jo, det er vel antydet at det er tillatt, men den nye standarden de vil innføre er med 10 % etanol, som ikke er så greit....og da blir sikringstandarden E10, og ikke E5 som idag.

Her må en følge med i mange kilder, for alle finner sin egen vinkel å skrive fra. Dette har vært i media en god stund nå. Aftenposten som er nevnt foran er vel den som har fått med det meste.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gorbys »

Er fleire plasser rundt omkring i verden dei kun har E10 og både biler og mopper går like godt som før. Som regel med litt høyere bensinforbruk men dei går. Det du må tenke på er at bensinslangene dine tåler etanol, og om du har glasfibertank eller innvendig coating som ikkje er kompatibel med etanol så kan du få problem da etanolen angrip og løyser opp glasfiberen og coating, som kan føre til lekkasje eller dritt i drivstoffsystemet.
E20 kan gjer det enda værre.
Lett for politikerene å sei at etanolfritt (98) fortsatt skal være tilgjengelig for så å legge ansvaret over på bransjen. Dei selger kanskje rimelige mengder i byer å sentrale strøk men på bygda blir det vanskeligere å få tak i.
Sjøl må eg kjøre over en halvtime EIN veg om eg vil fylle 98 og kem veit kor lenge dei vil ha det på tanken? Er ei bygd det og og her slutta dei med det pga dårlig omsetning...

Svar