Ujevn bremsing foran - tips?
Ujevn bremsing foran - tips?
GSXR 750 K9 gått 14000 km:
Ved nedbremsing tar bremsene foran ujevnt. Det kjennes som "lugging" og det merkes naturlig nok best i lav fart. Jeg har sjekket bremseskivene og de virker snorrette. Jeg har også renset og pusset skivene gullende rene. Skjønner ikke hva problemet kan være, men vurderer å bytte klosser. Kan bare ikke helt forstå at klossene skulle ta ujevnt og ikke bare enten ta bra eller dårlig.
Kan en av skivene være skjeve i så liten grad at jeg ikke kan se eller høre det bare ved å snurre hjulet og se/la bremsene subbe lett?
Noen som har et alternativt bud på årsak?
Ved nedbremsing tar bremsene foran ujevnt. Det kjennes som "lugging" og det merkes naturlig nok best i lav fart. Jeg har sjekket bremseskivene og de virker snorrette. Jeg har også renset og pusset skivene gullende rene. Skjønner ikke hva problemet kan være, men vurderer å bytte klosser. Kan bare ikke helt forstå at klossene skulle ta ujevnt og ikke bare enten ta bra eller dårlig.
Kan en av skivene være skjeve i så liten grad at jeg ikke kan se eller høre det bare ved å snurre hjulet og se/la bremsene subbe lett?
Noen som har et alternativt bud på årsak?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39744
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Kan det være at flyteringene på skivene går tregt?
Symptomene kan tyde på det...
Anbefaler deg å finne en egnet gjenstand til å stikke inn i flyteringåpningene og spraye på med f.eks. WD40 eller kanskje enda bedre en PTFE spray for å få tilbake bevegeligheten.
Symptomene kan tyde på det...
Anbefaler deg å finne en egnet gjenstand til å stikke inn i flyteringåpningene og spraye på med f.eks. WD40 eller kanskje enda bedre en PTFE spray for å få tilbake bevegeligheten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Har du tatt av klossene og sett hvordan de ser ut? Hvordan ser glidepinnene ut?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Har gjort det én gang, men må kanskje bare guffe på mer. Brukte bremserens, men bør kanskje smøre heller.AJ skrev: 25 apr 2017, 20:52 Kan det være at flyteringene på skivene går tregt?
Symptomene kan tyde på det...
Anbefaler deg å finne en egnet gjenstand til å stikke inn i flyteringåpningene og spraye på med f.eks. WD40 eller kanskje enda bedre en PTFE spray for å få tilbake bevegeligheten.
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?45316 skrev: 25 apr 2017, 22:29 Har du tatt av klossene og sett hvordan de ser ut? Hvordan ser glidepinnene ut?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Bruker selv kalipperfett fra biltema. Har du vært av med forhjulet?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Mange meninger om dette. Jeg vasker calippere og alle deler, avslutter med bremserens og monterer uten fett eller smøring av deler.
Er klossene glassert? jeg ville prøvd nye klosser av god kvalitet. Det innkjøpet får du uansett glede av ved neste klosseskift, hvis det ikke skulle hjelpe.
Ellers verdt å sjekke om glidebushinger i gaffelbein er ok, og at styrelager ikke "slarker".
Er klossene glassert? jeg ville prøvd nye klosser av god kvalitet. Det innkjøpet får du uansett glede av ved neste klosseskift, hvis det ikke skulle hjelpe.
Ellers verdt å sjekke om glidebushinger i gaffelbein er ok, og at styrelager ikke "slarker".
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Det hjalp det, AJ :)AJ skrev: 25 apr 2017, 20:52 Kan det være at flyteringene på skivene går tregt?
Symptomene kan tyde på det...
Anbefaler deg å finne en egnet gjenstand til å stikke inn i flyteringåpningene og spraye på med f.eks. WD40 eller kanskje enda bedre en PTFE spray for å få tilbake bevegeligheten.
Jeg hadde fra før rotert alle flyteringene, men tok denne gang en grundigere omgang og kjørte på med WD-40. Og da vart det smoooth som bare det.
MC-Siden to the rescue, nok en gang! Takker!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39744
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Bare hyggeligvim skrev: 27 apr 2017, 18:38 Det hjalp det, AJ :)
Jeg hadde fra før rotert alle flyteringene, men tok denne gang en grundigere omgang og kjørte på med WD-40. Og da vart det smoooth som bare det.
MC-Siden to the rescue, nok en gang! Takker!

Sa da er det bare å tute og kjøre

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Greit å få vite hvorfor alufett er bedre enn kobberfettKjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Kjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
En kobberskrue i aluminiumsgods, som i tillegg blir utsatt for en elektrolytt, feks saltvann, vil tære på aluminiumen. Kobberfett som holder elektrolytter unna vil ikke tære på aluminium. Det står jo anbefalt på kobberfett emballasje at bruksområde er blant annet er tennplugger i aluminium topplokk. Jeg har selv brukt kobberfett i kombinasjon med aluminium i åresvis uten å ha sett det minste tegn til forvittring/tæring.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Er enig i det, men greit å bruke tryggere stoffer når man tross alt har sjans. Kommer det (forurenset)vann til, som kan lede strøm, er sjansen større for irring.Rune75 skrev: 28 apr 2017, 22:16Kjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
En kobberskrue i aluminiumsgods, som i tillegg blir utsatt for en elektrolytt, feks saltvann, vil tære på aluminiumen. Kobberfett som holder elektrolytter unna vil ikke tære på aluminium. Det står jo anbefalt på kobberfett emballasje at bruksområde er blant annet er tennplugger i aluminium topplokk. Jeg har selv brukt kobberfett i kombinasjon med aluminium i åresvis uten å ha sett det minste tegn til forvittring/tæring.
Kan nevne at på enkelte bilmotorer med Common rail- diesel, har saltlake ned langs dysa ført til at kobbertettningene har tæret, og fått lekkasje. Og kjører man lenge med lekkasje, kan motoren havarere, fordi bilen går og soter. Soten tetter oljesila.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Ujevn bremsing foran - tips?
Men det gjør det altså ikke når det er kobberfett tilstede. Fett trekker ikke vann.Kjellrf skrev: 30 apr 2017, 09:54Er enig i det, men greit å bruke tryggere stoffer når man tross alt har sjans. Kommer det (forurenset)vann til, som kan lede strøm, er sjansen større for irring.Rune75 skrev: 28 apr 2017, 22:16Kjellrf skrev: 28 apr 2017, 19:03Ups! Ikke kobberfett på aluminium. Kobber og alu er ikke "venner", og kobber er edlere, så aluminiumen vil bli ofret, dvs tæret med tiden.vim skrev: 25 apr 2017, 23:13
Klossene er strøkne og stempler/glidepinner er smurt. Har dog lurt litt på bruken av kobberfett på glidepinnene. Mulig det størkner for mye?
En kobberskrue i aluminiumsgods, som i tillegg blir utsatt for en elektrolytt, feks saltvann, vil tære på aluminiumen. Kobberfett som holder elektrolytter unna vil ikke tære på aluminium. Det står jo anbefalt på kobberfett emballasje at bruksområde er blant annet er tennplugger i aluminium topplokk. Jeg har selv brukt kobberfett i kombinasjon med aluminium i åresvis uten å ha sett det minste tegn til forvittring/tæring.