Hvor ofte skifte luft filter? (LØST)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av MLeikarnes »

Har og har hatt K&N filter på alle biler og sykler jeg har hatt, kunne ikke vært mer fornøyd! :twothumbs:
Har kjøpt rensesettet fra K&N, skal åpne på bilen nå etter 30.000km kjørt for å se om det er nødvendig, men jeg tviler, da jeg kun har vasket på en sykkel før og det var etter en veldig støvet tur på en grusvei i Italia... Vasket med zalo og vann tidligere og lagt det til tørk på kjøkkenbenken som en kasserolle :lol
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av Zettexx »

Rensevæsken er en vanlig avfettingsvæske som er basert på å skylles med vann. Dette ifølge databladene.

Altså "motorvask"....

Men, har ikke prøvd det. Det selges ikke noe sted der jeg handler.

Sikkert helt greit produkt, som så mye annet.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av Relax »

Jeg har kjøpt rensesett for kn filter på nett.
Noe av poenget er jo at man vil opprettholde luft gjennomstrømningskapasiteten på filteret samtidig som man opprettholder korningen slik at det filtrere godt nok. Hvis feil vask eller vaskemiddel gjør filteret mer tett en det skal være så struper du motoren...
Litt vel teoretisk dette, men likevel ...
"Do the right thing"

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av Ketil »

Jeg har også hatt KN filter på tidligere MC og har vært fornøyd med hvor lettvint det er i forhold til vedlikehold. Nå har jeg satt inn et KN filter i vinter på min nåværende MC som ble kjøpt i høst. Imidlertid har jeg blitt litt skeptisk da jeg har fått høre at slike "effekt-filter" kan være skadelig for motor da de slipper for mye luft gjennom. Spesielt gjelder dette hvis man har en effektpotte, jeg har en Akrapovic, og da må det visstnok foretas justeringer på motoren for å unngå skader. Jeg er nå i tvil om jeg skal bytte tilbake til et originalt filter igjen for å være på den sikre siden, for meg betyr ikke eventuell økt lyd og effekt noe, men har sans for det som kan vaskes og gjenbrukes. Ellers har jeg kun brukt KN sin rens og olje til vedlikehold av filter, kjøpte et sett, og har som nevnt vært veldig fornøyd med hvor lettvint dette har vært. Jeg har forholdt meg til serviceintervall når jeg har renset filter, men hvor nødvendig det har vært er jo diskutabelt. Det papirfilteret som satt i min nåværende MC var i alle fall modent for skifte, og da sto det 33000 km på telleren.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av Zettexx »

Relax nevner: ...litt vel teoretisk. Kanskje.

Det er jo halve moroa, så lenge det kan holdes sivilisert.

Tenk tilbake....samtaler mellom motorinteresserte.....og alt det ufornuftige bullskittet som sies og gjenfortelles uten filter som vitenskapelige sannheter, uten å være det.

Hva har denne tråden gitt?

1 trådstarter har fått mye info om rett og galt om filtertypen. Viktigste er kanskje at en slår fast, ikke bruk bensin.

2 filteret hans ser så rent ut, at det kan settes tilbake....

3 emulgerende avfetting (motorvask som skylles med vann) er det som gjør jobben uten skade. At K&N sitt eget produkt sikkert er det beste, men det er andre gangbare løsninger. Om de gjør like god jobb...? Så er det sikkert mer arbeid, og ikke sikkert like godt resultet. Det viktigste er å unngå å ødelegge filteret.

4 vi har alle fått litt underholdning.

5 tråden utvikler seg nå til "bør bør ikke, og hvis mer....". Og etter noen velvalgte innlegg vil det dukke opp ny tråd som griper oss.

...bruk av vaskbart filter...gjør og har gjort med og uten justering. Praktisk og greit.

Jeg prøver å vaske filter hver gang jeg bytter ojle og oljefilter. Alt på en gang, er det som er helt topp med vaskbart filter.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av Elruts84 »

Zettexx skrev: 01 apr 2017, 10:02 Relax nevner: ...litt vel teoretisk. Kanskje.

Det er jo halve moroa, så lenge det kan holdes sivilisert.

Tenk tilbake....samtaler mellom motorinteresserte.....og alt det ufornuftige bullskittet som sies og gjenfortelles uten filter som vitenskapelige sannheter, uten å være det.

Hva har denne tråden gitt?

1 trådstarter har fått mye info om rett og galt om filtertypen. Viktigste er kanskje at en slår fast, ikke bruk bensin.

2 filteret hans ser så rent ut, at det kan settes tilbake....

