Idioter i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Låst
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av simpson »

Du kan bry deg så mye du bare vil, det vil ikke utgjøre noen forskjell bortsett fra masse irritasjon.
Hva KAN DU GJØRE med folk som ikke gjør ting som du ville ha gjort det?
Absolutt ingen ting.
Hvem er det som kan hevde at ditt syn er det rette? Er alt du gjør det korrekte?
Det er vel opp til deg å vurdere om en forbikjøring er trygg og ikke en bilist som ikke er oppe i situasjonen og ser det samme som deg og vet hvor lang strekning DU trenger med en sykkel for å komme forbi?
Nei, ikke hev deg over andre med å tro at ditt syn og oppfatning er korrekt mens andres er helt på tryne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 06 apr 2017, 10:16 Du kan bry deg så mye du bare vil, det vil ikke utgjøre noen forskjell bortsett fra masse irritasjon.
Hva KAN DU GJØRE med folk som ikke gjør ting som du ville ha gjort det?
Absolutt ingen ting.
Hvem er det som kan hevde at ditt syn er det rette? Er alt du gjør det korrekte?
Det er vel opp til deg å vurdere om en forbikjøring er trygg og ikke en bilist som ikke er oppe i situasjonen og ser det samme som deg og vet hvor lang strekning DU trenger med en sykkel for å komme forbi?
Nei, ikke hev deg over andre med å tro at ditt syn og oppfatning er korrekt mens andres er helt på tryne.
Jeg vil utgjøre en forskjell overfor meg selv ved å lære og forstå hvordan andre tenker i trafikken. Gjennom diskusjon med andre så vil man høste litt erfaringer her og der og ved økt forståelse så tror jeg de fleste kan bli LITT bedre trafikanter.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 06 apr 2017, 09:25 Hvis man setter seg selv i dems situasjon så forstår man kanskje litt bedre hvorfor man blinker når slikt skjer. Man kjører en doning som ikke stopper på en femøring og det er man sikkert som trailersjafør smertelig klar over. Så dukker det opp en situasjon man overhodet ikke har kontroll over. En liten mygg av en motorsyklist kommer i møte. Trailersjaføren vet jo med sikkerhet at et sammenstøt ikke vil bety så mye for hans del rent fysisk, men det må uansett være en merkelig følelse og sitte der helt tafatt uten å kunne foreta seg noe.

Litt som en lookfører.

For deg som motorsyklist er nok dette bare ne kjapp forbikjøring som du selv har kontroll på, men trailersjaføren har egentlig ikke kontroll på noe som helst. Da tror jeg man blir litt frustrert. Han klarer heller ikke å lese farten din og ofte tror man kanskje at en motorsykkel kommer langt fortere enn det ser ut til. Siden en motorsykkel er langt mindre enn en trailer så er dte også vanskeligere for en trailersjafør og lese farten.

Når det er sagt, så synes jeg stort sett de aller fleste lastebilsjafører oppfører seg bra i trafikken. Dem holder stort sett avstand hvis dem ligger bak deg og plasserer man seg slik at trailersjaføren ser deg når man ligger bak så blir man ofte sluppet forbi ved at han blinker til høyre.

Så faktisk vil jeg med dette innlegget gi en god dose kudos til de fleste vogntogsjafører. Selv om de tså klart finnes noen sorte ulver der også.
Enig i at mitt innlegg ble noe unyansert, det er stort sett samme sjåføren som blinker hver gang på samme strekning (ikke meg han blinker på hver gang). Jeg har absolutt forståelse for at han kan synes situasjoner er ubehagelig, selv om vi her snakker om en avstand på omtrent 3-4 hundre meter.

Poenget mitt handler imidlertid ikke om dette, men om at blinkingen er unødvendig og at den i visse tilfeller kan være trafikkfarlig. Et vogntogs fjernlys er ganske kraftige saker og kan i værste fall blende eller være ubehaglige for motgående førere. Hensikten med lys- og lydhorn er å varsle om fare. Ved å bruke fjernlys i en situasjon som jeg beskriver ovenfor, enten du kommer i motsatt felt eller blir forbikjørt oppnår ikke formålet og er etter trafikkreglementet forbudt. Lys- og lydhorn skal ikke benyttes fordi man er irritert på andre trafikanter.
Hansien skrev: 06 apr 2017, 09:32 Blir du ofte blinket på av større kjøretøy kan du antageligvis tenke to ganger over hva du definerer som klaring og hva slags utfordringer større kjøretøy har når disse må ta høyde for din klaring.

For all del, du har sikkert nok rom og tid til at dette er trygt for din del men ser man det i fra perspektivet til sjåfører som håndterer 50 tonn så kan det hende han vurderer ting til at han må redusere farten for å ikke skape en mer dramatisk opplevelse. Og med 50 tonn så tar det tid før man er tilbake i ønskelig fart.
Samme som ovenfor. Heldigvis er det ikke så ofte :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Men hva gjør DU når du på MC opplever noe ubehagelig i trafikken som andre kanskje ikke synes var ubehagelig? Man blir jo irritert ikke sant?

Jeg snakker ikke om å lære andre trafikanter noe som helst i denne tråden, men heller å forstå hvorfor ting skjer :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av simpson »

Jeg gjør absolutt ingen ting.
Men jeg blir irritert når ANDRE forteller meg hva som er korrekt fordi de mener de vet bedre enn andre.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Kan bli irritert absolutt, men unngår å blinke/tute eller hytte med neven (som regel :knegg ) Merker at jeg blir mindre irritert dersom jeg ikke irriterer meg (om det gir mening) :lol

Sier ikke at jeg aldri gjør noen av de overnevnte, men strengt tatt så er det jo brudd på trafikkreglementet, så jeg forsøker å unngå det. Det pluss at jeg som sagt blir litt mer zen av å forsøke å ikke irritere meg over andre (noe som igjen gjør det til en mer stabil og bedre trafikant - etter min mening).
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 06 apr 2017, 10:36 Jeg gjør absolutt ingen ting.
Men jeg blir irritert når ANDRE forteller meg hva som er korrekt fordi de mener de vet bedre enn andre.
Jeg forteller deg ikke hva du skal gjøre. Jeg prøver og forstå hva du (elelr andre) tenker når forskjellige handlinger gjøres. Ser du forskjellen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 06 apr 2017, 10:37 Kan bli irritert absolutt, men unngår å blinke/tute eller hytte med neven (som regel :knegg ) Merker at jeg blir mindre irritert dersom jeg ikke irriterer meg (om det gir mening) :lol

Sier ikke at jeg aldri gjør noen av de overnevnte, men strengt tatt så er det jo brudd på trafikkreglementet, så jeg forsøker å unngå det. Det pluss at jeg som sagt blir litt mer zen av å forsøke å ikke irritere meg over andre (noe som igjen gjør det til en mer stabil og bedre trafikant - etter min mening).
Der tror jeg kanskje man befinner seg i sakens kjerne. Hvis man forstår hvorfor enkelte ting skjer i trafikken så irriterer man seg mindre over det og kan bruke "kreftene" på andre ting.

Nå skal det sies at jeg ikke er noen mester selv. Jeg gjør sikkert stadig feil ved å feiltolke situasjoner og andre mennesker i trafikken, men jeg tror nå uansett ikke det er feil å diskutere det :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av FredrikE24 »

Vakler meg selv gjennom rush hver dag, gjør det på den måten jeg føler er trygt nok og gir økt samhandling med biltrafikk.
Jeg kan synes biltrafikken ikke alltid er like fornøyd med å slippe frem enda en motorsyklist i køen når bilistene også er sultne på middag, men må pent vente en halvtime ekstra grunnet køen.

Jeg føler meg innimellom litt motarbeidet i trafikken, det får meg gjerne til å gjøre litt krumspring for å tråle meg frem. Det får bilister bare tåle :P

unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av unXnown »

Han burde få MC-sidens nominasjon for mest Negative innlegg?