3 emulgerende avfetting (motorvask som skylles med vann) er det som gjør jobben uten skade. At K&N sitt eget produkt sikkert er det beste, men det er andre gangbare løsninger. Om de gjør like god jobb...? Så er det sikkert mer arbeid, og ikke sikkert like godt resultet. Det viktigste er å unngå å ødelegge filteret.

4 vi har alle fått litt underholdning.

5 tråden utvikler seg nå til "bør bør ikke, og hvis mer....". Og etter noen velvalgte innlegg vil det dukke opp ny tråd som griper oss.

...bruk av vaskbart filter...gjør og har gjort med og uten justering. Praktisk og greit.

Jeg prøver å vaske filter hver gang jeg bytter ojle og oljefilter. Alt på en gang, er det som er helt topp med vaskbart filter.
Hehe, er veldig fornøyd med tråden. Alle har ofte meninger om hva som er rett/galt, bra og ikke bra.

Så kan trådstarter vurdere ut fra alt hva han vil gjøre. :D

Her har jeg fått vite at filteret ikke er skittent, det er et bra filter, vaskbart filter samt at det finnes produkter laget for slike filter.
KJEMPEBRA :prf

Takk for hjelpen folkens

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av Ketil »

Zettexx skrev: 01 apr 2017, 10:02 Relax nevner: ...litt vel teoretisk. Kanskje.

Det er jo halve moroa, så lenge det kan holdes sivilisert.

Tenk tilbake....samtaler mellom motorinteresserte.....og alt det ufornuftige bullskittet som sies og gjenfortelles uten filter som vitenskapelige sannheter, uten å være det.

Hva har denne tråden gitt?

1 trådstarter har fått mye info om rett og galt om filtertypen. Viktigste er kanskje at en slår fast, ikke bruk bensin.

2 filteret hans ser så rent ut, at det kan settes tilbake....

3 emulgerende avfetting (motorvask som skylles med vann) er det som gjør jobben uten skade. At K&N sitt eget produkt sikkert er det beste, men det er andre gangbare løsninger. Om de gjør like god jobb...? Så er det sikkert mer arbeid, og ikke sikkert like godt resultet. Det viktigste er å unngå å ødelegge filteret.

4 vi har alle fått litt underholdning.

5 tråden utvikler seg nå til "bør bør ikke, og hvis mer....". Og etter noen velvalgte innlegg vil det dukke opp ny tråd som griper oss.

...bruk av vaskbart filter...gjør og har gjort med og uten justering. Praktisk og greit.

Jeg prøver å vaske filter hver gang jeg bytter ojle og oljefilter. Alt på en gang, er det som er helt topp med vaskbart filter.
He,he... Har inntrykk av utviklingen i denne tråden ikke skiller seg mye fra alle andre tråder her inne. Det hører vel til sjeldenhetene at tittel på tråd samsvarer helt med faktisk innhold, i alle fall når tråden når en viss lengde :D Men det er jo det som gjør forumet underholdende :twothumbs:

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvor ofte skifte luft filter?

Legg inn av Elruts84 »

Ketil skrev: 01 apr 2017, 11:12He,he... Har inntrykk av utviklingen i denne tråden ikke skiller seg mye fra alle andre tråder her inne. Det hører vel til sjeldenhetene at tittel på tråd samsvarer helt med faktisk innhold, i alle fall når tråden når en viss lengde :D Men det er jo det som gjør forumet underholdende :twothumbs:

Det er er helt riktig. Men det er jo litt av det som er fordelen med et forum som dette. Her sitter enormt erfarne sjeler til mindre erfarne sjeler.
Har erfart her at flere av problemene som dukker opp her får enormt gode svar.

F.eks som dette. Jeg sendte spørsmål om hvor ofte jeg bør skifte ut luft filteret.

Svarene jeg har dannet meg:

- Luft filteret trenger ikke skiftes ut
- Luft filteret kan vaskes
- Noen har erfart at luft filteret blir ødelagt med feil vaskemiddel
- Andre mener produsentens egne midler er best
- Luft filteret bør oljes.

Dette er jo resultater over at flere leser og flere har meninger og ikke minst ERFARINGER. Og trådstarter (megselv) har fått en aha opplevelse og lært mye.

Takk for hjelpen nok en gang folkens.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

ZZR-Erling

Re: Hvor ofte skifte luft filter? (LØST)

Legg inn av ZZR-Erling »

Et KN filter skal etter vask, oljes inn også!

ZZR-Erling

Re: Hvor ofte skifte luft filter? (LØST)

Legg inn av ZZR-Erling »

K1300s har to luftfilter. Jeg byttet de slik BMW opplyste, hver 40000.Da var de litt skitne. På mx'ene rengjør vi og oljer de inn etter hver trening.

Svar