''Måtte dere kjøre dere ihjel på mest mulig smertefullt vis. ''
''Jeg håper dere går verdens mest smertefulle liv i vente ''

''Men jeg står for hvert eneste ord''

ehhhhh.... wow

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av kjellv »

Nå er vel de fleste av oss i det minste "litt opptatt" av forsikringspremiene på MC forsikring. Den type kamikazekjøring som beskrevet innledningsvis er absolutt en faktor i beregning av forsikringspremier, fordi dette nødvendigvis øker ulykkesfrekvensen totalt sett. Totalsummen for årlige forsikringsskader blir fordelt på oss alle, derfor har vi lov å bry oss om dette!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Ofte har jeg erfart at bak mange voldsomme utsagn så befinner det seg hyggelige og sympatiske mennesker i virkeligheten. Men irritasjonen tar vel noen ganger fullstendig overhånd og man sier kanskje litt mer enn hva man ønsker i det aktuelle tillfellet.

Jeg er ganske sikker på at de som slenger ut slike utsagn selv har gjort noen blemmer som har gjort andre like irriterte. Så sant man da ikke oppfører seg helt perfekt i trafikken til enhver tid.

Mitt poeng i denne tråden handler om forståelse for hvorfor forskjellige situasjoner oppstår. Vi er mennesker alle sammen og feil gjøres. Feil som gjøres vil irritere andre og noen har kortere lunte enn andre. Ved å fprstå hvorfor slike situasjoner oppstår så tror jeg vi alle kan bli LITT mer sympatiske i trafikken. Eller?

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 299
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Ronning »

Problemet ligger hos de som ikke VIL forstå...

Jeg leste litt statistikk om årsak til mculykker en dag her, tror det var hos nmcu. Det var overraskende mye rus, manglende førerkort og høy fart hos mcførerne. Trådstarter har nok et poeng inni kraftsalvene sine et sted.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 06 apr 2017, 10:41
simpson skrev: 06 apr 2017, 10:36 Jeg gjør absolutt ingen ting.
Men jeg blir irritert når ANDRE forteller meg hva som er korrekt fordi de mener de vet bedre enn andre.
Jeg forteller deg ikke hva du skal gjøre. Jeg prøver og forstå hva du (elelr andre) tenker når forskjellige handlinger gjøres. Ser du forskjellen?
Å forstå hva andre tenker i trafikken er ikke lett og fører vel ikke til noe som helst.
Hvorfor folk velger å kjøre i fylla har jeg ingen forståelse for og har ingen interesse av å prøve å forstå hvorfor de velger å gjøre det, samme med folk ligger i 60-70 i 80 sone, prøve å forstå det er ikke i min interesse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Ta feks. trailersjaføren nevnt tidligere i denne tråden. Jeg tviler på at han blinker med lysene for morroskyld. Han var nok oppriktig bekymret i det en liten motorsykkel kom i mot han i hans kjørefelt. Det KAN jo være at sola eller andre omstendigheter gjorde at motorsyklisten ikke hadde lagt merke til traileren. Ved å blinke med lysene så vil man jo fort få dette bekreftet, mer eller mindre. Å gjøre dette i god tid slik at begge parter har god tid til å reagere så langt det er mulig er jo bedre enn å slenge alle lysene i fleisen på en motorsyklist like før han treffer grillen.

Å tenke at en trailersjafør gjør slikt for å være drittsekk blir litt søkt i mine øyne. Personlig hadde jeg ikke sett dette som en provoserende handling, men heller en liten head up fra sjaføren som ikke krevde så veldig mye mer av meg som motorsyklist.

Dermed hadde jeg sluppet å irritere meg såpaas over dette såpass lang tid etterpå at det utløste et forum innlegg. Jeg mener ikke at det å forstå andre vil redde mange menneskeliv, men det skader uansett ikke å tenke seg om et par ganger før man får totalt tourettes. Blir mer harmoni på den måten.

Låst